Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan nuorta aikuista pitää elättää?

Vierailija
08.08.2022 |

Nuoremme valmistui keväällä ammattiin. Hän on 21-vuotias ja asuu kotona. Hän on hakenut kymmeniä työpaikkoja, muttei ole tärpännyt. Hän ei ole oikeutettu mihinkään tukeen, koska me vanhemmat käymme työssä. En ole tarkemmin perehtynyt näihin kiemuroihin, mutta mietin tuosta vastauksesta, etätyö kuinkahan kauan elatusvelvollisuus jatkuu, jollei töitä löydy. Toisaalta ilman töitä ei hän voi minnekään miettiä muuttoakaan.

Kommentit (56)

Vierailija
22/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin täysi-ikäiset kotona asuvat nuoret on saaneet toimeentulotukea, vaikka me vanhemmat ollan ihan hyvin toimeentulevia.

Onko opiskelijoita? Voiko opiskelija saada ttt?

Opiskelija ei lähtökohtaisesti voi saada tt-tukea, mutta ap:n lapsihan ei enää opiskele. Työkkääriin vain kirjoille niin työttömyyskorvausta tulee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa "nuori" kusettaa teitä saa korvauksia mutta lokkeilee teillä jos on niin pöljä ettei kelaan osaa mennä heittäkää pihalle. ei ole kasvatus tainnut mennä ihan putkeen

Vierailija
24/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edes ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi? Työmarkkinatukea ei voi saada jos ei ole ilmoittautunut työttömäksi. Vanhempiensa kanssa asuvan työmarkkinatukea saavan tukea vanhempien liian suuret tulot laskevat olivat kaikkien osapuolten iät sitten mitä tahansa. Kuitenkin jos tällä lapsella ei itsellään ole omaisuutta tai säästöjä ja jos työmarkkinatukeen ei ole oikeutta tai se jää toimeentulotuen vanhempiensa kanssa asuvan täysi-ikäisen toimeentulotuen määrän alle voi tämä lapsi saada toimerntulotukea. Tähän eivät vanhempien tulot vaikuta. Täysi-ikäisen vanhempiensa kanssa asuvan toimeentulotuen suuruus on 389,07 euroa. Ensin siis ilmoittautumaan työttömäksi.

Vierailija
25/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin täysi-ikäiset kotona asuvat nuoret on saaneet toimeentulotukea, vaikka me vanhemmat ollan ihan hyvin toimeentulevia.

Onko opiskelijoita? Voiko opiskelija saada ttt?

Esim. Lukion päättänyt neiti sai nyt kesällä. Aikoo pitää välivuoden, menee pian töihin. Dn tiedä olisiko saanut jos olisi menossa opiskelemaan syksyllä. Toinen sai kun oli terveys syistä vain kotona, ei opiskellut silloin.

Käsittääkseni opiskelija ei saa tt-tukea

Vierailija
26/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäisin lapsen pihalle harjoittelemaan aikuisuus taitoja. Tukien hakeminen nyt ensimmäisenä opetteluun. Ei noin aikuinen voi enää olla avuton kuin pikkuvauva. Ja mikä ammatti se sellainen on, johon ei valmistuttua työllisty? Toki, jos työnhakutaidot ovat tukienhakutaitojen tasolla, en ihmettele, ettei töitä löydy. 

Vierailija
27/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jos ei töitä löydä niin vika on kyllä nuoressa.

Aika tylysti sanottu. Nuori on oikeasti tehnyt kymmeniä hakemuksia ja käynyt useissa haastatteluissakin. Olen nähnyt yhden hakemuksen eikö siinä ollut mitään vikaa. Läheskään aina työnantajat eivät viitsi edes vastata edes haastattelun jälkeen vaikka lupaavat ilmoittaa esim. ensi keskiviikkona. Se on tylsää jos mikä!

Toivon todella, että nuori saisi töitä! Hän on ahkera ja luotettava. Aina paikkakin nyt vielä mennyt ilmeisesti jollekin toiselle.

Totuus tällä hetkellä. Nyt on töitä nuorille.

No onhan tuokin nyt aika paikkakuntariippuvaista. Jos on jossain perä-hikiällä, ei siellä niitä työpaikkoja juuri ole nytkään. Mtta joo, isommissa kaupungeissä työtä on kyllä, jos vaan esim ravintola- tai kaupan ala kelpaa.

Vierailija
28/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elatusvelvollisuus päättyy lain mukaan silloin, kun lapsi täyttää 18. Työttömänä voi ihan hyvin asua yksin. Tuhannet muutkin asuvat. Yksin asuessa saa asumistuen ja työttömyyskorvauksen. Vanhempien nurkissa asuessakin työttömyyskorvaus on automaatio, jos ilmoittautuu työkkäriin ja hoitaa velvoitteensa sinne. 

Ei pääty. Jos alle 21v. Asuu kotona, vanhemmilla on elatusvelvollisuus, joka on tuloista riippuva. Käytännössä tämä melkein tarkoittaa sitä, että jokaisen työssäkäyvän vanhemman tulot ovat kelan laskurin mukaan niin suuret, että tukia ei makseta.

Vierailija
29/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko edes ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi? Työmarkkinatukea ei voi saada jos ei ole ilmoittautunut työttömäksi. Vanhempiensa kanssa asuvan työmarkkinatukea saavan tukea vanhempien liian suuret tulot laskevat olivat kaikkien osapuolten iät sitten mitä tahansa. Kuitenkin jos tällä lapsella ei itsellään ole omaisuutta tai säästöjä ja jos työmarkkinatukeen ei ole oikeutta tai se jää toimeentulotuen vanhempiensa kanssa asuvan täysi-ikäisen toimeentulotuen määrän alle voi tämä lapsi saada toimerntulotukea. Tähän eivät vanhempien tulot vaikuta. Täysi-ikäisen vanhempiensa kanssa asuvan toimeentulotuen suuruus on 389,07 euroa. Ensin siis ilmoittautumaan työttömäksi.

Tuohan ei pidä paikkaansa. Vanhempien tulot eivät vaikuta työmarkkinatukeen. Ne vaikuttavat vain tt-tukeen, jonka myöntämisessä huomioidaan koko talouden yhteenlasketut tulot. 

Vierailija
30/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elatusvelvollisuus päättyy lain mukaan silloin, kun lapsi täyttää 18. Työttömänä voi ihan hyvin asua yksin. Tuhannet muutkin asuvat. Yksin asuessa saa asumistuen ja työttömyyskorvauksen. Vanhempien nurkissa asuessakin työttömyyskorvaus on automaatio, jos ilmoittautuu työkkäriin ja hoitaa velvoitteensa sinne. 

Ei pääty. Jos alle 21v. Asuu kotona, vanhemmilla on elatusvelvollisuus, joka on tuloista riippuva. Käytännössä tämä melkein tarkoittaa sitä, että jokaisen työssäkäyvän vanhemman tulot ovat kelan laskurin mukaan niin suuret, että tukia ei makseta.

Höpö höpö. 18-vuotiaasta lähtien lapsi on täysi-ikäinen ja itse vastuussa asioistaan ja elatuksestaan. Näin sanoo Suomen laki. 

Vierailija
31/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulot voivat pudottaa kotona asuvan täysi-ikäisen työmarkkinatuen puoleen kun ne ylittävät tietyn rajan. Jos vanhempien tulot jäävät tietyn rajan alle tai jos kotona asuva täysi-ikäinen pystyy osoittamaan, että vanhemmat eivät tue taloudellisesti niin tuen saa täysimääräisenä. Itse joudun aikuisena työttömänä asumaan toisen vanhempani luona. Onneksi sentään vanhempani tulot jäävät tuon rajan alle niin saan tuen täysimääräisenä. Itse tuolla menoni maksan.

Vierailija
32/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäisin vielä noita tukiasioita, että ne saadaan varmasti kuntoon. Ja sitten auttaisin niin pitkään kuin tarvitsee apua, jos oikeasti tosissaan yrittää saada töitä ja on muutenkin kunnollinen ja hoitaa osuutensa kotona.

Vierailija
33/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tulot voivat pudottaa kotona asuvan täysi-ikäisen työmarkkinatuen puoleen kun ne ylittävät tietyn rajan. Jos vanhempien tulot jäävät tietyn rajan alle tai jos kotona asuva täysi-ikäinen pystyy osoittamaan, että vanhemmat eivät tue taloudellisesti niin tuen saa täysimääräisenä. Itse joudun aikuisena työttömänä asumaan toisen vanhempani luona. Onneksi sentään vanhempani tulot jäävät tuon rajan alle niin saan tuen täysimääräisenä. Itse tuolla menoni maksan.

Vain siinä tapauksessa, jos täysi-ikäinen ei täytä työssäoloehtoa. Vastavalmistunut alle 25-vuotias täyttää sen automaattisesti eli tuki tulee täysimääräisenä vanhempien tuloista riippumatta. 

Tässä vielä Kelan sivuilta suora sitaatti:

Vanhempiesi tulot voivat alentaa työmarkkinatuen määrää, mutta saat aina vähintään puolet työmarkkinatuestasi. Vanhempiesi tulot vaikuttavat, jos asut heidän kanssaan samassa taloudessa etkä ole täyttänyt työssäoloehtoa.

Vierailija
34/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan ei pidä paikkaansa. Vanhempien tulot eivät vaikuta työmarkkinatukeen. Ne vaikuttavat vain tt-tukeen, jonka myöntämisessä huomioidaan koko talouden yhteenlasketut tulot. 

Kyllä jos työtön täysi-ikäinen asuu vanhempiensa kanssa niin vanhempien tulot vaikuttavat työmarkkinatuen suuruuteen. Sen sijaan jos sama henkilö hakee toimeentulotukea niin vain omat tulot vaikuttavat, koska henkilö katsotaan omaksi taloudekseen. Toki tuon henkilön saama toimeentulotuki on sitten pienempi kuin jos asuisi yksin, mutta vanhempien tulot eivät estä toimeentulotuen saamista. Itse olen joutunut näiden asioiden kanssa paljon tekemisiin ja paljon omakohtaista kokemusta löytyy. Kannattaa käydä lukemassa itse Kelan sivuilta.

Vierailija
35/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-v ei ole enää mikään nuori, vaan täysin aikuinen. Omilleen asumaan ja äkkiä. Sieltä se motivaatio töihin menoonkin löytyy. 

Vierailija
36/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain siinä tapauksessa, jos täysi-ikäinen ei täytä työssäoloehtoa. Vastavalmistunut alle 25-vuotias täyttää sen automaattisesti eli tuki tulee täysimääräisenä vanhempien tuloista riippumatta. 

Vanhempiesi tulot voivat alentaa työmarkkinatuen määrää, mutta saat aina vähintään puolet työmarkkinatuestasi. Vanhempiesi tulot vaikuttavat, jos asut heidän kanssaan samassa taloudessa etkä ole täyttänyt työssäoloehtoa.

Itse en ole sitä työssäoloehtoa täyttänyt.

Vierailija
37/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos työtön täysi-ikäinen asuu vanhempiensa kanssa niin vanhempien tulot vaikuttavat työmarkkinatuen suuruuteen. Sen sijaan jos sama henkilö hakee toimeentulotukea niin vain omat tulot vaikuttavat, koska henkilö katsotaan omaksi taloudekseen. Toki tuon henkilön saama toimeentulotuki on sitten pienempi kuin jos asuisi yksin, mutta vanhempien tulot eivät estä toimeentulotuen saamista. Itse olen joutunut näiden asioiden kanssa paljon tekemisiin ja paljon omakohtaista kokemusta löytyy. Kannattaa käydä lukemassa itse Kelan sivuilta.

Vain, jos työssäoloehto ei täyty. Sinun kannattaa siellä Kelan sivuilla käydä lukemassa niin selviää tämäkin asia eikä tarvitse jankuttaa faktoja vastaan. 

Vierailija
38/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole sitä työssäoloehtoa täyttänyt.

Nyt ei puhutakaan sinusta, vaan ap:n lapsesta. 

Vierailija
39/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

saitte mitä tilasitte kirjoitti:

taitaa "nuori" kusettaa teitä saa korvauksia mutta lokkeilee teillä jos on niin pöljä ettei kelaan osaa mennä heittäkää pihalle. ei ole kasvatus tainnut mennä ihan putkeen

Tämä minullekin tuli mieleen että kusettaa täysihoidon itselleen kun pitää vanhempiaan niin elämästä vieraantuneena ettei usko niiden tajuavan miten hyvinvointivaltio toimii.

Vierailija
40/56 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän 21 vuotias ole oikeutettu JO asumaan omassa kämpässä. Työmarkkinatuella asumistuella tai sitten toimeentulotuella ja asumistuella. Teidän vain pitää "potkia" ulos. Avittaa kyllä. Itse olin pulassa kun en päässyt kotoa pois kuin paljon myöhemmin. Arvaa hävettikö sanoo naisystäville että asun vanhempien luona? Ei ihme ettei suhteet kestäneet.