Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkijat selvittivät miksi teinit ja nuoriso ketuttavat aikuisia ja ottaa monilla päähän

Vierailija
12.08.2022 |

Yksi merkki vanhemisesta voi olla, että nuoriso rupeaa ärsyttämään. Ikiaikaiseen ilmiöön on tutkijoiden mukaan kaksi syytä, eikä kumpikaan löydy nuorisosta.

https://yle.fi/uutiset/3-12490345

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ja nuoriso ärsytti minua jo kun itse (nyt 28) olin teini, joten sinänsä tässä ei ole mitään eroa.

Vierailija
22/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt

Kaupat ovat sitä varten että siellä käydään nopeasti, viivytään ehkä joku vartti ja sitten niin pian kotia kuin mahdollistavat. Mutta teinit vain hengailee ostareiden käytävillä, maleksivat siellä tekemättä mitään ja vievät istumapaikat vanhuksilta. Eikö teinit voi tehdä sen maleksemisen ihan siellä omassa huoneessaan kun nuoret näyttävät osaavan sen hyvin niin että aamulla heräämistä pitää tahalleen pitkittää ja viivyttää vaikka muu perhe odottaa nälkäisenä pöydässä aamupalaa?

Kiitos tästä! En olekaan tuntenut itseäni näin nuoreksi aikoihin, mutta minähän tämän analyysin perusteella olen ikiteini🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

I love nuoriso. T: Täti

Vierailija
24/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus. :) N22

Mutta sinähän olet silmänräpäyksen päästä 40v raakki, vaikka harhaisessa pikku päässäsi kuvitteletkin että sinulla kestää ikuisuus siihen, että olet 30v Naisen nuoruus on käsittämättömän lyhyt

Vierailija
25/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa huvittaa kun itseni ikäiset mussuttavat nuorten huonoista tavoista tyyliin "ei haistateltu vanhemmille jne". kun itse muistelen noita henkilöitä, nehän oli ihan täysin lasu-kamaa.kännissä 12-v jatkuvaa haistattelua karkailua yms

Vierailija
26/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa huvittaa kun itseni ikäiset mussuttavat nuorten huonoista tavoista tyyliin "ei haistateltu vanhemmille jne". kun itse muistelen noita henkilöitä, nehän oli ihan täysin lasu-kamaa.kännissä 12-v jatkuvaa haistattelua karkailua yms

Sehän ei tee nykynuorten tapoja yhtään paremmaksi jos edellisetkin sukupolvet ovat töröilleet. Edelleen siis nuoret on v-mäisiä.

Vierailija
27/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän minussa, 50 -kymppisessä mammassa on vikana, kun aidosti uskon, että nuorissa on meidän tulevaisuus?

Nuoret, tai ainakin minun lähipiirissäni olevat nuoret, ovat niin paljon fiksumpia, sivistyneempiä ja  paremmalla itsetunnolla varustettuja mitä itse olin heidän ikäisenään.

Minun sukupolveni (ainakin X -sukupolven alkupää) ja sitä edellinen sukupolvi on sössinyt asiat aika perusteellisesti. Milleniaalit ja X -sukupolven myöhemmin syntyneet ovat ns. väliinputojia, sillä he elävät vielä 40-, 50-, ja 60 -luvulla syntyneiden armoilla. Kun Z -zukupolvi tuosta vähän kasvaa ja kehittyy, niin toivottavasti pystyvät yhdistämään voimansa milleniaalien kanssa ja kampeamaan minun ja minua vanhemmat sukupolvet pois vallankahvasta. Ehkä silloin asiat voisivat aidosti muuttua. 

Ihanasti sanottu! Oikeasti tuollaista kannustusta nuoret ja me vähän vanhemmatkin (milleniaalit) tarvitsemme!

Vierailija
28/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ärsytä nuoret ollenkaan. Itselläni on teinipoika ja tiedän, että nykynuoret ovat paljon kunnollisempia ja fiksumpia kuin minun ikäluokkani on ollut aikoinaan. Ulkona on kiva katsella nuorisoporukoita, tunnen vain sympatiaa ja lämpöä heitä kohtaan. En tajua noita nuorison paheksujia, ehkä heillä ei ole itsellään lapsia ollenkaan.

N50+

Vierailija
29/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinähän olet silmänräpäyksen päästä 40v raakki, vaikka harhaisessa pikku päässäsi kuvitteletkin että sinulla kestää ikuisuus siihen, että olet 30v Naisen nuoruus on käsittämättömän lyhyt

Miehen nuoruus on vielä lyhyempi.

Vierailija
30/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun opettaja ja teinit ei pääosin ärsytä lainkaan. Oikestaan itse oma ajattelu taantuu teini-ikäisen tasolle välillä. Ainoa ihmetystä ja sellaista "ei kyllä mun aikana" -ajattelua herättää nämä ahdistusjutut. En tajua, miten normaalit ja epämiellyttävät tunteet pitää poistaa elämästä sen sijaan, että mentäisiin tuulta päin kuten ennen. Elämä on sellaista, ettei aina voi olla helppoa ja mukavaa.

Muuten teinit on hauskoja ja paljon fiksumpia kuin monet aikuiset. Esimerkiksi korona-aikana teinien suusta on tullut paljon viisaampaa tekstiä kuin monien poliittikkojen.

Vierailija
31/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun opettaja ja teinit ei pääosin ärsytä lainkaan. Oikestaan itse oma ajattelu taantuu teini-ikäisen tasolle välillä. Ainoa ihmetystä ja sellaista "ei kyllä mun aikana" -ajattelua herättää nämä ahdistusjutut. En tajua, miten normaalit ja epämiellyttävät tunteet pitää poistaa elämästä sen sijaan, että mentäisiin tuulta päin kuten ennen. Elämä on sellaista, ettei aina voi olla helppoa ja mukavaa.

Muuten teinit on hauskoja ja paljon fiksumpia kuin monet aikuiset. Esimerkiksi korona-aikana teinien suusta on tullut paljon viisaampaa tekstiä kuin monien poliittikkojen.

Aika huono vertaus. Teinillä ei ole mitään vastuuta puheistaan. Poliitikolla ainakin teoriassa on. 

Vierailija
32/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän ei tee nykynuorten tapoja yhtään paremmaksi jos edellisetkin sukupolvet ovat töröilleet. Edelleen siis nuoret on v-mäisiä.

Etenkään kun aiemmin se sekoilu tapahtui päihteiden käytön seurauksena ja selvittyä sitä osattiin joskus jopa hävetä. Nykyteinit sekoilevat jo ilman päihteitäkin ja ilman häpeää.

Vierailija
33/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret on ihania, ei ärsytä yhtään!

Täti 46 v.

Vierailija
34/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena minua ärsyttää etenkin nuo parikymppiset boomerit. Milleniallit ovat vaan niin olevinaan, itsekkäitä ja narsistisia että pelkkä näkeminenkin saa sapen kiehumaan.

Vierailija
35/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen nuoruus on vielä lyhyempi.

Miehen nuoruus on 15-45. Viisi vuotta pidempi kuin naisilla. Sitten onkin jo molemmilla vanhuus. Mitään keski-ikää ei ole. Se on pelkkää itsepetosta.

Vierailija
36/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vanhemmat sukupolvet, boomerit ja silent gen., sanoo, että "nuorisolla on kaikki niin helppoa".

Ei ole, ne murheet vaan on erilaisia. Joku netti ja some ei auta yhtään tässä asiassa. Itseasiassa lisäävät vaan ahdistusta ja erakoitumista.

Oikeastaan, peruskoulun opetusohjelmaan pitäisi lisätä viimeiselle luokalle kurssi: "Tiedonhaku". Siinä pitäisi sekä opettaa tiedonhakua että myös sitä, miten siihen tietoon pitää suhtautua, siis kriittisesti.

Minä ainakin, gen.X. osaan sen. Tosin yo:ssa oli tuo kurssi, mutta sen voisi lisätä pakolliseksi kaikille. 

Vierailija
37/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 40-vuotias, mutta muistan kyllä mitä oli olla 16-vuotias. Tästä syystä teinit eivät minua ärsytä, vaan osaan ajatella että he ovat puoliksi lapsia, joilta ei voi vielä edes odottaa sitä, että he tajuavat ja osaavat kaiken. On meidän aikuisten tehtävänä olla esimerkkinä. Ikävä kyllä aika moni aikuinen on huono esimerkki :( 

Minäkin olen 40v ja muistan hyvin mitä jonneilua ja perceilyä se teini-ikä oli ihan hyvin käyttäytyvänäkin. Ja koska se oman nuoruuden jonneilu hävettää, en todellakaan halua tuntea sympatiaa nykyjonnejen perceilyä kohtaan.

Miten 40v ihminen voi olla noin kehittymätön, että on jäänyt jumiin johonkin teinijonneilujen häpeämiseen ja projisoi sitä vielä keski-ikäisenäkin muihin?