Onko noita chakroja oikeesti olemassa?
Jotkut väittävät että ovat nähneet ne ja niistä lähtee ääniäkin.
Aika paksulta kuulostaa. Onko kyseessä joku joukkopsykoosi?
Kommentit (96)
The not-for-profit Edinburgh Skeptics Society states that despite their popularity, "there has never been any evidence for these meridian lines or chakras". It adds that while practitioners sometimes cite "scientific evidence" for their claims, such evidence is often "incredibly shaky".
Eli ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tieteellisiä perusteita. Tutkimuksia on tehty, eikä ole totta. Mutta kaikilla oikeus uskoa mihin haluaa,mutta ei niitä pitäisi faktoiksi väittää.
Kertaahan vielä mitä tieteestä energia on.
Minusta tällainen uskonto- ja uskomushörhöily on pääosin sitä nykyään, et kato kun mä on niin herkkä, valaistunut, et mä aistin paaaaaaljon sellaista, mitä te maan matoset ette pysty näkemään, kuulemaan, aistimaan, elämään. Mä olen Valittu, mä olen Erikoinen, Erityinen. Te ette ole. Mut rahaa ja kunnioitusta vastaan mä voin yrittää opettaa ja valaista teitäkin. Paljonko pannaan?
Tavallaan nämä uskomushörhöilijät ja narkkarit ovat samalla asialla: pääsy aistien valtakuntaan, jossa kaikki on ihmeellistä. Pois, pois, pois. Jonnekin paratiisiin, taivaaseen. Ja todistettavasti narkkareille sentään aukeaa toisenlainen maailma hetkeksi, siitä on taidetta ja viihdemusiikkia tehty vino pino. Ja kaipa nuo uskomusjututkin käy kaupaksi hyvin. Tv-ssäkin näin näiden mainoksia, maireat mammat ja papat esitteli ennustuskykyjään - sarjassamme: ostaisitko tältä henkilöltä käytetyn auton. No en ostaisi, en ostaisi mitään.
Juu, ne on varmaan hermoston risteyskohtia, joissa kulkee paljon sisäelinten yms. hermoja matkalla selkärankaa pitkin aivoihin. heh heh
"Ei ole mitään tieteellisiä perusteita. "
Se ei ole minulle ratkaiseva asia. On paljon sellaista mitä emme vielä tiedä ja joista joskus myöhemmin ehkä saamme todisteita. Arvostan tiedettä mutta se ei saa asettaa kahleita mun ajattelulle.
En ainakaan menetä siinä mitään jos tutkin ja pohdin myös henkisiä asioita.
Olin ennen kiinnostunut näistä chakra-jutuista, en ole enää. Muistan vaan että ei siellä og ajurveeda yms hommissa ole näitä meille tuttuja chakroja, vaan ne on länsimaista höpötystä. Siellä on kyllä jotain vähän samantapaista mutta ne pisteet on eri kohdissa kehoa ja niitä paljon enemmän, enkä nyt muista mikä niiden nimi on ja miten niiden metafysiikka poikkeaa tästä länkkäri-chakrasysteemistä. Älä vaan kysy lähteitä. Niin ja en siis yritä sanoa että ne og ajurveeda systeemit olisi jotenkin enemmän olemassa silleen ontologis-fysikalistis-skeptisesti tarkasteltuna.
Nykytieteen näkökulmasta ei ole. Chakrat on elämänenergian, qi:n tai pranan, virtauksen keskittymiä kehossa, mutta tämä elämänenergia on ikään kuin silta hengen ja aineen maailman välillä, ei kokonaan aineellista eikä siis mitään mitä voi jollain mittareilla mitata ja todeta että sitä on olemassa. Itse koen tuon energian ja siis on helppo "uskoa" siihen, mutta ymmärrän hyvin että ne jotka eivät sitä koe eivät usko vain siksi että jotkut muut siitä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tällainen uskonto- ja uskomushörhöily on pääosin sitä nykyään, et kato kun mä on niin herkkä, valaistunut, et mä aistin paaaaaaljon sellaista, mitä te maan matoset ette pysty näkemään, kuulemaan, aistimaan, elämään. Mä olen Valittu, mä olen Erikoinen, Erityinen. Te ette ole. Mut rahaa ja kunnioitusta vastaan mä voin yrittää opettaa ja valaista teitäkin. Paljonko pannaan?
Tavallaan nämä uskomushörhöilijät ja narkkarit ovat samalla asialla: pääsy aistien valtakuntaan, jossa kaikki on ihmeellistä. Pois, pois, pois. Jonnekin paratiisiin, taivaaseen. Ja todistettavasti narkkareille sentään aukeaa toisenlainen maailma hetkeksi, siitä on taidetta ja viihdemusiikkia tehty vino pino. Ja kaipa nuo uskomusjututkin käy kaupaksi hyvin. Tv-ssäkin näin näiden mainoksia, maireat mammat ja papat esitteli ennustuskykyjään - sarjassamme: ostaisitko tältä henkilöltä käytetyn auton. No en ostaisi, en ostaisi mitään.
Eka sana tiivistääkin hyvin lopun kommenttisi; sinusta. Sinun tulkintaa, koet asian noin
Uskon tieteeseen. Sitä mitä ei voi tieteen keinoin todeksi näyttää tai jos tieteen avulla voidaan sulkea jonkin olemassaolo mahdottomuudeksi, niin asia on niin.
Kun ollaan tilanteessa, että ei usko jumalaam, niin se henkinen tyhjiö yritetään täyttää tällaisella hölynpölyllä.
Henkistä köyhyyttä niin sanotusti.
Jos chakrat olisivat todellisia, tiede tunnustaisi ne ja lääketieteen kenttä olisi mennyt mullin mallin.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole mitään tieteellisiä perusteita. "
Se ei ole minulle ratkaiseva asia. On paljon sellaista mitä emme vielä tiedä ja joista joskus myöhemmin ehkä saamme todisteita. Arvostan tiedettä mutta se ei saa asettaa kahleita mun ajattelulle.
En ainakaan menetä siinä mitään jos tutkin ja pohdin myös henkisiä asioita.
Ei kai kukaan ole väittänyt, että nykytiede tietää kaiken. Eikä kukaan ole kieltänyt asiaa tutkimasta ja siihen tutustumasta. Mutta ei voi faktana väittää vaikka chrakrojen olemassa oloa, koska ei ole mitään perusteita. Samoin kuin jumalien olemassa olosta, silloin pitää mielestäni suoraan sanoa tämän olevan uskonnollista /henkistä asiaa ja kertoa oma mielipide/usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka sana tiivistääkin hyvin lopun kommenttisi; sinusta. Sinun tulkintaa, koet asian noin
Se on kai yleisin ero tieteellisemmin ajattelevien ja uskonnollisten henkilöiden välillä. Tieteellisesti ajattelevat sanovat omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan "minun mielestäni". Kun taas uskonnolliset esittävät näitä faktoina, oman uskonsa sijaan "chrakrat ovat todellisia ja Jeesus pelastaa".
Vierailija kirjoitti:
Uskon tieteeseen. Sitä mitä ei voi tieteen keinoin todeksi näyttää tai jos tieteen avulla voidaan sulkea jonkin olemassaolo mahdottomuudeksi, niin asia on niin.
Kun ollaan tilanteessa, että ei usko jumalaam, niin se henkinen tyhjiö yritetään täyttää tällaisella hölynpölyllä.
Henkistä köyhyyttä niin sanotusti.
Vai että uskot tieteeseen :D no, uskonnonvapaushan meillä on. Monesti vaan sitä omaa uskontoa ja maailmankatsomusta pidetään parempana kuin muiden, jolloin keskustelun käymisen lähtökohdat on huonot
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen kiinnostunut näistä chakra-jutuista, en ole enää. Muistan vaan että ei siellä og ajurveeda yms hommissa ole näitä meille tuttuja chakroja, vaan ne on länsimaista höpötystä. Siellä on kyllä jotain vähän samantapaista mutta ne pisteet on eri kohdissa kehoa ja niitä paljon enemmän, enkä nyt muista mikä niiden nimi on ja miten niiden metafysiikka poikkeaa tästä länkkäri-chakrasysteemistä. Älä vaan kysy lähteitä. Niin ja en siis yritä sanoa että ne og ajurveeda systeemit olisi jotenkin enemmän olemassa silleen ontologis-fysikalistis-skeptisesti tarkasteltuna.
Kyllä ne chakrat ovar ihan intialaista keksintöä.
Vierailija kirjoitti:
Chakrat, kundaliinit, reikit ja meditaatiot ovat pimeiden ja pahojen voimien keinoja harhauttaa ihmisiä.
Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Vain Jeesuksen kautta ihminen pelastuu.
Millä tavalla ne chakrat harhauttaa ihmisiä? Samalla tavalla kuin evoluutio ja fossiilit?
Jos olen tuntenut lämmön kiipeävän selkärankaa pitkin niin olen sen tuntenut. Ihan sama mitä joku sekopää mukamas uskovainen sanoo.
"Monesti vaan sitä omaa uskontoa ja maailmankatsomusta pidetään parempana kuin muiden, jolloin keskustelun käymisen lähtökohdat on huonot"
Itse olen näitä henkisiä asioita harrastanut vuosikymmeniä. Koen saaneeni monia todisteita vaikka ne eivät olisi tieteellistä laatua. Moni joka tyrmää täysin niin ei välttämättä ole ollenkaan kokemusta. Siksikin usein tuntuu että on vaikeaa keskustella kun ei ole yhteistä kokemustakaan pohjalla. Sitten ei kumpikaan osapuoli pysty ottamaan toiselta vastaan mitään.
Jokaisella on varmasti syynsä uskoa ja ajatella kuten tekee ja ymmärrän sen.
Vierailija kirjoitti:
Jos chakrat olisivat todellisia, tiede tunnustaisi ne ja lääketieteen kenttä olisi mennyt mullin mallin.
Miksi se olisi muuttanut lääketiedettä?
Vierailija kirjoitti:
"Monesti vaan sitä omaa uskontoa ja maailmankatsomusta pidetään parempana kuin muiden, jolloin keskustelun käymisen lähtökohdat on huonot"
Itse olen näitä henkisiä asioita harrastanut vuosikymmeniä. Koen saaneeni monia todisteita vaikka ne eivät olisi tieteellistä laatua. Moni joka tyrmää täysin niin ei välttämättä ole ollenkaan kokemusta. Siksikin usein tuntuu että on vaikeaa keskustella kun ei ole yhteistä kokemustakaan pohjalla. Sitten ei kumpikaan osapuoli pysty ottamaan toiselta vastaan mitään.
Jokaisella on varmasti syynsä uskoa ja ajatella kuten tekee ja ymmärrän sen.
No, listaa noita saamiasia todisteita sitten. Ei pitäisi olla vaikeata.
Ei ole mitään tieteellisiä perusteita. Tutkimuksia on tehty, eikä ole totta. Mutta kaikilla oikeus uskoa mihin haluaa,mutta ei niitä pitäisi faktoiksi väittää.