Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö töihin tehtaaseen koneenkäyttäjäksi liukuhihnalle, jossa vaarana menettää raaja (tai jopa pahempaa), vai olisititko työtön tuilla?

Vierailija
05.08.2022 |

Jos ei olisi muuta työpaikkaa tarjolla?

Riskeeraisitko terveytesi ja elämäsi 550e tukia suuremman palkan takia?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaara menettää raaja olisi oletettavasti aivan olemattoman pieni jos tämä työpaikka on Suomessa, täällä on kyllä hyvät työturvallisuuslait, joten ottaisin tämän työn.

Lait on hyvät, mutta toisin on niiden noudattamisen laita. Tiedän kokemuksesta.

Työntekijöiden vakuutuksissa pitäisi olla samanlainen bonusjärjestelmä kuin autojen vakuutuksissa, niin kiinnostaisi työnantajiakin laittaa työturvallisuus kuntoon.

Vierailija
22/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista työtä ei voi tarjota, jossa ei työsuojelulliset asiat, noinkin riskaabelit, ole kunnossa.

On oltava  suojaimet, koneet ja koneen ääressä työskentelevä, lisäksi työntekijä on perehdytettävä turvallisiin työtapoihin.

Että sillä lailla.

Jos itse tekee toisin kuin on opetettu ja aiheuttaa itse oman vammansa, niin en tiedä miten siihen sitten suhtaudutaan. Mutta nykyään työt pitää olla turvallisia ja työntekijän on tiedostettava turvalliset työtavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väinö Linna muuten kävi tehtaassa töissä vielä silloinkin kun ei olisi rahan puolesta tarvinnut käydä, koska hänen kirjansa myivät niin paljon.

Sanoi perusteluksi, että haluaa kuulla työläisten puhetta siellä tehtaalla, jotta saa inspiraatiota kirjoittamiseen siitä puheesta. Jos istuisi vain kotonaan, niin jäisi tuo inspis saamatta.

Vierailija
24/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi tehtaaseen, missä työsuojelua ei ole hoidettu lakisääteiselle tasolle. 

Kyllä niitä onnettomuuksia sattuu vaikka lakikirjassa sanottaisiin mitä. Ja aina ne ei ole itsestäkään kiinni.

Vierailija
25/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo sellaisessa työssä. Jos menen väärään paikkaan koneen ollessa käynnissä katkea luultavasti vyötärön kohdalta kahteen osaan, tuskin ainakaan selviä hengissä. Sormetkin voi vahingossa työntää leikkurin terien väliin, koska suoja on pois käytöstä.

Vierailija
26/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi. Puolassako se oli kun joku tyyppi työskenteli pyörivän laitteen lähellä oisko ollu joku sorvauslaite mutta kuitenki laite nappas miehen vaatteista kiinni ja se oli miehen menoa. Jäljelle ei jääny mitään miehestä juurikaan. Siitä on valvontakameran video olemassa netissä.

Tuo nyt voi tapahtua missä tahansa suomalaisessa metallipajassa, missä on sorvi tai pylväspora. Tuskin nyt ihan jauhelihaksi menee, mutta raaja voi kyllä irrota.

Vierailija
27/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, mikäs nappi täm 

Vierailija
28/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaara menettää raaja olisi oletettavasti aivan olemattoman pieni jos tämä työpaikka on Suomessa, täällä on kyllä hyvät työturvallisuuslait, joten ottaisin tämän työn.

Lait on hyvät, mutta toisin on niiden noudattamisen laita. Tiedän kokemuksesta.

Työntekijöiden vakuutuksissa pitäisi olla samanlainen bonusjärjestelmä kuin autojen vakuutuksissa, niin kiinnostaisi työnantajiakin laittaa työturvallisuus kuntoon.

Jep. Suojat laitetaan kyllä paikalleen kun tarkastaja kerran vuodessa käy ja sitten otetaan pois. Tosin osa koneista on hengenvaarallisia jo lähtökohtaisesti, mutta ei se näy ketään kiinnostavan.

Vierailija
29/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni meno ekalla kerralla pala peukalosta sirkkelissä ja toisella kerralla osui moottorisaha kämmeneen. Hermoja yritettiin parannella. Käsi ei toimi kunnolla. Tunto puuttuu.

Nyt on ollu seppä kyllä asialla. Tuo sirkkelihomma vie nipin napin menee vahingon piikkiin mutta hösöttäjältä vaikuttaa silti. Kuinka ihmeessä onnistui vetää moottorisahalla käteensä (hauska sanaleikki) kun niissä pitää olla molemmat kädet kahviossa että terä pyörii?

Onhan tuo aika sählä kyllä, mutta on meilläkin sellainen yhdellä kädellä käytettävä akkukäyttöinen moottorisaha. Sillä voisi kyllä toisen käden sahata, mutta vaatiihan sekin jo aikamoista sähellystä.

Vierailija
30/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista työtä ei voi tarjota, jossa ei työsuojelulliset asiat, noinkin riskaabelit, ole kunnossa.

On oltava  suojaimet, koneet ja koneen ääressä työskentelevä, lisäksi työntekijä on perehdytettävä turvallisiin työtapoihin.

Että sillä lailla.

Jos itse tekee toisin kuin on opetettu ja aiheuttaa itse oman vammansa, niin en tiedä miten siihen sitten suhtaudutaan. Mutta nykyään työt pitää olla turvallisia ja työntekijän on tiedostettava turvalliset työtavat.

Ja sitten kun teet yhden huolimattomuusvirheen vaikka väsyneenä saatat kuolla tai vammautua pahasti. Mutta se on semmosta.

Vierailija
31/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En menisi. Puolassako se oli kun joku tyyppi työskenteli pyörivän laitteen lähellä oisko ollu joku sorvauslaite mutta kuitenki laite nappas miehen vaatteista kiinni ja se oli miehen menoa. Jäljelle ei jääny mitään miehestä juurikaan. Siitä on valvontakameran video olemassa netissä.

Katsoin sen äsken. ei helv.

Vierailija
32/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista vaaraa oikeasti ol jos työturvallisuudesta on huolehdittu.

Menisin, 550 euroa kuukaudessa enemmän kuin tuki on paljon rahaa ja osan siitä voisi sijoittaa rahastoon kasvamaan.Vuodessa 6600 euroa + alempi veroprosentti ois ihan kiva juttu.

.Jonkin aikaa tuolla työskenneltyäni käyttäisin hyväksi työssä oppimaani ja hakisin muualle tai opettelisin muita hommia tehtaan sisällä. Lisää osaamistä, lisää liksaa.

Se mitä sä ap et taas tajua on se ettei noita hommia tartte tehdä loppuikää, vaan sen verran että saa jalan oven väliin työmarkkinoille.

Olet niin näköalaton.

Et ota huomioon työmatkakuluja ollenkaan, etkä työruokakuluja, tai kasvanutta energiankulutusta.

Sä et ota huomioon työmatkakuluvähennystä joka suoraan laskee veroprosenttia jos sitä on riittävästi eli käteen voikin jäädä enemmän rahaa.. Etkä sitä että eivät ne itse tehdyt eväät paljon maksa. Etkä sitä että ei se kasvanut energiankulutus niin paljon kasva että nälkäkuolema uhkais.

Olen ollut tehtaassa töissä. Pääsin parempiin hommiin oltuani tehtaassa töissä. Olen tehnyt kaikenlaista duunia jotten olisi työtön. Olen tehnyt töitä pienellä palkalla ja oppinut optimoimaan kuluni. 550 euroa/kk jonka saaminen ei riipu Kelan mielivallasta on ihan kiva juttu.

Oliko sulla vielä jotain muuta?

Vierailija
33/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sillä lailla.

Ja sitten kun teet yhden huolimattomuusvirheen vaikka väsyneenä saatat kuolla tai vammautua pahasti. Mutta se on semmosta.

Nyt on sellainen juttu että työntekijän velvollisuus on huolehtia siitä että hän on täydessä terässä. Jos väsyneenä on huolimaton se ei ole työantajan vika.

Vierailija
34/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levykeskus käsittelee 3m pitkää 3mm teräslevyä, voimaa koneessa sen verran, että esteeseen osuessaan koko levy menee mutkalle. Koneen 3000kg kantava pöytä, mistä ladataan levyt koneeseen, koneen ja pöydän välissä vajaa metri tilaa.

Mitä mahtaa tapahtua, jos käyttäjä hutiloi ja kävelee tuohon väliin, kone pakittaa ja käyttäjä jää levyn ja pöydän väliin. En halua tietää.

Vierailija
35/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sillä lailla.

Nyt on sellainen juttu että työntekijän velvollisuus on huolehtia siitä että hän on täydessä terässä. Jos väsyneenä on huolimaton se ei ole työantajan vika.

Ei niin. Pointti olikin että tehtaissa on vaarallista vielä vuonna 2022, vaikka on kuinka hienot työsuojelut sun muut.

Vierailija
36/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdasonnettomuuksista on hienoja videoita. Yhdellä hetkellä on pää ja seuraavalla ei.

Vierailija
37/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levykeskus käsittelee 3m pitkää 3mm teräslevyä, voimaa koneessa sen verran, että esteeseen osuessaan koko levy menee mutkalle. Koneen 3000kg kantava pöytä, mistä ladataan levyt koneeseen, koneen ja pöydän välissä vajaa metri tilaa.

Mitä mahtaa tapahtua, jos käyttäjä hutiloi ja kävelee tuohon väliin, kone pakittaa ja käyttäjä jää levyn ja pöydän väliin. En halua tietää.

..koneen edessä 3000kg kantava pöytä

Vierailija
38/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sillä lailla.

Luuletko oikeasti, että kukaan työnantaja ei painosta työntekijöitään töihin, vaikka ei ole työkunnossa? Jos ei suostu tekemään ylipitkää työpäivää, uhataan potkuilla. Ja koeajalla ei tarvita mitään perusteluja siihen. Myös sairaspoissaolo koeajalla voi aiheuttaa irtisanomisen. Myöskään lakisääteisten taukojen pitämistä ei joka puljussa katsota hyvällä.

nimim. "mieluummintyötön"

Vierailija
39/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/54 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua katsoa enkä olla katsomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi