Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hörhöjä paikalla? Mistä kertoo, että kantapään kovettumia ei enää tule?

Vierailija
09.08.2022 |

Minulla on aina ollut tosi pahat kantapäät kesäisin. Vaikka olen mitä tehnyt, niin sandaalikauden alettua on tullut niin pahat kovettumat, että jalkoihin haljennut sentin syvyiset kipeät haavaumat. Kovettuma on siis ollut paksu, eikä ole helpottanut rasvaamalla, ei höyläämällä, ei raspilla, ei sukilla.

Kovettumat olivat pahimmillaan ikävuosina 30-50.

Tänä kesänä tajusin, että jalkani ovat sileät kuin vauvan pylly. Vaikka olin ulkomailla sandaaleissa kolme viikkoa, enkä kertaakaan raspannut. Loman jälkeen olen ollut mökillä, enkä ole sukkia nähnytkään. Mitään en ole tehnyt eri tavalla.
Tajusin myös, että viime kesä oli myös jalkojen osalta helpompi, mutta ei aivan näin helppo.

Vuosia sitten eräs hörhö vyöhyketerapeutti tilitti minulle, kuinka kaikki johtuu sisäisistä asioista. Kun inside paranee, niin paranee outside myös.

Mitä minulle on siis tapahtunut?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inside = sisäpuoli

Outside = ulkopuoli

Ole hyvä.

Vierailija
2/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inside = sisäpuoli

Outside = ulkopuoli

Ole hyvä.

Niin? Vastaisitko myös kysymykseen?

Tuo lause ei ollut vyöhyketerapeuttini, vaan omani. Lyhensin sen vain noin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vaan tällä kertaa paremmat kengät.

Vierailija
4/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kantapäiden kovettumat liittyvät maidon käyttöön. Huomasin sattumalta kun kokeilin olla maidottomalla ruokavaliolla muista syistä niin kantapäiden kovettumat ja käsien kuiva iho katosivat itsestään ilman hoitoa.

Jos käytän maitoa satunnaisesti ei ongelmia mutta jos käytän maitotuotteita päivittäin on välillä kävely tosi hankalaa johtuen isoista halkeamista.

Vierailija
5/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vaan tällä kertaa paremmat kengät.

Ei kovettumat tule talvisin, vaan silloin, kun kulkee sandaaleissa tai paljain jaloin. Ihan saman tyyppisissä narusandaaleissa ole kulkenut koko ikäni. Enkä vieläkään käytä sandaaleissa sukkia.

Vierailija
6/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inside = sisäpuoli

Outside = ulkopuoli

Ole hyvä.

Ap

Tietänet itse paremmin että mikä on muuttunut, vai onko vain kiva arvuutella.

Vierailija
7/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kuullut että se järkyttävä kova jalkapohjien raspaaminen pahentaa tilannetta. Jos syy kohdallasi on se että olet unohtanut moisen touhun :D

Vierailija
8/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kantapäiden kovettumat liittyvät maidon käyttöön. Huomasin sattumalta kun kokeilin olla maidottomalla ruokavaliolla muista syistä niin kantapäiden kovettumat ja käsien kuiva iho katosivat itsestään ilman hoitoa.

Jos käytän maitoa satunnaisesti ei ongelmia mutta jos käytän maitotuotteita päivittäin on välillä kävely tosi hankalaa johtuen isoista halkeamista.

Hmmm. Minulla on itse asiassa maidon käyttö lisääntynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Ennen käytin muutaman desin päivässö, nyt varmaan 6-7 dl kahvikoneen oston jälkeen.

Hyvä huomio ruokavaliosta. Pitää miettiä.

Vierailija
9/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että olet muuttanut ruokavaliotasi, tai sitten on kyse hormonaalisista muutoksista.

Vierailija
10/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inside = sisäpuoli

Outside = ulkopuoli

Ole hyvä.

Ap

Tietänet itse paremmin että mikä on muuttunut, vai onko vain kiva arvuutella.

No, jos olisin tarpeeksi hörhö, niin ehkä tietäisin. En tiedä uskoako. Nyt haen vertaiskokemuksia.

Vierailija
11/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus kuullut että se järkyttävä kova jalkapohjien raspaaminen pahentaa tilannetta. Jos syy kohdallasi on se että olet unohtanut moisen touhun :D

Minäkin olen kuullut tuon, mutta silti minun oli aikanaan pakko raspata.

En minä talvisin raspannut, vaan vasta sitten, kun tuli ongelmia kesällä. Pointti on siinä, ettei niitä ongelmia tullut.

Vierailija
12/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti liittyy virusten aktivaatioon kehossasi. Ne voivat saada kehon kovettamaan ihoa. Ei liity mitenkään mihinkään vyöhykkeisiin. Itse pääsin pysyvästi eroon kovista kantapäistä omega3-kuurilla.

Vierailija
13/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että olet muuttanut ruokavaliotasi, tai sitten on kyse hormonaalisista muutoksista.

Ruokavalion osalta en keksi muutoksia. Tai, Syön ehkä epäterveellisemmin nykyään, kun etätöissä ei ole ollut työpaikkaruokailua. Elän enemmän pelkällä ruosleivällä kuin ennen. Voiko vaikuttaa.

Olen vaihdevuosissa. Tämä onkin mielenkiintoinen näkökulma. Onko muilla iho parantunut tämän ikäisenä?

Vierailija
14/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti liittyy virusten aktivaatioon kehossasi. Ne voivat saada kehon kovettamaan ihoa. Ei liity mitenkään mihinkään vyöhykkeisiin. Itse pääsin pysyvästi eroon kovista kantapäistä omega3-kuurilla.

En ole syönyt mitään kuureja, enkä kalaa.

Jos ongelma on viruksessa, niin luulisi sen näkyvän muuallakin kuin kantapäissä? Ja millä olen saanut viruksen häviämään?

Vierailija
15/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion osalta en keksi muutoksia. Tai, Syön ehkä epäterveellisemmin nykyään, kun etätöissä ei ole ollut työpaikkaruokailua. Elän enemmän pelkällä ruosleivällä kuin ennen. Voiko vaikuttaa.

Olen vaihdevuosissa. Tämä onkin mielenkiintoinen näkökulma. Onko muilla iho parantunut tämän ikäisenä?

Mulla tuli kovettumia lastensaannin jälkeen. Sain nuoremman lapseni 34-vuotiaana ja olen nyt 42. Kovettumat (eivät olleet kovin pahat, mutta ennen lapsia niitä ei ollut lainkaan) ovat kadonneet ehkä parin vuoden sisällä kokonaan.

Vierailija
16/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole merkitystä, urbaanilegenda

Vierailija
17/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli kovettumia lastensaannin jälkeen. Sain nuoremman lapseni 34-vuotiaana ja olen nyt 42. Kovettumat (eivät olleet kovin pahat, mutta ennen lapsia niitä ei ollut lainkaan) ovat kadonneet ehkä parin vuoden sisällä kokonaan.

Minäkin sain lapseni 32 ja 34. En muista enää, miten kovettumat muuttuivat silloin, mutta ainakaan ne eivät noin lähteneet.

Tämä viittaisi taas hormoneihin.

Vierailija
18/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelma on viruksessa, niin luulisi sen näkyvän muuallakin kuin kantapäissä? Ja millä olen saanut viruksen häviämään?

Hormonitoimintasi on muuttunut 50-vuotiaana. Hormonit vaikuttavat myös immuniteettiin. Virukset voivat ilmaantua kehossa lokaalisti esimerkiksi kantapäissä, kynsissä jne. Niistähän syylätkin johtuvat.

Vierailija
19/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonitoimintasi on muuttunut 50-vuotiaana. Hormonit vaikuttavat myös immuniteettiin. Virukset voivat ilmaantua kehossa lokaalisti esimerkiksi kantapäissä, kynsissä jne. Niistähän syylätkin johtuvat.

Aa, nyt ymmärrän. En ole vain koskaan kuullut, että kovettumien takana voisi olla virus.

Minulla ei ole koskaan ollut mitään känsiä. Mutta syyliä kyllä, ja tällä hetkelläkin tappelen sellaisen kanssa.

Vierailija
20/34 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot tarkemmin lukematta

- sopivammat kengät tai

- kävelytekniikkasi on muuttunut paremmaksi, jolloin jalkaan ei kohdistu samanlaista rasitusta. 

Iho paksuuntuu alueilta, joille kohdistuu painetta, hankausta, rasitusta. Jalka kasvattaa siihen siis suojapanssarin, ettei olisi kohta hankauma ja avohaava luuhun saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan