Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako työkkärin määräämiin tapaamisiin ja tilaisuuksiin ottaa lapsen mukaan?

Vierailija
14.08.2022 |

Minulla ei ole lapsenvahtia pienelle lapselleni, koska kaikki isovanhemmat asuu kaukana ja puoliso tekee aika pitkää päivää matalalla palkalla. Ei ole myöskään rahaa palkata lapsenvahteja.

Päiväkotiin lapsi menee heti, kun saan työpaikan. Selvitin, niin kun työtön saa työpaikan, niin kunnan on parin viikon varoitusajalla osoitettava lapselle päiväkotipaikka, eli tuo asia on sikäli kunnossa.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan näitäkin, jotka ottaa lapset mukaan työkkäriin ja selittää, että ei voi hakea töitä, kun lapsilla ei ole hoitopaikkaa.

Miten tämä liittyy aloitukseen? Ap sanoi että lapsi menee päiväkotiin heti kun hän saa työpaikan.

Päiväkotiin ei noin vain mennä. Paikka pitää ensin saada. Siihen voi mennä aikaa. 

Siihen menee 2vko, ei yhtään enempää.

Ihannemaailmassa, kyllä. Reaalimaailmassa voi mennä paljonkin pidempään. Kun ei niitä paikkoja tyhjästä voi vapaaksi taikoa. 

Reaalimaailmassa 2 vko jälkeen yhteys AVIin ja ilmoitus siitä, että kunta ei täytä lakisääteistä tehtäväänsä ja tästä seuraa työhönmenijälle ongelmia. Sen jälkeen yhteys kuntaan ja kertoo saman ja kas, hoitopaikka lapselle löytyy seuraavaksi päiväksi. Koska kunta voidaan katsoa korvausvelvolliseksi ja AVIn jyrähdys tarkoittaa sitä, että kunnan kulut nousevat, kun koko varhaiskasvatusmitoitus menee selvitykseen.

Ei pidä ryhtyä lampaaksi, kun jo maksaa kunnallisveroa.

Vierailija
62/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan näitäkin, jotka ottaa lapset mukaan työkkäriin ja selittää, että ei voi hakea töitä, kun lapsilla ei ole hoitopaikkaa.

Miten tämä liittyy aloitukseen? Ap sanoi että lapsi menee päiväkotiin heti kun hän saa työpaikan.

Päiväkotiin ei noin vain mennä. Paikka pitää ensin saada. Siihen voi mennä aikaa. 

Ihannemaailmassa, kyllä. Reaalimaailmassa voi mennä paljonkin pidempään. Kun ei niitä paikkoja tyhjästä voi vapaaksi taikoa. 

Reaalimaailmassa 2 vko jälkeen yhteys AVIin ja ilmoitus siitä, että kunta ei täytä lakisääteistä tehtäväänsä ja tästä seuraa työhönmenijälle ongelmia. Sen jälkeen yhteys kuntaan ja kertoo saman ja kas, hoitopaikka lapselle löytyy seuraavaksi päiväksi. Koska kunta voidaan katsoa korvausvelvolliseksi ja AVIn jyrähdys tarkoittaa sitä, että kunnan kulut nousevat, kun koko varhaiskasvatusmitoitus menee selvitykseen.

Ihanan naiivi lapsenusko sinulla julkisiin palveluihin <3 Ikävä kyllä totuus ei ole ihan noin satukirjamainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin tukiverkottomana totaaliyksinhuoltajana ottaisin lapsen mukaan. Jos kerran hoitopaikkaa ei ole osoitettu, että pääsisi ilman lasta menemään. Eihän tuollaisen kustannus palkata lastenhoitaja voi itse työnhakijalle kuulua (pienistä rahoista). 

Ja minä kirjaisin tietoihin, että lapsenhoito ei ole järjestyksessä ja ilmoittaisin, että todennäköisesti etuuden maksaminen pitää lopettaa, koska edes tunnin haastattelu ilman lasta ei onnistu, miten onnistuisi työpaikkahaastattelukaan. Työhön YH saa maksuttoman hoitopaikan lapselleen, aika outoa, että ei tätä varhaiskasvatuspalvelua halua käyttää.

Olen itse ollut tällaisessa tilanteessa: työpaikkaa ei ollut, työkkärissä piti käydä, hoitopaikkahakemus oli jo laitettu hyvissä ajoin ennen tätä rumbaa ja siltikin jonotettiin hoitopaikkaa reilut 9 kk saamatta hoitopaikkaa. Jotkut kuvittelee, että päiväkotipaikan saa heti. Ei täällä päin ainakaan saa. Pitäisi ensin saada se työpaikka, ja sitten ovat velvoitettuja järjestämään sen hoidon parissa viikossa. Muuten ei noita päivähotopaikkoja tipu. Kyllä siinä itselle oli ainoa vaihtoehto raahata lapsi mukaan tapaamisiin. Myös niihin työhaastatteluihin.

Vierailija
64/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko mahdolliseen työhaastatteluunkin ottaa lapsen mukaan? Jos kyllä, voin kertoa, että saat sanoa hyvästit töille. 

Olen ottanut - sain luvan. Sain myös sen työpaikan.

Vierailija
65/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tuo "mies tekee pitkää päivää". Sitten myöhemmässä viestissä selviää, että työaika on normaali 8h :D:D

Plus matkat hän sanoi, luultavasti matkoihin menee sitten pitkään.

No ei se silti ole pitkää päivää :D Kaikilla muillakin on työmatkat. 

Minä teen 36 h 15 min työaikaa, tosin siihen tulee viikossa pakollisesti 2,5 h lounaista päälle. Asun Helsingissä ja työt on Helsingissa, kuljen julkisilla. Lähden kotoa klo 7:45 töihin. Kotimatkalla poikkean pikaisesti lähialepassa. Kello on yli 18 kun avaan kotioven. Koen tekeväni pitkää päivää kun olen käytännössä aamusta iltaan saakka työssä, matkoineen, kiinni.

Mutta et tee pitkää päivää. Pitkää päivää on sitten, kun pelkkä työaika on 10h tai enemmän. 

Hah. Tuo on kyllä ihan joku oma sääntösi.

Vierailija
66/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan naiivi lapsenusko sinulla julkisiin palveluihin <3 Ikävä kyllä totuus ei ole ihan noin satukirjamainen. 

Ei tähän tarvita ripaustakaan uskoa, tähän tarvitaan ihan viranomaispalvelujen oikeaa käyttöä. Noin tein itse ja lapsi sai hoitopaikan samantien, vaikka 2 vko oli väitetty, että mitään ei ole. Minä pääsin töihin ja lapsi hoitoon, vaikka samaan aikaan ne tilanteen hyvämyvät vanhemmat joutuivat viemään lapsia mummolaan ja kummilaan tai hankkimaan hoitajan kotiin.

Totuus on satukirjamainen, koska monelle on yllätys, että kunnalla on lakisääteiset tehtävät, joista on huolehdittava. Jos ei huolehdi, Aluehallintovirasto puuttuu asiaan.

Vierailija
67/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin tukiverkottomana totaaliyksinhuoltajana ottaisin lapsen mukaan. Jos kerran hoitopaikkaa ei ole osoitettu, että pääsisi ilman lasta menemään. Eihän tuollaisen kustannus palkata lastenhoitaja voi itse työnhakijalle kuulua (pienistä rahoista). 

Ja minä kirjaisin tietoihin, että lapsenhoito ei ole järjestyksessä ja ilmoittaisin, että todennäköisesti etuuden maksaminen pitää lopettaa, koska edes tunnin haastattelu ilman lasta ei onnistu, miten onnistuisi työpaikkahaastattelukaan. Työhön YH saa maksuttoman hoitopaikan lapselleen, aika outoa, että ei tätä varhaiskasvatuspalvelua halua käyttää.

Olen itse ollut tällaisessa tilanteessa: työpaikkaa ei ollut, työkkärissä piti käydä, hoitopaikkahakemus oli jo laitettu hyvissä ajoin ennen tätä rumbaa ja siltikin jonotettiin hoitopaikkaa reilut 9 kk saamatta hoitopaikkaa. Jotkut kuvittelee, että päiväkotipaikan saa heti. Ei täällä päin ainakaan saa. Pitäisi ensin saada se työpaikka, ja sitten ovat velvoitettuja järjestämään sen hoidon parissa viikossa. Muuten ei noita päivähotopaikkoja tipu. Kyllä siinä itselle oli ainoa vaihtoehto raahata lapsi mukaan tapaamisiin. Myös niihin työhaastatteluihin.

Outo juttu, että lain mukaan lapselle voi hakea hoitopaikan ja saada sen, vaikka on työtön. Ihmeen moni hakee hoitopaikkaa vasta viimetingassa, jotta voi sanoa, että voi ei, en pääsekään töihin, kun lapsi ei pääse hoitoon.

Vierailija
68/68 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tähän tarvita ripaustakaan uskoa, tähän tarvitaan ihan viranomaispalvelujen oikeaa käyttöä. Noin tein itse ja lapsi sai hoitopaikan samantien, vaikka 2 vko oli väitetty, että mitään ei ole. Minä pääsin töihin ja lapsi hoitoon, vaikka samaan aikaan ne tilanteen hyvämyvät vanhemmat joutuivat viemään lapsia mummolaan ja kummilaan tai hankkimaan hoitajan kotiin.

Totuus on satukirjamainen, koska monelle on yllätys, että kunnalla on lakisääteiset tehtävät, joista on huolehdittava. Jos ei huolehdi, Aluehallintovirasto puuttuu asiaan.

Meillä samantapainen tilanne. Naapuri joutui ottamaan hoitajan kotiin, maksoi siitä melkein 4 kk ajan vähän yli 3000 e/kk (vaikka hoitaja teki lyhyttä päivää), minä otin yhteyttä AVIin ja lapsi sai päiväkotipaikan seuraavalla viikolla, maksan siitä noin 300 e/kk. Pitää vain puolustaa oikeuksiaan. Kunnalla ei ole sellaista vaihtoehtoa, että hoitopaikkaa ei ole, jos se on ajoissa anottu.