Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri 5v. täyttänyt lapsi menee R:n vuoksi puheterapiaan!?

Vierailija
20.08.2008 |

Osaavatko teidän kaikkien juuri 5v. täyttäneet jo sanoa R? Luulin ettei siihen juurikaan puututa ennen koulua tai ehkä juuri eskarissa. Olen tyytyväinen, että pääsee sitä treenaamaan kun se tuleekin jo suht oikein. Olin taas käsittänyt itse näköjään väärin!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosta ärrästä sanottu ettei tosiaan vielä vähään aikaan siihen puututa. sanoo ärrän jotenkin kurkusta.

Vierailija
2/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tosin ei ollut mitään hyötyä siitä kunnallisesta puheterapiasta, yhtä tyhjän kanssa! Lapsi kävi sen puheterapeutin luona 2 kertaa vuodessa, ja sit sai vaan kotiin kamalan määrän jotain papereita, joita piti sit harjoitella. Ei oppinut r:ää, ei... Sit ennen eskaria varasin ajan yksityiselle puheterapeutille, puheterapia oli 2 kertaa viikossa, lapsi kävi vajaa 3 viikkoa, niin se oli siinä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alkaa olla pitkäjänteisyyttä harjoitella. Harmi vaan, ettei resurssipulan takia 5-vuotisneuvolasta useinkaan saa lähetettä edes kertakäynnille p-terapiaan. Mekin varattiin itse aika ja saatiin kotiharjoitteluohjeet, joilla poika oppi ärrän parissa kuukaudessa.

Vierailija
4/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sai kotiin harjotuksia joita olis pitäny tehdä, ei oppinu". Miksei vanhemmat itse viitti pistää tikkua ristiin lapsen oppimisen eteen?! Ei siellä puheterapiassa mitään taikatemppuja tehdä, kotiharjotukset on myös tosi tärkeitä, jotta se "uus" kirjain alkais vakiintua käyttöön jne.

Vierailija
5/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos katsomme, että lapsi tarvitsee jonkinmoista seurantaa muutenkin.

Puheterapia tekee testejä samalla.

Vierailija
6/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olin kanssa muistellut että eivät kamalan aikaisin siihen puutu, mutta ilmeisesti ei ole kiireellisempiä tapauksia jonossa, olen luullut ettei niihin terapioihin ihan helpolla pääse täällä pk seudulla : /

Vierailija
7/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut moista. Yleensä tällaiset jutut hoitaa äännehäiriöihin erikoistunut erityisopettaja.

Vierailija
8/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tärkeintähän siinä oli kotiharjoitukset, joita säännölliseti tehtiin. Ja lapsi edistyi hyvin. Sitten meni uudestaan puheterapeutille 5v, r-vian ja s-äänteen suhahduksen kanssa

Vierailija
9/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pistän lapseni mihin vain joka auttaa, ei siitä haittaakaan ole, mutta luulin todella että on resurssipula

ap

Vierailija
10/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sai kotiin harjotuksia joita olis pitäny tehdä, ei oppinu". Miksei vanhemmat itse viitti pistää tikkua ristiin lapsen oppimisen eteen?! Ei siellä puheterapiassa mitään taikatemppuja tehdä, kotiharjotukset on myös tosi tärkeitä, jotta se "uus" kirjain alkais vakiintua käyttöön jne.

siellä yksityisessä TEHTIIN niitä taikatemppuja, saatiin kotiin sellainen vempain (vähän kuin sähköhammasharja), joka pakotti sen kielen väpättämään sillä tavalla miten R:ssä väpättää. Sen avulla oppi sitten tosi nopeasti! Ei niillä d-harjoituksilla ollut mitään virkaa!

Vierailija
11/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuteista on huutava pula, heille ei pääse täysin puhumattomatkaan kuin pitkän jonotuksen jälkeen. Puheopetukseen voidaan laittaa ärrävian takia, mutta mammat tietenkin sekoittavat asian puheterapiaan.

Vierailija
12/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puheterapiassa. Ja lähetteen sain jo 4-vuotiaana.

Ns. puhumattoman kuopukseni sain puheterapiaan kuukaudessa...

Vierailija
13/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua lähinnä äännehäiriöihin. Siihen turvaudutaan jos ärrä tai ässä on kateissa. Puheterapeutti auttaa monenlaisissa puheen tuoton ongelmissa, antakaa sananmukaisesti terapiaa esim mutismista kärsiville. Puheterapeutti etsii sopivia kommunikointikeinoja sellaisille, jotka eivät pysty puhumaan. Puheterapeutti voi jollakin käyntikerralla vaikkapa pelata pelejä lapsen kanssa ihan terapiamielessä esim. Puheopetus on konkreettista puheen ja äännehäiriöiden korjaamista.

Vierailija
14/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä tosin käydä kuin kerran, toisen kerran sitten puolen vuoden päästä, jos ei ole ärrä tullut. Eskari-ikäisenä vasta saa sitten pidemmän jakson puheterapiaa, jos on tarvis.

Vierailija
15/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrä ei tule mitenkään, vaan ärrän paikalla on l. Neuvolasta sanottiin, että tähän puututaan vasta ekalla luokalla. Perusteltiin, että kpuluikäinen vasta oppii lausumaan sanoja jne oikein, joten aiemmin on turha kuulemma viedä puheterapiaan.

Vierailija
16/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kyseessä oli ihan puheterapia ja muuten puhe on täydellistä ja tämä myös vantaalla. Eli käytäntöjä on näköjään monia, terveydenhoitaja sanoi, että parempi että on hoidettu ennen koulua ja onhan siihen aikaa pari vuotta, eli hyvissä ajoin mennään : )

Vierailija
17/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kyllä, puheterapeutille, ei mihinkään opetukseen!), jos r puuttui 5-v neuvolassa.

Vierailija
18/18 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee maksamaan kunnalle ihan kamalasti. Kun sen ikäisiä (alle kouluikäisiä) r- ja s-vikaisia on niin paljon. Meidän kunnassa ei pääse, vasta ekaluokalla harkitsevat puheterapiaa, jos edes silloin pääsee. Se on ihan kuntakohtaista ketkä pääsee ja ketkä ei, suosituksista viis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan