Yllätyin lapseni käytännön tietokonetaidoista
Meillä on 15 v lapsi, joka käyttää sujuvasti tietokonetta. Kaikenlaiset Moodlet ja Teamssit toimivat. PowerPointit on upeita ja erilaiset kuvanmuokkaus- ja musiikinteko-ohjelmat ovat hallinnassa.
Sitten lapsi meni harrastuskurssille, jossa piti hankkia itsenäisesti monenlaista tietoa. Kävi ilmi, että lapsi ei osannut lähettää sähköpostia, eikä vastata sähköpostiin millään laitteella. Osaa kyllä lukea sähköposteja. Lisäksi tiedonhaku "virallisista" paikoista ei onnistunut. Ei tiennyt mistä etsiä ja vaikka löysi tiedon, ei jotenkin osannut hyödyntää sitä. Eli tavallaan enää en ihmettele ihmisiä, jotka Vauva-palstalla kysyvät jotain, jonka voisi helposti googlata. Eipä se lapsenikaan osannut, vaikka Googlea käyttääkin.
Eli olin olettanut lapseni olevan harvinaisen hyvä tietokoneasioissa, mutta yllätyin, että ei osaakaan tehdä joitain mielestäni alkeellisimpia asioita koneella, kuten yhteystietojen googlaus tai sähköpostin lähetys + sähköpostietiketti. Osaako teinit yleensä nuo hyvin?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi tyttö?
Minulla kaksi poikaa, ja ymmärsivät tuon ikäisen koneen logiikan niin, että vaikka jokin asia oli uusi, niin päättelemällä selvisivät.
Siksi mietin, onko kyse tytöstä, joka vain osaa somettaa.
Aika rankkaa yleistämistä. Mä olen ollut aina tosi näppärä koneiden kanssa kun taas mieheni on ihan surkea.
N25
Onko teinillä yleistieto hallussa yhtä hyvin kuin näillä nuorilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi tyttö?
Minulla kaksi poikaa, ja ymmärsivät tuon ikäisen koneen logiikan niin, että vaikka jokin asia oli uusi, niin päättelemällä selvisivät.
Siksi mietin, onko kyse tytöstä, joka vain osaa somettaa.
Aika rankkaa yleistämistä. Mä olen ollut aina tosi näppärä koneiden kanssa kun taas mieheni on ihan surkea.
N25
Yleistämistä omien kokemuksien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpostin oppi vartissa kun keväällä tehtiin työhakemuksia. Sähköpostin siivoaminen kyllä jää tekemättä, 15-vuotiaalla on inboxissa ekan tarhavuoden kk-kirjeitä. No alkaahan ne olla nostalgisia, mutta se eka on tallennettu muuallekin. Ja taas muistuttelen asiasta että deletoi tarpeettomat ja arkistoi tarpeelliset vanhat.
Kansiorakenne on jotain aivan käsittämätön ja se että kaikkea ei vaan voi tuupata pileveen kun varsinkin koulun pilvi lakkaa toimimasta päättäjäispäivänä. Save as on myös omituinen otus. Samoin oman varmuuskopion ottaminen irralliselle kovalevylle.
Iso ihmetyksen aihe oli myös akun vaihtaminen. Siis että tilasin varaosan, käänsin läppärin nurin, avasin ruuvit ja vaihdoin akun. Esittelin siinä sitten samalla muistipiirit ja muut. Hiffasi kyllä kun sanoin että aikoinaan pöytäkone ostettiin suunnilleen piirilevy kerrallaan että sieltä ne opit on peräisin.Mitä konkreettista hyötyä siitä sähköpostin siivoamisesta on?
Sitä, ettei postilaatikko pääse täyttymään fyysisesti ja toisaalta on helpompaa löytää tarvittavat postit kun turhan roskan siivoaa pois.
Tuo ei kylläkään ole tietokonetaito vaan ihan yleinen elämäntapa. Toisilla on postilaatikko ja koti sotkuisempi kuin toisilla, ja silti pärjäävät kohtuullisesti.
Eikö noita perustaitoja opeteta koulussa?