Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa lähisukulaisen jäähyväisviestejä, jotka kuormittavat henkisesti?

Vierailija
11.08.2022 |

Eräs lähisukulaiseni on vakavasti sairas. Ei ole halunnut tarkemmin kertoa sairaudesta, vaan haluaa pitää asian itsellään. Lähettää kuitenkin säännöllisesti "jäähyväisviestejä", joissa jättää hyvästit, kertoo hautajaistoiveisiinsa liittyvistä asioista ja muistuttaa minun olleen hänelle rakas. Koen nämä jäähyväisviestit todella raskaina, kun aina viestin jälkeen joudun pelkäämään, onko sukulaiseni nyt kuolemassa. Koska hän ei kerro tarkemmin sairaudestaan, en voi tietää, kuinka "todellinen" mahdollisesti äkillisesti koittava kuolema on. En halua olla reagoimatta viesteihin, koska tuntuisi todella pahalta, jos sukulaiseni kuolisikin ja en olisi vastannut hänen viimeiseen viestiinsä mitään. Miten näiden viestien ja jatkuvan "jäähyväisuhan" kanssa jaksaa?

P.S. Ethän tule ilkkumaan tilannettani tai epäilemään provoksi, tämä tilanne on minulle oikeasti todella vaikea.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estoon vaan

Vierailija
2/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne vaikuttaa siltä, että sukulainen hakee huomiota. Minusta tässä on kaksi vaihtoehtoa. Joko lakkaat reagoimasta viesteihin, jolloin hän todennäköisesti alkaa pommittaa niillä jotain toista, tai sitten vastaat hänelle jotain ympäripyöreää kuten "Voi ei, todella kurjaa, toivon parasta" tms. lässytystä.

Noilla taustatiedoilla ei vaikuta siltä, että hätä on todellinen. Ja vaikka olisikin, niin sinun ei pidä antaa toisen kiusata sinua tuolla tavalla. Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin napakasti, että tällainen käytös ei ole okei.

Vierailija
4/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helevettiä jos totta.

Vierailija
5/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni ei pommita muita jäähyväisviesteillä. Olen ainoa, jolle hän noita lähettää ja olen suvustamme henkilö, jonka kanssa hän on eniten tekemisissä. Muiden sukulaisten kanssa yhteydenpito on todella vähäistä eikä kerro heille sitä vähääkään voinnistaan, mitä kertoo minulle.

Ap

Vierailija
6/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esto päälle t-viestit. Tulee puhelimeesi,mutta ei ilmoita pip. Voit omaa harkintaa käyttää, joskus katsoa ne tai järkevänä poistaa lukematta niitä!Vaikka on sukulaisesi ja sairas, älä kuormita itseäsi asialla.Äläkä tunne sylisyyttä.

Vierailija
7/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro edes mistä on kyse ja vaatii jatkuvaa sääliä ja huomiota. Toihan on ihan sairasta

Vierailija
8/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sille enintään joku lyhyt, neutraali viileä viesti, niin et vahingossa tule ruokkineeksi hänen huomiohakuisuuttaan. Äläkä vastaa viesteihin heti vaan viiveellä. Ja jos ei tepsi, niin sano, että sinullakin on kauhean vaikeaa ja käännä jatkossa puhe itseesi joka kerta.

Vierailija
9/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni ei pommita muita jäähyväisviesteillä. Olen ainoa, jolle hän noita lähettää ja olen suvustamme henkilö, jonka kanssa hän on eniten tekemisissä. Muiden sukulaisten kanssa yhteydenpito on todella vähäistä eikä kerro heille sitä vähääkään voinnistaan, mitä kertoo minulle.

Ap

Olet ainoa jota pystyy manipuloimaan.

Vierailija
10/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni elämä on ollut vaikea, viimeksi sairasti syövän muutamia vuosia sitten. En usko, että hän teeskentelisi olevansa sairas ja jättäisi jäähyväisviestejä "turhaan". En siksi haluaisi laittaa mitään estoja viesteille. Mietin vain, miten itse jaksaisin henkisesti noiden viestien kanssa. En halua katkaista sukulaiseen yhteydenpitoa, hän on minulle tärkeä.

Ap

Vierailija
11/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän terapioi itseään tällä tavalla. Kun lähestyvä kuolema ja pelko saa vallan, hän kokee tarpeen kirjoitella ja jättää jäähyväisiä.

Sitten voi väliin olla parempia jaksoja, kun ei viestittele.

