Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On sangen huvittavaa kun ihmiset panikoi mahdollisista tulevista sähkökatkoista

Vierailija
05.08.2022 |

Meille täällä haja-asutusalueella asuville ne on enemmän kuin tuttu juttu. Useamman kerran vuodessa noita tunnin sähkökatkoja tulee, eikä niistä tiedä etukäteen mitään ja silti niiden kanssa on pärjätty.

Jos nyt ensi talvena noita lyhyitä tunnin sähkökatkoja tulee, niin niistä kyllä kerrotaan etukäteen, eli niihin voi varautua etukäteen, joten mitään ongelmia niistä ei ainakaan yksityistalouksissa tule olemaan.

On hyvä vaan, että ihmiset joutuvat hieman pähkäilemään omaa sähkönkäyttöään.

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetin ladata tänään aurinkopaneelilla virtapankkia, 3% kerkesin saada talteen ennenkuin aurinko meni pilveen ja lataus loppui siihen. Jos saa ladattua vain 3% päivässä, virtapankki on täynnä vasta yli kuukauden kuluttua, että sillä saisi sitten jonkin kerran puhelimen akun ladattua, tai paristoja tms.

Vierailija
122/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköala oli lakossa muistaakseni v. 1978. Silloin oli sähkökatkoja. Ne ilmoitettiin etukäteen uutisissa. Kestivätköhän tunnin tai pari päivässä. Ruoka laitettiin ennen katkon alkua, eikä vesi ehtinyt putkissa isommin jäähtyä.

Meillä ei ollut pakastinta. Eikä kellään ollut tietokonetta. Televisiosta ei näkynyt mitään eikä radiosta kuulunut. Iltahämärä tuli, mutta sitä vaan istuttiin kaikessa rauhassa, ja odoteltiin valojen syttymistä. Eikä kukaan kuollut.

No mutta katso nyt näitä nuoria sukupolvia. Ei ne kyllä oikeasti välttämättä selviä hengissä tällaisista koettelemuksista. :D

Ensin ette opeta ja sitten pilkkaatte.

Tässäkin ketjussa on hyödyllistä tietoa, mutta kun se ei mene perille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lämmitetään vauvalle tuttipullo ilman sähköä? Vauvan nälkää ei voi ennakoida millään.

Mä luulen että sähköjen katketessa tuttipullon lämmitys ei olisi edes suurin ongelmasi, jos kerran oikeasti olet noin kädetön.

50-60 vuotta sitten Suomessa oli vielä paljon taloja, jossa ei ollut lainkaan sähköä. Omat vanhempanikin elivät aikuisikään asti sähköttömissä pirteissä ja muuttivat alivuokralaiseksi sähköllisen omakotitalon yläkertaan vasta kun minä synnyin. 3 vuotta vanhemman veljeni tuttipullot sen sijaan lämmittivät sähköttömässä mökissä ihan ilman sähköä ja veljeni on täysissä ruumiin ja sielun voimissa yhä tänäkin päivänä.

Vierailija
124/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryöstäjiä ainakin tulee sitten enemmän, nykyään moni liike ja jotkut asunnotkin toimivat sähköisillä koodilukoilla. Ei ihme jos tulee paniikkia, voisi ajatella ettei olisi kiva jäädä esim. ulos -20C pakkasessa jos ovikoodi ei toimi ollenkaan koska sähkö, tai jos kalliin kaupan ovet aukeaa, koodilukkoja on myös muissa ovissa kuin rapun ovet. Ja tuskin sisälläkään on hyvä olla tulee sairaaksi jos lämmitys lähtee usean tunnin ajaksi. Ja kun katuvalot sammuvat niin varmasti on helpompi ryöstäjien tehdä kaikkea pimeässä, siitä oli ihan tutkimuskin että helpompi tehdä rikoksia pimeässä. Kännykän voi ladata powerbankilla se ei tule olemaan ongelma, vaan nuo muut asiat. Ja sitten se jos ruokakauppojen pakastealtaat sulaa, niin vatsatauti seuraa siitä jos myyvät ja asiakkaat syövät lämminneitä ruokia, minä olen jo monta kertaa saanut vatsataudin lämmenneistä tuotteista. En todellakaan usko että yksikään kauppa heittää pois tai jakaa ilmaiseksi pois lämmenneitä tuotteita ei, ne laitetaan myyntiin normaalihinnoilla tai 20% alennuksella. 

No mutta sittenhän se hissi ei ole ongelma, jos ei alaovestakaan pääse sisään . Kohta on kirveet ja retkikeittimet myyty loppuun kun sisukas suomen kansa valmistautuu kertaluonteiseen sähkökatkoon omalla asuinalueellaan välillä 17-19. Säilykkeetkin varmaan myydään kun ei enää kaupoista saa tuoretta ruokaa kun ne mätänee kahdessa tunnissa pilalle, eikä voi mitenkään varmaan sääntelyssä kiertää ruokakauppoja, kun se sähköjen katkaisu kiinteistökohtaisesti on nykyteknologialla niin kovasti vaikeaa. Toisaalta se mätäneminenkään ei ole ongelma kun eihän niitä voi edes myydä ilman sähköä.

Eiköhän oikeastaan osteta vaan pistolapiot jokaiselle ja mennä kaivamaan itsellemme monttu valmiiksi lähimetsään. Sinne voi sitten mennä jo valmiiksi köllimään kun tulee ilmoitus että ensi viikolla on sähkökatko teidän alueella. 

Osui ja upposi, päivän paras kommentti! 🤣🤣🤣

Minä ajattelin rakentaa iglun makkariin. Lumi on kuulemma hyvä eriste, inuiititkin nukkuvat niissä. Kyllä Suomen Turussa +5 asteen talvikeleillä tarkenee sisäiglussa sen 2 tuntia... Tiukkaa tekee mutta kyllä me tähän pystytään 💪💪💪

Vierailija
125/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole huomannut mitään panikoimista. Ja jos vaikka sellaista olisikin niin en silti ymmärrä aloitusta: "RUAHHAHAA, mitäs asutte siellä kaupungissa".

Kun sähkökatkot, jos niitä edes tulee vaikuttaa kaikkein pahiten yrityksiin ja kauppoihin, ei niinkään yksittäisten ihmisten asuntoihin.

Ja ihan vaan sulle tiedoksi, että sähkökatkoja kyllä tulee täällä kaupungeissakin vähän väliä varsinkin ukonilmoilla. Ehkä ne korjataan täällä vähän nopeammin kuin teillä, mutta ei se mikään uusi juttu ole jos sähköt välillä on jonkun aikaa poikki.

Vierailija
126/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lämmitetään vauvalle tuttipullo ilman sähköä? Vauvan nälkää ei voi ennakoida millään.

Mä luulen että sähköjen katketessa tuttipullon lämmitys ei olisi edes suurin ongelmasi, jos kerran oikeasti olet noin kädetön.

50-60 vuotta sitten Suomessa oli vielä paljon taloja, jossa ei ollut lainkaan sähköä. Omat vanhempanikin elivät aikuisikään asti sähköttömissä pirteissä ja muuttivat alivuokralaiseksi sähköllisen omakotitalon yläkertaan vasta kun minä synnyin. 3 vuotta vanhemman veljeni tuttipullot sen sijaan lämmittivät sähköttömässä mökissä ihan ilman sähköä ja veljeni on täysissä ruumiin ja sielun voimissa yhä tänäkin päivänä.

Mutta silloin oli paljon erilaisia tulisijoja. Nythän niistä vähistäkin pyritään pääsemään eroon.

Vierailija
127/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silloin oli paljon erilaisia tulisijoja. Nythän niistä vähistäkin pyritään pääsemään eroon.

Ihan perus kaasuretkikeittimen saa alle parillakympillä.

Vierailija
128/129 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siis voi lämmittää tuttipulloa vauvalle kahden tunnin sähkökatkon aikana. Oi voi sentään. Sota on raakaa ja vaatii uhrinsa. Taas se tuli todistettua. 

Vierailija
129/129 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ole huomannut mitään panikoimista. Ja jos vaikka sellaista olisikin niin en silti ymmärrä aloitusta: "RUAHHAHAA, mitäs asutte siellä kaupungissa".

Kun sähkökatkot, jos niitä edes tulee vaikuttaa kaikkein pahiten yrityksiin ja kauppoihin, ei niinkään yksittäisten ihmisten asuntoihin.

Ja ihan vaan sulle tiedoksi, että sähkökatkoja kyllä tulee täällä kaupungeissakin vähän väliä varsinkin ukonilmoilla. Ehkä ne korjataan täällä vähän nopeammin kuin teillä, mutta ei se mikään uusi juttu ole jos sähköt välillä on jonkun aikaa poikki.

Itsellä on ollut omakotitalossa vuosia tietokone jatkuvasti päällä ilman mitään varavirtaa, mutta se on sammunut vain reilun vuoden välein sähkökatkon takia. Eli sekunninkaan katkoja ei ole ollut kuin noin vuoden välein. Viime ukkosten aikaan oli tosin pari sekunnin katkosta. Tunnin katkos on täällä äärimmäisen harvinainen, muutaman kerran 20 vuodessa sellainen on ollut.