Harrastatko minimatkailua ja mikä on suosikkikohde?
Me päätettiin miehen kanssa, että käytetään matkailurahat ympäri vuoden pieniin reissuihin. Aiemmin on ollut tapana esim. kesällä käydä 3 viikkoa Italiassa tai nyt korona-aikaan viime kesänä lapissa. Siihen ne rahat kuluikin ja sitten taas pitkä säästäminen seuraavaan. Nyt alkaa uusi elämä. Pieniä matkoja viikonloppuisin eikä mitään säästämistä ensi kesän pitkään matkaan.
Vinkkejä varten kyselen, mitkä olleet omia suosikkikohteitasi lyhyille matkoille. Me tykättiin Mathildedahlista pe-su ja Nauvo ja Jurmo (saaristossa) oli myös hauskat kohteet.
Kommentit (93)
Jos noilta suunnilta kuin Mathildedal ja Jurmo, niin Hanko/Tammisaari ja Porin Yyteri. Mutta nämäkin on kesäkohteita. Talvella sitten isompia kaupunkeja ja teatteria, museoita, kylpylöitä.
Vielä halvemmalla pääsette, kun ei ole pakko käydä yhtään missään, vaikka olisikin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kivoja kohteita ovat olleet Rovaniemi, Kuopio, Oulu, Turku, Rauma, Vaasa, Kokkola ja Kuusamo. Näistä osa on selkeästi kesäkaupunkeja ja osa talvikaupunkeja, osa molempia, Kuusamoon voi mennä kesällä ja talvella ja aina on paljon tekemistä upeissa maisemissa. Lapsiperheen mukava viikonloppu on Sotkamossa. Porvoota jo kehuttiinkin ja se on kaunis paikka.
Riippui varmaan, missä päin Suomea asuu. Minnekään Rovaniemelle tai Kuusamoon ei etelästä minilomalle tee mieli. Olen varhaisvuodet Kittilässä kasvanut ja aika paljon kesäisin lapsena oleskellut. Ei sovi kaikille, koska sääskiä on sakeana soppana ympärillä. Ehkä Rovaniemen tunnelma sama kesällä. Talvella nättiä, kylmää ja pimeää.
Jos Helsingistä lähtee niin kohtuullisen matkan päässä:
-Kirkkonummi: käy päiväkohteeksi. Löytyy mm. Porkkalan merimaisemia ja Långvikin kylpylä.
-Tammisaari: kauniita taloja ja maisemia, kiva erityisesti kesällä.
-Hamina: kävellen helppo kulkea, löytyy merta ja pieniä nähtävyyksiä.
-Porvoo: mukavia kahviloita ja ravintoloita, vanhakaupunki, kirkko, Brunbergin myymälä.
Matkavinkkinä:
Monissa kohteissa ei tarvitse omaa autoa. Menkää julkisilla, Onnibussilla säästää pitkän pennin ja jää rahaa muuhun. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppumatkat Suomessa nielaisee sen verran ison summan, että mieluummin sitten säästän vähän ja lähden jonnekin kauemmas. Rahalle ei mielestäni saa niin paljoa vastinetta täällä.
Kyllä ne lentokoneessa maksaa. Ehkä muualla saa paremmin vastinetta, mutta lentomatkailu on oikeasti kallista. Ihan jo lentokentän pysäköintimaksuista alkaen. Nyt kesällä Hki-Vantaalla oli pakko syödä jotain, kun oli hirveä nälkä. Kaksi voileipää, kaksi pientä omenamehua ja kaksi kahvia noin 34 euroa. Missään ei ole noin kallista.
Entä pikaruokapaikan kahvi + lentokentän kaupasta riisipiirakka tai croissant, n. 1,50€/ nenu.
Ehkä nauran. Eihän lentokentällä ole muuta kauppaa kuin Alepa saapuvien lentojen puolella. Ei sinne edes pääse turvatarkastuksen jälkeen. Ja missä siellä on pikaruokapaikka, josta saat kahvin alle kolmella eurolla? Jossain on ollut tarjous, että jälkiruuaksi aterian jälkeen edullisempi kahvi, olisiko ollut 2 euroa, mutta ensin pitää syödä se ateria.
Itse otan monesti lentokentälle omat sämpylät mukaan ja ostan sieltä korkeintaan kahvin. Ei se matkabudjetti kaadu siihen kympin lentokenttäleipään mutta periaatteessa en halus maksaa jostain väsyneestä croissantista ja kahvista ryöstöhintaa. Jos se ruoka olisi edes hyvää, niin ei harmittaisi niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos noilta suunnilta kuin Mathildedal ja Jurmo, niin Hanko/Tammisaari ja Porin Yyteri. Mutta nämäkin on kesäkohteita. Talvella sitten isompia kaupunkeja ja teatteria, museoita, kylpylöitä.
Vielä halvemmalla pääsette, kun ei ole pakko käydä yhtään missään, vaikka olisikin varaa.
Mä lähtisin kyllä porin yyteriin koska vain, kunhan meri on avoin porissa on myös reposaari, siellä en ole itse käynyt.
Jos ajattele viikonloppua pitkänä viikonloppuna, 3-4 päivää, niin ivaloon menee lentoja.
Kun viettää Kemissä viikonlopun alkaa kotikaupunki vaikuttaan niin hyvältä ettei tarvi matkustella.
Me tehdään säännöllisesti viikonloppureissuja mummolaan, kun halutaan nähdä sukulaisia, eli hirveän usein ei muualle matkusteta.
Joskus toki matkaillaan muuallekin. Vaasassa oltiin miehen kanssa kaksin viimeksi yön yli lomalla, oli kiva kaupunkiloma. Turun ja Hämeelinnan keskiaikamarkkinoilla ollaan monesti piipahdettu ihan päiväreissulla, mutta niihin saisi helposti yhdistettyä vaikka linnakierroksen toiselle päivälle, jos haluaa yötä olla.
Työkaveri Munkkiniemestä kertoi joskus viettävänsä kaupunkilomia Helsingissä, kerran taisivat ex tempore jäädä keskustaan hotelliin samalla kun mies haki vaihtovaatteet ja unilelut kotoa ratikalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Porin Yyteri on kokematta. Missä kannattaa majoittua? Hyvä hinta/laatusuhde.
Ei me suoraan sanottuna yritetä säästöä saada, vaan että olisi enemmän elämää myös muulloin kuin kesälomilla. Mieheni kanssa ollaan vuosikaudet laitettu kesälomatilille pari sataa kuussa molemmat ja joskus veronpalautuksista vähän isompikin summa. Mutta se on sitten vaan se 3 viikon Italian reissu tai vastaava, mitä saadaan. Sitten ei taas ole paljon mitään odotettavaa. Kotona, töissä, kotona, töissä, välillä muutama tunti harrastuksissa. Tekisi mieli tehdä muutakin, viikonloppuloma piristää kummasti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Eckerö Line järjestää risteilyn hankoon elokuun lopussa, vinkkinä kiinnostuneille.
Itse olen tykännyt mm Ruissalo spa:sta (tänne lähtisin talvella), yyteristä, kalajoesta. Tampereella työväenkortteli on kiva. Turussa jokiranta.
Perusristeilyt on mukavia, tykkään näistä silloin kun on vähemmän väkeä.
Sitten retkeily lähiluonnossa on usein elämys, varsinkin jos yöpyy teltassa.
Mikä risteilyissä on Se Juttu? Itselleni laivamatka on pakollinen tapa siirtyä Suomesta Viroon tai Ruotsiin, en ole koskaan ymmärtänyt, miksi varta vasten lähtisin laivalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Porin Yyteri on kokematta. Missä kannattaa majoittua? Hyvä hinta/laatusuhde.
Ei me suoraan sanottuna yritetä säästöä saada, vaan että olisi enemmän elämää myös muulloin kuin kesälomilla. Mieheni kanssa ollaan vuosikaudet laitettu kesälomatilille pari sataa kuussa molemmat ja joskus veronpalautuksista vähän isompikin summa. Mutta se on sitten vaan se 3 viikon Italian reissu tai vastaava, mitä saadaan. Sitten ei taas ole paljon mitään odotettavaa. Kotona, töissä, kotona, töissä, välillä muutama tunti harrastuksissa. Tekisi mieli tehdä muutakin, viikonloppuloma piristää kummasti.
-ap
Tuo on varmaan hyvä taktiikka, varsinkin jos ne pitkät Italianlomat on jo koettu.
Vuoden ympäri voi majoittua Virkistyshotelli yyterissä, kesällä on sitten enemmän vaihtoehtoja.
Hehkutan vähän vielä Ruissalo spa:ta. itse tykkään, viihtyisä, sekä itse kylpylähotelli että ympäristö, eikä niin hintava kuin naantali spa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eckerö Line järjestää risteilyn hankoon elokuun lopussa, vinkkinä kiinnostuneille.
Itse olen tykännyt mm Ruissalo spa:sta (tänne lähtisin talvella), yyteristä, kalajoesta. Tampereella työväenkortteli on kiva. Turussa jokiranta.
Mikä risteilyissä on Se Juttu? Itselleni laivamatka on pakollinen tapa siirtyä Suomesta Viroon tai Ruotsiin, en ole koskaan ymmärtänyt, miksi varta vasten lähtisin laivalle.
No jos ei yhtään nauti siitä, niin ei ole pakko :) ei kaikki tykkää sanoista asioista. Itse tykkään olla merellä. Sitten laivalla on sellainen rento tunnelma, siitä tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. On piristävää joku pikkureissu noin kerran kuussa. Aina on jotain odotettavaa. Hanko on suosikki. Porvoo myös kiva. Ylipäätään rannikkoseutu. Joskus vuokrataan mökki viikonlopuksi tai käydään risteilyllä. Joskus pitkä viikonloppu jossain euroopan kaupunkikohteessa. Kesällä ja vuodenvaihteessa kuitenkin myös vähintään viikon oikea matka. Yleensä kesällä 2-3 viikkoa, ja talvella viikko kun lomat ei riitä enempään. Talvella kanaria on vakio, kesällä Italia meilläkin yleensä.
Mä oon monta kertaa miettin tuota Hankoa, mutta mieheni epäilee paikkaa. Mitä suosittelet siellä ?
Se on niin pieni paikka että kaikki tulee kyllä nähtyä jos sinne menette. Siellä on tosi kaunista, sehän on niemi joka siis meren ympäröimä lähes kokonaan. Appelgrenin tien varrella ihania vanhoja pitsihuviloita, tunnelmallinen itäsatama makasiini-ravintoloineen, ja neljän tuulen tupa nyt ainakin. Kävelykadulla on joitain putiikkeja, vaikka Hanko ei nyt varsinaisesti mikään shoppailu-paikka olekaan. Keskiviikkoisin on iltatori itäsatamassa. Se on oikeastaan se paikka itsessään, ja tunnelma siellä mikä on se juttu. Kesällä tietty parhaimmillaan. Rannat on upeat ja niitä on paljon. Niin joo, jos nauttii luonnosta niin tulliniemen luontopolku on kyllä suosittelemisen arvoinen. Johtaa manner-Suomen eteläisimpään kohtaan josta upeat näköalat kyllä. Ja puistovuoren lemmen polku tietty! Sieltäkin ylhäältä mahtavat näkymät. Eväät mukaan ja sinne ylös kallioille etsimään oma kiva sopukka. Kesällä tietty. Polkupyörät kannattaa vuokrata niin paikan saa hyvin haltuun. Auton voi jättää vaikka turisti-infon liepeille parkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppumatkat Suomessa nielaisee sen verran ison summan, että mieluummin sitten säästän vähän ja lähden jonnekin kauemmas. Rahalle ei mielestäni saa niin paljoa vastinetta täällä.
Kyllä ne lentokoneessa maksaa. Ehkä muualla saa paremmin vastinetta, mutta lentomatkailu on oikeasti kallista. Ihan jo lentokentän pysäköintimaksuista alkaen. Nyt kesällä Hki-Vantaalla oli pakko syödä jotain, kun oli hirveä nälkä. Kaksi voileipää, kaksi pientä omenamehua ja kaksi kahvia noin 34 euroa. Missään ei ole noin kallista.
Minä en tarkoittanut lentomatkailua vaan esim. junamatkoja, hotelleja ja ruokaa (kaupasta tai ravintolasta ostettuna). Kävimme vastikään keskellä viikkoa kaksi yötä Turussa ja helsinkiläisinä junamatkat lohkaisi budjetista jo parisataa. Samoin hotelliin kului satasia. Eli pelkät pakolliset kulut vei kahdelta hengeltä yli 400 euroa. Vertailuksi otan Berliinin, jossa kävimme kesäkuussa pitkän viikonlopun verran. Lennot ja hotelli 4 yöltä 500€/2 hlöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tarkoittanut lentomatkailua vaan esim. junamatkoja, hotelleja ja ruokaa (kaupasta tai ravintolasta ostettuna). Kävimme vastikään keskellä viikkoa kaksi yötä Turussa ja helsinkiläisinä junamatkat lohkaisi budjetista jo parisataa. Samoin hotelliin kului satasia. Eli pelkät pakolliset kulut vei kahdelta hengeltä yli 400 euroa. Vertailuksi otan Berliinin, jossa kävimme kesäkuussa pitkän viikonlopun verran. Lennot ja hotelli 4 yöltä 500€/2 hlöä.
Ei maksa 2 aikuista edestakaiset junamatkat Helsingin ja Turun välillä kahtasataa euroa. Voit valita esim. lipun yhteen suuntaan 30 euroa ja takaisin 30 euroa, jolloin hinnaksi tulee 120 euroa kahdelta hengeltä.
Kyllä mekin aiemmin käytiin Berliinissä, Varsovassa, Splitissä. Huomautan vaan, että lisäkustannukset esim. meiltä maksaa monesti saman verran kuin koko reissu. Siis jos omalla autolla kotoa ajaa lentokentälle, pysäköintimaksut 60-120 euroa. Me ei mihinkään Jumboon asti autoa jätetä, jos ollaan reissussa torstai-illasta sunnuntai-iltaan. Ajan säästämiseksi se on saatava lähelle terminaalia, jossa on kallista. Eikä ne ole taksitkaan halpoja siellä lomakohteessa. Taksilla hotellille ja hotellilta lentokentälle, niin helposti menee vähintään 50 euroa, jopa satanen, riippuen miten kaukana lentokenttä.
En ymmärrä, miksei ihmiset laske kokonaiskustannuksia. Lento ja hotelli on vain osa niistä matkakustannuksista. Lyhyellä reissulla saa varata useamman satasen lisäkuluihin. Paitsi jos on aikaa. Sitten voi etsiä niitä halpoja parkkipaikkoja tai mennä monella junalla tai bussilla vaihtaen lentokentille, etsiä paikallisliikenteen aikatauluja yms.
Kööpenhamina on kiva viikonloppureissulle.
Jos tyytyy todella vähään ja joku kivikasa on ns nähtävyys, niin mikäs siinä.
Itse lähden minimatkalle Sisiliaan.
Saksassa vielä elokuun ajan voi matkustaa koko kuun yhdeksällä eurolla paikallis- ja lähiliikenteessä.
Painukaa nyVITTUUNsen Matildedahlinne kanssa. Paskempaa itseriittoisten miljonäärien tekokylää saa etsiä.