Ostoksien itseskannaus
Meille on vasta tulossa tänne böndelle ruokakauppaan skannerit. Luulisi että sehän on aivan myymälävarkaiden lottovoitto vai miten niitä oikein valvotaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yhden kassan tehtävä on vahtia tätä sivusilmällä ja ne oppii äkkiä huomaamaan jos käsi siirtyy ostoskorista kassiin eikä piippausta kuulu.
Mutta toisaalta oli eräskin poika onnistunut pleikkarin ostamaam edullisesti, kun laittoi vihannesvaa'an kuitin sipuleista pleikkarin laatikkoon ja skannasi sen.Niin tämä yksi kassa valvoo vaikka voisi avata yhden kassan ja palvella jolloin se menisi paljon nopeammin ja järkevämmin.
Meidän marketissa yksi henkilö valvoo 4-6 itsepalvelukassaa ja pikkumarketissa se jo kassaa auki pitävä valvoo vielä sivusilmällä 2 itsepalvelukassaa
Missä perähikiällä oikeem asut jos yksi työntekijä valvoo yhtä ip kassaa?
En käytä ip kassaa. Jos työntekijä yrittää ehdottaa että käyttäisin, niin olen kysynut että eivätkö halua pitää työpaikkojaan
Niin siis ap tarkoittaa niitä skannereita, jotka otetaan kauppaan mukaan?
Näitä valvotaan satunnaisesti, siis se kassapääte kutsuu myyjän satunnaisesti tarkastamaan ostokset joko osittaisella tai kaikkien ostosten uudelleenskannauksella. Milloin tahansa siis voi joutua tarkastukseen, mulle sattunut jo kertaalleen vaikka n. 5 kertaa olen käyttänyt skanneria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt. Skannerista voi koko ajan tarkkailla loppusummaa mikä on tälläiselle impulssioltelijalle oikein hyvä palvelu.
En tajua...miten vaikuttaa mihin?
Jos ei raha riitä, pöllit sitten.
En mäkään tajua. Teen kotona ostoslistan ja arvioin jo silloin mitä ostokset about maksavat. Kaupassa lasken päässääni ostosten loppusumman noin euron tarkkuudella (en siis laske joka senttiä). Tiedän jo ennen kassaa, mitä ostokseni maksavat yhteensä. Enkä osta enempää kuin mihin minulla on siinä kuussa/viikolla varaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yhden kassan tehtävä on vahtia tätä sivusilmällä ja ne oppii äkkiä huomaamaan jos käsi siirtyy ostoskorista kassiin eikä piippausta kuulu.
Mutta toisaalta oli eräskin poika onnistunut pleikkarin ostamaam edullisesti, kun laittoi vihannesvaa'an kuitin sipuleista pleikkarin laatikkoon ja skannasi sen.
S-ryhmän kaupoissa ne laitteet voi mykistää. Itse laitan aina äänet pois.
Missä kaupoissa on tällasia skannereita käytössä Helsingissä? Enpä ole ikinä huomannut moisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta oli eräskin poika onnistunut pleikkarin ostamaam edullisesti, kun laittoi vihannesvaa'an kuitin sipuleista pleikkarin laatikkoon ja skannasi sen.Niin tämä yksi kassa valvoo vaikka voisi avata yhden kassan ja palvella jolloin se menisi paljon nopeammin ja järkevämmin.
Meidän marketissa yksi henkilö valvoo 4-6 itsepalvelukassaa ja pikkumarketissa se jo kassaa auki pitävä valvoo vielä sivusilmällä 2 itsepalvelukassaa
Niin ja mikä idea se edes olisi, että yhtä itsepalvelukassaa vartioi yksi myyjä? Kun niiden itsepalvelukassojen idea on juuri se, että sitten myyjiä tarvitaan vähemmän, kun asiakas tekee itse kassamyyjän työt-> säästöä kauppiaalle.
Ja kauppa säästää kun voi potkia myyjät pois töistä. säästö vaan ei laske ostosten loppusummaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kauppa säästää kun voi potkia myyjät pois töistä. säästö vaan ei laske ostosten loppusummaa...
Mutta eikös asiakas saa ostokset halvemmalla kun tekee myyjän työt?
Lisää voittoa, kun tarvitaan vähemmän henkilökuntaa. Käytän itsekassaa vain, jos on oikeasti kiire ja jonot pitkät.
Vierailija kirjoitti:
En käytä ip kassaa. Jos työntekijä yrittää ehdottaa että käyttäisin, niin olen kysynut että eivätkö halua pitää työpaikkojaan
Oletpas nokkela, veetuilua he varmaan haluavatkin kuulla.
Nyt käytetty kaksi kertaa skanneria ja meillä kassit mukana eli pakataan suoraan kassiin kaikki tuotteet.
Prismassa käydään ja tällä viikolla tuli skannerit.
Ymmärtääkö kaikki mistä nyt puhutaan? Ihan sama kuka siellä kassalla vahtii niin ei se meitä näe kun kauppa on iso.
Tosin en toivo mitään tarkistuksia kun meillä todella isot ostokset niin siinä sitten onkin tarkistamista. Saavat olla murjomatta meidän tuotteita.
Ei tarvitse pakata enää ostoksia ja nostella painavia kasseja kärryyn. Iso helpotus meille.
Meillä ikikassit mukana kun mennään kauppaan.
Nyt tärkeää että muistaa ottaa kassit mukaan kyn menee ostoksille.
Itse myös miettinyt että eikö tuo käytäntö altista varastamiselle.
Juuri noin se on tarkoitettu että asiakas pakkaa tuotteet suoraan hyllystä kassiin, kunhan muistaa skannata tuotteen. Kassalla ei tarvitse enää nostella tai pakata mitään kun se on jo tehty. Satunnaistarkistuksella valvotaan että kaikki tuotteet on skannattu.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ap tarkoittaa niitä skannereita, jotka otetaan kauppaan mukaan?
Näitä valvotaan satunnaisesti, siis se kassapääte kutsuu myyjän satunnaisesti tarkastamaan ostokset joko osittaisella tai kaikkien ostosten uudelleenskannauksella. Milloin tahansa siis voi joutua tarkastukseen, mulle sattunut jo kertaalleen vaikka n. 5 kertaa olen käyttänyt skanneria.
En ole törmännyt tuollaiseen kaikkien ostosten uudelleenskannaamiseen. Jos tuollaiseen tuhlattaisiin turhaan aikaani, niin saattaisin vaatisia reilua alennusta tai ostokset saattaisivat jäädä siihen.
On erilaisia vaihtoehtoja.
Jossain lähin kassa valvoo myös itsepalvelukassoja (ja auttaa ongelmatilanteissa). Joskus tulee myyjäkutsu satunnaisesti.
Jossain itsepalvelukassoilla on vähintää yksi työntekijä, joka valvoo itsepalvelukassoja (ja auttaa ongelmatilanteissa). Joskus tulee myyjäkutsu satunnaisesti.
Jossain on punnitseva pakkauspöytä, joka huomaa, jos kassiin laittaa jotain, mitä ei ole käytetty skannerin läpi.
Jossain on tuo portti, jolle on näytettävä kassakuitti ennen, kuin pääsee läpi. Ja näissä tulee myäs satunnaistarkastuksia.
Kaupoissa, joissa on itsepalveluskannerit, tulee aika-ajoin satunnaistarkastus eteen, joko osittainen uudelleenskannaus (esim. 3 tuotetta) tai kaikkien tuotteiden uudelleenskannaus.