Työeläkkeisiin jopa 6% korotus tulossa.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kertyy eläkettä jos tienaa 30 000/vuosi?
Nelisenkymppiä per vuosi
Eli 40 vuotta tekee noin 1600€?
Tuleeko peruseläke tuohon päälle vai onko se siinä?
Siinä kaikki bruttona miinus verot.
Auts, pitää muuttaa halpamaahan
Huomioi myös että verotus on eläkkeestä melko kova ja vähennyksiä ei juuri saa. Mulla noin 25% vero.... Käteen jää 1900€. Nousisi brutto n.170€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se on molemmille vanhemmille tulossa yli 200 euron korotus eläkkeisiin. Minne mahtavat laittaa, kun ei saa entisiäkään kulutettua?
Niinpä niin. Isäni eläke on yli 4000 €, minun palkkani alle 3000...
Niinpä. Kummankin eläke noin 3500€, ei ole pikkurahasta puutetta, mutta hyvä kuitenkin kun saavat lisää.
Kiva kuunnella kun sukulaismies aina pauhaa että taitettu indeksi, raippavero jne eläkeläisiä sorsitaan. Tämä ex-johtaja raukka ei meinaa pienellä eläkkeellään pärjätä. Onneksi on sentään vähän sijoitusten pääomatuloja niin pääsee mukaan Iltiksen verolistalle kun ansiotulot on 75te ja pääomatulot 40te!
Edustaa pientä vähemmistöä tuo sukulaismiehesi.
Suurin osa eläkkeensaajista saa reilusti alle 2000€ tilille.
Bruttoeläkkeeni on 1400€.
Otan mieluusti sen 6%, etten jää inflaation jalkoihin täysin. Hieman tosin jään.
Eläkeläisten, niiden jotka kykenisivät, olisi muuten mentävä töihin, jos pääsisivät
Sitten valitettaisiin siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se on molemmille vanhemmille tulossa yli 200 euron korotus eläkkeisiin. Minne mahtavat laittaa, kun ei saa entisiäkään kulutettua?
Mitä isäsi on tehnyt työkseen? Tuollaiseen eläkkeeseen pitää olla noin kymppitonnin tulot.
Niin ehkä myt, mutta aiemmin on ollut isommat prosentit ja superkertymät viimeisiltä työvuosilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiai. Rahaa menee sinne tänne ja tonne. Koskahan ilmoitetaan että koska keskiluokkaa palkittiin ruhtinaallisella 0,3% siltä voidaan sitten ottaa taas muutama prosentti lisää veroa ja kehittää uusi kateusvero. Koska kyllä keskiluokalla ja hyvätuloisella kumminkin on aina rahaa.
Tämä kaikki katetaan ihan vaan inflaatiolla. Kaikissa maissa, joihin lopulta tuli hyperinflaatio, niin alussa valtio pyrki pitämään massat tyytyväisinä nostamalla tukia. Sitten annettiin anteeksi jonkun ryhmän velkoja. Kuten vaikka opintovelat.
Nämä ns. palkinnot ovat ihan vaan inflaatiosta johtuvaa ja ostovoiman ylläpitämiseen tarkoitettuja toimenpiteitä.
Suosittelen kaikkia lukemaan miten hyperinflaatio syntyy ja mitkä ovat ne ensimerkit. Yllätytte, kun huomaatte miten historia toistaa itseään.Niinhän se toistaa. Tulee jättimäiset yt:t ja porukka jättäytyy työttömäksi koska töillä ei enää ole mitään lisäarvoa.
Eli turhaan palkansaajat odotatte mitään helpotuksia. Ei ole teille tulossa muuta kuin kurjuutta.
Omistusasunnot menevät ulosottoon ja tulee lisää vuokralla asujia.
Niinpä. Ja tukien saajat hurraa kun ne jotka ovat kehdanneet käyttää palkkaansa itseensä saa nenilleen.
No, niinhän se menee ja irtisanotut haukutaan.
Kun irtisanotaan niin tukia voi joutua odottamaan 2 kuukautta, siksi työttömät eivät ota lyhyitä sijaisuuksia vastaan.
Itsekin säästän aina 6 kuukautta palkkatukityöstä 2 kuukauden vuokran ja ruokarahat.
Pankki on käskenyt pitää säästössä 2 kuukauden rahat irtisanomista varten.
En ole ollut päivääkään työttömänä, mutta en silti pysty säästämään vuodessa kuin ehkä yhden kuukauden vuokran ja ruokarahat. Miten ihmeessä 2kk juoksevien kulujen säästö onnistuu puolen vuoden aikana? Kuka sut oikeasti elättää?
Siis miksi? Näähän on niitä varakkaimpi just. Ei elätettäviä lapsiakaan enää. Matkustelevat ja omistavat mökkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelisenkymppiä per vuosi
Mikä peruseläke?
Tällä hetkellä on niin, että jos työeläke jää alle noin 1300 euron niin siihen saa lisäksi kansaneläkettä. Se määräytyy astettaisesti. Mitä lähempänä on tuota ylärajaa se on nolla ja siitä alaspäin mentäessä muutama kymppi. Siitä pois vero.
Sitten tulee vissiin takuueläke vastaan.
Tällä hetkellä 1600 euron työeläke on siinä. Ellei ole itse maksanut itselleen lisäeläkettä. Siitä 1600 työeläkkeen bruttosummasta siis tietysti menee myös veroa.
Hyvin suuri osa tällä hetkellä saa tuon 1300 euroa brutto tai alle nykyään.
Ainakin naisista. Miesten ovat yleensä hiukan isompia.
Isoja 2000 euroa ja siitä yli ei saa suinkaan kaikki, kuten usein annetaan ymmärtää.
Työeläkkeistä ja kansaeläkkeista siis joutuu maksamaan veroa.
Ap mistä sä olet tällaisesta lukenut? Yritin googlettaa enkä löydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä isäsi on tehnyt työkseen? Tuollaiseen eläkkeeseen pitää olla noin kymppitonnin tulot.
Niin ehkä myt, mutta aiemmin on ollut isommat prosentit ja superkertymät viimeisiltä työvuosilta.
Joo, muistan työaikana kun en ollut lähelläkään eläkettä joillekin suosikeille järjestettiin eläkeikää lähestyessä joku hyväpalkkainen homma. Viimeiset palkkavuodet ennen eläkettä olivat tärkeitä koska kerryttivät eläkettä mukavasti.
Nämä nyt mainitut isommat eläkkeet tienattuna tavallisilla palkoilla ovat varmaan perua niiltä ajoilta.
Itse kun jäin eläkkeelle niin se laskettiin eri tavalla, ei ollut enää tuota superkertymää olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Minunkin tk-eläke olisi ensi vuonna siis 3760e/kk suunnilleen. Jotain lohtua kasvaneisiin kuluihin.
Mun mies sai juuri eläkelaskelman ja jos vielä jaksaa 9 vuotta ja tulot pysyy samana tai nousee (nyt 7400€ brutto) niin tuo olisi eläkkeen määrä. Mutta tällaisia eläkkeitä saa kovin harvat
Vierailija kirjoitti:
Härskisti elävät muiden rahoilla. Hävetkää.
Miten itse ajattelit maksaa oman eläkkeesi?
Se mitä sinulta palkasta (olettaen että olet töissä) peritään ei riitä sinunkaan eläkkeesi maksuun. Eli tulos on aina sama - työssäolevat sukupolvet maksavat (osan) eläkkeistä.
Minä maksoin vanhempieni eläkkeitä, minun lapseni minun, lastenlapseni lasteni eläkkeitä.
Oman osuuteni olen maksanut 40 vuoden palkkatöistä ja muutenkin elämäni täysin omilla rahoillani
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi? Näähän on niitä varakkaimpi just. Ei elätettäviä lapsiakaan enää. Matkustelevat ja omistavat mökkejä.
He ovat odottaneet sitä yli 60 vuotiaiksi saakka. Sinunkin vuorosi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelisenkymppiä per vuosi
Siinä kaikki bruttona miinus verot.
Auts, pitää muuttaa halpamaahan
Huomioi myös että verotus on eläkkeestä melko kova ja vähennyksiä ei juuri saa. Mulla noin 25% vero.... Käteen jää 1900€. Nousisi brutto n.170€.
Vähennyksiä ei voi saada ellei ole menoja kuten työmatkat 😂 lisäksi et maksa työttömyys ja sairaspäivärahaa 10,15 %!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä sinulta palkasta (olettaen että olet töissä) peritään ei riitä sinunkaan eläkkeesi maksuun. Eli tulos on aina sama - työssäolevat sukupolvet maksavat (osan) eläkkeistä.
Minä maksoin vanhempieni eläkkeitä, minun lapseni minun, lastenlapseni lasteni eläkkeitä.
Oman osuuteni olen maksanut 40 vuoden palkkatöistä ja muutenkin elämäni täysin omilla rahoillani
Sehän riippuu täysin siitä, miten pitkään eläkkeellä on, että onko se koko eläke tullut maksettua kokonaisuudessaan itse vai ei.
Tapasin joitakin vuosia sitten entisen esimieheni, joka iloisesti kehui, että alkoi hänen kohdallaan pitkät vapaat. Ei tainnut mennä vuottakaan, kun lehdessä oli kuolinilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Kun opintotuet on käytetty niin työttömän pitää kysyä lupa opiskeluun työkkäriltä. Jos saa luvan niin työttömyyskorvauksella saa opiskella vain 2 vuotta eikä se riitä esim. AMK tutkintoihin, ne kestävät 3 ja puoli vuotta eli esim. insinööri ja sairaanhoitaja on pois suljettuja vaihtoehtoja.
Ei se 3.5 vuotta mikään minimiaika ole. Jos opiskelee kokopäiväisesti, saa tutkinnon helposti esimerkiksi 2.5 vuoteen. Opiskelen itse omaehtoisella tuella amkissa. Toki joissain kouluissa voi olla niin joustamaton systeemi, ettei opintoja pysty yhtään nopeuttamaan, mutta harvassa. Loppuajan voi opiskella opintotuella ja lainalla ja osan lainasta saa anteeksi, jos valmistuu ajoissa. Jos taas opintolainaa ei saa niin toimeentulotuki.
Täällä vallitsee ihmeellinen lynkkaysmeininki työssäkäyviä kohtaan eli niitä kohtaan, jotka MAKSAA teidän tuet ja eläkkeet. Onhan se hienoa, että tukia nostetaan monta kertaa vuodessa ja eläkkeisiin lyödään 6-7 % lisää. Työssäkäyvänä 2 % korotus, asuntolainan korot nousseet, sähkön hinta karmea, ruokakulut, polttoaine. Ja kyllä on lainaa otettu ( vanhaan, edulliseen, pieneen kolmioon 2 lapsen kanssa)
Kun toivotte työttömyyttä ja pieniä tuloja muille niin kannattaisi muistaa se, että meKIN olemme opiskelleet, olleet pienillä ja jopa työttöminä. Tosi moni valittaa vuosikausia sen sijaan, että yrittäisi aidosti muuttaa tilannettaan. Itse opiskelin uuden tutkinnon, sain töitä ja olen nyt iloinen veronmaksaja. Kaikkien pienituloisten vuosien jälkeen.
Ne työeläkerahat on ansaittu
Toisin kuin loisen avustukset, ei työtä tehty päivääkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau. Kuinka hurja palkka (tai verot) sulla on ollut, kun olet maksanut täysin oman elämäsi? Oletan, että jo pelkkä koulutus maksoi jo satoja tuhansia euroja. Entä terveyteen liittyvät menot? Oletko joutunut maksamaan esimerkiksi kalliita leikkauksia? Nehän maksaa vähintään kymmeniä tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Ap mistä sä olet tällaisesta lukenut? Yritin googlettaa enkä löydä
Nyt "virallista"
Palkansaajat ovat kyykyttäneet eläkeläisiä sitomalla eläkkeet palkankorotusten sijaan inflaatioon. Nyt eläkeläiset hyötyvät siitä kerrankin.