Siivouspäivä!
En tykkää yhtään siivoomisesta, mutta siististä kodista kylläkin. Nyt täytyy tänään taas siivota, yhyy. Tee mun kanssa siivouslista, se helpottaa aina itseäni kun asiat on listattuna ja saa verää niitä yli kun edistyy. Siitä on myös hyvä delegoida jotain muille perheenjäsenille.
Mitä kuuluu sun siivouksessa kylppärin siivoamiseen? Keittiön, olohuoneen, makuuhuoneitten?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Siivoan joka päivä. Mitään pommia ei ole, kun tasoille en kerää tavaraa. Tiskit koneeseen heti, vaatteet menee kuivauksen jälkeen kaappiin. Pölyjen huiskutus, imurointi ym pari kertaa viikossa. Kaikelle on oma paikka.
Kaikenmoista ylläpitosiivousta teen siis pitkin viikkoa esim wc:ssa altaan ja peilin pyyhintä. Keittiössä kaapinovet pyyhin heti jos roiskuu jotain. Roskakaapin tsekkaus ja pyyhintä automaattisesti, kun vien roskat
Inhoan sotkua ja suursiivousta siivous on huomaamaton rutiini
Noin minäkin tekisin, mutta kroonisesti sairaana se on mahdotonta. Välillä on jopa viikon kestäviä kipu- ja väsymyskohtauksia, jolloin jaksaa tehdä juuri ja juuri sen pakollisen, eli syödä ja käydä vessassa. Joskus ei jaksa edes syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin tehdä seuraavan listan. Keittiö:
Tiskit, tarvittaessa astianpesukoneen tyhjennys/täyttö
Muut tavarat paikoilleen
Tasojen, pöytien ja hellan päällisen pyyhintä
Tiskipöydän ja altaitten ja hanan pesu
Jääkaapista vanhentuneet ruuat pois, ja jääkaapin hyllyjen pyyhintä
Pölyjen pyyhintä
Roskien vienti ulos
Imurointi ja lattian pesu
Maton tamppauskeittiössä matto? mitä helv.....
Mulla on keittiön lattialla räsymatto ja se on ihana ja tekee keittiöstä kodikkaan. Olis tosi ankea ilman mattoa.
Mulla on tiskialtaan edessä pikkumatto, jotta lattialle ei roisku vettä.
Vierailija kirjoitti:
Muut tavarat paikoilleen
Pölyjen pyyhintä
Roskien vienti ulos
Maton tamppaus
Ahdistun. Johtuu siitä, että aina, kun teininä lapsuudenkodissani aloin oma-aloitteisesti siivoamaan keittiötä (missä siivottavaa riitti aina), tuli äitini opastamaan, ja kertomaan, mitä muuta minun pitää siivota, koska siivoan sen, mistä olin aloittanut. Tyyliin: Pyyhin jääkaapin ovesta enimmät tahrat pois -> pitää pestä koko jääkaappi. Pyyhin hellan -> pitää pyyhkiä myös hellan takaseinä ja puhdistaa liesituuletin. Pyyhin tiskipöydän ihan kokonaan (harvinaista äitini keittiössä) -> pitää pestä myös tiskipöydän takaseinä. Jos sitä jo teki, tuli seuraavaksi ohjeeksi pyyhkiä kuivauskaappien ovet. Niihin asti jos oli kerennyt ennen kuin äiti huomasi, tuli ohje tyhjentää kuivauskaapit ja pestä ne.
Ei siinä mitään, että yhden paikan siivottuaan jatkoi seuraavaan, mutta kun olisi pitänyt yhtä paikkaa siivotessa jo suunnitella seuraavaa. Toki joillakin toimii, mutta ei minulla.
Älkää tuhotko mattojanne tamppaamalla niitä! Ainoastaan räsymatot kestävät tamppaamista, muille matoille se tekee vaan vahinkoa ja on ihan turhaa riehumista.
Mä siivoan kaksi kertaa viikossa ja kaikille tavaroille on oma paikkansa johon ne käytön jälkeen palautetaan. Lapsena opittu tapa, siivouskin. Puhtaassa ja siistissä kodissa viihtyy ja on ihana asua.
Eteinen ja keittiö valmiit! Kuka tekis listan vaikka kylppäriin tai olkkariin?
Täällä sataa, hyvä päivä siivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut tavarat paikoilleen
Pölyjen pyyhintä
Roskien vienti ulos
Maton tamppausAhdistun. Johtuu siitä, että aina, kun teininä lapsuudenkodissani aloin oma-aloitteisesti siivoamaan keittiötä (missä siivottavaa riitti aina), tuli äitini opastamaan, ja kertomaan, mitä muuta minun pitää siivota, koska siivoan sen, mistä olin aloittanut. Tyyliin: Pyyhin jääkaapin ovesta enimmät tahrat pois -> pitää pestä koko jääkaappi. Pyyhin hellan -> pitää pyyhkiä myös hellan takaseinä ja puhdistaa liesituuletin. Pyyhin tiskipöydän ihan kokonaan (harvinaista äitini keittiössä) -> pitää pestä myös tiskipöydän takaseinä. Jos sitä jo teki, tuli seuraavaksi ohjeeksi pyyhkiä kuivauskaappien ovet. Niihin asti jos oli kerennyt ennen kuin äiti huomasi, tuli ohje tyhjentää kuivauskaapit ja pestä ne.
Ei siinä mitään, että yhden paikan siivottuaan jatkoi seuraavaan, mutta kun olisi pitänyt yhtä paikkaa siivotessa jo suunnitella seuraavaa. Toki joillakin toimii, mutta ei minulla.
Älä suotta ahdistu, sähän voit hoitaa oman kotisi siivouksen jollain itsellesi sopivalla metodilla. Mulle sopii tämmöiset listat. :)
Olohuone:
Kerää roskat
Kerää astiat
Kerää pyykit
Tavarat paikoilleen
Olohuoneeseen kuulumattomat tavarat eteiseen
Pyyhi pölyt
Imuroi
Pese lattiat
Makuuhuone(et)
Kerää roskat
Kerää astiat
Kerää pyykit
Tavarat paikoilleen
Makkariin kuulumattomat tavarat eteiseen
Vaihda lakanat
Pyyhi pölyt
Imuroi
Pese lattiat
Keittiö:
Kerää roskat
Kerää astiat ja astianpesukone päälle
Tavarat paikoilleen
Keittiöön kuulumattomat tavarat eteiseen
Pyyhi pinnat
Siivoa jääkaappi,sisältä ja ulkoa
Pyyhi mikro
Pese kahvinkeiton
Tiskaa ja pese tiskiallas
Imuroi
Pese lattiat
Kylppäri:
Laita irtotavarat (roskis, pyykkikori jne) pois
Pikkusälä paikoilleen
Kylppäriin kuulumattomat eteiseen
Siivoa lattiakaivo
Imuroi
Pese vessa
Pese käsienpesuallas
Pese, huuhtele ja kuivaa lattiat
Pyykit koneeseen
Tavarat paikoilleen
Eteinen
Palauta kaikki irtotavara omiin paikkoihinsa, jos et tehnyt siivotessa.
Tavarat paikoilleen
Siisti naulakot,turhat takit/kengät kaappiin tms
Imuroi
Pese lattiat
Siisti ja kotoisa koti kirjoitti:
Mä siivoan kaksi kertaa viikossa ja kaikille tavaroille on oma paikkansa johon ne käytön jälkeen palautetaan. Lapsena opittu tapa, siivouskin. Puhtaassa ja siistissä kodissa viihtyy ja on ihana asua.
Kuulostaa kivalta. Tuohon minäkin pyrin, mutta vielä on tavaran karsimista ja raivaamista sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Olohuone:
Kerää roskat
Kerää astiat
Kerää pyykit
Tavarat paikoilleen
Olohuoneeseen kuulumattomat tavarat eteiseen
Pyyhi pölyt
Imuroi
Pese lattiatMakuuhuone(et)
Kerää roskat
Kerää astiat
Kerää pyykit
Tavarat paikoilleen
Makkariin kuulumattomat tavarat eteiseen
Vaihda lakanat
Pyyhi pölyt
Imuroi
Pese lattiatKeittiö:
Kerää roskat
Kerää astiat ja astianpesukone päälle
Tavarat paikoilleen
Keittiöön kuulumattomat tavarat eteiseen
Pyyhi pinnat
Siivoa jääkaappi,sisältä ja ulkoa
Pyyhi mikro
Pese kahvinkeiton
Tiskaa ja pese tiskiallas
Imuroi
Pese lattiatKylppäri:
Laita irtotavarat (roskis, pyykkikori jne) pois
Pikkusälä paikoilleen
Kylppäriin kuulumattomat eteiseen
Siivoa lattiakaivo
Imuroi
Pese vessa
Pese käsienpesuallas
Pese, huuhtele ja kuivaa lattiat
Pyykit koneeseen
Tavarat paikoilleenEteinen
Palauta kaikki irtotavara omiin paikkoihinsa, jos et tehnyt siivotessa.
Tavarat paikoilleen
Siisti naulakot,turhat takit/kengät kaappiin tms
Imuroi
Pese lattiat
Kiitos! Mä siirryn nyt tuonne kylppäriin ja siivoan sen. Lisään siihen vielä peilistä/peilikaapista tahrojen pyyhintä.
Kylppäri ja pieni wc siivottu! Jee.
Yleisesti:
Aloita irtotavaraoiden keräämisestä ja laittamista oikeisiin paikkoihin. Jos sekalaista irtosälää on paljon, voi ne kaikki viskoa isoon laatikkoon tai säkkiin, odottamaan paikalleen laittoa siivouksen lopussa. Roskat heti roskiin, likaiset tiskit tiskikoneeseen, tai tiskaa käsin tiskit ensin.
Kun irtotavarat ovat poissa pöytien ja muitten tasojen pinnoilta, etene ylhäältä alas. Eli putsaa ensin yksittäiset tahrat mitä satut huomaamaan korkealla, esim. roiskeet keittiön yläkaapissa, peilit seinällä, tai pyyhi ensin lieden yläosa. Sen jälkeen siirry kaikkien tasojen putsaamiseen, sitten alakaapit ja viimeiseksi lattia.
Kylppärissä pitää poikkeuksellisesti imuroida ensin lattia, ennen kuin rupeaa lotraamaan fairylla ja vedellä.
AuriKatariinan youtube-videoista saa aika hyvin vinkkejä, miten siivota vaikeita tahroja kotona.
Minä olen allerginen siivoispäivälle. Sama vaiva näyttää periytyneen myös lapsilleni. Oireena ihan tolkuton väsymys, joskus myös lievää ahdistuneisuutta. Ja kun hommat on saatu tehtyä, oireet helpottavat.
Esikoiseni on ratkaissut ongelman niin, että hänellä ei ole siivouspäivää. Ei hän siivoamiselle ole allerginen, joten hän siivoaa silloin, kun kerkeää, ja robotti-imuri viimeistelee hommat.