Suuret ikäluokat elivät säästeliäästi, siksi heillä on
ollut varaa ostaa asunnot, autot ja mökit. Ruoat valmistettiin aina itse, myös edullisemmat ruoka-aineet, kuten maksa, seiti, sika-nauta kelpasi, marjat kerättiin ja säilöttiin itse. Ei käyty kahvilassa jatkuvasti, ei ostettu uusia vaatteita monta kertaa vuodessa, eikä matkusteltu ulkomaille joka vuosi. Säästäväisyys oli hyve. Ulkonäköön ei tuhlailtu. Tärkeää oli tehdä töitä ja säästää. Nykyään tärkeää tuntuu olevan kaikki muu kuin työnteko ja vastuullinen rahankäyttö.
Kommentit (26)
No jaa, perintönä sai mökin ja metsän, ainut minkä itse sai hankittua oli talo, kaiken sen pisti sileäksi.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, perintönä sai mökin ja metsän, ainut minkä itse sai hankittua oli talo, kaiken sen pisti sileäksi.
Isästäni siis puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, entä sitten. Maailma muuttuu vaikka boomerit kuinka vinkuisi. Sorry.
Niin näköjään muuttuu. Luettua ei ymmärretä, tärkeintä on vaan mun tunteet ja miten mä asiasta koen.
No boomerit ne vasta itsekkäitä onkin ollu! Ovat tuhlanneet omien lastensa eläkkeet etukäteen ja saastuttaneet maapallon elinkelvottomaksi! Mun puolesta joutavat jäädä vaipoissaan ja dementoituneina hoitamatta ja heitteille. Ovat tasan sen ansainneet.
Muista nyt sitten toimia toisin kuin nuo buumerit, joista on vain haittaa. Käy työhön ja toimeen ja varmista itsellesi hyvä vanhuus.
Ja lopeta tuo valitus, teet itsestäsi säälittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat vaurastuivat tehokkaasta JOS saivat pankista lainaa. Pankissa piti olla oikeasti hattu kourassa ja asuntolaina oli harvojen herkkua. 14% vuosi-inflaatio hoiti lainat pois. Kun rintamamiestalo tuli maksetuksi, niin erittäin halvan mökkitontin hankinta oli helppoa. Inflaatio taas apuun ja nyt mökit ovat jo omakotalon hinnoissa. Helppoa oli silloin, jos sai sen alkulainan.
Inflaatio nosti myös muut hinnat ja palkat eivät aina pysyneet perässä.
Inflaatio tarkoittaa nimenomaan rahan arvon huononemista, eli kaikkien hintojen nousua - myös palkkojen. Et taida muistaa 70-luvun hurjaa talouskasvua, devalvaatiokorjauksia kilpailukykyyn ja tulopoliittisia kokonaisratkaisuja. 70 -luvun puolessavälissä piti keksiä jopa sellainen kummallisuus kuin lomaltapaluuraha. Syynä tähän rahaan oli todella kova nousukausi ja rakentamisbuumi ja pelättiin, että raudoittajat eivät palaa rakennustyömaille.
Suurten ikäluokkien nuoruudessa oli vähän eri tavalla niitä vaihtoehtoja kuin nykypäivänä. Ei niitä kahviloita tai ravintoloita ollut samalla tavalla kuin nykyään tai halpoja etelän matkoja. Elintaso oli muutenkin matalampi. Helppo jättää asioita tekemättä kun ei ollut yksinkertaisesti vaihtoehtoja.
Inflaatio nosti myös muut hinnat ja palkat eivät aina pysyneet perässä.