HS: Milleniaalit hylkäsivät viinin
Hesarissa kerrotaan, että nuoret aikuiset eivät Californiassa enää juo viinejä lainkaan niin ahkerasti kuin vanhemmat sukupolvet. Viiniteollisuus on kriisissä. Yllätyin miten hyvin tuo juttu osui myös omaan mielikuvaani Suomessa näkyvästä kehityksestä. Nykyään suositaan paljon alkoholittomia juomia ja ravintoloissakin on paljon enemmän niitä tarjolla.
https://www.hs.fi/visio/art-2000008969994.html
Kommentit (179)
Mutta jos syy on pelkästään insta, niin ei tyhmempää vois olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole viiniä mihinkään hyljännyt. En muutenkaan vaan ole koskaan juonut sitä usein. Johtuu siitä, että viinipullosta on vaikea saada se yksi lasillinen, pitää olla aina joku kenen kanssa jakaa pullo.
Alkosta saa nykyisin vallan hyviä viinejä pikkupulloissa. 2,5 desistä 5 desiin. Taitaa 3,75 desiä olla yleisin mitta pikkupulloissa.
Totta. Näitä ostan mieheni kanssa. Koko 750 ml tuntuu liian isolta jopa parin päivän aikana nautittavaksi eikä tyhjiökorkkikaan estä makujen osittaista muuttumista viineissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei milleniaalit edes ole varsinaisesti sitä insta-sukupolvea? Nuorimmatkin alkaa olla jo kolmekymppisiä ja vanhimmat keski-ikäisiä.
Nuo sobercurious-trendit instassa on nimenomaan vähän vanhempien juttu, kyllähän nyt 30-40v ihmiset on aina olleet instassa.
En jotenkin ymmärrä tätä nuorten tekopyhyyttä alkoholin suhteen, samalla kiskotaan huumeita kaksin käsin. Alkoholijuomat ovat sentään hyvän makuista, parhaita juomia mitä löytyy. Alkottomat eivät pääse mitenkään samalle makuelämystasolle.
Vierailija kirjoitti:
WT porukka juo noita limuviinoja. Minun nuoruudessani(x) sidukkaa.
Keskiluokka juo viinejä, yläluokka kallita viinejä. Sometyrkyt skumppaa.Hipsterit craftbeeriä.
Juntit vetää kaljaa, lonkero ja sidukkaa.
Mikäs itse olet kun et osaa sanaa ARTESAANIOLUT?
Vierailija kirjoitti:
En jotenkin ymmärrä tätä nuorten tekopyhyyttä alkoholin suhteen, samalla kiskotaan huumeita kaksin käsin. Alkoholijuomat ovat sentään hyvän makuista, parhaita juomia mitä löytyy. Alkottomat eivät pääse mitenkään samalle makuelämystasolle.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt kaksinaismoraalia alkoholin ja kannabiksen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös liki nelikymppinen ja tykkään harrastella viinejä, mutta juon myös cocktaileja ja vähäalkoholisia juomia.
Kauanko olet ollut alkoholisti? Onko juomaa, josta et pidä?
Onhan viini ihan hyvä dokausjuoma ja voi siinä sivussa jotain syödäkin, kunhan ruoan kanssa juo jotain muuta.
Juuri hain postista 2 laatikollista Riesling-viinejä Saksasta toimitettuna. Säästi jälleen huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole viiniä mihinkään hyljännyt. En muutenkaan vaan ole koskaan juonut sitä usein. Johtuu siitä, että viinipullosta on vaikea saada se yksi lasillinen, pitää olla aina joku kenen kanssa jakaa pullo.
Alkosta saa nykyisin vallan hyviä viinejä pikkupulloissa. 2,5 desistä 5 desiin. Taitaa 3,75 desiä olla yleisin mitta pikkupulloissa.
Totta. Näitä ostan mieheni kanssa. Koko 750 ml tuntuu liian isolta jopa parin päivän aikana nautittavaksi eikä tyhjiökorkkikaan estä makujen osittaista muuttumista viineissä.
Joo ja se pikkupullo maksaa 7 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös liki nelikymppinen ja tykkään harrastella viinejä, mutta juon myös cocktaileja ja vähäalkoholisia juomia.
Kauanko olet ollut alkoholisti? Onko juomaa, josta et pidä?
Kauanko olet ollut rasittava mulkku? Onko mitään tilannetta, minne et mene vittuilemaan katkerana?
Johtuu oikeasti siitä että viinit maistuu kauhealle. Nuoret eivät enää koe tarvetta esittää jotakin viinin maistelulla vaan valitsevat sitä mistä oikeasti pitävät. Suurin osa viiniä juovista juo niitä statuksen takia koska siihen heitä on opetettu. Nykyään voi sen sijaan valita sitä mikänon itsestä hyvää
Vierailija kirjoitti:
WT porukka juo noita limuviinoja. Minun nuoruudessani(x) sidukkaa.
Keskiluokka juo viinejä, yläluokka kallita viinejä. Sometyrkyt skumppaa.Hipsterit craftbeeriä.
Juntit vetää kaljaa, lonkero ja sidukkaa.
Ja mä juon sujuvasti noita kaikkia 😂 Eri tilanteissa tosin.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu oikeasti siitä että viinit maistuu kauhealle. Nuoret eivät enää koe tarvetta esittää jotakin viinin maistelulla vaan valitsevat sitä mistä oikeasti pitävät. Suurin osa viiniä juovista juo niitä statuksen takia koska siihen heitä on opetettu. Nykyään voi sen sijaan valita sitä mikänon itsestä hyvää
Voi miten typerä kommentti! Koko maailma on sitten juonut tuhannet vuodet viiniä vaikka se on pahaa, esittääkseen jotakin tai kun on käsketty. Ei hyvää päivää... kuinka ulalla voi ihminen olla?
Limpparisukupolvi. En nyt päässyt juttuun käsiks minkä ikäisistä tarkalleen oli kyse ja paljonko kulutus oikeasti on laskenut. Mutta näkeehän sen amerikan "olut"kulttuurissakin että niitä ollaan viemässä jatkuvasti mehu/limpparisuuntaan uusien sukupolvien edustajien toimesta. Mitä lie mansikkajäätelön (mukamas) makuisia oluita siellä tehdään. Suomeen tai muualle eurooppaan tämä ei oo vielä onneks kovin pahasti pesiytynyt vaan enemmän suositaan perinteisempiä makuja.
Itse kyllä milleniaalina pidän viineistä, mutta oma kokemus on aina vaan se oma kokemus. Ja pitäskö nyt viinin tuottajien puolesta olla jotenkin huolissaan? Ehkä tuo viinihifistely on edellisten sukupolvien toimesta mennyt jo vähän ylikin, ei se oo sen kummempaa kuin käytettyä rypälemehua.
Sori vähän sekava postaus, mutta laaja aihe eikä jaksa kirjoittaa esseetä.
Vierailija kirjoitti:
Lol, teinit on niin tyhmiä
Teinit? Molleniaalit ovat vanhimmastapäästä keski-ikäisiä. Teinit oavt ihan eri sukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, teinit on niin tyhmiä
Teinit? Molleniaalit ovat vanhimmastapäästä keski-ikäisiä. Teinit oavt ihan eri sukupolvea.
Sorry, siis milleniaalit :D He siis ovat vanhimmasta päästä jo keski-ikäisiä ja teinit ovat ihan eri sukupolvea, syntynee 2000-luvun puolella.
Kun käyn ostoksilla suuressa marketissa, joka sattuu olemaan kotinurkkieni lähellä, siinä ohi kävellessä on Alko. Ei sielä asiakkaina näy nykyisin enää kuin niitä vanhoja viisikymppisiä elämänsä menettäneitä ukkoja. Äärimmäisen harvoin näen nuorta ihmistä sielä kassahenkilöitä lukuunottamatta.
Sama ilmiö on Tallinnan terminaalilla. On aika ennen koronaa ja jälkeen koronan eikä sielä näy yhtään sen kummoisempaa ilmiötä. Ei ole enää trukkilavakaupalla juominkeja.
Näihin asioihin olen ihan erikseen kiinnittänyt huomiota ja olen tyytyväinen. Alkossa tuskin ovat kovin tyytyväisiä kun saa oikeasti pelätä onko koko alkon myymälää siinä enää kohta. Että saan itse haettua kerran vuodessa sen yhden juhannuspullon.
Fiilistelet jotain ruokaa. Jep jep.