Itse vastaisin jotenkin siihen malliin, että kiitos rakkaudestasi ja otamme toiveesi huomioon hautajaisia ym. ajatellen, sitten kun se on ajankohtaista.

Vierailija
12/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hankala tilanne. Entäs jo sanot hänelle rehellisesti, niinkuin tänne, että nämä viestisi kuormittavat minua, enkä kaipaa semmoista nyt elämääni. Minusta tuosta ei pitäisi loukkaantua, asia on kuitenkin se mitä sinä itse tunnet. 

Vierailija
13/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet ainoa jota pystyy manipuloimaan.

Totta. Eli pistä rajat. Älä ole niin kiltti. Jos itse siis kärsit.

Vierailija
14/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että viestit kuormittavat sinua liikaa, ja koska hän ei kerro edes mikä on kyseessä. Olisiko mahdollista että hän ei viesti niistä samoista asioista enää, kun tiedät jo toiveet. Ei voi koko ajan laittaa useaa sellaista viestiä peräkkäisinä päivinä. Onko hänellä jokin psykologinen ongelma vai fyysinen? Olisiko edes suurinpiirtein joku diagnoosi, ei kai yksityiskohtia hänen tarvitse kertoa. Miksi ette näe sukulaisten kanssa häntä välillä tai soita, miksi viestittelee vaan koko ajan. Tarvitseeko hän jotain, mitä voisitte aina viedä ja katsoa tilan. Pelkääkö, onko joku tukena.

Vierailija
15/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa jotain et: "Selvä. Teen näin, kun olet poissa..."

Vierailija
16/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ethän tule epäilemään provoksi" voi hohhoijaa. Joku vaan haluaa kunnon narsismiketjun taas pystyyn. 0/5.

Vierailija
17/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että viestit kuormittavat sinua liikaa, ja koska hän ei kerro edes mikä on kyseessä. Olisiko mahdollista että hän ei viesti niistä samoista asioista enää, kun tiedät jo toiveet. Ei voi koko ajan laittaa useaa sellaista viestiä peräkkäisinä päivinä. Onko hänellä jokin psykologinen ongelma vai fyysinen? Olisiko edes suurinpiirtein joku diagnoosi, ei kai yksityiskohtia hänen tarvitse kertoa. Miksi ette näe sukulaisten kanssa häntä välillä tai soita, miksi viestittelee vaan koko ajan. Tarvitseeko hän jotain, mitä voisitte aina viedä ja katsoa tilan. Pelkääkö, onko joku tukena.

Sukulaisellani on useampi fyysinen sairaus, mutta kaikesta en tiedä, kun hän ei halua kertoa. Asun kaukana ja näen sukulaistani nykyisin kerran vuodessa, välimatkan ja oman perhetilanteen takia en pysty matkustamaan useammin. Ei suostu ottamaan apua ja tukea vastaan, on sanonut, että haluaa pitää sairautensa itsellään eikä halua kuormittaa kertomalla siitä. Olen yrittänyt sanoa, että sairaudesta kertomattomuus kuormittaa enemmän, mutta hän ei silti ole halunnut puhua enempää.

Ap

Vierailija
18/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni elämä on ollut vaikea, viimeksi sairasti syövän muutamia vuosia sitten. En usko, että hän teeskentelisi olevansa sairas ja jättäisi jäähyväisviestejä "turhaan". En siksi haluaisi laittaa mitään estoja viesteille. Mietin vain, miten itse jaksaisin henkisesti noiden viestien kanssa. En halua katkaista sukulaiseen yhteydenpitoa, hän on minulle tärkeä.

Ap

Miksi ihmeessä et juttele hänen kanssaan ja kysy mistä on kyse, mikä on diagnoosi ja elinajanennuste?

Vierailija
19/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi hautajaistoiveet voi ainakin kuitata sillä, että kehoitat häntä tekemään kirjallisen hautajaistoivelistan esim. testamentin yhteydessä säilytettäväksi. Sanot, että sillä lailla saat paremman kokonaiskuvan ja varmasti kaikki muistuu mieleen suuren surun hetkelläkin.

Vierailija
20/28 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä et juttele hänen kanssaan ja kysy mistä on kyse, mikä on diagnoosi ja elinajanennuste?

Olen kysynyt ja hän ei halua vastata. En näe syytä, miksi jankkaisin moneen kertaan samoja kysymyksiä, joihin hän on ennen kieltäytynyt vastaamasta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän