Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OCD

Vierailija
09.08.2022 |

Hei, olen saanut riesakseni kyseisen sairauden. Haluaisin kysyä, teiltä joilla on tästä viheliäisestä sairaudesta kokemusta.

Jos teitä vaivaa joku ajatus, vaikka, että olet tehnyt jotain. Niin vaikka tiedät, että et ole tehnyt, niin alkaako mielenne "keksiä" mitä olette ehkä kuitenkin tehneet. Eli alatte NS. Uudelleen kirjoittaa tapahtunutta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lääkitystä niin millaisin konstein saatte itsenne rauhoittumaan? Mietin vaan, että itse tosiaan olen kuukauden ollut yhden ja saman ajatuksen kanssa jumissa ja en saa itseäni mitenkään unohtamaan tätä ajatusta enkä mieltäni rauhoittumaan.. hetkellisesti saaatan unohtaa, esim. Töihin keskittyessä. Tai jos on jotain mielekästä puuhaa.

Vierailija
22/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lääkitystä niin millaisin konstein saatte itsenne rauhoittumaan? Mietin vaan, että itse tosiaan olen kuukauden ollut yhden ja saman ajatuksen kanssa jumissa ja en saa itseäni mitenkään unohtamaan tätä ajatusta enkä mieltäni rauhoittumaan.. hetkellisesti saaatan unohtaa, esim. Töihin keskittyessä. Tai jos on jotain mielekästä puuhaa.

Hikiliikunta niin että keho väsyy ja huolivartin päivässä. Mulla myös terveellinen ruokavalio auttaa ja uni tosi tärkeä. Edelleen tuleen sillon tällöin jotain mutta ei yksi ajatus jää kauaksi aikaa. Tuntuu että keksin kyllä aina uuden...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun verran YouTubesta olen löytänyt hyviä videoita miten hallita sitä tilannetta.

Vierailija
24/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubesta itsekin olen katsonut videoita yksin ollessani. Ja ehkä hieman huonompi tapa, selailen nettikauppoja. Olevinaan katselen esim. Joululahjoja valmiiksi. No kerronpa, että tässä kuukauden aikana olen ostanut kohta koko suvun joulu/synttäri ja varmaan nimipäivä lahjatkin🤦

Vierailija
25/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ocd varmasti lapsesta asti, mutta se diagnosoitiin teini-iässä.

Muutamia elämää helpottavia juttuja olen keksinyt:

- Wim Hof hengitys.

- "Ego death" mediaatiot. Pointti siinä, että keskittyy muuhun kuin itseensä, "sulautuu" osaksi kaikkeutta ja hyväksyy kaiken.

- Ylipäätään ajatusharjoitukset, missä pyrin hyväksymään ihan kaiken mitä universumi minulle heittää.

- Keskittyminen avaruuteen esim. katsomalla avaruuden skaala aiheisia videoita.

- Melko kurinalainen elämä: paastot, jokapäiväinen liikunta, opiskelu, kotityöt ym. pidettävä ykkösenä. Jos annan itseni lipsua mihin tahansa addiktioon, se vie minut mukanaan. OCD altistaa addiktioille.

Vierailija
26/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essitalopraami 10 mg on auttanut minua pakkoajatuksiin. Minulla puhkesi ocd oireet masennuksen seurauksena. Koin valtavaa ahdistusta päässä jumittavista ajatuksista ja mielikuvista.

Vierailija
27/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväksynyt myös, että tämä ei lähde minusta, vaan on aivojeni ominaisuus ja jos haluan elää ns. hyvää elämää, niin se vaatii ainakin minulta tuota kurinalaisuutta ja aktiivisuutta.

Vierailija
28/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditaatio ajatuksia, jotka auttavat minua:

- En ole kehoni, enkä edes mieleni.

- Kaikki on täysin merkityksetöntä.

- Olen vain osa ikuista elämän ja kuoleman ilmiötä.

- Mikään minussa ei ole "minä", olen samaa universumia, kuin kaikki muukin oleva, palaset ovat vain hetkeksi järjestäytyneet mm. minuksi. Olen samaa ainetta kaiken ympärilläni olevan kanssa. Kaikkeus on ikäänkuin ikuista muovailuvahaa, joka vain muuttaa muotoaan. Kaikki mitä "minussa" on, on luultavasti aina ollut ja tulee olemaan.

Vierailija
29/31 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditaatio on jotenkin aina kiinnostanut mutta jotenkin olen ehkä hieman liian malttamaton luonne sellaiseen. En pääse ikinä ns. Rauhalliseen tilaan. Pitäisi todellakin opetella se taito. Voi kertoa, että ole yrittänyt mutta huomaan odottavani kokoajan, että milloin olen "oikeassa tilassa"

Vierailija
30/31 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varaamassa vihdoinkin psykiatrille aikaa tämän sairauden takia. Kun vain uskallan painaa varaa nappia

Vierailija
31/31 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan silti.

Norjan Bergenissä kehitetty intensiiviterapia, jolla suurin osa päässyt kokonaan oireista eroon. Ei ole vielä Suomessa käytössä, mutta toivotaan, että pian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän