Onko muillekin käynyt niin että oma koira haisee jotenkin ihan järjettömän hyvältä omaan nenään? Onko tää joku feromonijuttu?
Siis niinku jopa märkänä? Ihan huumaava tuoksu. Ainoastaan pas kas sa kierittyään ei ehkä ihan niin hurmaava.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Te koiraihmiset ootte yhtä ällöjä kuin ne rakkinne. Ja joo, haisette samalta.
Mene terapiaan käsittelemään noita vihan tunteitasi.
Minulla oli aikaisemmin useampi kissa. Upotin usein nenäni kissan turkkiin. Ihana, puhdas haju!
Äidilläni oli aikoinaan kollikissa, joka juoksi pitkin kyliä. Se haisi kyllä aivan karmealle. Sitä kissaa en mielelläni edes silittänyt, koska haju tarttui käteen. Äiti yritti sitä ajoittain pestä, huonolla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aikaisemmin useampi kissa. Upotin usein nenäni kissan turkkiin. Ihana, puhdas haju!
Äidilläni oli aikoinaan kollikissa, joka juoksi pitkin kyliä. Se haisi kyllä aivan karmealle. Sitä kissaa en mielelläni edes silittänyt, koska haju tarttui käteen. Äiti yritti sitä ajoittain pestä, huonolla menestyksellä.
Yleensä kyllä kissat on niiiin raikkaan tuoksuisia. Ulkonta tullessa vielä entisestäänkin.
Koirassa on punkkeja. Kun haistetelet koiraa saat mukana punkkeja ja niiden ulostetta.
Jaa no kyllä oma vauvakin haisi hyvälle mutta muiden vauvat oksennukselle.
Samoin oma koira haisee ihanalle, vaikka muiden koirat haisee lähinnä tunkkaiselle.
Oletan, että kyseessä on jonkinlainen aivokemiallinen leimautuminen lauman jäseneen.
Meidän koirat molemmat ovat tuoksuneet huumaavan hyvältä erityisesti pestyään itsensä. Sanonkin aina että nyt on taas "pesty koirashampoolla" (siis koiran oma tuoksu, ei kaupan), kun ovat nuolleet itsensä, ja turkki on puhdas ja hyväntuoksuinen. Jack Russelleita ei edes pestä varsinaisesti kuin about kerran vuodessa, elleivät ole likaisia tai kuraisia. Eikä silloinkaan tarvitse käyttää kaupan kalliita shampoita. Itse pesen esim. vauvojen pesuaineella, kun tiedän, että se ainakin sopii herkälle iholle.
Siis se puhtaan koiran tuoksu on yhtä hyvä kuin pikkuvauvalla. Sitä vaan haistelee ja haistelee, eikä meinaa saada kyllikseen.
Paha haju koiralla taas johtuu sairaudesta tai liasta, tai huonoista hampaista. Koirat haisee ihan hirveälle kun käyvät piehtaroimassa luonnossa jossain linnun kakassa tai raadon päällä. Sekin on kuulemma jokin metsästysviettiin liittyvä juttu, ei haise vihollisille koiralta.
Ainakin terrierit tuoksuu hyvältä mun mielestä! Mutta esim.labbikset ei.
Vierailija kirjoitti:
No nyt ois kyllä aika ottaa jo ne lääkkeet. Muista myös, että eläimiin sekaantuminen on rikos.
Ei haistelu ole vielä paha juttu. Vrt. äidit ja vauvat.
Mun koirat haisi mun nenään vauvalle. Mulle se on viattomuuden tuoksu, ja herättää suurta rakkautta.
No se märkä koira kyl haisee sit munkin nenään pahalle, mut jotenkin sitäkin tuoksua rakasti kun rakasti sitä otusta niin pohjattomasti.
Mut kaikenkaikkiaan koirat haisee ihanalle
Vierailija kirjoitti:
Osa koirista on myös ns. tuoksukoiria eli niiden ihorauhaset erittää tuoksuvaa eritettä. Koirasta riippuen tuoksu voi muistuttaa myskiä, hunajaa, sitruuna-hunajaa tms. Mulla oli kerran cairnterrieri joka oli tällainen tuoksukoira, ja ihmiset kyseli olenko polttanut jotain ihania suitsukkeita asunnossa - ei, se on koira :D - Ja kaikkien koirien tassunpohjat yleensä haisee hyvältä, popcornmaiselta.
Omaan nenääni vain nuo tuoksukoirat on erityisen hyvän hajuisia, useimmat aika neutraaleja, esim. tuo mun nykyinen sheltti ei haise oikein miltään, märkänä lievästi "ulolta" ja vain tassunpohjat ja koirat on ihanan tuoksuiset. Sitten on joitain koiria joilla on sellainen turkinlaatu että siinä oleva rasva haisee ulolle ja näiden hajusta en pidä vaikka olisi rakaskin koira, ja märkänä niiden haju on erityisen tympeä.
Mun edesmennyt tiibetinmastiffi oli tällainen tuoksukoira. Ihana myskintuoksu tuntui silmien välissä ja otsalla
Vierailija kirjoitti:
Meidän koirat molemmat ovat tuoksuneet huumaavan hyvältä erityisesti pestyään itsensä. Sanonkin aina että nyt on taas "pesty koirashampoolla" (siis koiran oma tuoksu, ei kaupan), kun ovat nuolleet itsensä, ja turkki on puhdas ja hyväntuoksuinen. Jack Russelleita ei edes pestä varsinaisesti kuin about kerran vuodessa, elleivät ole likaisia tai kuraisia. Eikä silloinkaan tarvitse käyttää kaupan kalliita shampoita. Itse pesen esim. vauvojen pesuaineella, kun tiedän, että se ainakin sopii herkälle iholle.
Siis se puhtaan koiran tuoksu on yhtä hyvä kuin pikkuvauvalla. Sitä vaan haistelee ja haistelee, eikä meinaa saada kyllikseen.
Paha haju koiralla taas johtuu sairaudesta tai liasta, tai huonoista hampaista. Koirat haisee ihan hirveälle kun käyvät piehtaroimassa luonnossa jossain linnun kakassa tai raadon päällä. Sekin on kuulemma jokin metsästysviettiin liittyvä juttu, ei haise vihollisille koiralta.
Ei aina tarvi olla sairautta, likaa tai huonoja hampaita. Jack Russell ja muut karkeaturkkiset ei tosiaan haise, mutta erilaisen karvanlaadun omaavat koirat voivat aina haista puhtaana ja terveenäkin. Se on karvan pinnalla oleva luonnollinen rasva joka niissä haisee, eri roduilla eri tavalla sitä erittyy ja haisee erilaiselta.
Mun koira tuoksuu maalta ja metsältä, ja se on alkukantaisuudessaan jotenkin huumaava tuoksu. En silti usko että kaikki on kanssani samaa mieltä. Luulen että tämä on samanlainen biologinen juttu kun että korianteri maistuu toisista hyvälle toisista saippualle.
Vierailija kirjoitti:
Koirat haisevat kamalalle. Jos sinun koirasi haisee sinun mielestäsi hyvältä, on se varmaan jokin aivokemiallinen vääristymä.
Mikään eläin ei haise niin kuvottavalle kun sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina tarvi olla sairautta, likaa tai huonoja hampaita. Jack Russell ja muut karkeaturkkiset ei tosiaan haise, mutta erilaisen karvanlaadun omaavat koirat voivat aina haista puhtaana ja terveenäkin. Se on karvan pinnalla oleva luonnollinen rasva joka niissä haisee, eri roduilla eri tavalla sitä erittyy ja haisee erilaiselta.
Mulla on ollut sekä sileäkarvainen että karkeakarvainen Jack Russell. Ja molemmat tuoksuvat hyvälle. Sileäkarvainen pudottaa itse ylimääräiset karvansa (=siivottavaa riittää). Karkeakarvainen pitää itse nyppiä siistiksi silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on. Eka koira ja pentuna tuoksui niin hyvältä, että vieraatkin kommentoivat. Nyt koiran haju on muuttunut enkä osaa oikein kuvailla sitä, mutta tuoksu on aivan ihana ja varmasti joku hormonijuttu on, koska haluan ihan nuuhkia sitä. Tosin koira ei aina tuoksu tältä, vaan välillä ikään kuin pössäyttää sitä tuoksua ympärilleen.
Kuulostaa ihan hörhöltä tää mun juttu, mutta totta on. Lapset tykkää siitä tuoksusta myös paljon, mutta miehen nenään koira ei tuoksu miltään. Ja märkänä ei ikinä tuoksu siltä vaan tuoksuu (haisee) märältä koiralta.
jos sen pierut tuoksuu hyvältä? siksi haisee vain välillä
Kylläpä on taas näppäriä vastauksia täällä. Ulolle tuoksuva koira tuoksuu siltä, kuin juuri ulkoa tullut. Tämä on ainakin minun kotiseudullani näin.
Minulla on ollut montakin tuoksukoiraa, jotka eivät todellakaan haisseet märälle koiralle, vaan ikäänkuin jollekin parfyymille. Tämähän siis tosiaankin johtuu niistä hajurauhasista. Ei pidä alkaa viisastelemaan, jos ei tunne ilmiötä.
Tuoksu oli erityisen voimakas silloin, kun narttu oli saanut pennut, tai kun sillä oli oikein hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Mun koira tuoksuu maalta ja metsältä, ja se on alkukantaisuudessaan jotenkin huumaava tuoksu. En silti usko että kaikki on kanssani samaa mieltä. Luulen että tämä on samanlainen biologinen juttu kun että korianteri maistuu toisista hyvälle toisista saippualle.
Just tää maa ja metsä mullakin on tullut mieleen! Ja tosiaan en epäile, etteikö se haise jonkun toisen nenään pahalta, mut ajoin takaa just sitä että onko se haju omassa koirassa usein omistajan mielestä hyvä. -ap
On meillä ollut yksi uroskoira, joka haisi pahalle, mutta sillä olikin iho-ongelmia ja kaikkee. Ja mummolassa oli joku metsästysturre, jolla oli sellasia rasvapaiseita ihossa, sekään ei tuoksunut oikein hyvälle. Mutta nykyiset koirat kyllä, niitä vois nuuhkia loputtomiin!
Jotkut koirat tuoksuu. Esim mun eka tuoksui tosi hyvälle.
Nykyinen taas valitettavasti ei, mutta eihän se sen vika ole.213