Amiksessa adhd kysely lomake
Meillä oli pakko täyttää sellainen ja olen vältellyt aihetta kaikilla mahdollisilla tavoilla, koska tiedän omaavani piirteitä ja oireita mutten halua dg. Pelottaa vanhempien reaktio koska todennäköisesti ov soittaa heille asiasta että vastasin lappuun rehellisesti. Yläasteella omalla lvllä oli epäilyksiä ja kertoikin niistö minulle mutten kuunnellut ja kielsin asian. Ihme ettei jo silloin ilmoittanut vanhemmille. Jännittää reaktio, kosk aen ollut puhunut heille ollenkaan asiasta ja eivät tiedä yhtään ongelmistani tai ainakaan ole osanneet yhdistää niitä. Eli siis asia tulee heille puskan takaa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nettilomake oo diagnoosi
Ja
Ei Sun terveystietoja anneta Sun vanhemmille jos et haluaOmakannassa voit kieltää jos haluat ja vanhemmat tietää jo ihan varmasti
Eipä ollut nettilomake vaan paperiversio raksiruutuun tyyppinen. Ja ihan oppitunnilla tehtiin...
Diagnooseja ei tehdä oppitunneilla. ADHD diagnoosin tekee neurologian erikoislääkäri.
Kartoittavia testejä kyllä tehdään. Samoin meillä tehdään matematiikan ja lukihäuriö testit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toisella tuntuu nykyään olevan aikuisena diagnosoitu adhd. Jotenkin epäilyttävää.
Mikä siinä niin epäilyttää? Terveydenhoidon osaaminenko? Arvaa miten paljon piti tapella että sain oman diagnoosini sieltä, ei naisten adhd:ta tahdota vieläkään osata tunnistaa sen vertaa että tutkimuksiin pääsisi. Miehiä sinne kyllä passitetaan suunnilleen heti kun poliklinikan ovesta osaavat kävellä sisään, vaikka suurimmalla osalla ei adhd:ta ole, mutta kyllähän nyt Miehiltä pitää jotain fyysistä vikaa löytyä. Naiset vaan on heikkoja ja hysteerisiä ja eivät vaan viitsi yrittää tarpeeksi. Tai näin mulle sanottiin vuosikausia kun koetin saada apua.
Varmasti on molempia ongelmia, eli vaikea saada diagnoosia kun oikeasti tarvii, mutta toisaalta moni asiantuntijakin on alkanut kyseenalaistaa sen kun diagnoosia haluavien (ja myös annettujen määrä) on niin yhtäkkisesti räjähtänyt. Että ihanko oikeasti neurologinen poikkeavuus on näin lyhyellä ajalla näin paljon yleistynyt, vai olisiko kyse muusta. Esimerkiksi siitä että ihmisiltä vaaditaan liikaa niin että vain pieni osa enää pärjää ilman tukea. Tai oppimis- ja työympäristöt on vääränlaisia niin että ne ei tue keskittymistä. On myös olemassa itse aiheutettu ADHD:n kaltainen tila jonka saa aikaan helposti multitaskaamalla kaikkea, pomppimalla levottomasti some-appsista toiseen ja välillä nettiin jne - onko osa sittenkin näitä joilla tila ei ole synnynnäinen vaan itseaiheutettu ja ohimenevä?
No mulla ollut impulsiivisuutta ja tarkkaavausuuden ongelmia jo esikoulussa ja alakoulussa jolloin stressistä ja kännykästä ei ollut tietoakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toisella tuntuu nykyään olevan aikuisena diagnosoitu adhd. Jotenkin epäilyttävää.
Mikä siinä niin epäilyttää? Terveydenhoidon osaaminenko? Arvaa miten paljon piti tapella että sain oman diagnoosini sieltä, ei naisten adhd:ta tahdota vieläkään osata tunnistaa sen vertaa että tutkimuksiin pääsisi. Miehiä sinne kyllä passitetaan suunnilleen heti kun poliklinikan ovesta osaavat kävellä sisään, vaikka suurimmalla osalla ei adhd:ta ole, mutta kyllähän nyt Miehiltä pitää jotain fyysistä vikaa löytyä. Naiset vaan on heikkoja ja hysteerisiä ja eivät vaan viitsi yrittää tarpeeksi. Tai näin mulle sanottiin vuosikausia kun koetin saada apua.
Varmasti on molempia ongelmia, eli vaikea saada diagnoosia kun oikeasti tarvii, mutta toisaalta moni asiantuntijakin on alkanut kyseenalaistaa sen kun diagnoosia haluavien (ja myös annettujen määrä) on niin yhtäkkisesti räjähtänyt. Että ihanko oikeasti neurologinen poikkeavuus on näin lyhyellä ajalla näin paljon yleistynyt, vai olisiko kyse muusta. Esimerkiksi siitä että ihmisiltä vaaditaan liikaa niin että vain pieni osa enää pärjää ilman tukea. Tai oppimis- ja työympäristöt on vääränlaisia niin että ne ei tue keskittymistä. On myös olemassa itse aiheutettu ADHD:n kaltainen tila jonka saa aikaan helposti multitaskaamalla kaikkea, pomppimalla levottomasti some-appsista toiseen ja välillä nettiin jne - onko osa sittenkin näitä joilla tila ei ole synnynnäinen vaan itseaiheutettu ja ohimenevä?
