Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkijat selvittivät miksi teinit ja nuoriso ketuttavat aikuisia ja ottaa monilla päähän

Vierailija
12.08.2022 |

Yksi merkki vanhemisesta voi olla, että nuoriso rupeaa ärsyttämään. Ikiaikaiseen ilmiöön on tutkijoiden mukaan kaksi syytä, eikä kumpikaan löydy nuorisosta.

https://yle.fi/uutiset/3-12490345

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisilla voidaan kuitenkin antaa synninpäästönä se, että se nuorisolle kettuilu, äksyily, vähättely ja haukkuminen ei ole tietoista vaan tiedostamatonta toimintaa kuten tuossa jutussa myös kerrottiin.

Vierailija
2/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuuden edetessä ja oman vanhuuden lähestyessä alkaa alitajunnassa kalvaa pettymys omaan elämään ja katumus kaikista niistä tavoista, joilla oma nuoruus meni hukkaan.

Se sitten purkautuu vihana nuoriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se perimmäinen syy on että teinit ja nuoriso ovat jo itsessään perin v-mäisiä.

Vierailija
4/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaisessa AP:n laittamassa HS:n artikkelissa: "Toinen tutkijoista, apulaisprofessori John Protzko(siirryt toiseen palveluun) huomauttaa, että nuoriso todistettavasti pärjää älykkyystesteissä edellisiä sukupolvia paremmin. Hän ihmettelikin, mistä johtuu vanhempien harhaluulo, että nuoriso olisi vähemmän älykästä nyt kuin heidän nuoruudessaan". 

Valitettavasti ei ole harhaluulo. Ainakin länsimaisssa tutkimusten perusteella seuraavan sukupolven älykkyysosamäärä on kääntynyt laskuun. Näin sivukommenttina.

Vierailija
5/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on näin aina ollut niin kai sen kuuluukin olla. Turha lähteä muuttamaan ja korjaamaan sellaista mikä ei ole rikki. Ja sille on ihan syynsä miksi aikuista ketuttaa sisintä myöten huonosti kasvatetut ja itsestään liikaa luulevat räkänokat jotka eivät osaa käyttäytyä ja elää ihmisiksi.

Vierailija
6/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaisessa AP:n laittamassa HS:n artikkelissa: "Toinen tutkijoista, apulaisprofessori John Protzko(siirryt toiseen palveluun) huomauttaa, että nuoriso todistettavasti pärjää älykkyystesteissä edellisiä sukupolvia paremmin. Hän ihmettelikin, mistä johtuu vanhempien harhaluulo, että nuoriso olisi vähemmän älykästä nyt kuin heidän nuoruudessaan". 

Valitettavasti ei ole harhaluulo. Ainakin länsimaisssa tutkimusten perusteella seuraavan sukupolven älykkyysosamäärä on kääntynyt laskuun. Näin sivukommenttina.

Nuorison älykkyyden laskun kyllä huomaa. Nuorilla ei ole esimerkiksl mitään tajua siitä että mikä on separaattori, adapteri, käämi, muunnin ja näyttöpääte.

Vierailija
7/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se perimmäinen syy on että teinit ja nuoriso ovat jo itsessään perin v-mäisiä.

Aivan. Miksi ihmisiä ei ärsytä 50-vuotias seiniä töhrivä setä, mutta 16-vuotias seiniä töhrivä teini? Ehkä koska niitä 50-vuotiata seiniä töhriviä setiä ei ole? Kuten ei 45-vuotiaita mopopäristelijöitä. Eikä 60- vuotiaita kauppakeskuksessa maleskelijoita. Mutta jos heitä olisi, niin kyllä hekin ärsyttäisi. Ehkä jopa niitä teinejä itseään.

Vierailija
8/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorison älykkyyden laskun kyllä huomaa. Nuorilla ei ole esimerkiksl mitään tajua siitä että mikä on separaattori, adapteri, käämi, muunnin ja näyttöpääte.

Nuo ovat vain sanoja, jotka oppii halutessa vaikka 3 minuutissa.

Ongelma on kriittisen ajattelun puute, kokonaisvaltainen ja kokonaisuuksien ymmärrys, päässälaskukyky, heikentynyt kyky ilmaista itseään kielellisesti, luovuuden heikkeneminen, muistaminen on pienentynyt jne. Lähinnä noissa asioissa näkyy oikeasti se älykkyyden lasku.

Vierailija
9/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä juuri nuoriso ole koskaan ketuttanut.

Huonosti käyttäytyvät ihmiset kyllä, riippumatta ikäluokasta.

Vierailija
10/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Miksi ihmisiä ei ärsytä 50-vuotias seiniä töhrivä setä, mutta 16-vuotias seiniä töhrivä teini? Ehkä koska niitä 50-vuotiata seiniä töhriviä setiä ei ole? Kuten ei 45-vuotiaita mopopäristelijöitä. Eikä 60- vuotiaita kauppakeskuksessa maleskelijoita. Mutta jos heitä olisi, niin kyllä hekin ärsyttäisi. Ehkä jopa niitä teinejä itseään.

Tuo pitäisi oikeasti tutkia, että miksi kiinnostus pitkin nurkkia kuseskeluun, alkoholiin, tupakkaan, seinien töhrimiseen, videopeleihin, moottopyöriin ja ostareilla hengailuun loppuu juuri siihen päivään kun lapsi täyttää 18 (tai 21) eikä tämä ole enää nuori eikä teini vaan täysi-ikäinen aikuinen. Ei mitään tuollaisia epätosia huhhaa pilipili juttuja kuten ap:n jakamassa linkissä kerrotaan.

Vierailija
11/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jäänyt talteen vanhojen ulinaa jo Sokrateelta, kuinka nuoriso on täysin pilalla eivätkä ketään enää kunnoita. Sama naukuvirsi on vanhaksi tulleiden taholta jatkunut todennäköisesti puhetaidon syntymisestä lähtien. 

Vierailija
12/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt

Kaupat ovat sitä varten että siellä käydään nopeasti, viivytään ehkä joku vartti ja sitten niin pian kotia kuin mahdollistavat. Mutta teinit vain hengailee ostareiden käytävillä, maleksivat siellä tekemättä mitään ja vievät istumapaikat vanhuksilta. Eikö teinit voi tehdä sen maleksemisen ihan siellä omassa huoneessaan kun nuoret näyttävät osaavan sen hyvin niin että aamulla heräämistä pitää tahalleen pitkittää ja viivyttää vaikka muu perhe odottaa nälkäisenä pöydässä aamupalaa?

Vierailija
13/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jäänyt talteen vanhojen ulinaa jo Sokrateelta, kuinka nuoriso on täysin pilalla eivätkä ketään enää kunnoita. Sama naukuvirsi on vanhaksi tulleiden taholta jatkunut todennäköisesti puhetaidon syntymisestä lähtien. 

Höp. Sokrateen aikaan nuoriso oli kunnollista, antiikin kreikkalaiset olivat erittäin sivistynyttä ja oppinutta kansaa vielä nykysrtandarteisaa. Nuoretkin olivat hiljaa ja lukivat opiskellen tieteitä sekä harrastivat liikuntaa, eivätkä vain maleskelleet pitkin katuja joutilaina ja kuseskelleet talojen nurkille kutwn nuoret nykyään. Tuon kulttuurin tuhosi kristinusko.

Vierailija
14/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus. :) N22

Vierailija
15/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 40-vuotias, mutta muistan kyllä mitä oli olla 16-vuotias. Tästä syystä teinit eivät minua ärsytä, vaan osaan ajatella että he ovat puoliksi lapsia, joilta ei voi vielä edes odottaa sitä, että he tajuavat ja osaavat kaiken. On meidän aikuisten tehtävänä olla esimerkkinä. Ikävä kyllä aika moni aikuinen on huono esimerkki :( 

Vierailija
16/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt

Kaupat ovat sitä varten että siellä käydään nopeasti, viivytään ehkä joku vartti ja sitten niin pian kotia kuin mahdollistavat. Mutta teinit vain hengailee ostareiden käytävillä, maleksivat siellä tekemättä mitään ja vievät istumapaikat vanhuksilta. Eikö teinit voi tehdä sen maleksemisen ihan siellä omassa huoneessaan kun nuoret näyttävät osaavan sen hyvin niin että aamulla heräämistä pitää tahalleen pitkittää ja viivyttää vaikka muu perhe odottaa nälkäisenä pöydässä aamupalaa?

Ostarien käytävät nyt vielä jotenkin ymmärtää, mutta täälläpäin maleksivat ihan kaupoissa sisällä!  Eivät edes ostoaikeissa, vaan ihan vaan maleksivat. Istuskelevat missä sattuu närpäämässä puhelimiaan jne.

Vierailija
17/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ärsyttää oma nuorison edustajani nyt siksi, että sovittiin eilen että vie mut tänään Onnipekkaan (kauppa Nakkilassa), mutta nyt tekstaskin poikakaverinsa luota (joka ei kuulemma ole kuin kaveri) että ei nyt ehdikään, että onkin muita suunnitelmia, ja että hän ei nyt tänään haluaisi tehdä mitään askareita koska plääplää.

On nykyään tommonen tuittupää, ennen totteli.

Lupas käydä kuitenkin äitimuorilleen kaupassa, ja soittaa sieltä kohta, että senverran vielä minuakin ajattelee. Mutta kun oisin halunnu itse tänään kauppaan ja asiasta oli jo sovittu, sillä on auto, ja osittain siksi siihen on perhepiirissä suostuttu että kuljettelee myös minua asioille, kun en uskalla enää huonojen koipien takia hypätä pyörän selkään.

Tulipas solkattua tähän melkein koko elämänkerta, ärsyttää niin paljon.

Ennen totteli aina, nykyään viuhuu vapaana ja arvaamattomana kuin tuuli, tuo rakas tyttöni.

Vierailija
18/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 40-vuotias, mutta muistan kyllä mitä oli olla 16-vuotias. Tästä syystä teinit eivät minua ärsytä, vaan osaan ajatella että he ovat puoliksi lapsia, joilta ei voi vielä edes odottaa sitä, että he tajuavat ja osaavat kaiken. On meidän aikuisten tehtävänä olla esimerkkinä. Ikävä kyllä aika moni aikuinen on huono esimerkki :( 

Minäkin olen 40v ja muistan hyvin mitä jonneilua ja perceilyä se teini-ikä oli ihan hyvin käyttäytyvänäkin. Ja koska se oman nuoruuden jonneilu hävettää, en todellakaan halua tuntea sympatiaa nykyjonnejen perceilyä kohtaan.

Vierailija
19/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän minussa, 50 -kymppisessä mammassa on vikana, kun aidosti uskon, että nuorissa on meidän tulevaisuus?

Nuoret, tai ainakin minun lähipiirissäni olevat nuoret, ovat niin paljon fiksumpia, sivistyneempiä ja  paremmalla itsetunnolla varustettuja mitä itse olin heidän ikäisenään.

Minun sukupolveni (ainakin X -sukupolven alkupää) ja sitä edellinen sukupolvi on sössinyt asiat aika perusteellisesti. Milleniaalit ja X -sukupolven myöhemmin syntyneet ovat ns. väliinputojia, sillä he elävät vielä 40-, 50-, ja 60 -luvulla syntyneiden armoilla. Kun Z -zukupolvi tuosta vähän kasvaa ja kehittyy, niin toivottavasti pystyvät yhdistämään voimansa milleniaalien kanssa ja kampeamaan minun ja minua vanhemmat sukupolvet pois vallankahvasta. Ehkä silloin asiat voisivat aidosti muuttua. 

Vierailija
20/37 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahi vaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi