Kauan teillä kestää lasten iltapalan syöminen?
Ihan oikeasti, meillä hyvä saavutus on puoli tuntia, alle sen ei oikeasti ehdi kukaan syömään. Normi varmaan 45minuuttia, lapset 5 ja 8v. Joskus saattaa tunninkin päästä vielä istua syömässä. Mitäänhän ei pyydetä lisää, jäädään istumaan pöytään tuijottamaan, kunnes kysytään että syötkö vielä tai sitten jos sanoo että sitten iltapesuille, niin tulee vastaväite: nälkä on vielä. Pakko on vaan lopulta sanoa että nyt ei enää syödä. Lapsetkin kyselivät että miksi edelleen aloitetaan iltapala seitsemän aikaan. No siksi, että päästään ennen iltakymmentä kaikki sänkyyn! Iltapesuihin tärväytyy ihan hemmetisti aikaa myös, joskus esikoisella menee viisi minuuttia vaan riisumiseen. Välillä tuntuu että on kuollut ja joutunut helvettiin, kun tää on tällaista tervassa tarpomista koko ilta.
Kommentit (93)
Puoleen tuntiin päästään hyvin hyvin harvoin. Se on enemmänkin sellainen harvinainen juhlan paikka jos mm olemast on puolessa tunnissa syöneet. Voi apua. Onko tää muillakin samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
Puoleen tuntiin päästään hyvin hyvin harvoin. Se on enemmänkin sellainen harvinainen juhlan paikka jos mm olemast on puolessa tunnissa syöneet. Voi apua. Onko tää muillakin samanlaista?
Tämä siis ap.
Melkoista. Kyllä puolessa tunnissa pitäisi olla syöty. Oletko itse esimerkkinä syömässä?
Viiden minuutin riisuminen ei ole kauan, mutta mihin ihmeeseen aikaa muuten menee?
Kuulostaa tutulta ja mukava kuulla kun on muillakin samanlaista. Välillä tuntuu kyllä helvetiltä, jos kiukkuinen ilta lisänä. Meillä menee 30-90min, riippuu miten hyvä päivä ollut tsemppiä ja voimia.
Meillä myös lapset ovat hitaita syöjiä. Tosin heillä vaihtelee kausittain syömisen kesto. Tällä hetkellä esikoinen (11) on tosi hidas, nuorempi (8) syö nopeammin (ja itse asiassa enemmän).
Meillä pyritään tarjoamaan iltaruoka tuohon samaan aikaan, klo 19. Sitten vessaan ja iltasuihkuun. Ovat nyt oppineet ehkä hieman ripeämmäksi iltatoimissa, mutta ovat molemmat sellaisia, jotka jäävät mietiskelemään asioita.
Erikoinen kysymys. Vaihtelevasti. 2 min - 45 min riippuen iltapalasta ja seurasta.
Olen syömässä mukana. Iltapala rauhoitettu aina, ei ole televisio päällä. Tosin yleensä siinä puolen tunnin kohdalla itsekin kyllästyn, enkä jaksa enää siinä katsoa omissa maailmoissaan istuvaa lasta tai sitten vetäydyn kauemmas, että keskittyisivät syömiseen tarinoimisen sijasta. Heillä on vain kaksi vaihdetta: omiin maailmoihin uppoutunut hitaasti toimiva robotti tai sitten höpöttäjä, jonka juttu ei katkea hetkeksikään. Silloin samassa pöydässä ei voi istua ollenkaan, että saisivat syötyä. Ja kyllä, ollaan yhdessä muutenkin illalla, päivällinen syödään tässä yhdessä ja silloin jutustellaankin lasten kanssa, siinä viihtyisi aikuisetkin pidempään kun iltapalapöydässä.
Ei menis ku pari minuuttia mutta saavat syödä itse menee sit niin kauan kuin menee
En ole koskaan edes ajatellut. Lapset ovat minusta vähän nopeampia syöjiä kuin me aikuiset. Välillä päätän syömiseni nopeutetummin, ettei lapset ala leikkimään jotain riehumisleikkeijä ennen nukkumaanmenoa. Lapset syö ehkä noin 10min ja me aikuiset 15-20 min, koska usein juttelemme jotain päivän päätteeksi.
Meillä ihan sama kuin ap:lla! 5 ja 8v. syövät iltapalaa aina n. 45min-1h. Aloitetaan klo 19. Syövät valtavia määriä. Ensin leipä sitten miettivät, sitten banaani sitten miettivät, sitten jogurtti, sitten vielä nälkä, sitten omena, sitten lisää jogurttia Syövät ihan hyvin kaikilla aterioilla, mutta iltapalaa syövät jostain syystä 5 kertaa enemmän kuin me aikuiset. Ovat hoikkia ja liikunnallisia.
Älkää nyt lastenne iltapalaa syökö 😢
En syö lasten iltapaloja, saavat syödä ne ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama kuin ap:lla! 5 ja 8v. syövät iltapalaa aina n. 45min-1h. Aloitetaan klo 19. Syövät valtavia määriä. Ensin leipä sitten miettivät, sitten banaani sitten miettivät, sitten jogurtti, sitten vielä nälkä, sitten omena, sitten lisää jogurttia Syövät ihan hyvin kaikilla aterioilla, mutta iltapalaa syövät jostain syystä 5 kertaa enemmän kuin me aikuiset. Ovat hoikkia ja liikunnallisia.
Kannattaa lisätä proteiinia. Kyllä lapsillekin pitää opettaa kohtuutta syömiseen. Voi tulla ongelmia painon kanssa.
Minua kiinnostaisi tietää, että koska sitä päivällistä sitten syödään, jos kerran klo 19 taas syödään? Jos kerran päivällisellä on mukava jutella ja olla yhdessä pidempään. Kyselen vain, koska Suomessa selvästi ollaan jatkuvasti puputtamassa jotain -paloja. Jos sen iltapalan yhdistäisi päivälliseen, eli 'kunnon ruokaan', niin olisi aikaa kaikilla rentoutua aterialla eikä ahtaa niitä hiilareita (jogurttia, banaaneita, muroja) yötä vasten urakalla. Kyllähän tuollaisista ateriamääristä jo tulee stressi, ja hiilareista enemmän nälkä. Kokeilkaa.
Noin tunti. Lapseni syö todella paljon iltapalalla. Ja monenlaista. Muilla aterioilla aika vähän, vaikka miten olen yrittänyt tätä muuttaa. Hän tuntuu ajattelevan, että iltapala on päivän pääateria. Tänäänkin päivällisellä oli hänen lempiruokaa eikä syönyt oikein mitään. Iltapalalla söi lautasellisen puuroa voisilmällä, maustamattoman jugurtin, banaanin, juustokinkkuvoileivän, ison mukin maitoa ja kananmunan. Ikää kohta viisi.
Vierailija kirjoitti:
Noin tunti. Lapseni syö todella paljon iltapalalla. Ja monenlaista. Muilla aterioilla aika vähän, vaikka miten olen yrittänyt tätä muuttaa. Hän tuntuu ajattelevan, että iltapala on päivän pääateria. Tänäänkin päivällisellä oli hänen lempiruokaa eikä syönyt oikein mitään. Iltapalalla söi lautasellisen puuroa voisilmällä, maustamattoman jugurtin, banaanin, juustokinkkuvoileivän, ison mukin maitoa ja kananmunan. Ikää kohta viisi.
Meillä syödään myös iltapala kiireettömästi ja samalla rupatellaan päivän tapahtumat
15 v syö yleensä lautasellisen muroja ja mysliä puhelintaan tuijottaen. Aikaa menee ehkä 10 min.
18 v syö yleeensä 6 leipää ja pari lasia mehua tai kaakaota. Aikaa menee ehkä 15 min.