Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni on narsisti, mutta pysty eroamaan

Vierailija
06.08.2022 |

Tähän ei tarvita keskustelua siitä, onko hän narsisti vai ei, pidetään lähtökohtana, että hän on tai ainakin erittäin, erittäin narsistinen. Se mistä kaipaan näkökulmia on, että miten ihmeessä sellaisesta suhteesta pääsee eroamaan? Välillä ihan selkeästi tajuan, millainen hän on, mutta sen havaitseminen ja tunnustaminen todeksi on jotenkin ylivoimaista ja sitten taas suljen siltä silmäni ja yritän suorastaan miellyttää häntä, sen sijaan, että eroaisin, kuten pitäisi. Itsetuntoni on muutenkin ollut huono ja nykyään se on yhä huonompi ja jo isäni oli samantyyppinen lapsuudenperheessäni. Muuten ajattelen, että miksei näin voi elääkin, mutta olen vähän huolissani sukupuolitaudeista, joita hän voi tuoda minulle pettäessään. Fyysistä väkivaltaa ei ole onneksi.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen narsistin vaimo. Kerran jo lähdin, mutta mies puhui minut takaisin. Yritän keskittyä omaan elämään, mukaviin asioihin, ystäviin ja muihin läheisiin ihmisiin ja välttelen mieheni seuraa silloin kun asiat tuntuu vaikealta. Loppujen lopuksi avain on kuitenkin sinussa itsessäsi.

Minäkin suljen paljon silmiä joiltain asioilta, kuten siltä, että olen huomannut miehen näyttelevän joitain tunteita. Hän tekee sen todella uskottavasti, että sitä ei huomaa paitsi joskus harvoin, kun hän luulee, etten näe. Ne ovat ihan epätodellisia tilanteita ja on helpompaa olla rekisteröimättä niitä ollenkaan.

Ap

Eli haluat elää itsepetoksessa. Mies pettää sinua ja sinä itseäsi. Semmoinen mätsi. Surullista.

Vierailija
22/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole siitä, ettenkö fyysisesti lykenisi eroamaan, vaan pikemminkin en onnistu haluamaan sitä tarpeeksi, enkä usko kestäväni sitä hylkäämisen tunnetta. Mies voisi aivan helposti kävellä ulos ovesta milloin vain, jos sanoisin, että meidän pitää erota tai jos häntä muuten vain huvittaisi erota. Hän jättäisi minut taakseen todella kevyesti ja unohtaisi, että olen olemassa ja hankkisi sekunnissa tilalle uuden ja varmaan jopa paljon paremman naisen.

Niin taloudellisesti tulisin toimeen jopa paremmin, sillä mies käyttää pikemminkin minun rahojani.

Ongelma on se täydellinen kylmä torjunta, jota en ehkä kestäisi.

Ap

No silloin et eroa. Mitä järkeä tässä koko avauksessa siis oli?Huomionhakuisuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteilla on usein paljon rahaa. Toivottavasti pätee edes tämä mieheesi.

Vierailija
24/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että narsistista eroon pääseminen on vaikeampaa kuin tavallisesta suhteesta. Käytännössä ehkä ero/muutto onnistuu, mutta pian nassepoika ei siedä ettei "äippä" ole enää käytettävissä. Suomessa tapetaan 15-20 naista vastaavissa tilanteissa.

Useimpia eroonpyrkiviä ei tietenkään tapeta, tarkoitan että narsistista eroaminen on aivan eri mittaluokan asia. Hän löytää sinut vaikka mistä, onhan kiusaaminen hänen elämänsä tärkein tehtävä. Hän ei muutu.

Vain kiusattu voi muuttua, avain on itsetunnossa. Sinun on ymmärrettävä että kaikille kuuluu sama tila. Jos et välitä omasta henkisestä ja fyysisestä tilastasi, joku muu ottaa sen.

Voit vähitellen miettiä omaa tahtoasi. Sinun ei tarvi vastata omaan puhelimeesi. Sinun ei tarvi avata oveasi. Sinun ei tarvi avata ajatuksiasi. Hän vaistoaa milloin yrität "pimittää" ajatuksiasi.

Mieti nyt, sinulla on oma elämä ja omat aivot eikä hän omista ajatuksiasi vaikka niin luulee. Sinun pitää ymmärtää ja suhtautua kuinka sairas tuollainen mies on.

Et tarvi hänen lupaansa.

Ole tietoinen siitä että aivan satavarmasti hän yrittää "hooveroida" sinut takaisin, esittää niin mukavaa, vannoo rakastavansa, on ihana. Kunnes olet taas koukussa entistä enemmän.

Mieti että se on sitten kerrasta poikki. Jos olet yksinäinen ja hän soittaa sattumalta juuri silloin, et vastaa vaan soita vaikka auttavaan puhelimeen. Tai sulje puhelin ja tee jotain muuta. Jos on täys paniikki, puhelimen voi työntää vaikka jääkaappiin jossa ei ole kenttää.

Sinulla on paitsi oikeus myös velvollisuus pitää puolesi.

Vierailija
25/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pikemminkin high functioning psykopaatilta tuo mies. Ap, entäs jos alkaisit deittailla tai käydä harrastuksissa, auttaisiko se liikkeelle? Hylkäyksen tunteen olet jo saanut, koska kuvittelet sitä jo etukäteen, miksi siis sen osalta tilanne muuttuisi tositilanteessa?

Vierailija
26/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehto on myös, että alat itse juoksemaan vieraissa, vaikka ihan avoimesti. Tämä ei ole provo.

Siitähän seuraisi se, että mies jättäisi.

Aloitus olisi pitänyt varmaan muotoilla oikeammin niin, että mistä saisin itselleni halua erota. Kun tiedän järjellä, että se olisi hyväksi minulle.

Ap

Vierailija
27/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologin mukaan narsisti koukuttaa uhrin juuri tuolla tavalla.

"Ensin kaikki näyttää menevän mainiosti, mutta seuraavassa hetkessä uhri saakin jo vastaansa narsistin raivokohtauksen. Sen sijaan, että uhri luottaisi vaistoonsa siitä, että hän itse ei ole tehnyt mitään väärää, alkaa hän yleensä selittää narsistin käytöksen itselleen niin, että vika olikin hänessä eikä raivoavassa osapuolessa.

Tämä on yleensä seurausta siitä, että suhteen alussa narsistilla on tapana suorastaan hukuttaa kumppaninsa rakkauteen. Kyseessä on manipuloiva taktiikka, jolla hyväksikäyttäjä koukuttaa uhrinsa. Narsisti voi syytää lahjoja ja kohteliaisuuksia häkellyttävän paljon ja yhtäkkiä kaikki se loppuu kuin seinään. Uhri jää ihmettelemään, mitä hän teki väärin ja alkaa syyttää muutoksesta itseään.

Ongelma on siinä, että kukaan ei ole läpikotaisin paha, ja narsisti on mestari teeskentelemään hyvää ihmistä, Neo kertoo.

Sinusta tuntuu siltä kuin kävelisit aina kananmunankuorien päällä, et koskaan tiedä, mitä sinun pitäisi vastata, selittää psykologi Perpetua Neo This Is Insiderille.

Sanotaan vaikka, että hän leikkii uhria ja sinä vastaat siihen empaattisesti. Yhtäkkiä hän hyppääkin syyttäjän rooliin, Neo kertoo.

Tässä tilanteessa ei uhrilla Neon mukaan ole mitään keinoa voittaa."

Vierailija
28/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen paskaakin paskemmat pienoisnovellin keksi palstan vanhapiika tänään.

Huoh.

Vierailija
29/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehto on myös, että alat itse juoksemaan vieraissa, vaikka ihan avoimesti. Tämä ei ole provo.

Aloitus olisi pitänyt varmaan muotoilla oikeammin niin, että mistä saisin itselleni halua erota. Kun tiedän järjellä, että se olisi hyväksi minulle.

Ap

Lopeta itsepetos ja pimittäminen. Kohtaa totuus raakana. Jos et yksin kykene, niin hae ammattiapua. 

Vierailija
30/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen auttanut naista pääsemään eroon naristi miehestä. Ekana sinun pitää miettiä onko sulla joku läheinen jonne pääset asumaan vähäksi aikaa 2-3 kuukautta. Jos on niin siitä se lähtee. Kerro läheiselle siitä miehestäsi.

Kyllä läheiset auttaa. Jos asutte yhdessä vuokra-asunnossa niin eroaminen onkin helppoa. Sun pitää vaan päättää. Keräät kimpsut ja tavarasi ja muuta läheisesi luokse. Sitten irtisanot vuokra sopimuksen.

Minun yksi nais ystävä jonka tunsin jo 12 vuotiaana koska asuimme lastenkodissa 18 vuotiaaksi asti. Kerran näimme baarissa ja se alko kertoo siitä miehestään joka oli väkivaltainen narsisti. Sanoin sille muuta luokseni niin pääset eroon siitä. Sanoin että haetaan tavarasi mun pakulla luokseni ja loput heität pois mitä et tarvii. Vaihda numeroo, lähetin jopa naisen puolesta viestin sille miehelle että ottaa eron koska nainen ei itse pystynyt. Pari kuukauttaa se asui minun luona ja sitten löysimme sille uuden asunnon helposti.

Vierailija
31/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole siitä, ettenkö fyysisesti lykenisi eroamaan, vaan pikemminkin en onnistu haluamaan sitä tarpeeksi, enkä usko kestäväni sitä hylkäämisen tunnetta. Mies voisi aivan helposti kävellä ulos ovesta milloin vain, jos sanoisin, että meidän pitää erota tai jos häntä muuten vain huvittaisi erota. Hän jättäisi minut taakseen todella kevyesti ja unohtaisi, että olen olemassa ja hankkisi sekunnissa tilalle uuden ja varmaan jopa paljon paremman naisen.

Niin taloudellisesti tulisin toimeen jopa paremmin, sillä mies käyttää pikemminkin minun rahojani.

Ap

Jos välität itsestäsi jotenkin, hylkäämisen tunne menee pois jossain kohtaa ja käsittelet eroa, selviät. Ei ole väliä mitä mies ajattelee sitten uudesta elämästään, koska sinäkin löydät uutta elämää. Ehkä miehenkin. Mies ottaisi heti uuden naisen vaikka eroaisit 30-50 vuoden kuluttua ja olisi kylmähkö. Paremman? Mikset voisi ajatella itseäsi hyvänä. 

Vierailija
32/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo psykologinen lukko ovessa on hyvin tyypillistä narsistin uhreille. Se on kestävämpi kuin mikään oikea lukko koska se on sinun pääsi sisällä ja aivokemiasi pitää huolen siitä että pysyt toimimiskyvyttömänä. Eli narsisti on aivopessyt sinut oman vankilasi portin vartijaksi. Painin tuon ongelman kanssa vuosia ja odotin koska lukko aukeaisi. Minun tapauksessa se aukesi ja lähtö oli todella helppoa. En osaa nyt tähän muuta sanoa kuin sen, että älä ajattele vaan toimi. Vieroitusoireet narsistista on kuin huumevieroitus koska aivokemiasi on täysin sekaisin pitkään jatkuneen aivopesun takia. Abuse olisi tässä parempi termi, mutta meillä ei ole vastinetta suomenkielessä sille, eikä hyväksikäyttö tarkoita samaa mihin termillä viitataan. Eli ne tulee lähdön jälkeen ja se on vain hyväksyttävä. Mutta mitä tulevaisuus tuokin on se parempi mitä on nyt. Kun kerran lähtee, niin ikinä ei taakse katsota eikä palata askeltakaan takaisin päin.

Vierailija
33/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisteilla on usein paljon rahaa. Toivottavasti pätee edes tämä mieheesi.

Ei ole. Tilastojen mukaan esiintyvät lähinnä alemmissa yhteiskuntaluokissa kuten muutkin luonnevikaiset.

Vierailija
34/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lompakkoloisen ulinaa 😂

Ap:han se tässä se maksaja on ja narsku loinen. Ja niin se yleensä narskujen kanssa menee, aniharva narsku on sellainen menestyjä, joiksi viihdeteollisuus usein narskut kuvaa.

Vierailija
35/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen narsistin vaimo. Kerran jo lähdin, mutta mies puhui minut takaisin. Yritän keskittyä omaan elämään, mukaviin asioihin, ystäviin ja muihin läheisiin ihmisiin ja välttelen mieheni seuraa silloin kun asiat tuntuu vaikealta. Loppujen lopuksi avain on kuitenkin sinussa itsessäsi.

😳

Niin. Mitä sinä haluat? Sehän se on.

Jos haluat olla siellä nurkassa ns. turvassa tutussa, niin sehän on sinun asiasi.

Vierailija
36/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin suljen paljon silmiä joiltain asioilta, kuten siltä, että olen huomannut miehen näyttelevän joitain tunteita. Hän tekee sen todella uskottavasti, että sitä ei huomaa paitsi joskus harvoin, kun hän luulee, etten näe. Ne ovat ihan epätodellisia tilanteita ja on helpompaa olla rekisteröimättä niitä ollenkaan.

Ap

Eli haluat elää itsepetoksessa. Mies pettää sinua ja sinä itseäsi. Semmoinen mätsi. Surullista.

Itsepetos on huono lääke, sillä se saattaa pahentaa sairautta.

Kenenkään ei kannata varsinaisesti toivoa, että hädän hetkellä itsepetos tulisi päästämään hänet tuskistaan. Vaikka itsepetos voi toisinaan poistaa pahanolon tunteen, se voi myös syöstä uhrinsa entistä pahempaan ahdistukseen.

Vierailija
37/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat irtaantua narsistista hae ammattiapua. Sulla on traumasidos päällä. Ammattilainen osaa neuvoa miten siitä päästään. Kokemusta on , irrottauduin dg narsistista.  Olihan se aika pitkä ja tuskallinen tie poliiseineen kaikkineen mutta kertaakaan en ole katunut! Tsemppiä sulle!  Ja niinkuin täällä joku kirjoittikin kun pääset eroon , sinä löydät elämän ilon mutta narsisti on kuin kala kuivalla maalla. Eli narsisti tarvitsee sinua enemmän.

Vierailija
38/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha sinulle varmaan mitään sanoa, koska tiedät ainoan oikean ratkaisun itsekin. Itse sinun pitää päättää se, että olet vahvempi kuin narsku ja otat ja lähdet eikä mitään muttia.

Vierailija
39/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuten on jo kirjoitettu: hae ammattiapua. Halusitpa erota tai et, niin tarvitset apua. Sen keskusteluavun voit siis hakea ilman uskoasi, että kykenet eroon. Toisaalta sinulla on siis uskomus, ettet kestäisi. Uskomuksia voi muuttaa ja vahingollisia uskomuksia pitääkin muuttaa. Yksin et nyt siihen kykene, joten hae apua.

Vierailija
40/43 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa suhteessa on joskus huonoja päiviä, tuo ei kuulosta mitenkään pahalta, ei edes fyysistä väkivaltaa, siinä vaiheessa yleensä ois sitten syytä jo erota...

Ai ei kuulosta pahalta? Pettämistähuonoa kohtelua ja naisen rahojen käyttämistä.