Raaskitko heittää pois kirjoja, joita et tiedä enää lukevasi?
Mulla on kirjoja, jotka vievät tilaa ja myydessä niistä ei saisi kuin muutaman euron kpl, mutta jotenkin ottaa vastaan heittää ehjiä kirjoja roskiin. En jaksa lähteä viemään niitä mihinkään kierrätyskeskuksenkaan.
Kommentit (38)
vien paikkakuntamme Launeen Prisman kahvilan hyllyyn toisten iloksi ja etsin itsellene uutta lukemista sieltä
yvä systeemi, eikä maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tietosanakirjat jne ovat kultaakin kalliimpaa matskua modernille askartelijalle 🙂
Älä laita roskiin vaan tarjoa askartelijoille
Tarjoan puolella kullan hinnasta, reilu kauppa siis. Mistä löydän modernin askartelijan ostamaan?
Oon antanut eteenpäin roskalavalla. Kaikki on kelvanneet. Roskiin en heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En heittäisi vaan veisin johonkin. Lähiökeskus, turvakoti, Fida...
Ok, että ovat kiinnostuneita teoreettisesta saksankielisestä kirjallisuudesta?
Ei nyt tarvii piruilla, ei me mitään ajatuksenlukijoita olla! Et maininnut.
Itse olen lahjoittanut seniorikotiin, joka otti vastaan kiitollisuudella.
Hankkivat jopa uuden kirjahyllyn harrastetilaan kirjojani varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskukseen voi viedä siistit kirjat, joita jonkun voi vielä olettaa lukevan. Ei siis tietosanakirjoja.
Tietosanakirjat jne ovat kultaakin kalliimpaa matskua modernille askartelijalle 🙂
Kouluta tietämätöntä, mitä niistä askarrellaan?
Ite otin yhteyttä erääseen kirjojen myyjään. Tuli kotoa valkkaamaan ja maksoi ihan ok hinnan.
Sitten jos on jokin alkoholistien kirppis, mielenterveyskirppis, kyselee niiltä, hakevatko, ei tartteis itse lähteä suurempaa erää viemään. Jokin kirppis vois kanssa hakea. Vankilat, merimieskirkko, onhan noita kun vähän miettii, koulujen arpajaisiin palkinnoiksi jne.
Silloin kun BookCrossing oli muotia, oli esimerkiksi kahviloita, joissa oli vaihtokirjahylly. Muutenkin "kirjakrossaus" oli ihan hauska tapa kierrättää kirjoja. Kirjalle tuli ikäänkuin oma matka ja tarina.
Voit Googlata bookcrossing + paikkakuntasi nimi katsoaksesi, onko paikkakunnallasi vielä aktiivista toimintaa. Voi sitten löytyä niitä hyllyjäkin, minne saa kirjoja jättää.
Meillä on ainakin pääkirjastossa vastaava hylly muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskukseen voi viedä siistit kirjat, joita jonkun voi vielä olettaa lukevan. Ei siis tietosanakirjoja.
Kouluta tietämätöntä, mitä niistä askarrellaan?
https://fi.pinterest.com/pin/102316222774174589/
https://fi.pinterest.com/pin/169307267233445179/
https://fi.pinterest.com/pin/302444931221074420/
ihan laita old books diy niin saat vaik mitä!
Ehkä kannattaa säästää, että on jotakin tekemistä ensi talvena sähkökatkojen aikaan, kun lukee paperikirjoja kynttilänvalossa.
Mulla on just tällainen tilanne. Tosi paljon kirjoja kotona, joista tiedän, etten enää uudestaan lue, mutta en haluaisi ihan roskikseenkaan heittää. Mun "ongelma" on, että kirjat ovat englanninkielisiä, joten eivät kelpaa suurimmalle osalle tutuista enkä ole niitä saanut missään kirppiksilläkään myytyä (ne harvat suomenkieliset, joita mulla on ollut, on mennyt kyllä). Antaisin mielelläni niitä vaikka ilmaiseksikin, kunhan vaan menisivät "käyttöön".
En nyt muista sivustoa, mutta ainakaan lähetin neljä laatikollisia kirjoja. Tai siis he maksoivat paketin, mutta eivät itse kirjoista. Eihän niistä enää kukaan maksa.
Jos ne ovat merkittäviä kirjoja sisällöltään, en raaski. Jos ne ovat yhdentekevää hömppää, kiertoon vaan.
Elän siis illuusiossa, että lukisin parhaita kirjoja vielä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on just tällainen tilanne. Tosi paljon kirjoja kotona, joista tiedän, etten enää uudestaan lue, mutta en haluaisi ihan roskikseenkaan heittää. Mun "ongelma" on, että kirjat ovat englanninkielisiä, joten eivät kelpaa suurimmalle osalle tutuista enkä ole niitä saanut missään kirppiksilläkään myytyä (ne harvat suomenkieliset, joita mulla on ollut, on mennyt kyllä). Antaisin mielelläni niitä vaikka ilmaiseksikin, kunhan vaan menisivät "käyttöön".
Kokeilepa Facebookissa roskalavaa. Siellä pyörii paljon myös ulkomaalaisia.
Kyllä hennon, enkä osta enää uusia. Mutta vanhoja kirjoja ostan toisinaan. Sellaisia, joista on jotain hyötyä tai ovat ajankuvaa. Esim.jotain vanhoja keitto-tai viljelys- kodinhoito-,oppaita. Osa vinkeistä on oikeasti loistavia , osa taas hauskoja oman aikansa ajatuksia.
Mutta en näitäkään mitenkään haali, lainaan kirjastosta ja vain parhaat ostan ja kirjakokoelmani on nykyään hyvin maltillinen
Jos kuitenkin harrastat lukemista, kannattaa myymisen sijaan viedä antikvariaattiin vaihtoon. Vaihdossa saat moninkertaisen summan rahaa käytettäväksi verrattuna siihen, että yrittäisit myydä ne divariin. Toki riippuu paljon antikvariaatista ja tarjoamistasi kirjoista, ei ne ihan mitä tahansa huoli, mutta jos on jotain edes suhteellisen laadukkaita ja hyväkuntoisia kirjoja niin voit saada ihan hyvän tarjouksen. Itse olen vienyt yhteen antikvariaattiin viime aikoina kirjoja vaihtoon, ja esim. viimeksi sain 3-4 kirjasta 18 euroa, joka on mun mielestä ihan hyvä diili.
Kirjastoissa on usein myös kirjanvaihtohyllyjä, joihin voi sitten viedä ne mitä divariin ei huolita.
Osa kirjoista menee kannet irti otettuina paperinkeräykseen. Koskee sellaista ammatti- ja muuta tietokirjallisuutta, josta tiedän varmaksi ettei se ketään kiinnosta.
Joitakin tosi vanhoja, mutta arvottomia kirjoja olen käyttänyt askartelussa (sivujen taittelua, leikkelytä) ja joistakin tehnyt yhteenliittämällä ja maalaamalla itetaidetta.
Kirjaston, työpaikan ja taloyhtiön ota pois -hyllyille vien sellaisia kirjoja, joiden arvioin vielä kiinnostavan jotakuta.
Mutta vielä noita riittää kahden ison ja kahden pienemmän kirjahyllyn verran. Sen verran karsintaa on tapahtunut parin vuoden aikana, että eivät ole kahdessa rivissä hyllyissä.