Miksi yliopisto-opiskelijat ostavat lainalla ruokaa kaupasta?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin maksanut opintolainalla ruokaa, vaatteita tarpeita 90-luvulla kun opiskelin. Mikäs näitä nykyajan kermapersekakaroita oikein vaivaa kun kaikki pitäisi maksaa heille. Sitten vain lorvitaan ja muka opiskellaan. Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa teidän opiskelijoiden kuluja, menkää töihin tai ottakaa lainaa.
Et liene ihan kartalla asioista enää? Nykyään ei todellakaan lorvita, opintotuki on ysärin jälkeen muuttunut lainapainotteiseksi. Useimpien on pakko käydä tästä syystä myös töissä opintojen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden kohdalla on vähän niin kuin ajatuksena, että he valmistuvat ja pääsevät töihin, ja voivat palkastaan maksaa lainansa.
No kai pitkäaikaistyöttömänkin tulisi lähtökohtaisesti työllistyä, ellei ole työkyvytön yms. Tällöin ei tosin työttömästä puhutakaan, vaan eläkeläisestä.
Jostain syystä Suomessa ei ajatella niin, että työttömän pitäisi lähtökohtaisesti työllistyä. Työllistyvä työtön nähdään poikkeuksena.
Täällä ei ajatella edes niin, että työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen tarkoittaa sitä, että haluaa töitä.
Niinpä. Työttömyys nähdään ihmisen ominaisuutena. Kuin sokeus tms rajoite.
Keskusteluissa erilaisiin työttömien motivoimisehdotuksiin suhtaudutaan samoin, kuin jos rampaa yritettäisi pakottaa kävelemään.
Ilmaiset harjoittelut ja palvelualalla ollut korona aikana paljon vähemmän työpaikkoja. Ei ole kuin lainaa millä elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi isäni neuvoi minua hankkimaan maksuhäiriömerkinnän ennen opiskelemaan lähtöä. Nyt en saa opintolainaa ja saan toimeentulotukea.
Nerokasta. Olisinpa itsekin tajunnut.
Briljantti idea, mikäli maksuhäiriömerkintä on toimeentulotuen edellytys, kun ei saa lainaa.
Maksuhäiriömerkintä ehtii vielä kuivua ennen valmistumista.
Kyllä meidän sosialismi toimii !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi isäni neuvoi minua hankkimaan maksuhäiriömerkinnän ennen opiskelemaan lähtöä. Nyt en saa opintolainaa ja saan toimeentulotukea.
Briljantti idea, mikäli maksuhäiriömerkintä on toimeentulotuen edellytys, kun ei saa lainaa.
Tämä. Aivan järjettömän helppo tapa. Tätä pitäisi enemmän kertoa fukseille. Miksi valmistua velkaisena, kun kerran ei ole pakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt miten ne opiskelee, joilla opintotukikuukaudet on käytetty ja lainat nostettu. Vastaus tosiaankin on toimeentulotuella.
Eikös tää muutettu niin, että maksuhäiriömerkintä ei enää estä opintolainan saantia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt miten ne opiskelee, joilla opintotukikuukaudet on käytetty ja lainat nostettu. Vastaus tosiaankin on toimeentulotuella.
Eikös tää muutettu niin, että maksuhäiriömerkintä ei enää estä opintolainan saantia?
Kuulostaa todennäköiseltä. Onhan se nyt ihan hirveää, että joku ei valmistu velaksi. Kohta varmaan kielletään opiskelijoiden työssäkäyntikin.
Jos työttömyys ja työttömät noin hirvittää niin varmaan sitten mielellänne taiotte kymmeniä tuhansia työpaikkoja ja asiallista palkkaa maksavia työnantajia kaikille työttömille. Se työllistyminen kun ei lukuisista yrityksistä huolimattakaan ole mikään itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyys ja työttömät noin hirvittää niin varmaan sitten mielellänne taiotte kymmeniä tuhansia työpaikkoja ja asiallista palkkaa maksavia työnantajia kaikille työttömille. Se työllistyminen kun ei lukuisista yrityksistä huolimattakaan ole mikään itsestäänselvyys.
Silloin työttömän tulee mennä opiskelemaan. Opiskelijoilla on niin hyvät näkymät, että kannattaa ottaa lainaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Aivan järjettömän helppo tapa. Tätä pitäisi enemmän kertoa fukseille. Miksi valmistua velkaisena, kun kerran ei ole pakko?
Monella fuksilla on omaisuutta, jolloin ei tipu toimeentulotukea.
Moni nostaa lainan, vaikka ei tarvitse sitä elämiseen. Se menee sinne, minne se muukin omaisuus. Valmistuessa saa lainahyvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todennäköiseltä. Onhan se nyt ihan hirveää, että joku ei valmistu velaksi. Kohta varmaan kielletään opiskelijoiden työssäkäyntikin.
Ei ole pakko valmistua velaksi. Sen kun käy töissä opiskelujen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmast olekaan jos aina odottaa, että on jonkun muun tehtävä löytää sinulle työ. Ihan itse se on haettava. Onhan noita aloja, joissa on työvoimapula. Sosiaaliala nyt ainakin on varma työllistäjä, samoin kuin ravitsemusala. Pulaa on todennäköisesti myös siivojiista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu nykyään kuin harvalta. Opiskelu on opiskelijan työtä eikä täysipäiväinen työssäkäynti ole yleensä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko olla työtön. Sen kun elättää itsensä käymällä töissä. Sama logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opintotuki ei riitä edes vuokraan ja kaikki ei saa töitä, on pakko ottaa lainaa, jotta saa toimeentulotukea. Toimeentulotukea taas ei saa, koska lainan kanssa tulot menee rajan yli. Hauska systeemi. Miltähän työttömistä tuntuisi elää 5-6v pakotettuna velaksi.
Ei varmastikaan pahalta, jos he saisivat hyvän työpaikan tuon 5–6 vuoden lainalla elämisen jälkeen.
Miksi pitkäaikaistyöttömät eivät sitten lähde joukolla opiskelemaan, jos se opiskeluaikainen köyhyys tuntuu hyvältä, ja kerran 100 % varma hyvä työpaikka odottaa?
Eihän se hyvä työpaikka mitenkään satavarma ole. Tässä tullaan siihen kysymykseen, miksi oppilaitoksissa ylläpidetään koulutusohjelmia, jotka eivät työllistä. Jos rahkeet eivät riitä opiskelemaan hyvin työllistävää alaa, olisi syytä unohtaa opiskelut kokonaan ja keskittyä luomaan uraa vaikka siivoajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opintotuki ei riitä edes vuokraan ja kaikki ei saa töitä, on pakko ottaa lainaa, jotta saa toimeentulotukea. Toimeentulotukea taas ei saa, koska lainan kanssa tulot menee rajan yli. Hauska systeemi. Miltähän työttömistä tuntuisi elää 5-6v pakotettuna velaksi.
Ei varmastikaan pahalta, jos he saisivat hyvän työpaikan tuon 5–6 vuoden lainalla elämisen jälkeen.
Miksi pitkäaikaistyöttömät eivät sitten lähde joukolla opiskelemaan, jos se opiskeluaikainen köyhyys tuntuu hyvältä, ja kerran 100 % varma hyvä työpaikka odottaa?
Eihän se hyvä työpaikka mitenkään satavarma ole. Tässä tullaan siihen kysymykseen, miksi oppilaitoksissa ylläpidetään koulutusohjelmia, jotka eivät työllistä. Jos rahkeet eivät riitä opiskelemaan hyvin työllistävää alaa, olisi syytä unohtaa opiskelut kokonaan ja keskittyä luomaan uraa vaikka siivoajana.
Jos ei riitä rahkeet työllistymiseen omalla alalla, työttömän kannattaa keskittyä luomaan uraa siivoojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei riitä rahkeet työllistymiseen omalla alalla, työttömän kannattaa keskittyä luomaan uraa siivoojana.
Niin, kyllä ihan jokaisen kannattaa tehdä töitä ennemmin kuin olla työttömänä. Huonosti työllistävien alojen opiskelijat ovat tulevia työttömiä.
Samaa mietin kun vielä pari v sitten opiskelin. Tuntuuhan se absurdilta, että opiskelijan tuet ovat about pienimmät tuet, vaikka opinnot käyvät ihan työstä. Koko ajan kiristetään tahtia ja vaatimuksia opinnoissa, ja sitten pitäisi pystyä käymään vielä töissä ilman että opinnot häiriintyvät.
On todella ikävää, että opiskelijoiden velkaantuminen jatkuvasti normalisoituu suomessa. Vielä lukiossa luulin että vain jenkeissä tulee kymppitonnien opintovelat, nyt tiedän paljonkin ihmisiä, joilla on 20k velkaa opiskeluajalta, vaikka on lisäksi käynyt töissä. Ja sitten ihmetellään, miksi nuoret ovat niin kuormittuneita... Ei tämän näin pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä ihan jokaisen kannattaa tehdä töitä ennemmin kuin olla työttömänä. Huonosti työllistävien alojen opiskelijat ovat tulevia työttömiä.
Eli kenenkään ei kannata opiskella, jos ei tiedä sataprosenttisella varmuudella työllistyvänsä. Kenenkään ei myöskään tartte olla työtön, koska jokainen voi olla siivooja. Hienoa, että asia on ratkaistu.
Minkä tähden työtön saa tekemättä mitään moninkertaisen summan kouraan, kuin sellainen joka yrittää sitä omaa elämänlaatua parantaa? Sehän tässä outoa on.