Kumpi parempi: Ruusun aika vai Puhtaat valkeat lakanat?
Kommentit (47)
Makuasia, mutta Ruusun aika on ollut vaikeampi tehdä hyvin. On oikeastaan ainoa ihan tavallista arkea kuvannut sarja joka myös toimii.
Nämä kaksi ja Metsolat ovat kotimaisten draamasarjojen ylivertainen kärkikolmikko. Muut tulevat kaukana perässä.
Puhtaat valkeat lakanat ehdottomasti. Sen voi katsoa vaikka kuinka monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin Ruusun ajasta mutta Puhtaat valkeat lakanat on ehkä paras kotimainen sarja mitä tehty.
Ootko kattonut Helppo elämä-sarjaa tai Hovimäki-sarjaa?
Itse olen nyt Hovimäkeä maratonina, ja vaikka olenkin tykästynyt siihen kovasti, niin sarjan laatu ei ole oikein kestänyt aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Puhtaat valkeat lakanat oli epäuskottava koska se äidin näyttelijä oli melkein samaa ikää niiden lastensa kansa.
Miitta Sorvali oli Mairena loistava ja koko sarjan sielu. Typerää että olisi iän perusteella pitänyt valita joku muu joka ei olisi ollut yhtä hyvä.
Eläytymiskykyä voi käyttää vaikka se nykyään onkin vaikeaa kun kaiken pitäisi televisiossa ja elokuvissa olla tosielämässä samaa kuin fiktiossakin, esim. amerikkalainen näyttelijä ei saisi esittää muunmaalaista roolihahmoa koska kyldyyrinen ommiminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin Ruusun ajasta mutta Puhtaat valkeat lakanat on ehkä paras kotimainen sarja mitä tehty.
Itse olen nyt Hovimäkeä maratonina, ja vaikka olenkin tykästynyt siihen kovasti, niin sarjan laatu ei ole oikein kestänyt aikaa.
Olen täysin eri mieltä. Se on todella tarkasti tehty aikakausiinsa oikein ja sen vuoksi ei mielestäni kärsi mitenkään ajasta .
On tai ainakin oli myös kallein sarja, mikä Suomessa on tehty, koska kaikki puvustukset ja sisustukset tehtiin niin tarkasti ajanmukaisiksi. Esim. kartanoa sisustettiin ja tapetotiin moneen kertaan.
Mutta makuasioitahan nämä , kuka mitenkin asiat kokee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään myös Hovimäestä, mutta siinä on koko ajan joku kiusallinen sävy, ja joidenkin näyttelijöiden vaihtaminen kausien välillä ei vaan yksinkertaisesti toimi. Hahmot ovat myös liian yksiulotteisesti hyviä tai pahoja, särmät puuttuvat.
eri
Vierailija kirjoitti:
Oliko spe rmaa lakanoissa?
Oletko 11 vee ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Puhtaat valkeat lakanat oli epäuskottava koska se äidin näyttelijä oli melkein samaa ikää niiden lastensa kansa.
Miitta Sorvali oli Mairena loistava ja koko sarjan sielu. Typerää että olisi iän perusteella pitänyt valita joku muu joka ei olisi ollut yhtä hyvä.
Eläytymiskykyä voi käyttää vaikka se nykyään onkin vaikeaa kun kaiken pitäisi televisiossa ja elokuvissa olla tosielämässä samaa kuin fiktiossakin, esim. amerikkalainen näyttelijä ei saisi esittää muunmaalaista roolihahmoa koska kyldyyrinen ommiminen
Mutta kuubalainen saa toki esittää Marilynia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhtaat valkeat lakanat oli yhden perheen tarina, joka valotti loistavasti myös Suomen lähihistoriaa.
Metsolat oli parempi.
Puhtaat valkeat lakanat sopi ajallisesti enemmän vain suurille ikäluokille. Metsoloilla oli annettavaa myös suurten ikäluokkien lapsille. Ja ehkä muutenkin puhutteli suurempaa yleisöä.
Puhtaissa valkeissa lakanoissa oli liian vanhat näyttelijät ja etenkin Sari Havas muka teininä oli kiusallista katsottavaa.
Ruusun ajassa puhuva koira ja kummitteleva mummo oli erityisen ärsyttäviä, mutta myös esim. niiden mutsi.
Valitsen kuitenkin Puhtaat valkeat lakanat paremmaksi, koska siinä oli sitä lähimenneisyyden ajankuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko spe rmaa lakanoissa?
Oletko 11 vee ?
Putosiko tutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä. Se on todella tarkasti tehty aikakausiinsa oikein ja sen vuoksi ei mielestäni kärsi mitenkään ajasta .
On tai ainakin oli myös kallein sarja, mikä Suomessa on tehty, koska kaikki puvustukset ja sisustukset tehtiin niin tarkasti ajanmukaisiksi. Esim. kartanoa sisustettiin ja tapetotiin moneen kertaan.
Mutta makuasioitahan nämä , kuka mitenkin asiat kokee :)
Maskeerauksessa se ei kyllä koko aikaa näy, esim. irtoparrat- ja viikset kyllä huomaa liiankin hyvin, samaten toisinaan ne "vanhentamiset" olisi voinut nykyään hoitaa paremmin. Joissakin näyttelijöissä sitten näkyy juurikin sellaista kesäteatterimaisuutta, mikä vähän häiritsee katsomiskokemusta. Mutta tykkään siis kovasti sarjasta kaikesta huolimatta, etenkin 1. kaudesta. Maratonina kun on katsonut, niin hiukan kestää tottua näyttelijöiden vaihdoksiin, mutta nopeasti niihin kyllä sitten tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään myös Hovimäestä, mutta siinä on koko ajan joku kiusallinen sävy, ja joidenkin näyttelijöiden vaihtaminen kausien välillä ei vaan yksinkertaisesti toimi. Hahmot ovat myös liian yksiulotteisesti hyviä tai pahoja, särmät puuttuvat.
eri
Kun miettii tarkemmin, niin hahmoista Carl Magnus vanhempana on itsekäs kusipää, mutta pelastaa silti lapsensa hetkeäkään omaa henkeään ajattelematta. Felix on myös omalla tavallaan itsekäs kusipää, mutta usein tarkoittaa aidosti ja vilpittömästi hyvää. Siinäpä ne sitten oikeastaan onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhtaat valkeat lakanat oli yhden perheen tarina, joka valotti loistavasti myös Suomen lähihistoriaa.
Metsolat oli parempi.
Puhtaat valkeat lakanat sopi ajallisesti enemmän vain suurille ikäluokille. Metsoloilla oli annettavaa myös suurten ikäluokkien lapsille. Ja ehkä muutenkin puhutteli suurempaa yleisöä.
Metsolat on myös hyvä sarja meille 30-40 -vuotiaille, jotka olimme lapsia lama-aikana. Siinä tulee hyvin esille se vaurauden nousu ja tuho, kun meidän sukupolvemme on elänyt sen jälkeisen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Kun miettii tarkemmin, niin hahmoista Carl Magnus vanhempana on itsekäs kusipää, mutta pelastaa silti lapsensa hetkeäkään omaa henkeään ajattelematta. Felix on myös omalla tavallaan itsekäs kusipää, mutta usein tarkoittaa aidosti ja vilpittömästi hyvää. Siinäpä ne sitten oikeastaan onkin.
Carl Magnus on kyllä koko ajan ollut itsekäs kusipää ja hemmoteltu pentu. Ei olisi Hannan kanssa naimisiin halunnut, mutta muuhun olisi kyllä ollut täysin valmis, ja sitten Hannan kanssa naimisissa ollessaan hoiteli sitä yhtä piikaa. Olen jopa miettinyt, että mitähän siinä taustalla loppujen lopuksi oli, kun Hanna etsi CM:ia talleilta, ja hevosta säikähtäessään CM sieltä ylisiltä tuli alas.
Hovimäen ehdottomasti suurin hienous on kyllä se, että päähenkilöt eivät ole aina mitään "hyviksiä", vaan heidänkin joukkoonsa mahtuu kaikenlaisia persoonia.
Ruusun aika. Siinä oli puhuva koira.
Lakanoita en muista juuri katselleeni, ainakaan ei jäänyt mieleen samalla tavalla.
Täyty mennä kirttuun lainaamaan Puhtaat valkeat lakanat DVD:itä. Nyt katson. 👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Puhtaissa valkeissa lakanoissa oli liian vanhat näyttelijät ja etenkin Sari Havas muka teininä oli kiusallista katsottavaa.
Minusta on hyvä että roolitettiin lahjojen ja sopivuuden mukaan. Aika kiusallista oli katsoa esim. Salattuja elämien sakujen ja siljojen näyttelemistä kun otettiin "oikean" ikäisiä näyttelijöitä. Toki yleensä paranivat ajan kuluessa kun kokemusta kertyi.
Ruusun aika tietenkin.