Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä yli 60-vuotias!

Vierailija
07.08.2022 |

Missä iässä aiot jäädä eläkkeelle?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten OVE vaikuttaa jos on työtön? Onko kellään kokemusta miten TE-toimisto suhtautuu ja miksi henkilön status muuttuu? Ja jos on pieni eläke, miten vaikuttaa tuloihin?

OVEn voi ottaa vaikka on töissä tai työtön. Ei siis vaikutusta, saat päivärahan (jopa ansiosidonnaista/lisäpäivä) normaalisti.

Jos siis tietyt kriteerit täyttyvät, v 1965 ja sen jälkeen syntyneet sitä eivät voi enää saada.

OVEa voit nostaa joko 25 tai 50 % kertyneestä eläkkeestä ja siihen nostettuun osaan tulee varhennusvähennys 0,4 %/varhennuskuukausi (alimpaan eläkeikään saakka). Kannattaa laskea siis huolella.

Siinäpä se kun tuo laskeminen juuri hankalaa...

Vääntäkää ystävälliset ihmiset rautalangasta: jos palkka 3500 (brutto) ja jää OVElle vasta saavutettuaan vanhuuseläkeiän, niin paljonko jäisi käteen 25% tai 50% OVEn kanssa töissä ollessa? Entä kun jäisi kokonaan eläkkeelle (olisiko eläke pienentynyt?) Veroprosentti tietysti vaikuttaa mutta suurin piirtein?

eri

Vierailija
62/65 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeellemenoa ei todellakaan voi itse päättää kuusikymppisenä. Esim. OVE-eläkkeen määrä harvalla riittää elämiseen. Siksi on pakko odottaa virallista eläkkeellepääsyikää.

Miten niin?
"Kansaneläkkeen mukaisen vanhuuseläkkeen ikäraja on 65 vuotta. Jos sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen, voit päättää, otatko sen varhennettuna ennen kuin täytät 65 vuotta. Vuosina 1958-1961 syntyneet voivat saada kansaneläkkeen mukaista varhennettua vanhuuseläkettä 64-vuotiaana".

Itse jäin 61-vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun siihen valtion ammattiryhmään joiden eläkeikä oli vielä 58, eli nyt kun olen 67 olen ollut lähes kymmenen vuotta eläkkeellä.  Tämä laki ei enää ole voimassa vaan eläkeiät nousseet näissäkin ammateissa, taisin olla viimeisiä jotka vielä pääsivät livahtamaan oven raosta.

N 67

Vierailija
64/65 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellemenoa ei voi itse päättää. Sitten mennään, kun eläkeikä on täyttynyt. Poikkeus sairauseläke.

Miten näin typeriä ihmisiä voi olla?

Onhan tämä vaikeaa käsittää.

Vielä on jonkun aikaa facebook ja kohta häviää.

Facessa on joillakin päivityksenä elämäm korkea koulu.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/facebook-ja-instagram-saattavat-sul…

Vierailija
65/65 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten OVE vaikuttaa jos on työtön? Onko kellään kokemusta miten TE-toimisto suhtautuu ja miksi henkilön status muuttuu? Ja jos on pieni eläke, miten vaikuttaa tuloihin?

OVEn voi ottaa vaikka on töissä tai työtön. Ei siis vaikutusta, saat päivärahan (jopa ansiosidonnaista/lisäpäivä) normaalisti.

Jos siis tietyt kriteerit täyttyvät, v 1965 ja sen jälkeen syntyneet sitä eivät voi enää saada.

OVEa voit nostaa joko 25 tai 50 % kertyneestä eläkkeestä ja siihen nostettuun osaan tulee varhennusvähennys 0,4 %/varhennuskuukausi (alimpaan eläkeikään saakka). Kannattaa laskea siis huolella.

Siinäpä se kun tuo laskeminen juuri hankalaa...

Vääntäkää ystävälliset ihmiset rautalangasta: jos palkka 3500 (brutto) ja jää OVElle vasta saavutettuaan vanhuuseläkeiän, niin paljonko jäisi käteen 25% tai 50% OVEn kanssa töissä ollessa? Entä kun jäisi kokonaan eläkkeelle (olisiko eläke pienentynyt?) Veroprosentti tietysti vaikuttaa mutta suurin piirtein?

eri

Paljonko on eläkekertymäsi? Sen saat omasta eläkeyhtiöstäsi, kuten alimman eläkeikäsi.

Jos ajatellaan, että eläkertymä on 1800. Nostat siitä puolet eli 50 %, summa siis 900.

Kun nostat sen alimman eläkeikäsi jälkeen, vähennystä ei tehdä.

Voit jatkaa sen ohella töissä vaikka 70:ksi ja saat toiseen puolikkaaseen vielä lykkäyskorotuksen = 0,4 %/lykkäyskuukausi.

Iästäsi riippuu, mihin saakka kertyy uutta eläkettä ansioistasi.

Itse ajattelen niin, että eläkerahat on omiani ja koskaan ei tiedä, miten terveys kestää, kaikki ajoissa pois kuleksimasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi