Älä mene auringonkukkapellolle!
Meillä on auringonkukkapelto sekä omaksi iloksi että hiilensidonnan takia. Missään ei ole kylttiä, että saa kerätä kukkia tai tulkaa ottamaan kuvia tms.
Nyt ensimmäiset kukat ovat kunnolla avautuneet kaikkien aurinkoisimalla kulmalla ja huomasin, että autoja pysäköitiin kylätien viereen ja kipaistiin kaurapellon halki hakemaan kukkia. Menin kieltämään ja sain kuulla, että jokamiehenoikeutta ei voi kieltää, heillä on oikeus kukat kerätä, koska auringonkukkapellot on kylvetty sitä varten. Ei auttanut selittäminen, ei vetoaminen siihen, että tänne ei edes pääse kuin pihasta tai kaurapellon poikki, ei auttanut. Pellolla on jo poluntapainen ja viikonloppuna lisää väkeä.
Todettiin puolison kanssa, että jos halutaa kaurapellolle puimaan, pitää auringonkukat niittää ennen kukintaa. Harmi, koska olisivat olleet tosi kauniita.
Kommentit (181)
Ei sulla mitään peltoa ole. Kunhan provoilet.
Kuka vaan tajuaa, että ihmiset voi seota auringonkukkapelloista, eikä taatusti laita niitä jos haluavat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
merkatkaa, että se pelto on yksityialue. Auringonkukat on suosittuja ja monessa kaupungissa on yleinen pelto josta saa poimia ja jossa voi ottaa kuvia. Ihmiset varmaan luulee, että kaikki pellot on vapaata riistaa.
Se pelto on tieltä katsottuna yli 150 metrin päässä kaurapellon takana, sinne ei ole mitään kulkureittiä muualta kuin meidän pihan kautta. Koska kasvussa olevat pellot eivät ole jokamiehenoikeuden piirissä, ei mikään yksityisalue-kyltti auringonkukkapellon reunassa merkitse mitään ja sinne ehtinyt on jo talsinut kaurapellossa melkoisen polun, tuskin kääntyy takaisin ilman kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Te mitään omaksi iloksenne ja hiilensidonnan takia ole kukkapeltoa laittaneet, vaan ihan että pääsette räkyttämään ihmisille ja uhriutumaan yhyy meidän kukkapellolta kerättiin yhyy! En ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan, vaan aina on kukkapellossa ollut kyltti, että ole hyvä ja kerää, oikein iloisesti koristeltuna usein.
Just näin. Vähän sama kuin klapien kanssa, ei niitä tarvitse ostaa, monella on metsänreunassa pinot ja siinä kyltti, että ole hyvä, tästä saa ottaa.
Ihan ääliömäinen vertaus.
Miten niin, klapit pinossa ja auringonkukat jonkun ihmisen omassa pellossa ovat ihan samalla tavalla molemmat vain ja ainoastaan omistajansa omaisuutta. Kaiken sellaisen ottaminen mitä ei omista ja minkä ottamiseen ei ole lupaa on varastamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla mitään peltoa ole. Kunhan provoilet.
Kuka vaan tajuaa, että ihmiset voi seota auringonkukkapelloista, eikä taatusti laita niitä jos haluavat olla rauhassa.
Vain mistään mitään tietämätön ajattelee niin, että ilmastonmuutoksen takia ei tarvitse muuttaa mitään toimintatapoja. Ja kun muuttaa, on paikalla kaupunkilainen jokamiehenoikeudella.
Vierailija kirjoitti:
Aina on haettu kukat pelloilta ja haetaan jatkossakin.
Omilta pelloilta voitkin hakea, mutta et muiden (se on varastamista).
Vierailija kirjoitti:
Miksi te tarvitsette silmäniloksenne pellollisen auringonkukkia kuolemaan sinne peltoon? Minä ainakin itse tykkäisin ilahduttaa ihmisiä ja antaa kerätä, enkä olla niin paskantärkeä ja lapsellinen, että menen poraamaan ettei kukkia saa kukaan ottaa ne on meidän kukkia wääääää!
tuliko juntti hakemaan ilmaista ämpäriä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te tarvitsette silmäniloksenne pellollisen auringonkukkia kuolemaan sinne peltoon? Minä ainakin itse tykkäisin ilahduttaa ihmisiä ja antaa kerätä, enkä olla niin paskantärkeä ja lapsellinen, että menen poraamaan ettei kukkia saa kukaan ottaa ne on meidän kukkia wääääää!
Istuta oma pelto!
"Wääääää mä haluun noitten kukkii wäääää haluuuuuuunnnn!!!"
Vierailija kirjoitti:
Et sitten jaksanut lukea aloitusta? Ongelomahan oli ettei sinne auringonkukkapellolle pääse kävelemättä kaurapellon läpi. Kaurapellon läpi toistuvasti käveleminen = peltoa ei voi puida ja ei tule niitä kauroja eli elinkeino kärsii.
Tee joku kuvauspiste ja veloita 5 euroo/ hlö valokuvaus. Oon nähny näitä kuvia monilla, tunkeneet ittesä kukkapelloille ja ottaneet ihan ammattilaiskuvaajan kanssa kuvia, toisen mailla! Pistä korkea verkkoaita ympärille.
Härskiä toimintaa, jos menet amerikaasa maanviljelijän pellolle kun on vilja kasvanut , sinut ammutaan, eikä muuten ole liioittelua! Trespassing eli ilman lupaa kuljeskelu, viljan tuhoaminen toisen mailla on siellä laitonta.on lupa ampua tunkeilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on haettu kukat pelloilta ja haetaan jatkossakin.
Omilta pelloilta voitkin hakea, mutta et muiden (se on varastamista).
Koita selittää näille kommunisteille.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne eivät ole silmänilona, ne ovat maanparannuskasveina. Liittyy vahvasti maatalouteen.
Mutta kiitos tästä tiedosta, ensi vuonna tyydytään levittämään lietettä ohikulkijoiden iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
merkatkaa, että se pelto on yksityialue. Auringonkukat on suosittuja ja monessa kaupungissa on yleinen pelto josta saa poimia ja jossa voi ottaa kuvia. Ihmiset varmaan luulee, että kaikki pellot on vapaata riistaa.
Kai tiedät, että yksityisalue-kyltti on laiton, sillä ei ole mitään merkitystä edes kotipihassa saati pellolla.
Kai tiedät, että jokamiehenoikeudet ei koske pihapiirejä tai viljeltyjä peltoja? :)
Minä tiedän sen, mutta viranomainen on ilmoittanut (ympäristö.fi), että yksityisalue-kylteillä ei ole merkitystä ja ne ovat laittomia.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaisit maata niin kasvattaisitko kuusia? Kyltti vaan, saa ottaa joulukuusen omaksi iloksesi.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että joku kasvattaa silmänilokseen pellollisen auringonkukkaa? Kyllä se on kuule ihan elinkeino, jolla on tarkoitus lyödä rahoiksi. Et sinä niitä saa varastaa. Mutta kiva tietää, että sinun omaisuutesi on kaikkien muiden käytettävissä. Puss!
Jos tuun huomenna poimimaan sun pihakukat mun maljakkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että joku kasvattaa silmänilokseen pellollisen auringonkukkaa? Kyllä se on kuule ihan elinkeino, jolla on tarkoitus lyödä rahoiksi. Et sinä niitä saa varastaa. Mutta kiva tietää, että sinun omaisuutesi on kaikkien muiden käytettävissä. Puss!
Jos tuun huomenna poimimaan sun pihakukat mun maljakkoon?
Opettele lukemaan. Omaksi iloksi, näin aloittaja itse kirjoittaa, tolvana.
Todellakin menen ja kerään niin paljon kun haluan. Ap:n kaltaiset mulukut ei sitä pysty estämään.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Te mitään omaksi iloksenne ja hiilensidonnan takia ole kukkapeltoa laittaneet, vaan ihan että pääsette räkyttämään ihmisille ja uhriutumaan yhyy meidän kukkapellolta kerättiin yhyy! En ole ikinä tuollaisesta kuullutkaan, vaan aina on kukkapellossa ollut kyltti, että ole hyvä ja kerää, oikein iloisesti koristeltuna usein.
Voi kuule, meilläpä onkin lehmiä laitumella ihan sitä varten, että voidaan kieltää perhekuntia sinne laitumelle menemästä. Täällä me uhriudutaan ja räkytetään, että antakaa eläinten olla rauhassa, vaikka kaikki tietävät, että lehmiä saa mennä silittämään, jos ei ole erikseen kieltokylttiä, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että yksityisalue-kyltti on laiton, sillä ei ole mitään merkitystä edes kotipihassa saati pellolla.
Kai tiedät, että jokamiehenoikeudet ei koske pihapiirejä tai viljeltyjä peltoja? :)
Minä tiedän sen, mutta viranomainen on ilmoittanut (ympäristö.fi), että yksityisalue-kylteillä ei ole merkitystä ja ne ovat laittomia.
Ei olekkaan merkitystä. "Ysityisalue, luvaton metsästys kielletty" yms. Mutta niitä laitetaan aivottomia ja pöljiä pösilöitä varten. Jotkut niistä sitten jopa tajuaakin asian joka on päivän selvää normaali ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkään ei saa poimia tai kävellä pellolla.
Mutta mitä se kuvaaminen haittaa, jos kuvaaminen tapahtuu pellon reunasta?
No todellakin saapoikia ja kävellä.
Kannattaako sinne auringonkukkapellolle sentään poikimaan mennä.
Jos sekin kuuluu niihin jokanaisen oikeuksiin :D
Tarkoitin pienempää kulmausta tai osaa. Halvemmallakin voi saada erilaisia siemeniä, ei ole pakko uhrata suurta määrää. Nykyään ilmeisesti selfiepaikoille ja luonnonmateriaaleille on kysyntää.