Mitä tapahtuu viininviljelylle? Maailmanlaajuinen ongelma: nuoret ei juo viiniä
... millenniaalit tekivät lopun kaapelitelevisiolle, lankapuhelimille sekä kirjepostille. Viiniä heistä juo Silicon Valleyn viiniraportin mukaan vain 20 prosenttia.
Viinin ja ruoan yhdisteleminen oli vielä parikymmentä vuotta sitten yhtä yleistä kuin ketsupin ruiskuttaminen ranskalaisiin, McMillan vertaa.
Nyt aterioihin yhdistellään cocktaileja, artesaaniolutta ja alkoholittomia juomia."
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nuorena juonut viiniä. Opin vasta joskus 35-vuotiaana.
Tärkeä taito!
Tämä on jotenkin yleinen trendi, että "suuremmat" elämykset eivät enää kiinnosta, vaan haetaan välitöntä tarpeen tyydytystä, laadulla ei niin väliä.
Siis puhutaanko tässä nyt nuorisosta vai millenniaaleista? Nuorimmatkin millenniaalit ovat jo viittä vaille kolmekymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nuorena juonut viiniä. Opin vasta joskus 35-vuotiaana.
Suomalaiset nyt on poikkeus tässäkin. Juodaan ruokajuomana maitoa ennemmin kuin viiniä 😝
Niinpä ja sitten kuollaan sydän ja verisuonitauteihin. Keski- ja Etelä-Euroopassa aletaan 12-13 vuotiaasta asti lantraamaan vesilasiinsa hieman punaviiniä jotta tottuvat ruokajuomaan vähitellen.
Pariisissa 8 vuotta sitten asuessani paikallisen perheen nuorin 12-vuotias lähti ostamaan pari pulloa lisää punaviiniä läheiseen Spar-ruokakauppaan, kun viini meinasi loppua illallisella, ja tuli takaisin pullot molemmissa käsissä ja ojensi ne meille! Maistoi toki vain hieman itse.
Se oli jotenkin uskomaton näky kun ilmestyi pullojen kanssa, arvelin etteivät varmasti myy että tuo oli jokin läppä, emutta kukaan perheessä ei uskonut kun kerroin että Suomessa pitää olla 18-vuotias että saa ostaa viiniä ja että viiniä myy vain Alko-liike!
Vierailija kirjoitti:
Siis puhutaanko tässä nyt nuorisosta vai millenniaaleista? Nuorimmatkin millenniaalit ovat jo viittä vaille kolmekymppisiä.
Sitä nuoremmat juo vielä vähemmän.
Minä juon vain lasillisen viin jouluaterialla.
T:lasillisen viiniä jouluaterialla juova
Me av-mammat LIPITÄMME viiniä kuin vettä.
Viinillä humaltuu niin nopeasti ettei sitä huomaakaan. Oluen kanssa ei samaa ongelmaa ole. Minä tulen humalaan tuopillisesta olutta joten tiedän että se on rajani. Viinissä riittää desi, puolitoista siihen että alan olla humalassa. Ei se oikein riitä minkään ruuan juomaksi.
suomessa ei tuoteta viiniä kaupallisesti, joten suomalaisten pitäisi suosia suomalaisia oluita kun syövät hyvää ruokaa. jokunen vuosi sitten taisi olla hesarissa juttu että eteläisessä suomessa ehkä pystyisi kasvattamaan rypäleitä joista voisi tehdä viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on suomalaiset.
Hehän korostavat omaa suhdettaan alkoholiin aina lauseella: "Joskus lasillinen viiniä."
Tuo lause on täysin boomeria. Mökkeilevät valkoviinipänikkänsä kanssa, joita lomalla menee monta.
En pidä viinien mausta lainkaan ja se aiheuttaa minulle pienissäkin määrin päänsärkyä.
Mikä on ongelma, ei suomalainen viinituotanto tuosta hirveesti kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Viinillä humaltuu niin nopeasti ettei sitä huomaakaan. Oluen kanssa ei samaa ongelmaa ole. Minä tulen humalaan tuopillisesta olutta joten tiedän että se on rajani. Viinissä riittää desi, puolitoista siihen että alan olla humalassa. Ei se oikein riitä minkään ruuan juomaksi.
Kyllä se riittää kun aina juodaan myös vettä sen viinin lisäksi. Viiniähän ei juomalla juoda kuten maitoa. Maito on kyllä erikoinen ruokajuoma.
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta, vanhemmat ikäluokat juo koko ajan enemmän. Että kyllä tässä vielä muutama vuosikymmen menee ihan huoletta. Sen jälkeen varmaan ilmastonmuutos onkin jo tehnyt lopun viininviljelystä.
Ei se lopu ilmastonmuutokseen. Viljely vain siirtyy pohjoisemmaksi.
Viininviljelylle ei tapahdu mitään. Kyllä viinstä nauttijoita maailmassa riittää vaikka yksi osa nuorisosta ei sitä tekisi. Sitten kun ikääntyvät ovatkin eri mieltä. Trendi mikä trendi ja ohimenevä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on suomalaiset.
Hehän korostavat omaa suhdettaan alkoholiin aina lauseella: "Joskus lasillinen viiniä."
Huom. hyvää viiniä.
Minä yritän pelastaa viininviljelivät juomalla päivittäin vähintään pullollisen. En tosin ole nuori enää. Nykynuoret eivät ymmärrä hyvän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt; sensijaan tilalle ovat tulleet erillaiset aineet.
Niistä sen yhden saisi laillistaa suomessakin. Kuitenkin paljon vähemmän haitallista kuin alkoholi.
Yksi lasillinen punaviiniä on terveellistä ikääntyneille, poltettu sätkä ei kenenkään keuhkoille!
Vaaratonta alkoholiannosta ei ole, joten nuoret ovat viisastuneen huomattavasti.
Teollisuusliuottimen juomiseen perustuva kulttuuri joutaakin mennä.