Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hörhöjä paikalla? Mistä kertoo, että kantapään kovettumia ei enää tule?

Vierailija
09.08.2022 |

Minulla on aina ollut tosi pahat kantapäät kesäisin. Vaikka olen mitä tehnyt, niin sandaalikauden alettua on tullut niin pahat kovettumat, että jalkoihin haljennut sentin syvyiset kipeät haavaumat. Kovettuma on siis ollut paksu, eikä ole helpottanut rasvaamalla, ei höyläämällä, ei raspilla, ei sukilla.

Kovettumat olivat pahimmillaan ikävuosina 30-50.

Tänä kesänä tajusin, että jalkani ovat sileät kuin vauvan pylly. Vaikka olin ulkomailla sandaaleissa kolme viikkoa, enkä kertaakaan raspannut. Loman jälkeen olen ollut mökillä, enkä ole sukkia nähnytkään. Mitään en ole tehnyt eri tavalla.
Tajusin myös, että viime kesä oli myös jalkojen osalta helpompi, mutta ei aivan näin helppo.

Vuosia sitten eräs hörhö vyöhyketerapeutti tilitti minulle, kuinka kaikki johtuu sisäisistä asioista. Kun inside paranee, niin paranee outside myös.

Mitä minulle on siis tapahtunut?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kuullut että se järkyttävä kova jalkapohjien raspaaminen pahentaa tilannetta. Jos syy kohdallasi on se että olet unohtanut moisen touhun :D

Sillä ei ole merkitystä, urbaanilegenda

Jalkaterapeutit Riitta Saarikoski ja Minna Stolt kertovat kirjassaan Terveet jalat (Duodecim), että jalkaraspin liian voimaperäinen ja liian usein toistuva käyttö on keskeinen virhe jalkojen omahoidossa. Heidän mukaansa raspauksen haittoja ei tiedosteta.

– Huono jalkahygienia, joustamattomat kävelyalustat, epäsopivat kengät, ohuet sukat tai sukattomuus ja ohentuneet rasvapatjat (kantapäät, päkiät) lisäävät kovettumien syntymistä. Kovettumien voimaperäinen hiominen raspilla, vuoleminen jalkahöylällä ja repiminen sormin johtavat kroonisiin ihomuutoksiin, he kirjoittavat.

Raspaaminen vain pahentaa tilannetta

Raspaaminen ja höylääminen altistavat ihomuutoksille ja infektioille. Kovettumia ei asiantuntijoiden mukaan pidä poistaa raspaamalla.

Raspaamisen seurauksena iho puolustautuu ja kasvattaa lisää ihosolukkoa ihon suojaksi. Toistuva raspaaminen johtaa kroonisiin ihomuutoksiin.

Vierailija
22/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot tarkemmin lukematta

- sopivammat kengät tai

- kävelytekniikkasi on muuttunut paremmaksi, jolloin jalkaan ei kohdistu samanlaista rasitusta. 

Iho paksuuntuu alueilta, joille kohdistuu painetta, hankausta, rasitusta. Jalka kasvattaa siihen siis suojapanssarin, ettei olisi kohta hankauma ja avohaava luuhun saakka.

En usko tuohom kävelytekniikkaan. Isälläni oli todella pahat ja rikkinäiset jalkapohjat läpi elämän. Myös silloin, kunnhän enää pääsi köpöttelemään kepin avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kuullut että se järkyttävä kova jalkapohjien raspaaminen pahentaa tilannetta. Jos syy kohdallasi on se että olet unohtanut moisen touhun :D

Sillä ei ole merkitystä, urbaanilegenda

Jalkaterapeutit Riitta Saarikoski ja Minna Stolt kertovat kirjassaan Terveet jalat (Duodecim), että jalkaraspin liian voimaperäinen ja liian usein toistuva käyttö on keskeinen virhe jalkojen omahoidossa. Heidän mukaansa raspauksen haittoja ei tiedosteta.

– Huono jalkahygienia, joustamattomat kävelyalustat, epäsopivat kengät, ohuet sukat tai sukattomuus ja ohentuneet rasvapatjat (kantapäät, päkiät) lisäävät kovettumien syntymistä. Kovettumien voimaperäinen hiominen raspilla, vuoleminen jalkahöylällä ja repiminen sormin johtavat kroonisiin ihomuutoksiin, he kirjoittavat.

Raspaaminen vain pahentaa tilannetta

Raspaaminen ja höylääminen altistavat ihomuutoksille ja infektioille. Kovettumia ei asiantuntijoiden mukaan pidä poistaa raspaamalla.

Raspaamisen seurauksena iho puolustautuu ja kasvattaa lisää ihosolukkoa ihon suojaksi. Toistuva raspaaminen johtaa kroonisiin ihomuutoksiin.

Eipä johtanut kroonisiin ihomuutoksiin minulla. Tosin raspasin vain pari kuukautta vuodessa.

Vierailija
24/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jalat mahtuvat "pyörimään" kengässä eli kenkä ei istu. Etenkin jos lisänä vielä on voimakasta hikoilua.

Vierailija
25/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama kokemus. Syynä olen pitänyt vähäisempää seisomista ja liikkumista, sekä pelkkien Crocsien käyttöä - lonkkavaivojen vuoksi.

Vierailija
26/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöhyketerapeurtisi on oikeassa. Kun olet ulkomailla, olet siirtynyt positiivisemmalle vyöhykkeellä, jolloin insidesi pulputtaa hyvää oloa ousideesi. Se valuu alaspäin suoraan kantapäihin, joiden näännyttävä, aavikkomainen kuivuus poistuu ja kantapäistä tulee vauvan pyllyt. Kun palaat takaisin, vaikutus voi olla käänteinen, joten kotomaassa kannattaa sipsutella varpaillaan ja varmuuden vuoksi olla muutenkin kieli keskellä suuta. Täällä on sellainen atmosfääri nykyään.

Vierailija
27/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama kokemus. Syynä olen pitänyt vähäisempää seisomista ja liikkumista, sekä pelkkien Crocsien käyttöä - lonkkavaivojen vuoksi.

Mun mielestä crocsit on hyvät jalalle, kun laittaa sen takalenksun alas.

Vierailija
28/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt paljon voita, ja paljon ruokia missä on c-vitamiinia?

Minulla kantapäät parani yllättäen noin.

Vierailija
29/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko syönyt paljon voita, ja paljon ruokia missä on c-vitamiinia?

Minulla kantapäät parani yllättäen noin.

Jatkan vielä, että tuossa oli siis varmaan combo a-vitamiini + c-vitamiini, mitkä tepsivät.

Vierailija
30/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

Kesällä sandaalini ovat aina samantyyppisiä. Kaikki pyörii jaloissa ja lonksuvat. Sellaiset kevyet narusandaalit. Crocseja en omista.

Jalkani eivät ole koskaan hikoilleet.

Ehkä se liikkuminen on iän myötä automaattisesti vähentynyt, mutta en näe suoraa yhteyttä liikkumiseen. Kesällä tulee aina käveltyä ja ihmeteltyä uusissa paikoissa. Olen myös joka kesä ollut aina viikkoja ulkomailla, joten tämän kesän pulputtava inside ei ollut mitäön uutta.

Voita en ole koskaan syönyt. Ruoan suhteen ei ole ihme muutoksia.

Tämän ketjun perusteella totean, että vaihdevuodet on ainut muutos, mikä ajallisesti korreloi muutoksen kanssa.

Vierailija
31/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on pahentunut. Jalkani ovat olleet sileät ja hyvät mutta nyt pari vuotta onnollut kaameat kellertävät kantapäät. Raspaustiheys ihan sama. Ikää 49v.

Vierailija
32/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ei ole koskaan ollut ongelmia kantapäiden kanssa, mutta viime talvena niistä tuli reunoista kovat ja halkeilleet. Ajattelin jo, että nyt se alkoi, mutta kesän mittaan ongelma poistui. Ne ovat nyt varmaan sileimmät ikinä.

Vaihdevuosihormoneissa ei näin lyhyessä ajassa ole ollut noin suurta heilahtelua.

Minulla yleensä ihoon vaikuttaa aurinko ja D-vitamiini, talvella kuiva ilma ja D-vitamiinin puute. Ehkä myös kipirauhanen.

Vierailija
33/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas on pahentunut. Jalkani ovat olleet sileät ja hyvät mutta nyt pari vuotta onnollut kaameat kellertävät kantapäät. Raspaustiheys ihan sama. Ikää 49v.

Pystytkö nimeään muutoksia elämässäsi?

Vierailija
34/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa selittää miten ja miksi sinulla tilanne on parantunut.

Itse sain avun, kun lopetin raspaamisen ja rupesin rasvaamaan jalkapohjia ja sääriä hyvillä tuotteilla. Jalkapohjiin laitan Clarinsin vartalovoidetta, joka tuntuu sopivan rasvaiselta. Yksi rasvaus ei riitä alkuunkaan, vaan lisään kohtapuolin vielä kaksi kerrosta. Alussa lisäsin rasvaa vielä nukkumaan mennessä.

Se raspaaminen on hätäapu, jos vaikka varpaaseen tulee kovettuma, silloin kevyesti hion sen yhden kohdan.

Nyrkkisääntö on se, että kun suolistossa on oikeat bakteerit, niin ihminen on kaikin puolin terve. (Hyvää mieltä ja liikuntaa unohtamatta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme