Jaksaako iltakoulua?
Minulla on mahdollisuus mitä luultavammin aloittaa iltaopiskelut 4 x iltaa viikossa. (näyttötutkintoon tähtäävät opiskelut)
Matkaa yht. 140km. Ja lapsia 4 alle 10v.
Miten on, onko muita ollut samassa tilanteessa. Jaksaako monen lapsen kanssa opiskella vai olenko vaatimassa itseltäni ja perheeltäni mahdottomia? Opiskelut kestäisi 2v.
Kommentit (3)
Tarkoitukseni olisi " vain" opiskella, en kävisi töissä. Asumme sen verran syrjässä, että lähimmät koulut ym ovat tämän välimatkan päässä.
Koulupäiviä siis 5, mutta yksi niistä tehdään etänä kotona.
Matkakuluista en tiedä, myöntääkö Kela jotain?
Myös minulla on 4 lasta alle 10v ja opiskelen ja teen sitä vielä työn ohessa. Minulla tosin onni se, että työpäivät on suht lyhyitä n. 8-13 välillä ja painun suoraan töistä (3krt) noin 15km matkan yliopistolle, josta ehdin juuri hakemaan lapset (2 nuorinta) ennen 17 päivähoidosta.
Aloitin siis opinnot näin tiiviinä nyt syksyllä ja aika hyvin mennyt. Tosin onhan se aika rankkaa ja kovasti olen väsynyt. Se mikä minulle tuottaa suurinta päänvaivaa on aika tehdä kirjallisia töitä ja lukea tenttiin. Jotenkaan ei enää 21 jälkeen kun lapset nukkuu, useinkaan jaksa enää kirjoja esiin kaivaa.
Olen kuitenkin optimistinen oman jaksamiseni kanssa ja suosittelen muillekin ainakin kokeilemaan mihin rahkeet riittävät. Toisaalta me monen lapsen äidit olemme ehkä tottuneet organisoimaan arkemme jo niin hyvin, että asiat vaan lutviutuvat itsestään.
Niin minulla vielä mies tekee pitkää noin 8-18 välistä työpäivää, että usein vielä ruuanlaitot ym. jää minun kontolle. mutta ajattelen koko ajan, että jos tuntuu etten jaksa niin sitten vain höllennän tahtia. :)
Kuulostaa aika mahdottomalta yhtälöltä minun mielestäni. Minä en ainakaan jaksaisi, edes jos ei olisi lapsia. 140 km ajaminen työpäivän päälle neljä kertaa viikossa kahden vuoden ajan.
Oletko miettinyt kuluja jotka tuosta ajamisesta syntyy? Entä saatko hoitoapuja mieheltäsi/muilta helposti ilman ektrajärjestelyitä?
Ehkä pari ensimmäistä kuukautta jaksaisit innostuksen voimalla, mutta sitten kyllä voimasi hyytyy...Eikö olisi mahdollista tehdä osa etänä?