Elämän yksinkertaistaminen
Olen jotenkin ylikuormittunut ja stressaantunut siitä, kuinka valtavasti ympäristö tarjoaa jatkuvasti ärsykkeitä ja vaihtoehtoja.
Käytännön esimerkki: Haluaisin katsoa hyvän elokuvan, mutta sitä valitessani päädyn vain selaamaan tunniksi suoratoistopalvelujen tarjontaa, enkä lopulta katso mitään. Sama homma lehtien ja kirjojen lukemisen kanssa. Pinot yöpöydällä kasvaa, aina ostan jotakin uutta, todellisuudessa en lue juuri mitään.
Erilaisia ruokavaihtoehtoja on tarjolla hirveät määrät. Mitä tekis mieli tänään, tilataanko jostain, jos tilataan niin mistä, vai pitäisikö sittenkin mennä ulos syömään...? Taas selataan puhelimesta ei vaihtoehtoja väsymykseen asti.
Puhelimen & somen jatkuvasta aivottomasta selailusta sohvalla en edes jaksa aloittaa.
Tämä sama ahdistava runsauden pula tulvii päähän kaikkialla. Työelämässä ja vapaalla.
Miten omaa elämäänsä voisi ruveta yksinkertaistamaan? Onko muita, jotka kokevat ahdistusta ja ovat onnettomia tämän takia?
Olen tosi
Kommentit (10)
kannattaa tutustua minimalismiin, ei sen ääriversioon missä koko omaisuus mahtuu kånken-reppuun ;)
Netflixissä hyvä dokkari on Less is now ja Minimalism. Youtubessa kannattaa katsoa Matt Davella, Simple Happy Zen, Benita Larsson, näillä pääset alkuun ja youtube ehdottelee lisää.
Kuulostaa siltä että olet tällä hetkellä pahassa ärsykkeiden ylitulvassa, siksi tälläinen olo. Siitä pääsee kyllä pikkuhiljaa irtaantumaan ja opit oikeasti nauttimaan yksinkertaisimmista asioista ajan myötä kun tajuat että kaikkea ei voi saavuttaa/kokeilla/katsoa/lukea tms. Eli nyt on hyvä hetki pysähtyä :)
Sama täällä. Ajattelin nyt ku jäin lomalle downsiftata oikein kunnolla laittaa puhelimen virtasäästötilaan ja telkun pois. Pakko keksiä sitten jotain järkevää tekemistä. ei muuten pysty.
Juu, täällä sama ongelma. Parhaiten auttaa kun jätän netin ja sosiaalisen median seuraamisen aivan minimiin, koska ne jotenkin ärsyttää liikaa hermostoa ja vie muun keskittymiskyvyn pois. Sen sijaan kannattaa liikkua luonnossa ja meditoida.
Ostolakko helpottaa oloa.
Ennalta suunnittelu kannattaa eli päätät, että tällä viikolla luen kirjan X ja katson elokuvan Y, mutta en tee mitään muuta.
Somen ja älypuhelimen käytön rajoittaminen vaatii kyllä itsekuria ja oli minulle se vaikein asia. Lopulta päädyin poistamaan monia sovelluksia puhelimesta kokonaan ja esimerkiksi twitteriä ja facebookia käytän vain tietokoneelta.
Minimalismi helpottaa elämää.
Kyllä tuttua on. Ei ahdista, kun jättää pois tiettyjä juttuja. Olen karsinut lomailua. Olen lentopallossa. Autoa käytän vain, jos on pakko. Muuten kävelen. Vaatteet heitän pois, että kun ovat rikki, sitten voin ostaa uutta, jos en tule muuten toimeen.
Pitäisikö itkeä vai nauraa? Kovasti näyttää siltä että juuri kukaan ei osaa eikä pysty nauramaan hyväntahtoisesti itselleen.
Kaikki maksukanavat pois, ihan riittävästi tulee ilmaista katsottavaa.
Ruutuaikaa vähemmälle, somessa ei tarvitse käydä edes päivittäin, ellei nyt siihen ole jotain hyvää syytä esim. Pitää yhteyttä lapsiin sitä kautta...
Lopeta lehtitilaukset, lahjoita ylimääräiset vaikka terveyskeskukseen.
Kirjat hyllyyn ja et osta enää uusia.
Jätä yksi kirja yöpöydälle ja luet aina ennen nukkumaanmenoa, se on rentouttavaa.
Tee ruokalista kerralla koko viikkolle, ei tarvitse jatkuvasti miettiä mitä ostaa ja syö.
En ymmärrä noita suoratoistopalveluja, kun olen niitä jollain kaverilla selaillut niin eihän siinä oikein mitään osaa alkaa katsomaan. Kyllä minulla ainakin pitää ennakkoon olla tiedossa sellainen sarja tai elokuva, jonka haluan nähdä eikä toimi mikään "miltähän tuo maistuis"-tyyli.
Koitettu jo iät ja ajat yksinkertaistaa kaikkea. Sen kyllä huomaa kun katsoo ihmisiä.
Naura itsellesi. Sitten mieti onko sulla omaa älyä.