Onko toivoa, että nuori vielä jossain vaiheessa ryhdistäytyy ja alkaa ottaa vastuuta elämästään?
Jos ei ole tehnyt sitä 20-vuotiaaksi mennessä? Kannustavia esimerkkejä, kiitos!
Sanottakoon, että nuoren elämä ei ole mitenkään aivan täysin rempallaan, käy siis koulussa ja osa-aikatöissä, mutta hoitaa nuo miten sattuu. Eikä ole yhtään kiinnostunut mistään itsenäisestä asioiden hoitamisesta, kaikki vapaa-aika kuluu bilettämiseen tai nukkumiseen.
Kommentit (31)
Niin mullakin meni koulutkin meni pieleen.
33-42v opiskelin tohtoriksi ja sain 3 lasta
Mun veli ryhdistäytyi vasta 20-vuotiaana. Sitä ennen aloitti opintoja, jätti kaikki kesken ja pelasi kaikki yöt. Jotain naksahti sitten myöhemmällä iällä päässä, opiskeli itsellensä hyvän ammatin ja muutti ulkomaille töihin. Tienaa paremmin kuin minä. Joten aina on toivoa! Oma veli ei onneksi koskaan lyöttäytynyt esimerkiksi päihdepiireihin vaan hänellä oli aina kavereita, jotka olivat ns. kunnollisia opiskelevia ja työssä käyviä aikuisia. Sekin varmaan tuki veljeä oikean suunnan löytämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Mitä tapahtui, ja missä vaiheessa? Kiitos tästä, ehkä on toivoa, vaikkei tuosta tohtoria tulisikaan :) Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli ryhdistäytyi vasta 20-vuotiaana. Sitä ennen aloitti opintoja, jätti kaikki kesken ja pelasi kaikki yöt. Jotain naksahti sitten myöhemmällä iällä päässä, opiskeli itsellensä hyvän ammatin ja muutti ulkomaille töihin. Tienaa paremmin kuin minä. Joten aina on toivoa! Oma veli ei onneksi koskaan lyöttäytynyt esimerkiksi päihdepiireihin vaan hänellä oli aina kavereita, jotka olivat ns. kunnollisia opiskelevia ja työssä käyviä aikuisia. Sekin varmaan tuki veljeä oikean suunnan löytämisessä.
Anteeksi, piti siis kirjoittaa 28-vuotiaana. :D
Anna toisen olla. Voithan vinkata nuorelle edullisista Tori siivoojista. Alkuun joutuu valvomaan.
Nuori ottaa vasta sitten, kun kukaan ei hyysää. Jos käy osa-aikatyössä, veloita asumisesta ja ruuasta vaikka 120 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Mitä tapahtui, ja missä vaiheessa? Kiitos tästä, ehkä on toivoa, vaikkei tuosta tohtoria tulisikaan :) Ap.
30+ keskittymiskykyni parani (testosteroni ainakin laskee tuolloin). Vankienkin palaaminen vankilaan vähenee merkittävästi, kun täyttävät 27-vuotta. Plus tuossa iässä alkaa oleen vanhimmasta päästä yökerhoissa, alkaa oleen noloo ja krapulat pahenee merkittävästi. Täytyi sitten lopulta luopua siitä elämästä ja alkaa päteen jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30+ keskittymiskykyni parani (testosteroni ainakin laskee tuolloin). Vankienkin palaaminen vankilaan vähenee merkittävästi, kun täyttävät 27-vuotta. Plus tuossa iässä alkaa oleen vanhimmasta päästä yökerhoissa, alkaa oleen noloo ja krapulat pahenee merkittävästi. Täytyi sitten lopulta luopua siitä elämästä ja alkaa päteen jotenkin muuten.
Lapset parasta elämässäni nyt - sitä ei voinut aiemmin käsittää kuinka ihanaa on saada lapsia vaikka asiaa vastustelin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset parasta elämässäni nyt - sitä ei voinut aiemmin käsittää kuinka ihanaa on saada lapsia vaikka asiaa vastustelin
Täytyi ylikompensoida kun kuulemma olin muiden mielestä niin tyhmä, tavallaan surullista, että heillä tälläinen voima minuun lopulta
Totta kai on toivoa, kyllähän monet tuossa iässä bilettää ja viettää villiä nuoruutta, niin itsekin tein. Opiskeluihin meni vähän kauemman kuin on toivottavaa sen takia mutta maisteriksi valmistuin kumminkin aikanaan ja sitten kun menin työelämään biletys loppui.
Veljeni taas ei mennyt edes lukiion jälkeen kouluun koska oli korvia myöten kyllästynyt kouluun. Hän halusi olla vapaa ja juhlia ja olla vaan. Hän meni tehtaaseen töihin ja meinasi ettei ikinä opiskele mitään. Mutta kolmekymppisenä vuorotyö alkoi kyrsiä ja meni yliopistoon opiskelemaan ja valmistui 3 vuodessa maisteriksi. Onneksi nykyään ei ole mikään ongelma opiskella vaikka vähän vanhempanakin jos nuorena ei nappaa.
Nuori sentään käy töissä ja opiskelee, sehän on jo hyvä juttu. Itsekin biletin paljon tuossa iässä. Opiskelut jäivät kesken ja töissä kävin tienaamassa lähinnä biletysrahaa. Minulla, kuten useimmilla muillakin tuo vaihe menee iän myötä ohi. Nykyään olen ihan tavallinen kouluni käynyt, vakitöissä oleva +30 v. asuntolainan lyhentäjä.
Nosta tikulla pihalle, niin alkaa elämän realiteetit kirkastamaan. Näitä äidin passaamia veteliä kolmekymppisiä näyttää lontivan ympäri kelaa rasitukseksi asti.
Ryhdistäytyy? Kuulostaa normaslilta nuorelta. Kaikki eivät edes käy töissä. Hän on nuori ja nuorten jutut. Mitä tarkoitat vastuun ottamisella? Älä viitsi.
Itsekin olin ihan huithapeli mutta kummasti siinä noin 25-vuotiaana aloin ottamaan vastuuta tekemisistäni. En esim. bilettänyt enää kaikkia rahojani, olin siis kyllä töissä. Useimmista kyllä tulee ihan kelpo kansalaisia kuitenkin.
Olisi kai järkevää keskittyä yhteen asiaan esim. kouluun ja sitten vapaa-ajalla lepoa tai harrastusta vaikka kotona. Jos käy samalla töissä ja koulussa on raskaampaa ja ei varmaan mikään kiinnostakaan kunnolla. Ellei oikeasti häntä kiinnosta jompi kumpi. Ja johtaako kaikki siihen "bilettämiseen". Alkoholi liiassa määrin ei ole hyvä asia, jos se lähentelee alkoholismia. Seuraa löytää varmasti muulla kuin sillä tavoin, jos seurustelukumppania etsii. Ei kai kenenkään vapaa-aika voi olla pelkkää bilettä. Tai tekee sen ilman alkoholilla läträämistä. Vuosia kuluu äkkiä noin ellei herää tilanteeseen ja haima ei tykkää. Jokaisella omat ongelmansa toki.
Kiitos kannustavista tarinoista. Nuori on siis viimeistä vuotta lukiossa, niin 20-vuotiaana. Opiskelu on ollut todella hidasta ja takkuista ja on ollut monta kertaa vähällä keskeyttää, mutta olen aina saanut jotenkin puhuttua ympäri. Kuten arvata saattaa, opintomenestys ei ole kummoista, mutta jotenkin on onnistunut kuitenkin mukana roikkumaan. Sanoo, että lukion jälkeen ei aio opiskella ikinä enää mitään :o Ei kuitenkaan ole halunnut vaihtaa amikseenkaan, niin siksi olen sanonut että ei kannattaisi keskeyttää lukiota ennen kuin on jotain muuta tiedossa.
Toivottavasti ne elämän realiteetit jossain vaiheessa k ohjaa tätäkin kaveria eteenpäin.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kai järkevää keskittyä yhteen asiaan esim. kouluun ja sitten vapaa-ajalla lepoa tai harrastusta vaikka kotona. Jos käy samalla töissä ja koulussa on raskaampaa ja ei varmaan mikään kiinnostakaan kunnolla. Ellei oikeasti häntä kiinnosta jompi kumpi. Ja johtaako kaikki siihen "bilettämiseen". Alkoholi liiassa määrin ei ole hyvä asia, jos se lähentelee alkoholismia. Seuraa löytää varmasti muulla kuin sillä tavoin, jos seurustelukumppania etsii. Ei kai kenenkään vapaa-aika voi olla pelkkää bilettä. Tai tekee sen ilman alkoholilla läträämistä. Vuosia kuluu äkkiä noin ellei herää tilanteeseen ja haima ei tykkää. Jokaisella omat ongelmansa toki.
No sehän se just olisikin että keskittyisi siihen kouluun ja harrastaisi jotain muuta kuin juomista. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdistäytyy? Kuulostaa normaslilta nuorelta. Kaikki eivät edes käy töissä. Hän on nuori ja nuorten jutut. Mitä tarkoitat vastuun ottamisella? Älä viitsi.
Eikö vastuun ottamisella yleensä tarkoiteta sitä, ettei odota koko ajan palveluksia muilta ja loisi esim vanhempiensa tai yhteiskunnan kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
No ei kuulosta normaalilta. Alkoholin juonti ja jatkuva bile ei ole normaalia. Joku on aivopessyt nuoret luulemaan sen olevan normaalia. Ei alkoholismi ole normaalia, suuri määrä alkoholia tai jatkuva bile. Se on kuitenkin toksinen aine ja painajaisaine monelle. Itse tiedostin ainakin nuorena tilanteet ja annoskoot. Joku osa ei sitä tehnyt. Jos haluaa nostaa tunnelmaa ja iloa, sen voi tehdä ilman alkoholeja ja myrkkyjä.
Ei toivoa. Kannattaa lopettaa se nuori ettei kärsi turhaan.