HS: Milleniaalit hylkäsivät viinin
Hesarissa kerrotaan, että nuoret aikuiset eivät Californiassa enää juo viinejä lainkaan niin ahkerasti kuin vanhemmat sukupolvet. Viiniteollisuus on kriisissä. Yllätyin miten hyvin tuo juttu osui myös omaan mielikuvaani Suomessa näkyvästä kehityksestä. Nykyään suositaan paljon alkoholittomia juomia ja ravintoloissakin on paljon enemmän niitä tarjolla.
https://www.hs.fi/visio/art-2000008969994.html
Kommentit (179)
Minä olen nuoremmasta päästä milleniaali, ja kyllä minun ikäluokka juo viiniä... Ei kukaan juo cocktaileja, niitä meni joskus parikymppisenä baarissa kun yritti näyttää coolille, mutta nykyään se on se lasi-pari viiniä ruualla, joskus harvoin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä pitänyt alkoholin mausta. Osaan pitää hauskaa ilmankin. Välillä todella vaivaannuttavaa kun joku humalainen ylistää humalatilansa ihanuutta. Kerran joku tuntematon varmisteli minulta, että olenhan ihan varmasti yhtä kännissä kuin hänkin 🤣!
Et kyllä vaikuta kovin hauskalta ehkä tylsältä enemmän ja ylimieliseltä
Oletpa ennakkoluuloinen. En esittänyt kommentissani muuta kuin oman makumieltymykseni ja kerroin yhdestä oudosta kokemuksesta, mikä minulle on sattunut. Ne eivät kerro mitään muille huumorintajustani tai ylipäänsä mistään muustakaan. Hiljaako pitäisi olla sinun mieliksesi?
Aika harvalle hauskalle tyypille tuo on niin hauska juttu, että sen erikseen kirjoittaa itkunauruhymiön kera.
En ole tavannut vielä yhtäkään hauskaa tyyppiä, joka kertoo että hän osaa pitää hauskaa ilman alkoholiakin. Siis kuka ei? Ihme juttu ylpistellä.
Eri
Minä olen vielä vähän hauskempi kaveri, sillä osaan pitää hauskaa tilanteesta riippuen sekä juomalla alkoholia että ilman sitä. Miksi sen pitäisi aina olla joko tai?
Vierailija kirjoitti:
Ei milleniaalit edes ole varsinaisesti sitä insta-sukupolvea? Nuorimmatkin alkaa olla jo kolmekymppisiä ja vanhimmat keski-ikäisiä.
Instagram on milleniaaleille. GenZ on tiktokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä pitänyt alkoholin mausta. Osaan pitää hauskaa ilmankin. Välillä todella vaivaannuttavaa kun joku humalainen ylistää humalatilansa ihanuutta. Kerran joku tuntematon varmisteli minulta, että olenhan ihan varmasti yhtä kännissä kuin hänkin 🤣!
Oletpa ennakkoluuloinen. En esittänyt kommentissani muuta kuin oman makumieltymykseni ja kerroin yhdestä oudosta kokemuksesta, mikä minulle on sattunut. Ne eivät kerro mitään muille huumorintajustani tai ylipäänsä mistään muustakaan. Hiljaako pitäisi olla sinun mieliksesi?
Aika harvalle hauskalle tyypille tuo on niin hauska juttu, että sen erikseen kirjoittaa itkunauruhymiön kera.
En ole tavannut vielä yhtäkään hauskaa tyyppiä, joka kertoo että hän osaa pitää hauskaa ilman alkoholiakin. Siis kuka ei? Ihme juttu ylpistellä.
Eri
Minä olen vielä vähän hauskempi kaveri, sillä osaan pitää hauskaa tilanteesta riippuen sekä juomalla alkoholia että ilman sitä. Miksi sen pitäisi aina olla joko tai?
Sama pohtii täällä, minulla on hauskaa sekä alkoholin kanssa että ilman. Olen siis todistettavasti hauskempi niin tämä, jolla on hauskaa ainoastaan ilman alkoholia. Kuinka kapeakatseista!
Vierailija kirjoitti:
En ole viiniä mihinkään hyljännyt. En muutenkaan vaan ole koskaan juonut sitä usein. Johtuu siitä, että viinipullosta on vaikea saada se yksi lasillinen, pitää olla aina joku kenen kanssa jakaa pullo.
Alkosta saa nykyisin vallan hyviä viinejä pikkupulloissa. 2,5 desistä 5 desiin. Taitaa 3,75 desiä olla yleisin mitta pikkupulloissa.
Niin siis viinihän oli todella hieno, trendikäs, eurooppalainen ja yläluokkainen juttu Amerikassa joku parikymmentä vuotta sitten. Nyt kun alabamalainen sairaanhoitajakin juo viiniä, täytyy keksiä jotain trendikkäämpää.
Niin, tuo oli siis jenkkilästä. Viinin maistelun sijaan nuoriso laahustaa kaduilla opiaatti-zombeina.
- raitis boomeri
Tavallinen viini on varsinainen kemikaali coctail. Huvittaa aina, että maistellaanko niissä kemikaalien koostumuksia :)
https://kemikaalicocktail.fi/2019/03/termit-haltuun-luomu-biodynaaminen…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain juntti yhdistää alkoholin samantien humalatilaan.
Alkoholia juodaan aina humaltumistarkoituksessa. Ei kukaan juo viiniä ruokajuomana, kun hanasta saa vettä.
Tosiaan. Jos juon kaksi lasia ruuan kanssa tai kaksi lasia kun illalla katson televisiota se ei nouse millään tavalla päähän. Ja no ehkä sinulla on vaan eri maku ja pidät enemmän vedestä. Ei tarvitse kuitenkaan sanoa, että kaikki tekevät näin kuin sinä sanot. Et ole kaikki.
Etkö uskalla myöntää, että se rentouttaa?
Se on katsopas juuri sitä humalaa, ja niin ihanaa.Eri
Kaksi lasia ei minua rentouta millään tavalla. 😅 Maun takia sitä juon.
Tuntuu rentouttavan, koska juot. Tuntuu hyvältä.
Ei se maku sinua kiehdo, vaan myös siitä tuleva olo.
Outoa että aikuinen ihminen kieltää tämän.
Outoa, että aikuinen ihminen väittää, ettei viinin maku kiehdo. Kyllä kiehtoo, siksi valitsen tarkkaan viinini. Mulle vaan viini käy nuppiin,eikä se olo ei minua todellakaan kiehdo. Tosin ei kiehdo alkoholittomatkaan, eihän sellainen viini maistuu miltään. Joudun siis hyväksymään myös humaltumisen, koska muuten en voisi nautiskella lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Sama pohtii täällä, minulla on hauskaa sekä alkoholin kanssa että ilman. Olen siis todistettavasti hauskempi niin tämä, jolla on hauskaa ainoastaan ilman alkoholia. Kuinka kapeakatseista!
Tämä! Miksi pitää olla niin mustanvalkoista, ensin juodaan päät täyteen ja sitten ei voida edes onnittelumaljana kuoharia juoda. Minulle käy vapaalla lasi silloin toinen tällöin.
Ärsyttää nämä nuoret kyläilijät. En voi syödä tuota, enkä tuota, en voi juoda enää tuota. Ostat kaappiin jotain ja seuraavalla kerralla ei enää käykään. Ei ole fiksua käytöstä, vaan huomionhakuista ja lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
WT porukka juo noita limuviinoja. Minun nuoruudessani(x) sidukkaa.
Keskiluokka juo viinejä, yläluokka kallita viinejä. Sometyrkyt skumppaa.Hipsterit craftbeeriä.
Juntit vetää kaljaa, lonkero ja sidukkaa.
Tosi juntit vetää kirkasta pullon suusta,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WT porukka juo noita limuviinoja. Minun nuoruudessani(x) sidukkaa.
Keskiluokka juo viinejä, yläluokka kallita viinejä. Sometyrkyt skumppaa.Hipsterit craftbeeriä.
Juntit vetää kaljaa, lonkero ja sidukkaa.
Tosi juntit vetää kirkasta pullon suusta,.
Kaikki alkoholit viinat, viinit ja kaljat on hienompaa juoda pullosta. Silloin pitää kiinni etiketistä.
Mieluummin juon fantti-mehua ku jotain hapanta ja tunkkasta viiniä ruuan kanssa. Katoin jonkun videon erilaiset addiktiot, niin siinä nainen joi bensaa ja se oli hyvää sen mielestä. Bensa käy varmaan hyvin kanaruokien kanssa.
En juo koskaan alkoholittomia viinejä/oluita tmv., miksi hankkisin turhia kaloreita?
Omassa kaveripiirissä (noin 22-30v) viinin juominen on kyllä aika yleistä ja kuuluu usein illanviettoon.
Tosin kun mietin vanhempia kavereitani, jotka ehkä enempi tuota milleniaalisukupolvea edustavat (nyt 33-37v), niin ne kyllä puhuu sobercuriousista ja alkoholittomista oluista.
Liittyy varmaan ikään, sillä nuo nyt noin 33-37v tutut olivat vielä 5-10 vuotta sitten kyllä ihan yhtä alkoholin käyttäjiä kuin pari-kolmekymppiset kaverini nyt. Tai itse asiassa nuo 80-luvulla syntyneet tutut joi nuoruudessaan paljon enemmän ja rankemmin, kuin me 20-30v elinpiirini ihmiset.
Ehkä niillä siksi tulikin se tarve vähentää/lopettaa, kun ei sellaista alkoholin käyttöä loputtomiin kestä?
- milleniaalinainen 29v
sdfksöflös kirjoitti:
Tavallinen viini on varsinainen kemikaali coctail. Huvittaa aina, että maistellaanko niissä kemikaalien koostumuksia :)
https://kemikaalicocktail.fi/2019/03/termit-haltuun-luomu-biodynaaminen…
No just siltähän ne usein maistuu.
Pelkän maun vuoksi juon lähinnä appelsiinimehua (ja ehkä jotain teetä), en muuta. Kaikessa muussa juotavassa vedestä alkoholiin on joku muu(kin) pointti.
Vierailija kirjoitti:
En ole viiniä mihinkään hyljännyt. En muutenkaan vaan ole koskaan juonut sitä usein. Johtuu siitä, että viinipullosta on vaikea saada se yksi lasillinen, pitää olla aina joku kenen kanssa jakaa pullo.
Minulla sama.
Ihan mielelläni joisin vaikka lauantaina lasin viiniä ruuan kanssa, mutta puoliso ei pidä siitä. Asutaan korvessa ja kuljetaan autolla, joten kodin ulkopuolella en voi sitä lasillistakaan vaikka ravintolassa.
Jos kotiin tuo pullon hyvää viiniä, sitä ei ole kiva jättää happanemaan, mutta vielä kurjempi fiilis tulee siitä kun juo lasin 5 päivää peräkkäin. Sitten kuudentena päivänä on jo melkein vaikea olla ilman, enkä halua tissuttelijaksi.
Lapsia on, joten se pullon kiskaiseminen yksin kerralla ei ole vaihtoehto, ja krapula olisi jo tässä iässä kaamea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä liittyy ilmastotalkoisiin. Eihän kukaan tarvitse alkoholia, kukkaa, tupakkaa tms. Vievät viljelyalaa ruokakasveilta ja sademetsää (tai muuta metsää) pitää kaataa enemmän. Nuoret ovat niin tiedostavia nykyään!
Millenniaalit eivät ole nuoria.
Nuorimmat milleniaalit on 26-29v eli just ja just vielä nuoriin meneviä, mutta kyllä nuorison enemmistö on Z-sukupolven edustajia.
Ja itse milleniaalina koen, että kun puhutaan milleniaaleista esim. mediassa, niin puhutaan 80-luvulla syntyneistä, ja nehän on nyt 32-40v.
Kaliforniassa miedot huumeet laillistettu, joten kukaan ei enää halua viinikrapulaa.
Lisäksi porukka ei enää kokkaa, syövät entistä enemmän trendikkään meksikolaista ruokaa tequilan ja oluen kanssa, eli ei tule valittua viinejä. Erilaiset tequilapitoiset margaritat ovat suosittuja, niistä saa kivat kuvat someen. Samoin tequilashotit, eli nykyään niissäkin suositaan vaan parasta 100% agavea ja reposado tai anejo kypsytys tynnyreissä.
t. Kaliforniassa työskennellyt ja vuosi sitten palannut
Ei milleniaalit edes ole varsinaisesti sitä insta-sukupolvea? Nuorimmatkin alkaa olla jo kolmekymppisiä ja vanhimmat keski-ikäisiä.