Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SH-opiskelijan näyttökoe hylätään, jos ei osaa mitata verenpainetta stetoskoopilla ja ehohopeapainemittarilla. Entä jos insinööriopiskelija ei osaa laskea jakolaskua laskutikulla?

Vierailija
05.08.2022 |

Laskutikussa ja funkitiolaskimessa on vain yksi ero: Muistipaikkojen määrä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö sairaanhoitajaopiskelijan näyttökoe?? Enpä ole kertaakaan sellaiseen törmännyt vaikka olen opiskelijoita vuosikaudet ohjannut.

Lähihoitajaopiskelijoilla sen sijaan on jäätävät tiukat näytöt.

Komppi tälle. Lähihoitajakoulutuksessa oli, sairaanhoitajakoulutuksessa ei. 

Vierailija
22/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö sairaanhoitajaopiskelijan näyttökoe?? Enpä ole kertaakaan sellaiseen törmännyt vaikka olen opiskelijoita vuosikaudet ohjannut.

Lähihoitajaopiskelijoilla sen sijaan on jäätävät tiukat näytöt.

Teilläkö ei joudu sh-opsikelijat antamaan näyttöä edes pistämisestä?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörit joutuvat opettelemaan derivoimaan ja integroimaan käsin, vaikka työelämässä laskut tehdään tietokoneella. Tämä meni nyt vähän pieleen :D

Laskiessa on tärkeä ymmärtää mitä on laskemassa ja millainen lopputulos pitäisi saada noin suurinpiirtein. Kun tämä on hanskassa, sen jälkeen on turvallista käyttää laskinta tai tietokonetta.

Vierailija
24/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa manuaalimittaamisessa on sellainen hankaluus, että niitä ääniä ei välttämättä kuule millään ilveelläkään jos stetoskoopin nupit eivät mene korviin kunnolla. Omassa ryhmässäni oli useampi sellainen jolla oli niin pienet korvakäytävän reiät, että stetarilla ei saatu kuulumaan mitään. Piti vaihtaa pienemmät "nupit", sitten vasta kuului. Mutta niitä ei edes lähimainkaan kaikkialla ole. 

TÄMÄ. Itselläkin meni pitkään että pääsin edes kuulemaan noita ääniä, luulin etten vaan osaa. 

Vierailija
25/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en osaa laskea edes laskuja, joissa on erilaisia sulkuja ([{

Ei mitään käryä mikä niiden tärkeysjärjestys oli.

En osaa ratkaista toisen asteen yhtälöä vaikka on se kaava annettu.

Derivointia ja integrointia en ymmärrä mitä ne ovat, vaikka kurssin kävin kolme kertaa.

Koulutukseltani olen insinööri, pörssiyhtiössä keskiportaan johtaja työn puolesta, osastoni kokoluokka muutaman miljoona euroa per vuosi.

Omasta mielestäni olen pärjännyt ihan ok, vaikka matematiikka ei taivukaan.

M40

Olet trolli.

Matikassa ei laskuissa ole erilaisia sulkuja.

Derivointi ja integrointi vaadittiin jo pääsykokeissa, joiden avulla pääsit sisään. Ja lukiossa.

Vierailija
26/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ulkolainen ohjevideo.

Vierailija
27/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Derivointia ja integrointia en ymmärrä mitä ne ovat, vaikka kurssin kävin kolme kertaa.

Koulutukseltani olen insinööri, pörssiyhtiössä keskiportaan johtaja työn puolesta, osastoni kokoluokka muutaman miljoona euroa per vuosi.

M40

Itse olen Aallon KTM enkä tiedä mitään enkä osaa mitään. Hienoilla arvosanoilla kuitenkin valmistuin.

Vierailija
28/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

Sulkujen kanssa laskeminen aloitetaan sisimpien sulkujen sisältä ulospäin.

Derivoinnilla lasketaan kohta, jossa käyrää yhdessä pisteessä sivuava suora on vaakasuora. Näin saadaan selville, missä on pienin tai suurin arvo.

Integroinnilla lasketaan käyrän alle jäävä pinta-ala.

Vierailija
29/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakolasku pitää pystyä laskemaan päässä vähintään 5 desimaalin tarkkuudella. Jos ÄO on 100.

Vierailija
30/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M40

Olet trolli.

Derivointi ja integrointi vaadittiin jo pääsykokeissa, joiden avulla pääsit sisään. Ja lukiossa.

Hämmästyttävän moni derivoi ja integroi mekaanisesti ymmärtämättä, miksi niin tehdään. Hyvä nostaa tämä opetuksen ongelma esiin.

Vierailija
31/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enään elohopeamittareita. mm Hg on yksikkö.

Vierailija
32/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan maailmansodan jälkeen, kun tietokoneet eivät enää toimi, se valtio, jonka insinöörit osaavat käyttää laskutikkuja rakentavat 4. Maailmansodan ydinpommit.

Laskutikuilla ja taulukkokirjoilla suunniteltiin Hiroshiman ja Nagasakin pommitkin. Manuaalisesti ja käsityönä. Samoin kuten verenpaineen mittauskin. Ei ollut ATK-verkkoa tai Tinderiä silloin.

Vierailija
33/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalimittarilla mittaaminen on erittäin tarpeellinen taito. Manuaalimittari antaa tarkan tuloksen ja samalla kuuntelet stetiskoopilla sykettä jolloin varmasti havaitset epäsäännöllisen rytmin. Kotihoidossa ainakin itse kannan manuaalimittaria näistä syistä ja siksi, että patterit loppuvat juuri silloin, kun ei tarvitsisi.

Vierailija
34/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manuaalimittarilla mittaaminen on erittäin tarpeellinen taito. Manuaalimittari antaa tarkan tuloksen ja samalla kuuntelet stetiskoopilla sykettä jolloin varmasti havaitset epäsäännöllisen rytmin. Kotihoidossa ainakin itse kannan manuaalimittaria näistä syistä ja siksi, että patterit loppuvat juuri silloin, kun ei tarvitsisi.

Oletko kuullut että varapatterit voisi panna laukkuun mukaan?

Vierailija
35/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitääkin hylätä! Kävin työhöntulotarkastuksessa ja th.n verenpainemittarista oli patteri loppu ei voinut mitata verenpainettani. Naapurihuoneessakaan ei ollut lainata. Hoitaja varasi mulle uuden ajan kahden päivän päähän. Työni aloitus päiväkodissa viivastyi!!

Vierailija
36/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alalla tietokone laskee. Mutta välillä pitää vaan itse tehdä ne kaavat ja tietää mitä lukuja muutetaan kun määräykset muuttuu. Kaikkeen ei oke joka paikkaan soveltuvaa valmista ohjelmaa. T. Suunnitteluinsinööri, joka osaa käyttää laskutikkua.

Vierailija
37/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri osaa laskea sen jakolaskun paperilla.

Ikävää jos se on sinusta vaikeaa, se opitaan usein jo alakoulussa.

Vierailija
38/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut että varapatterit voisi panna laukkuun mukaan?

Tai sit opettelee yhden yksinkertaisen taidon.

Jos se tuohon kolahtaa niin ei se pärjäisi oikeassa elämässä muutenkaan.

Vierailija
39/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakutikku ja logaritmitaulokko olivat aikaisemmin tärkeitä työvälineitä.

Vierailija
40/50 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M40

Olet trolli.

Heippa,

En ole trolli.

Matematiikassa on erilaisia sulkuja, nämä opetettiin jo ala-asteella joskus 90 luvun alussa.

Derivointia ja integrointia ei mielestäni vaadittu pääsykokeessa, aikuiskoulutuslinja, pääsykriteerien painotus oli erilainen kuin nuorisopuolella.

Amkhon pääsee myös ammattikoulupohjalta, tosin sen lisäksi olen myös ylioppilas vuodelta 2001.

M40