Näillä testeillä juurikin sitä yritetään helpottaa jotta työympäristö olisi mukavamapi ja rauhallisempi.
Esimerkiksi pääsee pienryhmään erityisopettajalle jolta saa yksityis opetusta jos oppimisvaikeuksia/ mahdollinen adhd
Ja siis taidi olla suoranainen virhe kertoa totuus ja kertoa varsinkin niistä ongelmista joita olen salannut koko ikäni
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosin saamisesta ei ole yleensä mitään haittaa. Päinvastoin, se oikeuttaa erilaisiin tukitoimiin, jotta sun opinnot sujuisivat mahdollisimman hyvin.
Entäs jos ei halua diagnoosia, koska en halua menettää vaikka työpaikkaa sen takia niinkuin joku tuolla jo kertoi ja olen ihan samaa mieltä että siitä on plajon haittaa mutta myös hyötyäkin. Silti olen sitämieltä mitä olen.
Vonko muuten kieltää heitä ilmoittamasta asiasta vanhemmilleni vaikka olen alaikäinen
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosin saamisesta ei ole yleensä mitään haittaa. Päinvastoin, se oikeuttaa erilaisiin tukitoimiin, jotta sun opinnot sujuisivat mahdollisimman hyvin.
Ei kai ammattikouluikäinen saa mitään mittavia tukitoimia? Niitä saavat alakoululaiset. Jo yläasteella tuen ja avun määrää vähennetään, vaikka tarvetta tukeen olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät näe yli 15-vuotiaiden lastensa terveystietoja. Terkkari ei soita vanhemmillesi ilman lupaasi. Mun tytär on nyt menossa adhd-tutkimuksiin, koska hänen arkensa on kaoottista. Hän toivoo saavansa diagnoosin, koska pääsisi siten avun piiriin. Olemme jutelleet näistä asioista monta kertaa ja olen omalta osaltani osallistunut lomakkeiden täyttöön. Niissähän kysytään lapsuudesta, raskausajasta ym. Kyllähän minä lapseni tunnen ja näen, että hänellä on vähintäänkin add-piirteitä. Nehän ovat perinnöllisiä, joten eihän lapsi siihen voi vaikuttaa. Ja suvussa on kyllä muitakin samankaltaisia, itse en koe kylläkään olevani add tai adhd.
OmaKannassa ikäraja on 12 vuotta, aikaisemmin 10.
Mutta pelkkää teoriaa tuo on. Minun asioistani ammattikoulun henkilökunta ilmoitti vanhemmilleni, eivät hyväksyneet kieltoani, vetosivat alaikäisyyteeni.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi teetti minulla nettitestin. tulostettu joltain iltalööpin sivuilta. Nyt en pääse tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja
Ei Sun terveystietoja anneta Sun vanhemmille jos et haluaOmakannassa voit kieltää jos haluat ja vanhemmat tietää jo ihan varmasti
Eipä ollut nettilomake vaan paperiversio raksiruutuun tyyppinen. Ja ihan oppitunnilla tehtiin...
Diagnooseja ei tehdä oppitunneilla. ADHD diagnoosin tekee neurologian erikoislääkäri.
Myös psykiatri voi tehdä ADHD-diagnoosin.
Jankkausasteikolla tää lähentelee kohta munsalan kansallispukua. Ehkä jankkaaminen on adhd-tyypillistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi teetti minulla nettitestin. tulostettu joltain iltalööpin sivuilta. Nyt en pääse tutkimuksiin.
Tämän viestin lähettävä ei ole ap eli minä
Vierailija kirjoitti:
Jankkausasteikolla tää lähentelee kohta munsalan kansallispukua. Ehkä jankkaaminen on adhd-tyypillistä?
En nyt ihan ymmärrä? Kysyin vain että mahtaako amiksessa jo jättää asian minun ja opettajien väliseksi jos en halua selvittää asiaa enempää vai ottavatko yhteyden silti vanhempiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä? Kysyin vain että mahtaako amiksessa jo jättää asian minun ja opettajien väliseksi jos en halua selvittää asiaa enempää vai ottavatko yhteyden silti vanhempiin
Ainut positiivinen juttu koko jutussa on että vastuuopettajani on erityisopettaja joka opettaa suurimman osan itse ammatillisista opinnoista. Yto aineet opettaa muut mutta kyseinen vo voi opettaa sitä tarvitseville. Vähän jännittää se hytö keskustelu kun siellä käydään läpi noi kaikki ja siihen päälle mietitään ura suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut positiivinen juttu koko jutussa on että vastuuopettajani on erityisopettaja joka opettaa suurimman osan itse ammatillisista opinnoista. Yto aineet opettaa muut mutta kyseinen vo voi opettaa sitä tarvitseville. Vähän jännittää se hytö keskustelu kun siellä käydään läpi noi kaikki ja siihen päälle mietitään ura suunnitelmia.
Voiko muuten adhd estää jonnekkin ammattiin pääsyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain tietoa?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain tietoa?????
????
Nykyäämn ADHD:sta on väkisin väännetty positiivinen asia, joten älä pelkää diagnoosia, jos sellainen sinulle oikeasti kuuluisi.
Ei täällä ainakaan ole koulut vielä alkanut.
Eikä mitään adhd tai mielenterveys lomakkeita tarvitse täyttää. Lähihoitajaksi jos opiskelee on jotakin kysymyksiä terveyteen liittyen....