Marjamyyjä: emme laita täyttä litraa, koska vajaa litra on myyvemmän näköinen :O
Litra marjoja olikin vain 8 dl.
"Tapaninkylän Alepan edessä marjamyynnistä vastaa KV-Marja oy. Yrityksen omistaja Ville Öhman kertoo, ettei heidän kojuillaan luvata täysiä marjalitroja. Marjoja myydään rasioina, joiden vetoisuus on noin litra. Ne jätetään hieman vajaiksi, jotta ne näyttäisivät houkuttelevammilta.
Kyseessä on ulkonäkökysymys. Ihan täysi rasia ei ole myyvän näköinen, Öhman sanoo."
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla vajaa rasia on myyvemmän näköinen??
Sillä samalla, jolla huutokauppahuijari laskee "myyntihinta miinus ostohinta on yhtäkuin voitto".
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä entisaikaan sanottiin, kun mittoja tarkastajatkin kiersivät toreilla?
Olisi töitä nykyäänkin, mutta samaanhan tuo menee että ämpäri pitäisi saada kukkuroilleen että mahtuisi 10 litraa, tai 3 dl vetoisena myyty muumimuki on 2,6 tai jotain.
Mitoissa piti ainakin olla kruunun leimat. Vaikka elettiin tasavallassa, eikä enää kuningaskunnassa.
Pihtailulla ei pitkälle pärjää. Ihan esimerkkinä, jos ostat jonkun ruoka-annoksen ravintolasta ja siihen kuuluu dippikastike tai joku muu erillinen soossi ja vielä jos erikseen siitä maksat, niin menetkö uudestaan, jos ko. soossia on laitettu teelusikallinen johonkin pikkukippoon niin, ettei sitä riitä mihinkään? Itse en mene. Mielummin sietäisin vaikka vähän vähemmän esim. ranskiksia, mutta jos kastike loppuu kesken, niin se on sellainen pihtailun merkki, jota en katso uudestaan. Sama juttu näissä marjakusettajissa. Torikauppiailta ei vaan kannata ostaa elleivät myy kilohinnalla. Paras perunalitran hinta oli juhannuksen tienoille Kuortin bensiksen kojussa 35e / litra. Siinä oli potut kultaakin kalliimmat. S-kaupan puolella sisällä myivät samaa perunaa 3e / kg.
Ei ole tyhmä se, joka paljon pyytää vaan se, joka maksaa. Mikä onkaan hänen marjojensa kilohinta?
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmat oli torikauppiaita. Joskus olin torilla apuna ja he opastivat että laita rasiat aina kukkuralleen, hieman yli reunan, jotta asiakkaat on varmasti tyytyväisiä.
Mutta se oli 80-lukua se.
Minä olin myymässä mansikoita ja se mitta laitettiin niin kukkuroilleen kuin marjoja siinä päällä pysyi. Tämä noin 5-6v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ostin torilta jokin viikko sitten 5 kg laatikon mansikoita pakastettaviksi. Myyjä taitteli pahvilaatikon edessäni ja laittoi sen vaa'alle, josta näin painon myös itse ja latoi silmieni edessä mansikat laatikkoon niin, että varmasti marjoja oli se 5 kg. Olin tyytyväinen ja marjatkin priimalaatua. Rasiapelleilyt erikseen.
Näitä hyviä myyjiä joilla myös laatu hyvää kannattaa mainostaa jossain (kehua kavereille/somessa tmv.) että muutkin tietävät.
Itse olen niin monta kertaa pettynyt, tuntuu että moni myy sekundaa kojuissaan.
Ja hyvä huomioi tuo "ylimääräinen", sitä ei enää laiteta. Olen huomannut lähikaupan edessä olevassa kojussa muutoksen: Ennen hernemitta täytettiin siinä ostaessa (jokus saattoi olla purkki valmiiksi täynnäkin jos ruuhkaa) ja herneet oikein 'ahdettiin' mittapurkkiin, ja AINA 1-2 kourallista hernettä perään. Muovipussi oli (jos osti sen 3l mitä usein tarjouksessa) täynnä herneitä.
Nykyään purkki valmiina, ei saa 'kourallisia' päälle, ja pussi vain 'puoleksi' täynnä.
--> ostan herneet nykyään lähellä olevasta kapasta missä kg hinta (tein ihanvertailun mittaamalla kumpi edullisempi)
Ostin kanttarelleja 7 litraa ja sain 5 litraa. Herukoita otin litran ja sain 7dl. Karojen osuus oli vajaa desi. Jäi p... maku näistä kaupoista. Oli myyjällä "litran" pakasrerasia mittana. Loppuu kohta myyjät torilta keltä uskaltaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Pihtailulla ei pitkälle pärjää. Ihan esimerkkinä, jos ostat jonkun ruoka-annoksen ravintolasta ja siihen kuuluu dippikastike tai joku muu erillinen soossi ja vielä jos erikseen siitä maksat, niin menetkö uudestaan, jos ko. soossia on laitettu teelusikallinen johonkin pikkukippoon niin, ettei sitä riitä mihinkään? Itse en mene. Mielummin sietäisin vaikka vähän vähemmän esim. ranskiksia, mutta jos kastike loppuu kesken, niin se on sellainen pihtailun merkki, jota en katso uudestaan. Sama juttu näissä marjakusettajissa. Torikauppiailta ei vaan kannata ostaa elleivät myy kilohinnalla. Paras perunalitran hinta oli juhannuksen tienoille Kuortin bensiksen kojussa 35e / litra. Siinä oli potut kultaakin kalliimmat. S-kaupan puolella sisällä myivät samaa perunaa 3e / kg.
Siis potut 35€/l???
Ostiko joku tällä hinnalla?
Mansikat, kantterellit yms. pitäisi saada ostaa aina kilohinnalla, eihän sinne litran mittaan montaa mahdu jos ovat isoja ja "sopivasti" tilaa vieden.
Olen joskus punninnut citymarketin tarjousavocadopusseja. Piti sisältää 800g mutta yhdessäkään joita punnitsin ei ollut kuin max 740g. Jätin ostamatta kun se oli mielestäni huijausta.
En osta kojumyyjiltä enää mitään kun laittavat homeisten marjojen päälle tuoreita ja uskottelevat että kaikki ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos marjayrittäjä olisi loihe lausumaan että ilmoitan verottajalle vain 80% todellisesta tuotoista, niin istuisi jo korut ranteessa Pasilan betoniyksiössä.
Ei taida ilmottaa tämä veivaaja puoliakaan verottajalle!
Tyhjä pakkaus on kevyempi kantaa kotiin kuin täysi. Sen vuoksi myymme maidon sijaan ilmaa. Asiakkaiden vuoksi teemme tämän.
Kannattaa hakea mansikat Tallinnasta
kylmälaukku ja kylmäkallet mukaan
Laitan sopimuksiin vain 80 prossaa sopimusehdoista, koska saa mukavamman asettelun.
-juristinplanttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas mies ja ennenkaikkea rikkaampi kuin te.
Sinua saa huijata. Ei kuulosta kovin viisaalta.
En osta marjoja torimyyjiltä. Niitä saa metsästä.
Onko se myyjä taas "yrittäjä" joka ei päätä hinnoista eikä työajoista?
Miksi sitä entisaikaan sanottiin, kun mittoja tarkastajatkin kiersivät toreilla?
Olisi töitä nykyäänkin, mutta samaanhan tuo menee että ämpäri pitäisi saada kukkuroilleen että mahtuisi 10 litraa, tai 3 dl vetoisena myyty muumimuki on 2,6 tai jotain.