Onko oikein, että kotihoidossa ei osteta parkkipalvelua työntekijöille vaan
turvaudutaan siihen, että työntekijät maksavat mahdolliset parkkisakot? Käytännössähän parkkipaikkoja ei lähistöllä aina ole vapaana ja kaikkia töitä ei ehdi tehdä, jos jättää auton kauemmas.
Kommentit (18)
Ainakin muutama kaupunki uutisoi antaneensa kotihoitoon pysäköintilupia, kun tuli lakimuutos. Niillä voi pysäköidä kadunvarsipaikoille ja muille kunnallisille parkkipaikoille.
Juu tuo on ihan käsittämätöntä. Mikä siinä oli, kun oli toivottu, että kotihoidon työntekijä pystyisi pysäköimään pihaan samoin kuin huoltoajossa oleva remonttimies tai hissinkorjaaja, mutta joku laki esti sen. Eli jos joku tulee korjaamaan talon ovea, hän saa pysäköidä pihaan, mutta jos joku tulee hoitamaan ihmistä, niin ei saa, vaan parkkipaikka pitää etsiä vaikka kilsan päästä.
Ei ole oikein, eikä järkevää. Kyllä se on työantajan järjestettävä asia, eikä pitäisi olla työntekijän ongelma.
Kertoo työnantajan asenteesta työntekijöitä kohtaan.
Ei tule mieleen mitään sellaista syytä, miksi joku työntekijä tuollaiseen suostuisi. Ei tietenkään käytetä työaikaa parkkipaikan etsimiseen ja sieltä työkohteeseen vaeltamiseen, jos olisi mahdollista käyttää jotain muuta tapaa.
Mutta minun soveltuvuuspisteeni hoitoalalle olivatkin "huomattavasti alle keskitason".
Itse on maksettava pysäköintiviirhemaksut vaikka autossa on kaupungin logo ja tuulilasissa vielä läpyskä.
Kaupungin omat parkkipirkkot antavat olla, mutta Parkkipate lyö maksulapun tuulilasiin.
Hirveä kiire asiakkaan luota pois, ettei ehdi saamaan lippusta pyyhkijän sulan alle.
Olen ollut kotisairaalassa töissä, ja yhdet parkkisakot sain. Vieraspaikalle pysäköinnistä rivoa nimittelyä.
Tosi vaikeaa kulkea pitkiä matkoja asiakkaan luo painavan hoitolaukun kanssa.
Siirryin muualle, kun en enää jaksanut.
Sairaalaan töihin, sinne pääsen fillarilla tai kävellen.
Ei tietenkään ole oikein, siksi tästä ei edes synny keskustelua.
Kotihoito voitaisiin katsoa (ihmisten) huoltoajoksi ja ongelma poistuisi. Siis jos vanhuksista välitettäisiin yhtä paljon kuin vaikka pihaistutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Juu tuo on ihan käsittämätöntä. Mikä siinä oli, kun oli toivottu, että kotihoidon työntekijä pystyisi pysäköimään pihaan samoin kuin huoltoajossa oleva remonttimies tai hissinkorjaaja, mutta joku laki esti sen. Eli jos joku tulee korjaamaan talon ovea, hän saa pysäköidä pihaan, mutta jos joku tulee hoitamaan ihmistä, niin ei saa, vaan parkkipaikka pitää etsiä vaikka kilsan päästä.
Jos tulee tekemään töitä taloyhtiölle, saa pysäköidä pihaan, mutta jos tulee töihin yksityiselle asunnonhaltijalle, ei saa, koska rinnastetaan kehen tahansa vieraaseen.
Ei ne huoltomiehetkään monessa tapauksessa saisi pysäköidä pihaan. Huoltoauto pelastustiellä on myös vaarallinen, paitsi jos huoltomies on oikeasti kuuloetäisyyden päässä ja valmiina siirtämään auton heti. Kotihoidon ja huoltoauto estävät ambulanssin tai paloauton pääsyn pihaan yhtä lailla. Tai vaikka liikuntaesteisen taksin.
Mutta jostain syystä on muodostunut käytäntö, että noita kaikenlaisia remppa-autoja katsotaan läpi sormien. Ei pitäisi katsoa. Silloin tämä huoltaminen (ihmisten ja talojen) osattaisiin huomioida paremmin pihoissa.
Taloyhtiöt voisivat kyllä järjestää useammin huoltoajopaikan, jossa saisi olla juuri kotihoidon tai huoltoyhtiön autot tai erikseen luvalla joku remppa-auto. Mä yritin sitä meidän taloon, mutta asia unohtui isännöitsijällä jonnekin.
Ei pidä suostua siihen. Ei missään nimessä.
Työnantajat vain kiertävät omaa vastuutaan näissä ja jatkavat sekä lisäävät vastaavaa toimintaa jos siihen suostutaan.
Osa kotihoidon työnantajista ei muuten anna edes autoa tehtävien hoitoon vaan pitäisi käyttää omaansa.
LAKATKAA SUOSTUMASTA. Lakatkaa olemasta kynnysmattoja sekä töissä että parisuhteissa. Oikeesti.
Ihmeellinen logiikka, että "töitä on niin paljon, mulla on oikeus pysäköidä ilmaiseksi pelastustielle alaoven eteen kun mulla on laukut täynnä tavaraa".
Mulla on myös pirusti töitä, auto täynnä työkaluja ja aikaa liian vähän.
Saanko minäkin pysäköidä miten sattuu?
T. Kaikkien muiden alojen työntekijä
Olen esimies raksalla.
Jos meillä on työkohde vaikka Hki keskustassa, firma maksaa ja järjestää pysäköinnin. Ei se kuulu työntekijälle.
Ei kukaan raksapekka rupeais niitä ite maksamaan, se on työnantajan laskettava parkkikulu urakan hintaan tarjousta laskiessa.
Hoivafirmat välttelee maksamista tasan niin kauan kuin työntekijät suostuvat sen omasta pussistaan maksamaan.
Ihan käsittämätöntä. En kyllä suostuisi moiseen. Oon ihan eri alalla mutta meillä perus duunareillakin on easypark jonka firma maksaa, ja samoin mahdolliset sakotkin maksetaan vaikka oiskinkyse työntekijän mokasta.
Juu, omalla autolla, omalla ajalla, hitto melkeen omat välineetkin piti olla (rr- ja verensokerimittareita ei riittänyt kaikille) kotihoidossa, kun kuukauden sitä tein.
En tajua miten porukka suostuu tuohon vuodesta toiseen. Oman auton kulumisesta tulee jo isot kulut, eikä km-korvaukset sitä kata. Itse ajoin aina sit kauemmas parkkiin ja kävelin sieltä, kesti minkä kesti. Monesti tein viimeisen aamukäynnin vasta klo 11.
Taloyhtiössämme on paljon huonokuntoisia vanhuksia ja miksi heitä avustamaan tulevat lähihoitajat saavat hakemalla hakea parkkipaikkaa. Jos siis meidän parkissa ei ole vieraspaikat vapaana joutuvat lähihoitajat etsimään katujen varsilta. Kaupunginosassamme on vain maksullisia pysäköintipaikkoja ja josta pitäisi saada työn vuoksi parkkeeraus ilmaiseksi.
Sen tein, että neuvoin lähihoitajille sellaiset paikat pihallamme josta ei saa sakkoja ja jonne voi parkkeerata hetkeksi. Olivat kovin iloisia ja jäin miettimään, ettei tuollainen olisi missään taloyhtiössä vaikeata päättää ns huoltokäyntejä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen logiikka, että "töitä on niin paljon, mulla on oikeus pysäköidä ilmaiseksi pelastustielle alaoven eteen kun mulla on laukut täynnä tavaraa".
Mulla on myös pirusti töitä, auto täynnä työkaluja ja aikaa liian vähän.
Saanko minäkin pysäköidä miten sattuu?
T. Kaikkien muiden alojen työntekijä
Saat, jos oot esim. postinjakaja, koska onhan se nyt tärkeämpää, että ihmiset saavat Jyskin mainoksensa kuin se, että vanhus saa lääkkeensä.
En kyllä tuohon suostuisi