Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuma auto + koira, ylireagoidaanko nykyisin?

Vierailija
11.08.2022 |

Itse siis olen miettinyt, että meneekö nykyinen asenne ilmapiiri tässä asiassa jo toiseen äärimmäisyyteen. Miten ihmeessä koirat ja muut lemmikit mahtoivat selviytyä hengissä automatkoista ennen 2000-lukua , kun suurimmissa osassa autoista ei ollut lainkaan ilmastointia ja mökeillä kuljettiin ahkerasti? En ainakaan muista mistään lukeneeni, että koiria olisi silloin kuollut autoihin mitenkään valtavia määriä..

Toki on selvä, ettei koiraa jätetä autoon suoraan auringonpaahteeseen ja ikkunat suljettuna. Nykyään kuitenkin on ilmeisesti jo eläinrääkkäystä sekin, että jättää koiransa 5 minuutiksi varjossa olevaan autoon, jossa on kaikki ikkunat 10cm avoimena. Kyllähän siellä ilma kiertää varsin hyvin, eikä lämpötila nouse juuri sen kuumemmaksi, kuin mitä se olisi auton ulkopuolellakaan varjossa.

Entä mikä vaikutus on monien rotujen nykyisellä sairaaksi jalostamisella vs 1900-luku? Tiedän paljon lyttynaama rotuja, jotka haukkovat henkeään jo normaalilla viileällä syyssäälläkin ja toki tällaiset vajavaisen "jäähdytyslaitteiston" omaavat sairaaksi jalostetut rodut sitten ylikuumenevat helposti vaikkapa kesäaikaan autossa.

Kuitenkin koiria on kautta historian käytetty monenlaisiin työtehtäviin myös erittäin kuumissa, kuivissa ja karuissa, lähes aavikkomaisissa olosuhteissa ja myös varsin paksuturkkisiakin koiria. Vettä ei ole ollut koko ajan tarjolla, ei myöskään varjoa ja viilennystä ja silti koirat ovat selviytyneet.

Tekeekö siis nykyinen yliampuva paapomiskulttuurimme lopulta vain hallaa koirien terveydelle. Suosimme itse sairaita rotuja, joita sitten pitää erikoishuomioida kaikissa tilanteissa kaikenlaisin apuvälinein.

Entä mikä rooli on nykyisellä miljardibisnekseksi paisuneella koira tarvike kaupalla? Kuinkakohan paljon sieltä mahtaa tulla mielipidevaikuttamista medioihin yms, että sitä ja tätä on "pakko olla", että eläin ylipäätään pärjää?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli auto kauppareissun ajan varjossa, sisälämpötila autosta poistuessani 19 astetta ja kun tulin takaisin autolle, siellä oltiin jo vieressä vouhkaamassa ja suunnilleen poliisille soittamassa, että koira läkähtyy.

Hyvä. Vastuullisia ihmisiä, vaikket itse olekaan.

Ääliö. Lämpitila oli noussut muutaman asteen kun olin pois, ja koira oli täysin hyvävointinen ja virkeä kun palasin. Onneksi ne vouhottajatkin tajusivat sen, kun otin koiran ulos.

Vierailija
22/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autosta voi jättää ikkunan raolleen. Itse en jättäisi kuumana kesäpäivänä koiraa kyllä lyhyeksi ajaksikaan autoon. Voi sen jättää kotiinkin.

Oma kotini on kesäaikaan helteillä melkoinen pätsi, eikä ikkunoita voi jättää auki ellei ole itse kotona. Olen nähnyt pienemmäksi pahaksi, että koira odottelee ehkä asuntoa vastaavassa kuumuudessa (~30 astetta ikkunat kiinni) autossa 5-10 min ja vastapainoksi saa sitten nauttia viileästä autoilusta ilmastoinnin kera 30min, kuin että odottelisi kuumassa asunnossa yksinään 35-40min.

Ei se auto varjossa ja ikkunat kunnolla rakosallaan ollen miksikään pätsiksi muutu hetkessä, jos ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...jättää koiransa 5 minuutiksi varjossa olevaan autoon, jossa on kaikki ikkunat 10cm avoimena. Kyllähän siellä ilma kiertää varsin hyvin, eikä lämpötila nouse juuri sen kuumemmaksi, kuin mitä se olisi auton ulkopuolellakaan varjossa."

Kun se ilma nimenomaan ei kierrä pysäköidyssä autossa mihinkään vaikka ikkunat kuinka olisivat auki. Ja lämpötila ihan tutkitusti nousee äkkiä, jos ulkona on lämmintä. Ei nyt ehkä 5 minuutissa, mutta mistä tiedät mitä yllättävää sinulle tapahtuu poissaollessasi etkä pääse palaamaan niin äkkiä kuin meinasit?

Ilmastonmuutos vaikuttanut myös läpivetoon ja sitä ei enää ole?

Kokeile jäädä suljettuun autoon vaikka tänään ikkuna raollaan parkkipaikalla ja katso, kuinka sujuu 10 minuuttia tai vaikka vartti. Tule sitten kertomaan, kuinka viileää ja mukavaa oli.

Vierailija
24/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan se joku lapsikin kuoli lämpöhalvaukseen kun oli jäänyt autoon yksin kuumana kesäpäivänä. Jos ihminenkin saa lämpöhalvauksen kuumassa autossa niin miten on niin vaikea uskoa että koirakin siitä kuumuudesta kärsisi? Itse en koskaan jättäisi koiraani yksin autoon. Jos pysähdytään matkan varrella käymään jossain kaupassa niin hoidetaan kaupassakäynti silleen että toinen käy kaupassa ja toinen odottaa sillä aikaa koiran kanssa pihalla. 

Vierailija
25/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi laki antaa oikeuden särkeä auton ikkunan ja vapauttaa koiran.

Rikkoja korvaa ikkunan, jos osoittautuu että mitään hätää ei ole.

Vierailija
26/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli auto kauppareissun ajan varjossa, sisälämpötila autosta poistuessani 19 astetta ja kun tulin takaisin autolle, siellä oltiin jo vieressä vouhkaamassa ja suunnilleen poliisille soittamassa, että koira läkähtyy.

Juuri näin. Ennen saattoi lapset ja eläimet jättää kesällä kauppareissun ajaksi autoon odottamaan, autosta ikkunat auki ja parkkeeraus varjoisaan paikkaan totta kai. Kukaan ei menettänyt henkeään :)

Nykyään siellä olisi pikaisen kauppatoimituksenkin jälkeen jo fanaattisten koirahihhuleiden armeija soittamassa eläinsuojelua ja palokuntaa paikalle.

Etkö ole lukenut uutisia? Tänä kesänäkin kuoli lapsi autoon.

Vierailija
27/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, ettei kukaan täysijärkinen jättänyt ennenkään koiraa yksin autoon aurinkoisena päivänä, ei edes 10 minuutiksi. Kokeile itse olla 10 minuuttia lukittuna kuumenevaan autoon. Tuskainen olo tulee jo minuuteissa.

Et sitten jaksanut edes lukea aloitusta?

Kyse oli siitä, ettei auto kuumene minuuteissa pätsiksi jos se jätetään varjoon ja ikkunat kunnolla auki. Tämä on mielestäni fakta.

Toki jokainen täysijärkinen tiedostaa, että auton sisälämpötila nousee varsin nopeasti, jos se jätetään aurinkoon ikkunat suljettuina.

Vierailija
28/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autosta voi jättää ikkunan raolleen. Itse en jättäisi kuumana kesäpäivänä koiraa kyllä lyhyeksi ajaksikaan autoon. Voi sen jättää kotiinkin.

Oma kotini on kesäaikaan helteillä melkoinen pätsi, eikä ikkunoita voi jättää auki ellei ole itse kotona. Olen nähnyt pienemmäksi pahaksi, että koira odottelee ehkä asuntoa vastaavassa kuumuudessa (~30 astetta ikkunat kiinni) autossa 5-10 min ja vastapainoksi saa sitten nauttia viileästä autoilusta ilmastoinnin kera 30min, kuin että odottelisi kuumassa asunnossa yksinään 35-40min.

Ei se auto varjossa ja ikkunat kunnolla rakosallaan ollen miksikään pätsiksi muutu hetkessä, jos ollenkaan.

Voi luoja millaista porukkaa. Ei ole ok jättää koiraa autoon, se tilanne on koiralle ihan karmea ja lämpötila nousee paljon korkeammaksi kuin kotona. Ja kuka on muka niin tollo, ettei osaa hankkia pätsimäiseen kotiin ilmastointilaitetta? Niitä saa muutamalla satasella.

Vierailija
29/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vein lasta parturiin maanantaiaamuna. Parkkeerasin auton kadunlaitaan, jossa talo luo varjon parkkiruutuihin tuntikausiksi. Sen viiden minuutin aikana kun olin poissa, joku oli jo kurkkimassa ikkunoista sisään. Kysyin, millä asialla autoani tutkii, niin akka sopersi, että näki takakontissa koirahäkin ja ajatteli siellä olevan koira kuumissaan. Ulkona oli 17 astetta lämmintä, auto varjossa, pilvinen sää muutenkin, joten tuskin olisi koira ollut pulassa jos olisi ollut siellä. Koira oli kotona.

Tässä tapauksessa itse olisin kiittänyt naista hänen toiminnastaan ja kertonut, että epäilys oli turha. En olisi ottanut itseeni siitä, että joku pyrkii toiminaan eläinten parhaaksi.

Vierailija
30/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastahan se joku lapsikin kuoli lämpöhalvaukseen kun oli jäänyt autoon yksin kuumana kesäpäivänä. Jos ihminenkin saa lämpöhalvauksen kuumassa autossa niin miten on niin vaikea uskoa että koirakin siitä kuumuudesta kärsisi? Itse en koskaan jättäisi koiraani yksin autoon. Jos pysähdytään matkan varrella käymään jossain kaupassa niin hoidetaan kaupassakäynti silleen että toinen käy kaupassa ja toinen odottaa sillä aikaa koiran kanssa pihalla. 

Sitä lasta ei ollut jätetty varjoon autoon 5min kaupassa käynnin ajaksi ikkunat avoinna.

Vierailija
31/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolihan niitä autoon. Lapsiakin kuoli. Melkein jäin itsekkin auton uhriksi kun oli jätetty päiväunille autoon.

Vierailija
32/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, ettei kukaan täysijärkinen jättänyt ennenkään koiraa yksin autoon aurinkoisena päivänä, ei edes 10 minuutiksi. Kokeile itse olla 10 minuuttia lukittuna kuumenevaan autoon. Tuskainen olo tulee jo minuuteissa.

Et sitten jaksanut edes lukea aloitusta?

Kyse oli siitä, ettei auto kuumene minuuteissa pätsiksi jos se jätetään varjoon ja ikkunat kunnolla auki. Tämä on mielestäni fakta.

Toki jokainen täysijärkinen tiedostaa, että auton sisälämpötila nousee varsin nopeasti, jos se jätetään aurinkoon ikkunat suljettuina.

Kukaan koiran omistaja ei jätä ikkunoita täysin auki, ei ainakaan ole ikinä tullut vastaan. Koira

Jos jättää, kyse on siitä että ikkuna on hieman raollaan, ja se ei riitä viilentämään autoa. Voi ihan itse kokeilla.

Vierailija
33/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja huom - pystyt hikoilemaan (viilentämään kehoasi) ainoastaan varpaista ja läähättämällä. 

Vierailija
34/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auton jättää varjoon miten se kuumenee?

Vierailija
35/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria ei silloin varastettu. Niitä ei jätetty sisälle autoon, vaan ulos varjoon.

Vierailija
36/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei voi hikoilemalla viilentää itseään. Ainoastaan läähättämällä ja jonkin verran tassujen kautta. Koira saa helposti lämpöhalvauksen. Eläinlääkäriystäväni menetti melkein yhden koiristaan niin, että koirat leikkivät lämpimällä säällä puutarhassa,,jossa on valoisia ja varjoisia kohtia. Yksi koirista jäi läähättäen kyljelleen makaamaan, eikä kukaan siihen älynnyt reagoida, kunnes tämä eläinlääkäri keksi ettei nyt ole kaikki hyvin. Äkkiä koira kylppäriin kaakelilattialle ja viileällä vedellä valelua sillä aikaa kun eläinlääkäri haki klinikalta nesteytystarvikkeita ynnä muuta. Koira pelastui onneksi.

Vierailija
37/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökillä kuljettiin ahkerasti? Se on vähän eri asia viedä koiraa liikkuvassa autossa, valvovan silmän alla ikkunat auki, kuin jätää parkkipaikalle odottamaan.

Mielestäni kaikki "vouhkaaminen" eläinten olosuhteiden parantamiseksi on tervetullutta. Ne kun tuppaavat yleensä kärsimään juuri meidän ihmisten touhusta.

Eläinten oikeuksien ajaminen sinällään on hyvä asia, kunhan se tehdään maltilla ja arkijärkeä apuna käyttäen. Valitettavan usein tämän oikeuksien ajamisen tehdyn työn lopulta mitätöi ääriporukka, joka ajaa näkemyksiään täysin realiteeteista irrotettuina.

TERVE KOIRA EI KUOLE autoon, joka on parkkeerattu VARJOON IKKUNAT AVOIMENA, vaikka ulkolämpötila olisi 30 astetta. Jos näin käy, on koira joko hyvin vanha, sairas, sairaaksi jalostettu tai kärsinyt jo ennen automatkaa vakavasta alinesteytyksestä.

Vierailija
38/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...jättää koiransa 5 minuutiksi varjossa olevaan autoon, jossa on kaikki ikkunat 10cm avoimena. Kyllähän siellä ilma kiertää varsin hyvin, eikä lämpötila nouse juuri sen kuumemmaksi, kuin mitä se olisi auton ulkopuolellakaan varjossa."

Kun se ilma nimenomaan ei kierrä pysäköidyssä autossa mihinkään vaikka ikkunat kuinka olisivat auki. Ja lämpötila ihan tutkitusti nousee äkkiä, jos ulkona on lämmintä. Ei nyt ehkä 5 minuutissa, mutta mistä tiedät mitä yllättävää sinulle tapahtuu poissaollessasi etkä pääse palaamaan niin äkkiä kuin meinasit?

Ilmastonmuutos vaikuttanut myös läpivetoon ja sitä ei enää ole?

Kokeile jäädä suljettuun autoon vaikka tänään ikkuna raollaan parkkipaikalla ja katso, kuinka sujuu 10 minuuttia tai vaikka vartti. Tule sitten kertomaan, kuinka viileää ja mukavaa oli.

No, voin kertoa että olin kesällä varjossa autossa jossa ei ollut edes ikkunoita auki reilu puolituntia.🤣

Vierailija
39/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vein lasta parturiin maanantaiaamuna. Parkkeerasin auton kadunlaitaan, jossa talo luo varjon parkkiruutuihin tuntikausiksi. Sen viiden minuutin aikana kun olin poissa, joku oli jo kurkkimassa ikkunoista sisään. Kysyin, millä asialla autoani tutkii, niin akka sopersi, että näki takakontissa koirahäkin ja ajatteli siellä olevan koira kuumissaan. Ulkona oli 17 astetta lämmintä, auto varjossa, pilvinen sää muutenkin, joten tuskin olisi koira ollut pulassa jos olisi ollut siellä. Koira oli kotona.

Tässä tapauksessa itse olisin kiittänyt naista hänen toiminnastaan ja kertonut, että epäilys oli turha. En olisi ottanut itseeni siitä, että joku pyrkii toiminaan eläinten parhaaksi.

Tuolla tiedolla minä en tee yhtään mitään. Ja mistä sinä tiedät miten minä siihen reagoin?

Vierailija
40/70 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä kuljettiin ahkerasti? Se on vähän eri asia viedä koiraa liikkuvassa autossa, valvovan silmän alla ikkunat auki, kuin jätää parkkipaikalle odottamaan.

Mielestäni kaikki "vouhkaaminen" eläinten olosuhteiden parantamiseksi on tervetullutta. Ne kun tuppaavat yleensä kärsimään juuri meidän ihmisten touhusta.

Eläinten oikeuksien ajaminen sinällään on hyvä asia, kunhan se tehdään maltilla ja arkijärkeä apuna käyttäen. Valitettavan usein tämän oikeuksien ajamisen tehdyn työn lopulta mitätöi ääriporukka, joka ajaa näkemyksiään täysin realiteeteista irrotettuina.

TERVE KOIRA EI KUOLE autoon, joka on parkkeerattu VARJOON IKKUNAT AVOIMENA, vaikka ulkolämpötila olisi 30 astetta. Jos näin käy, on koira joko hyvin vanha, sairas, sairaaksi jalostettu tai kärsinyt jo ennen automatkaa vakavasta alinesteytyksestä.

Kuka parkkeeraa auton kaikki ikkunat auki? Johan se koira karkaisi siitä autosta.