En saa asunnostani kotoisaa, miksi? :-(
Olen asunut tässä asunnossa nyt 2 vuotta ja yrittänyt muuttaa huonekalujen järjestystä ja kaikkea, mutta en saa kotoisaa. Jotenkin kokonaisuus on ruma. Kaverit ja muut sanoo että oon hullu, mutta en usko että heillä on erityisesti sisustussilmää(?). Kaikista surullisinta että tykkään katsella kauniita juttuja, mutta minulla ei ole mitään taitoa koristella ja sisustaa ja en ymmärrä miksi. Voin kertoa lisäinfoa asunnostani ja millaisia huonekaluja omistan ja millainen asunto on, jos joku voisi auttaa.. Oon ihan epätoivoinen. Asun siis yksiössä.
Kommentit (525)
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.
Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....
Se on se harmaa. Harmaa ei ole kodikas väri.
Kiikkutuoli ja tikittävä vanhanajan seinäkello.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa ostaa kaupasta Sköna Hem -lehteä kympillä ja kopioida siitä valmiita maillikokonaisuuksia. Siitä se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi beige matto? Esim tälläinen
mielipiteitä
https://www.ikea.com/fi/fi/p/stoense-matto-matala-nukka-luonnonvalkoine…
Miten sointuu puulattian/vihreän/pinkin kanssa?
Mulla on tuo matto isona, 2x3 m. Se on ihana! Sohva beige, valkoiset kalusteet.
Väriä tulee tauluista, sisustusesineistä ja sohvatyynyistä.
Mielestäni kotini on valoisa, raikas ja lämminhenkinen yhtaikaa.
Pienessä asunnossa on parempi olla muutama suurempi huonekalu kuin paljon pieniä huonekaluja + muuta tilpehöörää...Huonekalujen, kuten sohvan ja nojatuolien ei tarvitse olla samaa sarjaa/ samanlaisia; toki muuten yhteensopivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa ostaa kaupasta Sköna Hem -lehteä kympillä ja kopioida siitä valmiita maillikokonaisuuksia. Siitä se johtuu.
Tän kommentin takia piti nostaa vanha ketju?
Tämä on jo vanha keskustelu, mutta itse myös vaihtaisin harmaan nukkamaton pois ja harmaat verhot pois. Verhot voisi olla vaikka luonnonvalkoiset ja matto joku itämainen tai sitten pehmeä ryijymatto. Tummien listojen kanssa sopii hyvin tumma puu ja esimerkiksi tuo vihreä mitä on nojatuolissasi. Pari viherkasvia voisi piristää. Joku lämmin neutraali keltainenkin voisi toimia yksityiskohdissa, kunhan ei ole liian räikeä.
Tummanharmaa on lähtökohtaisesti helposti tunkkainen väri monessa paikassa. Ainakin se saa oman naamani näyttämään harmaalta jos pukeudun siihen väriin. Veikkaan, että asunnon ilme muuttuu paljon jo sillä, että isot tummanharmaat tekstiilit vaihtaa vaaleampiin, lämpimämpiin tai raikkaampiin sävyihin.
Hanki kissa, viltti sohvalle ja kissan kiipeilypuu nurkkaan.
Menin töihin ja nukuin ensin lattialla patjalla. Säästin ja ostin oman talon. Kaikilla on oma risti ja omat ongelmat maailmassa. Toisten ongelmat vain tuntuu naurettavilta ja toisten avottomilta?
epätoivoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matoilla, vilteilla, tyynyillä sekä valaistuksella saa kodin mielestäni näyttämään kotoisalta. Pehmeitä materiaaleja ja värejä.
Mulla on jo mattoja, suurin matto on tummanharmaa nukkamatto jonka ostin kun muutin tänne. Tyynyjäkin on paljon ja olen kokeillut eriväriisä tyynynpäälisiä, mutta jotenkin koti näyttää samealta, tympeältä ja ei kodilta. Verhot on harmaat....
Luovu harmaasta ja tilalle lämpimiä värejä
Netiltä löytyy kiinnostavia lyhyitä neuvoja feng shui sisustamisesta. Paljon ahaa elämyksiä.
Olen asunut yksiössä. Sen virheen tein että huonekaluni oli ihan liian suuret, keittiönpöytä neljälle, iso kulmasohva. Sänky nyt 'vaan' 120 cm sentään. Oli melkeen huonekalu huonekalussa kiinni. Oli ahdistavaa.
Asunto ei päässyt koskaan oikeuksiinsa.
Muuta pois. Minä olen asunut kerran vuoden ajan 70-luvun rivitalossa, josta ei tullut kotoisaa millään. Keittiö oli putki, liian pimeä ja liian kapea ja sen päässä oli käynti ruokailutilaan, jossa oli ikkuna. Ruokailutila oli avoin olohuoneeseen, liukuovi oli välissä. Olohuoneen ongelma oli liian suuret ikkunat. Kyllä, ikkunat voi olla liian suuret. Koska siitä näkyi suoraan parkkipaikalle, sälekaihtimet oli aina pimeän ja hämärän aikaan kiinni. Mitä liian isot ikkunat sitten häiritsee valoisan aikaan, niin esim. telkkaria ei näe, jos ei ole sälekaihtimet kiinni. Kun yksi seinä on lähestulkoon kokonaan ikkunaa, muilla seinillä ja sohvat /nojatuolit ja hyllykkö /tv. Se oli ihan sama mille seinälle tv:n laittaa, sohva tuntui aina olevan väärässä paikassa ja liian iso. Siis huomioiden sen, että yhdellä seinällä oli se ruokailutilan liukuovi ja toisella seinällä aukko, siis sisäänkäynti eteisestä. Eteinenkin oli liian pitkä ja kapea. Mahdoton saada kotoisaksi. Wc:n ovi, makuuhuoneen ovi, vaatehuoneen ovi ja kylpyhuoneen ovi pilkkoivat eteisen ja suoraan sen pitkän käytävän päässä olohuone. Ihan kauhea sisustettava. Mikään muu ei auttanut kuin muutto toiseen asuntoon.
Minulla on sama ongelma yksiössäni, tämä tuntuu niin steriililtä. Inhoan kaikkia koriste- esineitä ja kasveja en saa pysymään hengissä. Yksi tuttu ehdotti uusvanhoja sisustuselementtejä, mutta se ei ole yhtään omaa tyyliäni.
Verhot, kukat, matot, taulut, valaisimet, muutama lasiesine
Ystävä hyvä, vinkki numero yksi, käytä värejä. Sillä pääsee kotoisaan tunnelmaan.
En itsekään oo taitava mitenkään mut koti on sellainen nyt kuin haluan, viihdyn ja luulen että satunnaiset vierailijatkin. Lähtökohta itselle on ollut aina se että mistä itse tykkää. Viihdytkö hämärässä hämyssä vai valoisassa? Käyn itse kirpputoreilla. Olen tosi ronkeli, katson tavaroita aika kriittisellä silmällä enkä osta mitä sattuu. muutamia koriste-esineitä jäänyt haaviin, pari lyhtyäkin. Mieti tykkäätkö kynttilöistä, lyhdyistä? Entä sohva, iso vai pieni? Matot, karvaisia ja paksuja vai sileitä? Värit, tykkäätkö vaaleasta, tummasta, tietty yksi väri ? Verhot vai ei verhoja? Paljon teksiilejä vai pelkistettyä? Itsellä sisustus on hyvinkin henkistä touhua, jokaisen tavaran kohdalla mietin tarkkaan miltä se tuntuu, onko mun juttu. Jos joku alkaa ajan kuluessa tuntua huonolta niin poistan sen heti.
Pöytävalaisimia eri puolille tilaa, esim. keittiön pöydälle, yöpöydälle ja mahdolliseen ikkunasyvennykseen. Mielestäni pöytävalaisinten valo on tunnelmallisempi kuin kattovalaisimen.
Tauluja seinille. Osta esim. taidejulisteita ja niille kehykset+lasit, niin ne näyttävät siisteiltä. Yksiö on niin pieni tila, että kannattaa pitää sävymaailma yhtenäisenä. Esim. taulujen kehykset kaikki samaa sävyä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Miten olisi beige matto? Esim tälläinen
mielipiteitä
https://www.ikea.com/fi/fi/p/stoense-matto-matala-nukka-luonnonvalkoine…
Miten sointuu puulattian/vihreän/pinkin kanssa?