Kolmevuotias sanoo vain tii tuu taa, kaho isi
Mikä voi olla kolmevuotiaallamme. Eii puhu sanoja, korkeintaan isi kaho. Sanoja ei tule. Tyttö leikkii nallella joka on tuuataatoo ja toisella kerralla oouu. Kiljuu nauraa ja ääntelee, leikkii kyllä leluilla, mutta on raju pikkusisarelle 1, 5 v. Olemme ajatelleet lapsille kotikoulua uskonnollisista syistä,olen kotiäiti. Emme vie lapsia päiväkotiin. Mutta voiko tiituutaa lasta opettaa kotona. Hän kyllä ymmärtää. Neuvola ei ole puuttunut asiaan. Saamme pojan elokuussa,
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mua tiituttaa tällaiset vanhemmat jotka eivät tajua viedä lasta tutkimuksiin ajoissa jos selvästi on jotain vialla.
Niin minuakin! Mutta nämä uskovaiset kun luottavat jumalaansa, että hän korjaa lapsen puhehäiriön. Ammattiapu on heidän mielestään turhaa ja jos lapsi ei opi puhumaan, niin sekin on herran tahto!
Ap. Tämä ei kyllä ole saanut kännykkää. Puhumme normaalisti lapselle ruots miehen kanssa. Kotimme on kyllä eri. Otimme Jeesuksen Ruotsissa vastaan 2017, olin koulukiusattu. Nyt olen Jeesuksen rakastama kuten miehenikin. Vein lapsen joskus avoimeenpäiväkotiin pariksi tunniksi mutta siellä laulettiin maallisia lauluja. Emme vietä joulua. Idea on kasvattaa lapsisabtJeeuksen omia. Emme pane maalliseen kouluun.
Ap. Ihmeparantumisia tapahtuu. mm raaja kasvanut. pidenynyt. Kultahammas. Maksa vaihtui.
Hei jos miehesi puhuu ruotsia sinä suomea. Lapsella vaikeaa
Tutulla on 1,5 v. joka puhuu vain muutamia sanoja, lähinnä nimiä. Ei ole mun huolenaiheeni, mutten voi olla miettimättä, miksi näin.
Itse opin puhumaan kuulemma alle vuoden iässä. Puhuin ennen kuin kävelin. Ja kaikki tuntemani oman ikäluokan ihmiset ovat viimeistään 1,5-v:na osanneet puhua. Velä 15-20 vuotta sitten oli iso ihmettelyn aihe, jos lapsi ei 2 ikävuoteen mennessä osannut puhua.
Puhutteko te lapselle? Ja mikä vielä tärkeämpää, luetaanko hänelle? Mulle on luettu ihan pikkuisesta asti, annettu sanoja, joilla puhua. Ja ihan oikeita satuja siis, ei näitä kuvakirjoja, joissa on yksi sana per sivu. Ne ovat sitä varten, kun lapsi opettelee lukemaan, eivät puheen harjoittamista varten.
Puhukaa vauvoille, lukekaa viimeistään taaperoille (1 v alkaen).
Miksi lapsi sanoo isi jos miehesi on ruotsinkielinen? Vai onko isä joku toinen?
Meillä taas lapsen puhe kehittynyt ihan normaalisti eikä ollut vain oma havainto vaan myös kyseisen ryhmän lto samaa mieltä. Silti "eräät" jotenkin ihmeellisesti liioittelivat ja jopa valehtelivat että lapsella olisi jotain viivästymiä tuolla saralla. No en ihmettele. Olimme aikamoisen mustamaalauksen kampanjan kohteena. Jotkut asiat totta jotkut liioiteltuja ja jotkut valetta. Hep huijaa kuinka ihan kaiken saa menemään läpi, jos vain esittää asiat tietyllä tavalla...
Oikeasti mitä jengiä jopa tuolla "asiantuntija saralla" heille kun ylemmältä tahomta sanotaan jotain niin muuttuvat tyhmiksi idiooksi.
Huvittavaa myös huomata miten jotkut selvästi närkästyivät jos huomasivat että oma lapseni puhui paljon selkeämmin ja paremmin kun hänen lapsensa samanikäisenä. Ei kaikki, mutta eräästä huomasi tirsk selvästi. Ja tuo lapseni kyllä puhuikin ikäistään paremmin alle 3-vuotiaana.
Lukeminen on tärkeää, mutta esim. tuo lapsi joka oppi puhumaan ikäistään nopeammin, en ollut lukenut hänelle erityisen paljon ja samalla tavalla puhuin kun muidenkin lasten kanssa, joten joskus nämä nyt ovat han lapsesta itsestä riippuvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas lapsen puhe kehittynyt ihan normaalisti eikä ollut vain oma havainto vaan myös kyseisen ryhmän lto samaa mieltä. Silti "eräät" jotenkin ihmeellisesti liioittelivat ja jopa valehtelivat että lapsella olisi jotain viivästymiä tuolla saralla. No en ihmettele. Olimme aikamoisen mustamaalauksen kampanjan kohteena. Jotkut asiat totta jotkut liioiteltuja ja jotkut valetta. Hep huijaa kuinka ihan kaiken saa menemään läpi, jos vain esittää asiat tietyllä tavalla...
Oikeasti mitä jengiä jopa tuolla "asiantuntija saralla" heille kun ylemmältä tahomta sanotaan jotain niin muuttuvat tyhmiksi idiooksi.
Jatkan vielä: joku oli päättänyt mustamaalausaiheeksi; kamala äiti ja valehteli huhuja ympäriinsä, kuten mukamas lapselle ei puhuttu tai luettu, vaikka ihan samalla tavalla kun muidenkin lasten kanssa ja lapsen ongelmat ei tod. johtuneet mistään "kylmä" äiti puhumattomuudesta, vaikka eräät sairaat mustamaalaajat näin sen tietenkin halusivat esittää.
Miten ihmiset on niin "järjenjättiläisiä" että eivät mieti tuleeko tiedot äidistä ollenkaan edes henkilöltä, joka on edes puhunut hänen kanssaan tai tietää oikeasti yhtään mitään tästä ja hänen lapsesta. Ei ole mitään kontaktia henk. koht. elämässä eikä ammatillisessa ja ihmiset uskoo kaiken kun jutut lähtee jostain ja kiertää ihmiseltä toiselle ja toiselle..
Ei tule monelle mieleen mitkään tarkoitukselliset kampanjat. "Se kertoi niin" kertoiko vai valehdellaanko että kertoi..
Siinäpä pähkinä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti mitä jengiä jopa tuolla "asiantuntija saralla" heille kun ylemmältä tahomta sanotaan jotain niin muuttuvat tyhmiksi idiooksi.Jatkan vielä: joku oli päättänyt mustamaalausaiheeksi; kamala äiti ja valehteli huhuja ympäriinsä, kuten mukamas lapselle ei puhuttu tai luettu, vaikka ihan samalla tavalla kun muidenkin lasten kanssa ja lapsen ongelmat ei tod. johtuneet mistään "kylmä" äiti puhumattomuudesta, vaikka eräät sairaat mustamaalaajat näin sen tietenkin halusivat esittää.
Miten ihmiset on niin "järjenjättiläisiä" että eivät mieti tuleeko tiedot äidistä ollenkaan edes henkilöltä, joka on edes puhunut hänen kanssaan tai tietää oikeasti yhtään mitään tästä ja hänen lapsesta. Ei ole mitään kontaktia henk. koht. elämässä eikä ammatillisessa ja ihmiset uskoo kaiken kun jutut lähtee jostain ja kiertää ihmiseltä toiselle ja toiselle..
Ei tule monelle mieleen mitkään tarkoitukselliset kampanjat. "Se kertoi niin" kertoiko vai valehdellaanko että kertoi..
Jos musta olisi tuollaisia huhuja ja vielä henkilöiden toimesta, joiden kanssa en ole edes tekemisissä lisäisin vettä myllyyn. Naama peruslukemille. Kylmä ja vihainen yes yes...
Puheterapeuttiin yhteys heti. Jonotusajat lääkärin tutkimuksiin ovat puolisen vuotta. Voitte ilmoittaa, että otette ensimmäisen peruutusajan. Ette ole itse tuohon syyllisiä, ettekä voi itse asiaa ratkaista. Tarvitaan puheterapiaa. Päiväkodissa se onnistuu helposti toteuttaa eli terapeutti tulee sinne. Todennäköistä on, että muillakin lapsillanne tulee olemaan jonkinasteisia puheen tai kielen häiriöitä. Varautukaa siihen.