Pikkuvauva vaihe on tylsä. Seinät kaatuu päälle.
Onko muita, joiden mielestä tämä pikki vauva vaihe on oikeesti tosi tylsä? Itse olen nyt 1kk vauvan kanssa kotona ja kyllä täytyy sanoa että päivät ovat aika pitkäveteisiä ja hieman ahdistaakin. Päivät ovat yhtä nukutusta, syöttämistä, kakkojen pesua, maidon lämittämistä...kerta toisensa jälkeen. välillä tuntuu etten muuta tee kuin nukutan vauvaa, joka välillä nukkuu huonosti. Äiti kavereita ei juuri ole. Koitan keksiä vähän ohjelmaa joka päivällä, vaunu lenkkiä, kaupassa käymistä.. mutta hohoijaa. Tulen hulluksi. odotan kovasti että vauva kasvaa, alkaa olla vuorovaikutuksessa ja hänen kanssaan voi tehdä jotain ja päivässä olisi jotain rytmiä ja erityisesti sitä että vauvaa ei tarvitse nukuttaa jatkuvasti, vain muutamille päikkäreille.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla tylsää? Monilla päivät täyttyy ihan 8h työt + 8h opiskelut, kyllä varmaan toista noista voisit itsekin tehdä.
Kokopäivätyöhön tai kouluun kun vauva on 1kk?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka moni suosittelee perhekerhoja ja muuta, niin ei nekään ole mikään onnen lähde. Niissä oli kuolettavan tylsää tuossa vaiheessa, jos oma vauva sattui nukkumaan tapaamisen aikaan. Siinä sitten tuijoteltiin toisten vauvoja, kun oma oli unten mailla.
Vauvan kanssa kävin äiti-lapsipiirissä, perhekerho oli leikkivän lapsen kanssa hyvä.
Mun vauva täytti just vuoden. Voi että mulla on jo ikävä viime syksyä, olisinpa osannut vielä enemmän nauttia siitä että sai vaan olla kotona sen pienen tuhisijan kanssa. Katsoa sarjoja ja elokuvia kaiket päivät samalla kun imetti vauvaa tai se nukkui sylissä. Sitä aikaa ei saa enää koskaan takaisin, vaikka tottakai oli rankatkin hetket. Tällä hetkellä 1v:n kanssa on taas eri haasteet, tuo pyörii joka paikassa kuin hurrikaani ja yritän estää pahimmat tuhot :D vauvat kasvaa älyttömän nopeasti, sen olen oppinut tämän vuoden aikana.
Oikeasti lapsett sillä raivostuttavalla rääkymisellä kiusaavat vain vanhempia salaa ja vanhemmat eivät vaiin tajua tätä.
Vierailija kirjoitti:
Etsi paikkakunnaltasi tai lähelä jostain äiti-lapsi kerho, vauvauinti, satutuokiot, kyllä niihin saa mennä vauvan kanssa!
Tai laita faceen että tavattaskos Kuppilan kahvibaarin edessä, mennään kahville, juoksulenkille ....jne.
EI se ole tylsää, järjestä itte äksöniä kylälle.
Ei olis tullut mieleenkään lähteä mihkään äiti-vauvakerhoihin. Yäk! Sinne vertailemaan lapsen kakan väriä, ruokailutiheyttä, kehitystä, vaatetusta. Voi taivas. Tai mennä kauppoihin (joku sanoi että asioille, mitä asioita on missä pitää käydä paikanpäällä nykyään?) taikka kauppakeskuksiin pyörimään. Edes vaunulenkeillä en käynyt. Nukutin pihaan pari kertaa päivässä moneksi tunniksi ja itse uppouduin lukemaan kasapäin kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti lapsett sillä raivostuttavalla rääkymisellä kiusaavat vain vanhempia salaa ja vanhemmat eivät vaiin tajua tätä.
Esiittävät vain viattomia.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Kyllä se helpottaa. Yritä keksiä jotain omaa puuhaa, opiskele vaikka jotain uutta.
Meillä oli kuukauden ikäinen kesäkuussa. Kävin vauvan kanssa taidenäyttelyissä, messuilla, kirjastossa, puistoissa, ja kaikenlaisissa tapahtumissa. Vauva vaunuissa ja kantoreppu mukana. Vaihdoin vaippoja kauppakeskusten lastenhoitohuoneissa ja imetin milloin missäkin. Kun vauva nukkuu tuonikäisenä paljon, sekin sujui vaunuissa. Otin vauvan mukaan jopa hammaslääkäriin, jossa nostin pienen vatsan päälle, kun lekuri teki työtään. Ei tullut mieleenikään kökkiä neljän seinän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Et tiennyt etukäteen??? Pussissa kasvanut vai tavattoman tyhmä vai vakiovalittaja?
Onhan se iso muutos olla pienen vauvan kanssa kotona. Hoivaat vain vauvaa etkä näe kovin paljon muita aikuisia. Onneksi helpottaa kun vauva kasvaa. Itse aloin juosta lapsen kanssa kerhoissa kun vauva oli 3 kk.
Tietty se on tylsää jos vaan möllöttää.
Itse olin lapsen vauva-aikana paljon kavereiden kanssa, kävin tapaamassa muita äitejä ja harrastuksissa, katsoin usein iltaisin kiinnostavia dokkareita jne.
Olin myös vapaaehtoisena yhdessä järjestössä, ja osallistuin niiden kanssa esim. ravintolapäivään.
Reissattiin myös aika paljon.
Kyllä sitä tekemistä keksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa vaiheessa oli helppoa, kun pystyi tekemään mitä tahansa, eikä kaikkea tarvinnut aikatauluttaa. Toki imetin, niin oli helpompi, kun ruoka oli vauvalle aina mukana. Lähde käymään museoissa. Taidenäyttelyt ovat monen vauvan mieleen.
Esim Espoossa: https://emmamuseum.fi/tapahtuma/vauvojen-taideleikki/
Helsinki: https://www.hel.fi/helsinki/fi/kasvatus-ja-koulutus/leikki-ja-avoin-toi…
https://opisto.kalliola.fi/kurssit/lapsi-aikuinen-kurssit/
Eli onhan niitä, sinne vaan, muskareista ja vauvajumpista puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Etsi paikkakunnaltasi tai lähelä jostain äiti-lapsi kerho, vauvauinti, satutuokiot, kyllä niihin saa mennä vauvan kanssa!
Tai laita faceen että tavattaskos Kuppilan kahvibaarin edessä, mennään kahville, juoksulenkille ....jne.
Maaseudulla tuollaisista kerhoista sun muista saa vain haaveilla.
Mä olin ekat 2v kotona, käytiin vain kaupassa ja mummiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ekat 2v kotona, käytiin vain kaupassa ja mummiloissa.
Miten niin? Onhan teilläkin kunnantoimisto, sinne vaan soittamaan ja ehdottamaan.
Mekin polkaistiin tänne MML-äiti/lapsi kerho kun ei sitä ollut. Aikansa toimi, sitten siirtyi muualle kun ei ollut tarvetta enää. Äiti-lapsi kerhoa voi pyörittää kuin tupperware kutsuja, joku aloittaa jne vuoronperään jonkun kotona... Vähän hei viitseliäisyyttä.
Eihän sen vauvan kanssa tarvitse koko ajan olla, saati sitten kotona. Onhan lapsella isäkin? Itse aloin käydä zumbassa ja kuntosalilla heti kun pystyin. Tekee hyvää pääkopalle päästä liikkumaan. Välillä vauva isovanhemmille illaksi, jotta päästiin kaksin vaikka leffaan. Ja rakastin shoppailua, paljon söpöjä pikkuisia vaatteita 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ekat 2v kotona, käytiin vain kaupassa ja mummiloissa.Miten niin? Onhan teilläkin kunnantoimisto, sinne vaan soittamaan ja ehdottamaan.
Mekin polkaistiin tänne MML-äiti/lapsi kerho kun ei sitä ollut. Aikansa toimi, sitten siirtyi muualle kun ei ollut tarvetta enää. Äiti-lapsi kerhoa voi pyörittää kuin tupperware kutsuja, joku aloittaa jne vuoronperään jonkun kotona... Vähän hei viitseliäisyyttä.
Lapset on jo koulussa.
Eipä niitä kerhoja saanut pystyyn kun ei ollut osallistujia.
Vaikka moni suosittelee perhekerhoja ja muuta, niin ei nekään ole mikään onnen lähde. Niissä oli kuolettavan tylsää tuossa vaiheessa, jos oma vauva sattui nukkumaan tapaamisen aikaan. Siinä sitten tuijoteltiin toisten vauvoja, kun oma oli unten mailla.