Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amiksessa adhd kysely lomake

Vierailija
05.08.2022 |

Meillä oli pakko täyttää sellainen ja olen vältellyt aihetta kaikilla mahdollisilla tavoilla, koska tiedän omaavani piirteitä ja oireita mutten halua dg. Pelottaa vanhempien reaktio koska todennäköisesti ov soittaa heille asiasta että vastasin lappuun rehellisesti. Yläasteella omalla lvllä oli epäilyksiä ja kertoikin niistö minulle mutten kuunnellut ja kielsin asian. Ihme ettei jo silloin ilmoittanut vanhemmille. Jännittää reaktio, kosk aen ollut puhunut heille ollenkaan asiasta ja eivät tiedä yhtään ongelmistani tai ainakaan ole osanneet yhdistää niitä. Eli siis asia tulee heille puskan takaa.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä miten voi jännittää näin paljon oikeasti.

Ette ymmärräkkään kuinka paljon...

Vierailija
2/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa mielipiteitä ja haluisin kuulla teidän vähän vanhempien ja niiden kenellä omia lapsia niin mielipiteen jos koulusta otettaisiin tollai yhteyttä yhtäkkiä tälläisestä asiasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten von pakko ottaa yhteyttä vanhempiin jos kerron etten halua jatkotutkimuksiin?

Vierailija
4/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin saamisesta ei ole yleensä mitään haittaa. Päinvastoin, se oikeuttaa erilaisiin tukitoimiin, jotta sun opinnot sujuisivat mahdollisimman hyvin.

Vierailija
5/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää miksi joku ei tahtoisi diagnoosia ja tukitoimia. Mulla ei ole edes mitenkään kovin paha adhd, sain diagnoosin aikuisena vasta, mutta siis olisi kyllä tehnyt mun elämästä NIIN paljon helpompaa, jos olisin dg:n saanut jo 16-vuotiaana. 

Vierailija
6/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä täytit lomakkeen? Oliko kyseessä se nettilomake? Jos, niin se antaa tosi paljon ADHD-diagnooseja. 

Jos olet jo amiksessa olet jo sen ikäinen, että terveystietojasi ei ole oikeus välittää vanhemmillesi.

Sinänsä kyllä minäkin suosittelen diagnoosin saamista, jos adhd siis on, helpottaa elämää.

Vierailija
7/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toisella tuntuu nykyään olevan aikuisena diagnosoitu adhd. Jotenkin epäilyttävää.

Vierailija
8/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse hankkia diagnoosia, jos et sitä halua.

Vierailija
9/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko ottaa yhteyttä vanhempiin jos et halua jatkotutkimuksiin. Olet jo riittävän vanha päättäämään itse, eikä vanhemmilla ole mitään tiedonsaantioikeutta terveystietoihisi ilman sinun lupaasi.

Helppohan tuollaisissa kyselyissä on kaunistella, jos kerran ei mitään asiaan puuttumista halua. Eikä kaikki halua. Kyllä mäkin varmaan olisin saanut sellaisen (tai ainakin olisin saanut jos olisin ollut lapsi/nuori nykyaikana, silloin ei vielä niin näitä tutkittu), mutta olen tosi onnellinen että olen saanut ratkaistua ongelmani itse. 

Ja kyllähän se varmaan olisi ainakin omassa päässä asioita rajoittanut jos mulla olisi diagnoosi. Tuskin olisin lähtenyt opiskelemaan keskittymistä paljon vaativaan ammattiini ollenkaan jos olisin uskonut että minulla on pysyvä neurologinen poikkeavuus joka tekee työstä vaikeaa. Ja jos asian olisi kertonut työterveystarkastuksissa, tuskin olisi edes alan töihin päässyt. Kyllähän se vasta 35-vuotiaana alkoi jotenkin sujumaan se keskittyminen mutta sitä hienompaa kun silloin alkoi. 

Toki vaikeimmat tapaukset varmasti tarviikin diagnoosin ja tukitoimia, mutta tuskin ap on näitä, koska silloin varmaan mielellään ottaisi avun vastaan. 

Vierailija
10/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi sai amisaikaan ADHD-diagnoosin.

Siitä ei ole aiheutunut mitään negatiivista, paitsi että hän ei aina muista säädellä omia asioitaan ja saattaa kertoa tarpeettomasti jollekin, että hänellä on tällainen diagnoosi.

Hyötyjä on ollut se, että koulutehtäviin saa tarvittaessa lisäaikaa tai toisenlaisen suoritusmuodon, esim. kirjallisen kokeen sijasta suullisen. Hän on myös saanut lääkityksen sekä pääsi Kelan yksilökuntoutukseen.

Aloita antamalla se kyselylomake vanhemmillesi ja sano, että tällainen tehdään koulussa kaikille. Jos vanhemmillasi on yhtään järkeä päässä, he tajuavat niistä rasteista, että kaikki vaikeutesi eivät johdu siitä, että olisit jotenkin tyhmä.

Vierailija
11/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät näe yli 15-vuotiaiden lastensa terveystietoja. Terkkari ei soita vanhemmillesi ilman lupaasi. Mun tytär on nyt menossa adhd-tutkimuksiin, koska hänen arkensa on kaoottista. Hän toivoo saavansa diagnoosin, koska pääsisi siten avun piiriin. Olemme jutelleet näistä asioista monta kertaa ja olen omalta osaltani osallistunut lomakkeiden täyttöön. Niissähän kysytään lapsuudesta, raskausajasta ym. Kyllähän minä lapseni tunnen ja näen, että hänellä on vähintäänkin add-piirteitä. Nehän ovat perinnöllisiä, joten eihän lapsi siihen voi vaikuttaa. Ja suvussa on kyllä muitakin samankaltaisia, itse en koe kylläkään olevani add tai adhd.

Vierailija
12/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät näe yli 15-vuotiaiden lastensa terveystietoja. Terkkari ei soita vanhemmillesi ilman lupaasi. Mun tytär on nyt menossa adhd-tutkimuksiin, koska hänen arkensa on kaoottista. Hän toivoo saavansa diagnoosin, koska pääsisi siten avun piiriin. Olemme jutelleet näistä asioista monta kertaa ja olen omalta osaltani osallistunut lomakkeiden täyttöön. Niissähän kysytään lapsuudesta, raskausajasta ym. Kyllähän minä lapseni tunnen ja näen, että hänellä on vähintäänkin add-piirteitä. Nehän ovat perinnöllisiä, joten eihän lapsi siihen voi vaikuttaa. Ja suvussa on kyllä muitakin samankaltaisia, itse en koe kylläkään olevani add tai adhd.

No niin ainakin valvontaopettajani kertoi jos testeissä ilmenee jotain jolloin on mahdollista päästä avunpiiriin johon tarvitaan vanhemmat. Lisäksi ko opettaja tiheästi wilman kautta vanhempiin, toki juttelee ensin kanssani hoks keskustelussa. Lisäksi uskalsin lähteä ensihoitajaksi vaikka tiesin että tarvitsee paljon keksittymistä ja tarkkaavaisuutta. Olen lukenut paljon aiheesta ja kaverini ovat huomanneet ongelmani ennen kuin olen maininnut niistä. Jännittää että vanhempani reagoisivat asiaa tyyliin että oliko ny taas pakko laittaa jotai rakseja ruutuun turhan takia ja aina saa hävetä tyyppisesti.

Vierailija
13/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat siis leikkiä normaalia.

Vierailija
14/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis leikkiä normaalia.

No sitä olen yrittänyt kokoikäni

Vierailija
15/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nettilomake oo diagnoosi

Ja

Ei Sun terveystietoja anneta Sun vanhemmille jos et halua

Omakannassa voit kieltää jos haluat ja vanhemmat tietää jo ihan varmasti

Vierailija
16/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja

Eipä ollut nettilomake vaan paperiversio raksiruutuun tyyppinen. Ja ihan oppitunnilla tehtiin...

Vierailija
17/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin vielä laittaa kyseiseen lappuun oman nimen kun olin niin jännittynyt ja hermostonut testistä

Vierailija
18/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka toisella tuntuu nykyään olevan aikuisena diagnosoitu adhd. Jotenkin epäilyttävää.

Mikä siinä niin epäilyttää? Terveydenhoidon osaaminenko? Arvaa miten paljon piti tapella että sain oman diagnoosini sieltä, ei naisten adhd:ta tahdota vieläkään osata tunnistaa sen vertaa että tutkimuksiin pääsisi. Miehiä sinne kyllä passitetaan suunnilleen heti kun poliklinikan ovesta osaavat kävellä sisään, vaikka suurimmalla osalla ei adhd:ta ole, mutta kyllähän nyt Miehiltä pitää jotain fyysistä vikaa löytyä. Naiset vaan on heikkoja ja hysteerisiä ja eivät vaan viitsi yrittää tarpeeksi. Tai näin mulle sanottiin vuosikausia kun koetin saada apua. 

Vierailija
19/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää miksi joku ei tahtoisi diagnoosia ja tukitoimia. Mulla ei ole edes mitenkään kovin paha adhd, sain diagnoosin aikuisena vasta, mutta siis olisi kyllä tehnyt mun elämästä NIIN paljon helpompaa, jos olisin dg:n saanut jo 16-vuotiaana. 

No jos pärjää ilmankin tukitoimia tai lääkkeitä niin mitä sillä diagnoosilla tekee? Kun se VOI olla haitta elämässä myöhemmin kuitenkin esim. töitä hakiessa. Oon itse it-alan firmassa ja meillä kävi tosi skarpin oloinen kaveri haastatteluissa ja kuului osaamistestejäkin siihen. Hän suoriutui näistä erinomaisesti ja oli käytännössä jo päätetty että otetaan. Mutta terveystarkastuksesta tuli lausunto joka kyseenalaisti sopivuuden haettuun tehtävään, ja ADHD se sitten oli mikä hänen työnhakunsa tyssäytti.

Vierailija
20/74 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

Eipä ollut nettilomake vaan paperiversio raksiruutuun tyyppinen. Ja ihan oppitunnilla tehtiin...

Diagnooseja ei tehdä oppitunneilla. ADHD diagnoosin tekee neurologian erikoislääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi