Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marjamyyjä: emme laita täyttä litraa, koska vajaa litra on myyvemmän näköinen :O

Vierailija
08.08.2022 |

Litra marjoja olikin vain 8 dl.

"Tapaninkylän Alepan edessä marjamyynnistä vastaa KV-Marja oy. Yrityksen omistaja Ville Öhman kertoo, ettei heidän kojuillaan luvata täysiä marjalitroja. Marjoja myydään rasioina, joiden vetoisuus on noin litra. Ne jätetään hieman vajaiksi, jotta ne näyttäisivät houkuttelevammilta.

Kyseessä on ulkonäkökysymys. Ihan täysi rasia ei ole myyvän näköinen, Öhman sanoo."

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008986898.html

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin jädeannokseen vain lisukkeet ja koristeet, on paaaaljon myyvemmän näköinen ilman jäätelöä.

T. Jätskimyyjä

Vierailija
42/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isovanhemmat oli torikauppiaita. Joskus olin torilla apuna ja he opastivat että laita rasiat aina kukkuralleen, hieman yli reunan, jotta asiakkaat on varmasti tyytyväisiä.

Mutta se oli 80-lukua se.

Kyllä näin opasti myös minua pitkän linjan yrittäjä-työnantajani Helsingissä 2006-2011.

Meillä oli viralliset litran mitat, joissa leima.

Oli myös pankkikorttilaitteet ensimmäisten joukossa, hankkivat ns vuosihintansa varmaan viikossa.

Muistakaa, että muovirasia ei ole virallinen mitta. Yksi litra mansikkaa painaa n 500 g.

Kannattaa äänestää jaloillaan, jos tiskissä tulee huijattu olo - sekä antaa palautetta toki yrittäjällekin.

Kai joku taho näitä sankareita myös valvoo edelleen, sinne vaan ilmoitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vajaa rasia on "houkuttelevampi", reilun pelin hengessä marjamyyjällä olisi silloin isommassa rasiassa se litra marjoja.

Miten kehdannut edes antaa tuollaisen selityksen, en ymmärrä. Olisi myynyt sen 1l mustikoita sitten esim. 1,5l rasiassa.

Joskin uskoni torikauppiaisiin on mennyt jo aiemmin, tiedän yhden (tutun) myyvän ulkomaalaisia marjoja/omenoita suomalaisina.

+Tuohon päälle korona-ajan kohu siitä miten marjanpoimijoilla ei ole asiallisia vessoja/käsienpesun mahdollisuutta peltojen reunoilla, niin en ole enää marjoja ostanut tuonkaan takia.

Vierailija
44/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Voi tätä nykymeininkiä torimyyjillä. 

Kun kävin äidin kanssa torilla 90-luvulla, ja 2000-luvun alussakin, äiti sai aina ilmaiseksi tillioksan perunakapan päälle koska osasi pyytää sen oikeassa kohdalla nätisti. Muistan kun vadelmia sai iltapäivästä 4 rasiaa kympillä. Mummoni myi työkseen kukkia torilla, eikä päästänyt käsistään ainuttakaan ostosta ilman taitavaa sidontaa tai jonkinlaista koristelua, oikeanlaisesta pakkaamisesta nyt puhumattakaan. 

Kun itse viimeksi kävin torilla Helsingissä, noin viisi vuotta sitten, ostin yrmeältä pariskunnalta tomaatteja sekä mukavalta mummelilta kotimaisia päärynöitä pakatussa rasiassa. Kun pääsin kotiin ja siivutin tomaattia, se paljastui sisältä itäneeksi, kuten kaikki muutkin siinä pussissa. Päärynät olivat mitä pitikin, mutta samalla viikolla identtistä rasiaa myytiin jokaisessa kaupassa eurolla, minä maksoin omastani kolme. 

Vierailija
45/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei ole kuin viisi vuotta, kun vielä oli torikauppiailla tapana mitata se kukkurainen litra mansikkaa/hernettä, ja sitten vielä laittaa pari kourallista kaupantekijäisiksi. En tajua, mitä on tapahtunut, miksi yrittäjät ovat ihme vilunkeja nykyisin. Johtuuko siitä, että some pakottaa marjakauppiaatkin hamuamaan miljonäärielämää? Sama juttu K-kauppojen kanssa: vielä 10v sitten ihan tavallisia keskiluokkaisia taviksia nämä K-kauppiaat. Sitten niistä on alkanut tulla miljonäärejä ja telkkari näyttää näiden hulppeaa elämää tositv:ssa. Yrittäjyydestä on kadonnut tyytyväisyys keskiluokkaiseen elämään, ainoa tavoite on olla miljonääri, muuten itketään lehtien palstoilla ja myydään vaikka sitten vilunkimansikkaa.

Vierailija
46/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä. "kuluttajien pyynnöstä" pienensimme pakkauskokoa...

"paremman suutuntuman vuoksi vatkasimme jäätelöön lisää ilmaa"

"suomalaiset eivät pidä mauista, joten vähensimme suosikkijugurtista marjaa 70%"

Vierailija
47/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon mitta käytössä

Vierailija
48/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjaporukka on kyllä ahneinta, kpäisintä porukkaa ikinä. Marjat pitäisi ulkomaalaisten poimia ilmaiseksi ja asiakkaan pitäisi maksaa ilmasta. Pitäisi heittää saunan taakse koko sakki

Vierailija
49/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei ole kuin viisi vuotta, kun vielä oli torikauppiailla tapana mitata se kukkurainen litra mansikkaa/hernettä, ja sitten vielä laittaa pari kourallista kaupantekijäisiksi. En tajua, mitä on tapahtunut, miksi yrittäjät ovat ihme vilunkeja nykyisin. Johtuuko siitä, että some pakottaa marjakauppiaatkin hamuamaan miljonäärielämää? Sama juttu K-kauppojen kanssa: vielä 10v sitten ihan tavallisia keskiluokkaisia taviksia nämä K-kauppiaat. Sitten niistä on alkanut tulla miljonäärejä ja telkkari näyttää näiden hulppeaa elämää tositv:ssa. Yrittäjyydestä on kadonnut tyytyväisyys keskiluokkaiseen elämään, ainoa tavoite on olla miljonääri, muuten itketään lehtien palstoilla ja myydään vaikka sitten vilunkimansikkaa.

Tulin kirjoittamaan ihan tästä samasta, mutta ehditkin ensin. :) Ensin juurikin tämä, ettei edes herneitä meinaa saada ekstraa pussiin, ennen mitta oli tapana tunkea todella täyteen ja vielä heittää perään pari kourallista palkoja. Tänä kesänä tasan yksi kauppias on näin tehnyt, hänkin ennestään itselleni tuttu myyjä. Maistiaisia on saanut lähinnä pyydettäessä, ennenhän niitä oli tarjolla rasiassa ilmankin. 

Vierailija
50/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjaporukka on kyllä ahneinta, kpäisintä porukkaa ikinä. Marjat pitäisi ulkomaalaisten poimia ilmaiseksi ja asiakkaan pitäisi maksaa ilmasta. Pitäisi heittää saunan taakse koko sakki

Lähinnä eläkeläiset ostavat noilta, ja Facebookin ketjuissa voi lukea, miten tämä porukka tosiaan ihmettelee eivätkö ukrainalaiset tulleetkaan tänne Suomeen marja-avuiksi. :D

Eli boomerit saunan taakse myös.

Vierailija
51/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DNA:lta tuli kesällä isälleni kirje: "Arvoisa lankapuhelinliittymän omistaja. Parannamme alueellanne puhelinverkon palveluja. Lankapuhelinverkko ajetaan alas."

Vierailija
52/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistanpa tästä kun 90-luvulla HKn roiskeläpät maksoi jotain 3 markkaa kappale ja olivat sellaisessa muovirasiassa, josta repäistiin kansi auki ja mikroon vaan. Niissä oli jopa yllättävät herkullinen tomaattipohja, vaikka avopiiraitahan ne oli ennemminkin kuin pizzoja. Nykyään ne maistuu vaan taikinalle, maksaa varmaan enemmän kuin 60 senttiä ja ovat puolta pienempiä ja oudon soikeita. Mutta kun ei kukaan valitan niin myydään vaan. ;D

Vierailija
53/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
54/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran, mitä vertailumielessä olen noita myyntikojujen lappuja katsellut, kaikissa vaalmiisiin rasioihin pakattuja marjoja myyvissä paikoissa on aina hinnan vieressä "1 litra", vaikka lapussa olisi myös "RS" tai "rasia" -merkintäkin. Laajamittainen huijaus. Vaikka mitäpä sillä minulle on väliä, pääsen kyllä ihan omin voimin keräämään tarvittavan määrän mustikkaa metsästä. Alle 5 km:n päässä on hyvät mustikkamaat.

Vierailija
55/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas mies ja ennenkaikkea rikkaampi kuin te.

Kaikki torikauppiaat on ahneita huijareita, ei niitten homeisia pask... tuotteita kannata ostaa millään hinnalla. 

Vierailija
56/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pumpusta tulee 8 desiä mittarin näyttämää litraa kohti, koska se on myyvemmän näköistä.

t. huoltoasemayrittäjä

: D D D

Vierailija
57/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää jopa väitän että tässä tehdään samalla verovilppiä. Myyjä on muka myynyt litran, mutta tosiasiassa varastoon jokaisesta litrasta jää 2-3 dl. Tämä 20-30 % myydään "uudelleen" kassan ohi veroja maksamatta.

Tuokin olisi hyvä tilanne. Vai onko joku saanut näiltä kojukaupustelijoilta kuitin, josta näkyy alv-osuudet ja muut lakisääteiset. Tai edes firman Y-tunnus?

Vierailija
58/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin torilta jokin viikko sitten 5 kg laatikon mansikoita pakastettaviksi. Myyjä taitteli pahvilaatikon edessäni ja laittoi sen vaa'alle, josta näin painon myös itse ja latoi silmieni edessä mansikat laatikkoon niin, että varmasti marjoja oli se 5 kg. Olin tyytyväinen ja marjatkin priimalaatua. Rasiapelleilyt erikseen.

Vierailija
59/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ja tavat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isovanhemmat oli torikauppiaita. Joskus olin torilla apuna ja he opastivat että laita rasiat aina kukkuralleen, hieman yli reunan, jotta asiakkaat on varmasti tyytyväisiä.

Mutta se oli 80-lukua se.

Kyllä näin opasti myös minua pitkän linjan yrittäjä-työnantajani Helsingissä 2006-2011.

Meillä oli viralliset litran mitat, joissa leima.

Oli myös pankkikorttilaitteet ensimmäisten joukossa, hankkivat ns vuosihintansa varmaan viikossa.

Muistakaa, että muovirasia ei ole virallinen mitta. Yksi litra mansikkaa painaa n 500 g.

Kannattaa äänestää jaloillaan, jos tiskissä tulee huijattu olo - sekä antaa palautetta toki yrittäjällekin.

Kai joku taho näitä sankareita myös valvoo edelleen, sinne vaan ilmoitusta.

Huijareista ilmoitus suoraan poliisille ja verottajalle. Yrittäjän yhteystietoja ei edes ole missään nähtävillä. Saati sitten, että se palautteeseen mitenkään reagoisi.

Vierailija
60/79 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalipurkeista nousi joskus iso haloo. 10 litran purkissa oli vain 9 litraa. Syy siihen on että purkissa on varaa lisätä sävytettä ja ohenninta. Nykyisin maalipurkit on 0,9l , 2,7l ja 9l. Vaikka siis itse purkki on sama.

Tuo on jopa ihan lakisääteistä. Asiakkaan täytyy aina saada vähintään sen verran kuin purkissa lukee, siksi teollisuudessa yleensä ylitäytetään niitä purkkeja jotta voidaan olla siitä varmoja että on vähintään riittävästi. Aika erikoista jos sama laki ei päde sillon kun rasiat on käsinpakattuja,