Soittaako hoitoalalla pomot vapaapäivinä työntekijöille
Kommentit (32)
Ei.
Ja kuka pakottaa vastaamaan vaikka soittaisikin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin oli ainakin julkisella sektorilla 2010-luvulla.
Todella rasittavaa. Harva se päivä piti vaihdella listalla olleita työvuoroja toisiin, olla joustamassa ja jäämässä aamuvuorosta ylitöihin tai tulla aiemmin iltavuoroon, kun tekijöitä ei ikinä ollut tarpeeksi. Siten vapaapäivinä esimies vielä kehtaisi soitella, että pääsisitkö töihin.
Arvatkaa vain, työskentelenkö enää hoitajana tai sosiaali-ja terveysalalla.
Miksi suostuit tommoseen? En minä ainakaan koskaan suostunut tuollaiseen vaikka olisi kysyttykin, ellei ollut nimenomaan itselle mieluinen vuoronvaihto. Vapaapäivinä ei tarvitse vastata puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Soittavat ja kun suostuu pyyntöihin niin soittavat jatkossakin. K eltäytykää niin loppuu soitot.
Olette pöljiä tai rahanahneita, kun suostutte. Teidän syy ettei koskaan ole ollut toimivaa varahenkilö - systeemiä ja hoitajat nyt uuvuksissa.
Nimenomaan näin. Tekee suuren karhunpalveluksen suostumalla tulemaan vapaapäivänä töihin. Itse olen hoitaja ja meillä käy näitä lähi palvelutalon hoitajia vastaanotolla selkäkipujen tms. takia. Suurin syy kuitenkin ylirasitus kun tehdään jatkuvasti 7-8 päivää putkeen raskasta hoitotyötä. Miksi me hoitajat ollaan näin kilttejä ja suostutaan tuollaiseen? Itse ollaan ainakin osittain aiheutettu tämänhetkinen hoitoalan kriisi jatkuvalla joustolla ja venymisellä. Ei nuoret hoitajat ala enää tämmöiseen. En ihmettele tätä hoitoalan kriisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kyllä soittaa. Työkaveri tuli lomallansa 8 päivää tekemään töitä kun tuli sairaslomia.
Toinen työkaveri tuli yhdeksi päiväksi kesken loman pesemään vanhuksia..Vapaapäivänä tulee viestejä ja soittoja, että voitko tulla tänään iltaan, voitko huomenna tehdä tuplan..
Itse teen hyvin harvoin tuplavuoroja, en jaksa. Raskasta on muutenkin kun osasto ihan täynnä ja osa työkavereista otettu suunnilleen kadulta töihin ja joudut tekemään heidänkin työnsä ja huolehtimaan, että kaikki hoituu varsinkin jos on ainut lähäri vuorossa.. Meidän työpaikalla tehdään päivittäin vajaalla, kiva sitten vastata omaisille ja hyväkuntoisille vanhuksille, että miksi ei ehdi sitä ja tätä ja miksi ei ole viriketoimintaa..
Miks ihmeessä joku suostuu lomalta tulemaan töihin tai ylipäänsä vastailee lomalta työpaikan soittoihin? Anteeksi nyt, mutta mun mielestä toi on jo vähän oma vikakin, että itse suostuu tommoseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä soittaa ja kannattaa vastata... Paras saamani hälytyskorvaus on ollut 500e, joten ei haittaa vapaapäivän menetys
500€ on pikkuraha menetetyn terveyden rinnalla. Uupuneena ja/tai selkä romuna ei niillä rahoilla mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule kyllä soittaa. Työkaveri tuli lomallansa 8 päivää tekemään töitä kun tuli sairaslomia.
Toinen työkaveri tuli yhdeksi päiväksi kesken loman pesemään vanhuksia..Vapaapäivänä tulee viestejä ja soittoja, että voitko tulla tänään iltaan, voitko huomenna tehdä tuplan..
Itse teen hyvin harvoin tuplavuoroja, en jaksa. Raskasta on muutenkin kun osasto ihan täynnä ja osa työkavereista otettu suunnilleen kadulta töihin ja joudut tekemään heidänkin työnsä ja huolehtimaan, että kaikki hoituu varsinkin jos on ainut lähäri vuorossa.. Meidän työpaikalla tehdään päivittäin vajaalla, kiva sitten vastata omaisille ja hyväkuntoisille vanhuksille, että miksi ei ehdi sitä ja tätä ja miksi ei ole viriketoimintaa..Miks ihmeessä joku suostuu lomalta tulemaan töihin tai ylipäänsä vastailee lomalta työpaikan soittoihin? Anteeksi nyt, mutta mun mielestä toi on jo vähän oma vikakin, että itse suostuu tommoseen.
Ei vähän, vaan täysin oma vika. Mikään laki tai sopimus ei velvoita hoitajia tulemaan vapaalla töihin, kun eletään normaaliaikaa. Eikä siihen puhelimeenkaan tarvitse vastata. Jos halutaan pitää hoitajia päivystysvalmiudessa, päivystysvuoro kirjataan normaalisti työvuorolistaan ja siitä maksetaan asiaan kuuluva palkka hälytyskorvauksineen kaikkineen. Hoitajat upottavat itse itseään suohon venymällä ja paukkumalla joka suuntaan ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittavat ja kun suostuu pyyntöihin niin soittavat jatkossakin. K eltäytykää niin loppuu soitot.
Olette pöljiä tai rahanahneita, kun suostutte. Teidän syy ettei koskaan ole ollut toimivaa varahenkilö - systeemiä ja hoitajat nyt uuvuksissa.
Nimenomaan näin. Tekee suuren karhunpalveluksen suostumalla tulemaan vapaapäivänä töihin. Itse olen hoitaja ja meillä käy näitä lähi palvelutalon hoitajia vastaanotolla selkäkipujen tms. takia. Suurin syy kuitenkin ylirasitus kun tehdään jatkuvasti 7-8 päivää putkeen raskasta hoitotyötä. Miksi me hoitajat ollaan näin kilttejä ja suostutaan tuollaiseen? Itse ollaan ainakin osittain aiheutettu tämänhetkinen hoitoalan kriisi jatkuvalla joustolla ja venymisellä. Ei nuoret hoitajat ala enää tämmöiseen. En ihmettele tätä hoitoalan kriisiä.
Ja se on vaan hyvä, ettei nuoret hoitajat suostu semmoiseen. Lisäksi tiedän jo monta alalta lähtenyttä nuorta hoitajaa ja vielä useamman sellaisen joka sitä suunnittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin oli ainakin julkisella sektorilla 2010-luvulla.
Todella rasittavaa. Harva se päivä piti vaihdella listalla olleita työvuoroja toisiin, olla joustamassa ja jäämässä aamuvuorosta ylitöihin tai tulla aiemmin iltavuoroon, kun tekijöitä ei ikinä ollut tarpeeksi. Siten vapaapäivinä esimies vielä kehtaisi soitella, että pääsisitkö töihin.
Arvatkaa vain, työskentelenkö enää hoitajana tai sosiaali-ja terveysalalla.
Jos minulle pomo soittelisi vapaapäivinä niin itse alkaisin soittelemaan keskellä yötä ja kyselemään että onko tyynt hyvin.
Älä uhoa. Et todellakaan alkaisi.
Kyllä soittaa. Ja laittaa mesessä viestiä ja soittaa jopa työkaverille jos en vastaa. V*tuttaa niin ettei veri kierrä. Kyseisellä henkilöllä on täysin hämärtynyt kaikki sopivaisuuden rajat toiminnassaan. Aamulla hyökkää työpaikalla heti kimppuun ja alkaa paasata työasioita, kun vaan on ehtinyt laittaa jalkansa työpaikan ovesta sisälle. Kulkee koko ajan työpaikalla häiritsemässä työntekoa jorinoillaan. Muutama on jo lähtenyt pois tämän henkilön takia, kun eivät enää jaksaneet.
Nyt päätin, etten enää vastaa mihinkään puheluihin tai viesteihin vapaapäivilläni. Töissä teen töitä ja yritän olla huomioimatta häntä. Kai hän lopettaa kun huomaa etten vastaa hänelle.
Olen kurkkuani myöten täynnä.
>Tietenkin, hätätilanteessa.
Minulla alkaa sote-alan opinnot syksyllä, ja tästä johtuen katsoisin että minun tulee hankkia työpuhelin ja siihen joku halpa paskaliittymä, jotta minun ei tarvitse antaa työnantajalleni oikeaa numeroani. Ellei mulle siitä erikseen palkkaa makseta, niin en mä rupee työnantajalle vastaamaan vapaa-ajallani. Ei se yksiselitteisesti ole minun ongelma jos organisaatiossa ei riitä kompetenssi toimintavarmaan suunnitteluun.
Pomo pommitti vapaapäivänä tekstareilla ja saattoi jopa haukkua. Piti ihan huomauttaa että hei, nyt haukut mua mun vapaapäivänä eikä tarvitse vastata enää.
Kyllä soittaa, mutta minä en ole kahteen vuoteen vastannut vapaa-ajalla työpaikalta tuleviin puheluihin.