Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla vaihdevuodet jo alkaneet!

hämmentynyt
05.08.2022 |

Millaisilla oireille vaihdevuotenne alkoi ja oliko esioireita ennen sitä? Mulla alkoi viime syksynä kuukautiskierto heittelehtiä, ensin oli menkat 3 kk poissa, sitten tuli 1 todella runsas vuoto ja sen jälkeen tuli normaalisti taas kesäkuuhun asti ja kesäkuun puolenvälin jälkeen ei ole tullut. PMS-oireet on, mutta vuoto ei vain ala...

On myös jatkuvia voimakkaita hikoilukohtauksia, tulee päivittäin kamalia kuumia aaltoja niin, että etenkin kasvot ja yläkroppa tuntuu olevan melkein kuin tulessa :( Gynellä kävin, ultrassa ja papassa kaikki ok. Öisin tulee välillä rytmihäiriöitä eli pulssi yli 100/min

Ikää on 37v ja omalla äidillä alkoi vaihdevuodet vasta 50v. En ole raskaana, en polta, en juo, mutta ylipainoa on.
Uniapneatutkimukseen odotan lähetettä

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 45, siskoilla 45v, 46v, 55v eli kellä mitenkin.

Vierailija
2/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika selville vaihdevuosoireille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen liikatoimintaa ap:lla? Aika varhaiset vaihdevuodet jos olis ne

Vierailija
4/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet voi alkaa joskus jopa alle 30v, oletko ap otattanut esim verikokeita?

Vierailija
5/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen itselleni vaihdevuosia. Ikää kohta 49v. Kauheaa hikoilua ollut, sitten tuli kesäkuussa kahdet kuukautiset alku ja loppukuusta. Muutenkin aina runsaat kuukautiset ja anemia jatkuva, vaikka syön caprilonia, etten niin vuotaisi. Ennen kuukautiset olivat säännölliset kerran kuukaudessa. Aamuyöllä heräilyä, lonkkasärkyjä, jalkaterien ja nilkkojen turvotusta. Kuulostaako tämä kenestäkään tutulta?

Vierailija
6/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella akalla tuntuu nämä vaihtovuodet kestää läpi elämän.

Sinä päädyt aina vaihdettavaksi ja koet syyn olevan naisissa?

Vierailija
7/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Verikokeita on otettu, viime syksynä FSH-arvo Synlabissa näytti 55 eli postmenopaussia, julkisella sama arvo helmikuussa 30.6. ja prolaktiini oli normaali 155. Gyne ei osannut seittää, tuo fsh noin korkea, koska minulla ei hänen mukaansa vaihdevuosia vielä ole...

Vierailija
8/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt jo. Jos vaihdevuodet alkaa 37-vuotiaana, on sulla joku hiton pahasti pielessä. Oliko provokaatio, jos, niin todella typerä sellainen.

Vierailija
9/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisiä perimenopaussi- eli esivaihdevuosioireita. Nämähän voi alkaa jo 10 v ennen menopaussia. Mulla alkoi 42-vuotiaana, mutta vielä nyt 48-vuotiaana menkat tulee. Joskus 3 viikon välein, joskus ovat kuukausia pois.

Vierailija
10/30 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi menkat tulleet viime vuoden elokuussa. Olen 52. Vuoden, puolitoista menkat jäivät välillä väliin muutaman kuukauden putkeen, kerran tulivat kaksi kertaa kuukaudessa. Vuoto myös runsastui.

Oireina lähinnä vain kuumat aallot, välillä ne häipyvät pitkäksi aikaa, ja sitten taas palaavat. Öisin on myös heräilyä, ja syke saattaa olla välillä korkealla. Yritän sinnitellä ilman hormoneita, koska suvussani on rintasyöpää. Mutta katsotaan, jos oireet eivät tästä tasoitu.

Vierailija
11/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt jo. Jos vaihdevuodet alkaa 37-vuotiaana, on sulla joku hiton pahasti pielessä. Oliko provokaatio, jos, niin todella typerä sellainen.

Miksi joku provoilisi tällaisella aiheella? Ei ole provo

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/varhaiset-vaihdevuodet…

t. ap

Vierailija
12/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää tsekkauttaa verikokeissa FST-arvo onko vaihdevuodet tai ei. 

Vierailija
13/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaihdevuodet todettu virallisesti verikokeissa vai onko jotain muuta vaivaa? 

Vierailija
14/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö gyne laittanut lähetettä verikokeisiin? 

Vierailija
15/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet pysyvät poissa, kun vain liikun. Kaksi kerta on tullut kuumia aaltoja, mutta liikunnan jälkeen ne loppuvat. Täytyy liikkua melkein joka päivä, jotta pysyy kunnossa. Kuukautiset ovat tulleet 10/12 kerrasta vielä eli välillä on jäänyt vuoto välistä.

50 v

Vierailija
16/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa ettei gynegologi reagoinut asiaan lisätutkimuksilla. 

Vierailija
17/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi esivaihtarioireet 37v. Pms-iirert psheivat, kierrot lyhenivät, suurimmaksi osaksi kuulautiset kahdesti kuussa, se on raskasta, että pms-oireetkin pitää kestää kahdesti kuussa. Yöhikoilua, unet max.5, itkuherkkyyttä, 3 vrk migreeniä, hiukset ohentuneet puoleen entisestä. Myös ovisaika on raskasta, yöunet huonot myös silloin. Olen jatkuvasti väsynyt, koska puolet kuukaudesta yöunet ovat niin surkeat. Nyt olen 43v ja sama jatkuu eli kuudetta vuotta jo tätä paskaa. Pelottaa millaiset ne varsinaiset vaihtarit ovat, kun nytkin jo yhtä helvettiä.

Vierailija
18/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi esivaihtarioireet 37v. Pms-iirert psheivat, kierrot lyhenivät, suurimmaksi osaksi kuulautiset kahdesti kuussa, se on raskasta, että pms-oireetkin pitää kestää kahdesti kuussa. Yöhikoilua, unet max.5, itkuherkkyyttä, 3 vrk migreeniä, hiukset ohentuneet puoleen entisestä. Myös ovisaika on raskasta, yöunet huonot myös silloin. Olen jatkuvasti väsynyt, koska puolet kuukaudesta yöunet ovat niin surkeat. Nyt olen 43v ja sama jatkuu eli kuudetta vuotta jo tätä paskaa. Pelottaa millaiset ne varsinaiset vaihtarit ovat, kun nytkin jo yhtä helvettiä.

Mitkä sulla on FST-arvot nyt? 

Vierailija
19/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä sulla on FST-arvot nyt? 

Se on FSH-arvo. 

Vierailija
20/30 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin vaihdevuodet siitä, että yli 40 vuotta säännöllisesti tulleet kivuttomat kuukautiseni jäivät pois. Minulla tuli ehkä noin 3 menkkakertaa vuodessa entisen 12 sijaan. Seuraavana vuonna yksi.

Menin gynelle ja hän ultrasi: munasarjat olivat jääneet eläkkeelle.

Siinäpä se. Ei ollut mitään pahoja oireita enkä tarvinnut hormoneja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi