Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittaiseen imetykseen vinkkejä?

23.10.2006 |

Heips. Täällä olisi nyt 5vrk ikäiset pikkuiset pojat. Sairaalassa syötöt tapahtui niin, että ensin syötin toisen toisesta rinnasta (usein hätäisesti ja toisen itkua kuunnellen), sitten hänelle lisämaito pullosta, jolloin imetin toisen toisesta rinnasta ja taas lisämaito päälle. Minusta tämä tuntui tosi hankalalta ja ekan imetys jäi usein kesken, eikä kukaan saanut syödä rauhassa.

Nyt kotona tein niin, että syötin toiselle molemmista rinnoista, ja toiselle kokonaan pullosta. Seuraavalla kerralla toisin päin. Oletteko te tehneet näin vai miten? Näin ei ainakaan kummankaan tarvitsisi odottaa. Yhtäaikaiseen imetykseen ei tällä rintavarustuksella pysty, ei ainakaan näin pienille vauvoille (2,5kg ja 3kg).

Alia ja pojat

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä alkoi osittaisimetys toimia, niin se toimi parhaiten juuri noin. Eli siis toinen sai rintaa ja toinen pulloa, ja seuraavalla kerralla toisin päin. Ja jos rinnalla ollelle tuli nälkä ennen pullolla ollutta (meillä kävi usein niin, rinnasta söivät vähemmän kerrallaan), niin rinnasta väliruoat hänelle.

Yhteisimetystäkin kannattaa kyllä harjoitella, varsinkin kun lapset kasvavat. Jos sen saa toimimaan, niin se on aivan mahdottoman kätevää ja rentouttavaa. Ja sitä varten kannattaa hankkia tuplaimetystyyny.

Onnea tuplista ja mukavia imetyshetkiä!

Vierailija
2/4 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen vielä treenaamaan yhtäaikaisimetystä, ja nimenomaan imetystyynyn avulla vasta itsellänikin alkoi se sujua kunnolla. Imetystyyny vapauttaa nääs kädet jolloin voit alkuun helpommin auttaa vauvoille tissit suuhun ja myöhemmin vaikka käyttää kaukosäädintä tai kääntää kirjan sivuja.. Jos pystyt imettämään ainakin osan imetyskerroista yhtäaikaa, voi olla etteivät edes tarvitse lisämaitoa joka kerralla.

Itse imetän osan imetyskerroista yhtäaikaa, välillä erikseen (erikseen imettäessä olen kuitenkin vapaampi juoksemaan vauva sylissä esikoisen perään..), ja muualla kuin kotona aina erikseen. Ja lisämaitoa ei ole tarvittu ensi päivien jälkeen (pojat nyt 3 kk), vaikka olihan alku toki yhtä imettämistä, varsinkin illat söivät tuntitolkulla lähes yhtäjaksoisesti, yhtäaikaa ja vuoronperään...

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettelin heti sairaalasta kotiuduttamme yhtäaikaisen imetyksen ison imetystyynyn kanssa. Etenkin alussa kun se imetys kesti ja kesti, niin se oli ainoa konsti päästä edes joskus pois imetystyynyn alta... ;-) Iltaisin saatoin istua sohvalla vauvojen ja imetystyynyn kanssa tuntitolkulla, mutta onneksi telkkarista tuli kaikenlaisia sarjoja! Luin myös lehtiä ja kirjoja käsien ollessa vapaina. Vauvat olivat täysiaikaisia syntyessään ja painoivat kolmen kilon molemmin puolin; toinen vähän alle ja toinen vähän yli.

Lisämaitoa tarvittiin vaihtelevasti ensimmäisten kahden kuukauden aikana. Välillä saattoi mennä viikkoja ettei kumpikaan tarvinnut lisämaitoa ja välillä sitä annettiin pari kertaa päivässä. Sitten noin 2 kk iästä lähtien mentiin pelkällä rintamaidolla 4 kk ikään asti. Soseet aloitetiin tällöin.

Nyt vauvat ovat 8 kk ja edelleenkin imetän heitä yhtäaikaa imetystyynyn päällä 4-5 kertaa vuorokaudessa. Olen oikein onnellinen, että meidän tuplien imetys sujui sitten lopulta näin hienosti, vaikka kyllä aluksi oli monta kertaa vaikeaa! Tsemppiä ja yritä kehittää itsellesi parhaiten sopiva menetelmä. Kun vain jaksat imettää, saattaa käydä niin kuin meillä ettei lisämaitoa enää tarvitakaan ja pullorumba jää kokonaan pois!

Vierailija
4/4 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis ongelma on, että mun rintoihin vauvojen nenät painuu tiukasti kiinni, jollen koko imetyksen ajan paina rintaa niin, että saavat hengiteltyä. Eli sitten mulla olisi molemmat kädet kiinni tisseissä, ja asento kaikkea muuta kuin mukava. Vauvojen täytyisi kasvaa vielä paljon, että nenä irtaantuisi kauemmas. Mulla ei ole mitkään hirmu hyvän malliset rinnat imetykseen, joten nytkin saa pitää koko ajan tarkasti huolen, että imuote pysyy hyvänä.

Tämä nykyinen malli nyt tuntuisi toimivan, joten jatkan kait näin.

Alia