Jumala puhuu suurille sieluille musiikin välityksellä
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears form the eyes of woman."
- Beethoven-
Kommentit (29)
Kyllä! Olen aina ajatellut, että jotkut suuret sävellykset ovat tulleet jostakin ylempää säveltäjän kautta tähän maailmaan. Sama koskee kaikkea upeaa taidetta.
Ketut. Toiset ihmiset nyt vain ovat mestaraita taiteessa ja pystyvät uskomattomiin suorituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Olen aina ajatellut, että jotkut suuret sävellykset ovat tulleet jostakin ylempää säveltäjän kautta tähän maailmaan. Sama koskee kaikkea upeaa taidetta.
Olet oikeassa. Sfäärien musiikki ja enkelten kädenjälki on selkeästi tunnistettavissa.
Satuolennot eivät puhu kenellekään.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears form the eyes of woman."
- Beethoven-
Minun on miehenä tunnustettava, että minussa se aiheuttaa nuo molemmat seuraamukset.
Vastaavasti Saat ana puhuu suurille massoille nykyisen räppipoppipaskalaulannan välityksellä.
Ei siellä kaikkeudessa ole ääniä. Mutta johdatusta voi toki tulla musiikin välityksellä (joskus radio soittaa juuri pohtimaani ongelmaan liittyviä kappalevalintoja).
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti Saat ana puhuu suurille massoille nykyisen räppipoppipaskalaulannan välityksellä.
Kyllä.
Taide ylentää sielun ja saa sen lentämään korkealla kohti Jumalaa ja valoa kun taas rappiotaide puolestaan vetää mukanaan syvyyksiin ja saastaan.
Kumman sinä valitset?
Enpä ole yllättynyt kappale valinnasta. Olemassa on muitakin, kuin Beethovenin 9. ja 5. sinfonia. Kannattaa tutkia syvemmältä, se on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Ketut. Toiset ihmiset nyt vain ovat mestaraita taiteessa ja pystyvät uskomattomiin suorituksiin.
Et ymmärrä, mistä puhut. Jokainen taiteilija tietää, että taide tulee sieltä jostakin. Taiteilija on taivaallisen viestin välittäjä.
Hendelin Hallelujaa,oliko se Messiasoratorio.
Hän ei voinnut nukkua ,ennenkuin sai nuotit paperille.
Jumala käskee minun nyt kirjoittaa siis oikein supersatanistista räppiä
Vierailija kirjoitti:
Hendelin Hallelujaa,oliko se Messiasoratorio.
Hän ei voinnut nukkua ,ennenkuin sai nuotit paperille.
Monella muullakin barokin ajan säveltäjällä on näitä taivaita hipovia sävellyksiä!
"Music should strike fire from the heart of man, and bring tears form the eyes of woman."
-Beethoven-
Ihan inhimillistä...
Eli jos ateisti kirjoittaa jonkun huippukappaleen, niin jumala on luvatta sisääntunkeutunut, ja tehnyt temput hänen sielulleen?
13: Kyllä se on kuule itse vihtahousu sinun tapauksessasi...
Musiikki voisi hyvinkin olla yksi jumalista. Olen itse kokenut sen voiman ja kauneuden ja itkenyt monet kerrat siitä vaikuttuneena.
Laajemmin käsitettynä: kaikki taide tulee jumalilta.
Muistan erään pianistin kuvanneen suhdettaan musiikkiin että kun hän soittaa niin kokee jonkin voiman virtaavan läpi kehonsa ja ohjaavan hänen käsiään ja se voima tulee 'ylhäältä'.
Musiikki on ikuista. Se on myös jollakin tavalla saavuttamaton ja tuntematon, niin että sen koko olemuksen sisältö tai merkitys ei tule koskaan täydellisesti määritellyksi. Kiehtovaa. Ihmisen ei tarvitse selittää kaikkea jäännöksettömästi, voi vain heittäytyä virtaan.
Onko suuria taiteilijoita enää? Ketä?
Kaikki suuri taide tulee "taivasten valtakunnasta", ajattelen, jostain ihmisen arkitietoisuuden tason tuolta puolen. Tämä tulee esiin myös sanassa inspiraatio, inspiroitua, se viitaa hengessä (spirit) olemiseen - Jumalan innoittamana olevaan tilaan.
Sitten on toki myös taidetta joka tulee ihmismielen kiemuroista, ja silläkin on paikkansa. Meidän täytyy sekä kohdata omaa itseämme ja ongelmiamme, että saada toivoa ylimaallisesta kauneudesta.
Inspiraatio taivaasta, karvat nousevat pystyyn