Puoliso tekee minut hulluksi (etätyöläinen tilittää)
Pandemia meni, mutta jäin etätöihin. Firman toimisto sijaitsee toisella paikkakunnalla, ja olen pystynyt järjestämään työntekoni siten, että käyn toimistolla 2-3 kertaa kuussa.
Mieheni on itsenäinen ammatinharjoittaja jonka työ on ilta-ja viikonloppupainotteista. En halua mennä sen kummemmin yksityiskohtiin yksityisyyssyistä.
Mieheni ei tunnu millään ymmärtävän, että vaikka olen kotona läppärin äärellä, olen silti töissä. Hän olettaa, että voin työaikana esim. tiskata, imuroida, ja käydä kaupassa. Jos en tee jotain näistä asioista, hän suuttuu helposti ja alkaa syyttää, että istun vain enkä tee mitään. Ei usko kun sanon, että olen ihan samalla tavalla töissä kuin jos olisin jossain toimistossa poissa kotoa.
Työni on luonteeltaan sellaista, että tehtäviä saattaa tupsahdella hyvinkin tiukalla aikataululla ja ilman ennakkovaroitusta. Tämä tarkoittaa sitä, että aikatauluni muuttuu, ja saatan joutua vetäytymään työhuoneeseen moneksi tunniksi yhtäjaksoisesti, enkä pidä siitä, että työtäni tuolloin keskeytetään. Mieheni silti luulee, että hän voi tulla keskeyttämään ja koputtelemaan oveen ihan milloin tahansa ja ihan mistä syystä tahansa. Esim. yhtenä päivänä viime viikolla laskin, että mies keskeytti minut kahden tunnin aikana neljä kertaa.
Tämän lisäksi kämpässä ramppaa vieraita, kuten miehen vanhempainvapaalla oleva veli lapsensa kanssa, ja nyt kesäaikaan lomalla olevia kavereita. Miehen mielestä minun kuuluu tuolloin vähintään näyttäytyä, ja hänestä on epäkohteliasta jos vain "sulkeudun huoneeseeni".
Hermoni alkavat olla riekaleina. Olen varma, että on muitakin talouksia joissa on ollut tällaista. Kertokaa, miten tämän tilanteen saisi korjattua!
Kommentit (20)
Jos puhe ei auta vuokraa työhuone. Tai onko lähellä kirjastoa tms tilaa jossa olisi työskentelytiloja.
Laita työhuoneen oveen lappu: "Olen töissä klo (esim) 8-15. Olen tavattavissa klo 15.30 jälkeen. Ei saa häiritä."
Voisitko istuttaa miehesi alas ja selittää rautalangasta vääntäen, että sinun työsi on täyttä keskittymistä vaativaa työtä, vaikka tekisit sitä kotona. Olet klo x-y työnantajan palveluksessa, piste. Sinulla on vain 2x15 min ja 1x30 min omiin asioihin, kuten kahviin ja ruokailuun.
Miehesi ei ehkä ymmärrä, koska hänellä itsellään on "yrittäjänvapautta", ja hän on ehkä saanut sosiaalisesta mediasta sellaisen mielikuvan, että etätyötä tehdään villasukat jalassa viltin alla, välillä tiskaten ja äänikirjaa kuunnellen. Se on täyttä bullshiiiiittiä useimpien kohdalla. Siis useimpien "palkkatyöläisten" kohdalla ainakin.
Miehellä ymmärrysvaje. Ei voi korjata, jollei hän itse näe ongelmaa.
Pysyt tiukkana. Et todellakaan "näyttäydy" vieraille kesken työpäivän. Et avaa ovea jos koputtaa vaan sanot että teen töitä, älä häiritse.
Meillä me molemmat tehdään että, mutta mies on vähän sellainen haahuilija että tosiaan käy kaupassa, katsoo telkkaria tms. välillä työpäivän aikana. Ja alkuun yritti muakin saada siihen mutta mä sanoin että se ei käy, minun työni ei ole niin lepsua vaan minun on pakko saada tehdä työpäiväni rauhassa. Tosiaan tylysti aina vaan totesin olevani töissä ja sitten jatkoin, jos mies yritti huomiotani.
Vierailija kirjoitti:
Laita työhuoneen oveen lappu: "Olen töissä klo (esim) 8-15. Olen tavattavissa klo 15.30 jälkeen. Ei saa häiritä."
Kai tuo myös sitten tarkoittaa että siltä oven välistä ei huudella ja vaadita asioita?
Kuinka pitkiä sinun työpäiväsi sitten ovat?
Itse olen etätyöläisen puoliso, jonka oli pakko sanoa jossain vaiheessa että ei ole enää reilua että omassa kotona ei saa olla normaalisti 07.30- 18.00 välisenä aikana. Tietenkään en keskeytä miestä, ja yritän olla niin että kukaan ei tarvitse, en minä enkä lapset, siitä huoneesta mitään missä mies milloinkin on töitään tekemässä. Meillä ei siis ole tilaa erilliselle työhuoneelle, vaan yleensä mies on meidän makuuhuoneen nurkassa pienellä työpisteellä, mutta vaihtaa välillä paikkaa. Hän saattaa tulla puhumaan asiakaspuhelua olohuone-keittiöön jossa itse olen keittämässä kahvia ja lapsi soittamassa pianoa, ja sitten toinen suhisee että sssshhhhhhhh, hän puhuu.
Rasittavaa.
Läheiseni perheen molemmat puoliskot tekevät myös pääsääntöisesti etätyötä kotona. Voivat pitää nopean ruokatauon ja käydä vessassa, mutta ei tulisi kuuloonkaan, että kesken työpäivän siivoaisivat kotia, kävisivät kaupassa tms.
Minäkin ehdotan tuota työhuoneen ovi lukkoon-systeemiä. Sinun kannattaa myös kertoa noille puolisosi vieraille työsi luonteesta!!
Jos koet että puolisosi ei edelleenkään ymmärrä työrauhasi tarvetta, pitänee sinun lopettaa etätyö ja mennä firman toimistoon.
Millainen miehesi on muutoin? Rakastatteko toisianne?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen etätyöläisen puoliso, jonka oli pakko sanoa jossain vaiheessa että ei ole enää reilua että omassa kotona ei saa olla normaalisti 07.30- 18.00 välisenä aikana. Tietenkään en keskeytä miestä, ja yritän olla niin että kukaan ei tarvitse, en minä enkä lapset, siitä huoneesta mitään missä mies milloinkin on töitään tekemässä. Meillä ei siis ole tilaa erilliselle työhuoneelle, vaan yleensä mies on meidän makuuhuoneen nurkassa pienellä työpisteellä, mutta vaihtaa välillä paikkaa. Hän saattaa tulla puhumaan asiakaspuhelua olohuone-keittiöön jossa itse olen keittämässä kahvia ja lapsi soittamassa pianoa, ja sitten toinen suhisee että sssshhhhhhhh, hän puhuu.
Rasittavaa.
"Siinä on sun työhuone", rajaat matolla lattiaan paikan, ja sitten koirakoulua, tästä et liiku muualle "tekemään etätyötä" muut ollaan KOTONA!
Vierailija kirjoitti:
Rasittavaa.
Miehen tehtävä on pysyä siellä makkarissa.
Koska mies ei kuuntele sinua lainkaan, voiko siinä tulkkauksessa miehelle auttaa yksityinen pariterapeutti, joka on positiivinen mutta hyvä alallaan? Ja miksi mies on aina eri mieltä siitä mitä sanot. Voiko miehen kanssa ylipäänsä keskustella mitenkään tai jääkö mieleen hänelle? Kontrolloiko sinua? Entä joku miehen kaveri joka ymmärtäisi sinua ja voi tulkita miesten kielellä miehelle, vai onko sekin umpikuja. Oletko piirtänyt ongelmat pienellä paperille ja selitykset, että mies hahmottaisi. Onko miehesi luonnostaan VASTUSTAJA joka vastustaa kaikkea ja haluaa kaiken tehtävän kuten sanoo, miksi. -Sinun työsi tosiaan on tärkeää ja sinun aikatauluillasi on väliä todellakin, sekä toiveesi olla rauhassa kodissasi. Miehen sukulainen ei voi tunkea lapsineen sisälle. Onko tämä suhde liian vaikea vai voiko se toimia jotenkin. Entä eri asunnot lähekkäin tai omat siivet?
Eräs entinen työkaveri, joka teki töitä kotoa käsin jo reilu parikymmentä vuotta sitten, ohjeisti lapset niin, että he saivat sujauttaa lapun työhuoneen oven alta, kun oli asiaa. Lapset kai tosin oli päivät koulussa, että oli rauhallisempaa kuin ap:lla.
Itse teen pääosin kotoa siksi, että asun yksin ja työpaikalla taas on hyvin avoin avokonttori.
.
Ehdotan toimistolle siirtymistä kokopäiväisesti, eihän tuosta tule mitään.
Ja toimistolla kukaan ei keskeytä tai kysy mitään työpäivän aikana? Tai tule mitään muita häiriöitä?
Vuokraat työhuoneen ja saat sitten tehdä siitä työhuonevähennyksen verotuksessa. Problem solved!
Ja yhtään taukoakaan et pidä etätyöpäivän aikana? Eli istut tasan samassa asennossa koko päivän?
Miksi et kulkisi edelleen sinne toimistolle, jos olet mennyt sinne ennen koronaakin?
Ymmärsin, että etätyö on oma valintasi.
Mielestäni miehellesi on oikeus elää normaalia elämää kodissanne eli kutsua vieraita päivällä yms. Kotinne ei ole työpaikkasi haarakonttori. Kuitenkaan hänellä/vierailla ei ole oikeutta häiritä työntekoasi. Sinun ei tarvitse kesken työnteon mennä esittäytymään vieraille, käymään kaupassa tai vastaavaa.
Lukko työhuoeen oveen.