Te, joilla vaihdevuodet jo alkaneet!
Millaisilla oireille vaihdevuotenne alkoi ja oliko esioireita ennen sitä? Mulla alkoi viime syksynä kuukautiskierto heittelehtiä, ensin oli menkat 3 kk poissa, sitten tuli 1 todella runsas vuoto ja sen jälkeen tuli normaalisti taas kesäkuuhun asti ja kesäkuun puolenvälin jälkeen ei ole tullut. PMS-oireet on, mutta vuoto ei vain ala...
On myös jatkuvia voimakkaita hikoilukohtauksia, tulee päivittäin kamalia kuumia aaltoja niin, että etenkin kasvot ja yläkroppa tuntuu olevan melkein kuin tulessa :( Gynellä kävin, ultrassa ja papassa kaikki ok. Öisin tulee välillä rytmihäiriöitä eli pulssi yli 100/min
Ikää on 37v ja omalla äidillä alkoi vaihdevuodet vasta 50v. En ole raskaana, en polta, en juo, mutta ylipainoa on.
Uniapneatutkimukseen odotan lähetettä
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vaihdevuodet siitä, että yli 40 vuotta säännöllisesti tulleet kivuttomat kuukautiseni jäivät pois. Minulla tuli ehkä noin 3 menkkakertaa vuodessa entisen 12 sijaan. Seuraavana vuonna yksi.
Menin gynelle ja hän ultrasi: munasarjat olivat jääneet eläkkeelle.
Siinäpä se. Ei ollut mitään pahoja oireita enkä tarvinnut hormoneja.
Muistin nyt, että hiukset ovat ehkä aavistuksen ohentuneet vuosien myötä, mutta ei minulla ole koskaan ollut mitään tuuheaa kuontaloa, vaan perinteiset suomalaiset haivenet. Limakalvoni ovat olleet herkät ja kuivahkot koko elämäni ja olen tottunut pitämään liukkaria ja kosteusvoiteita yöpöydän laatikossa :D
Vierailija kirjoitti:
Huomasin vaihdevuodet siitä, että yli 40 vuotta säännöllisesti tulleet kivuttomat kuukautiseni jäivät pois. Minulla tuli ehkä noin 3 menkkakertaa vuodessa entisen 12 sijaan. Seuraavana vuonna yksi.
Onko sinulla vahva luusto? Minulla on myös melkein oireeton vaihdevuositilanne, mutta harkitsen hormonikorvausta, koska tahdon luideni pysyvän vahvoina.
Suvussa ei ole rintasyöpää, en tupakoi, niin sikäli hormonit sopisivat. Suvussa on kumaraisia ja lyhentyneitä naisia, jotka ovat saaneet kaatuessa murtumia, mutta myös hormonihoidon aloittaneita ja ryhdikkäinä pysyneitä naisia. Yksikin käyttää hormonia pienellä annoksella vielä yli 70 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi esivaihtarioireet 37v. Pms-iirert psheivat, kierrot lyhenivät, suurimmaksi osaksi kuulautiset kahdesti kuussa, se on raskasta, että pms-oireetkin pitää kestää kahdesti kuussa. Yöhikoilua, unet max.5, itkuherkkyyttä, 3 vrk migreeniä, hiukset ohentuneet puoleen entisestä. Myös ovisaika on raskasta, yöunet huonot myös silloin. Olen jatkuvasti väsynyt, koska puolet kuukaudesta yöunet ovat niin surkeat. Nyt olen 43v ja sama jatkuu eli kuudetta vuotta jo tätä paskaa. Pelottaa millaiset ne varsinaiset vaihtarit ovat, kun nytkin jo yhtä helvettiä.
Mitkä sulla on FST-arvot nyt?
Ei niitä ole otettu vuosiin. Viimeksi ultrattiin vain munasarjat, kun kävin valittamassa oireita yksityisellä. Sain jotain estrogeenigeeliä mitä voisi käyttää ennen menkkoja mutta en ole uskaltanut aloittaa, koska minulla nämä esioireet näyttävät kestävän vuosia enkä halua vetää hormoneja vuosikausia. Yritän säästellä hormonihoito-optiota sinne varsinaisiin vaihtareihin.
Jos arvoja ei ole mitattu verikokeissa, niin ehkä sulla on nyt ne varsinaiset vaihdevuodet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vahva luusto? Minulla on myös melkein oireeton vaihdevuositilanne, mutta harkitsen hormonikorvausta, koska tahdon luideni pysyvän vahvoina.
Suvussa ei ole rintasyöpää, en tupakoi, niin sikäli hormonit sopisivat. Suvussa on kumaraisia ja lyhentyneitä naisia, jotka ovat saaneet kaatuessa murtumia, mutta myös hormonihoidon aloittaneita ja ryhdikkäinä pysyneitä naisia. Yksikin käyttää hormonia pienellä annoksella vielä yli 70 vuotiaana.
On. Olen sellainen vankan suomenhevosen näköinen muutenkin. Meidän suvussa hyvin harvalla on edes luita katkennut tai murtunut. On kyllä hyvä idea tarkistaa luuston kunto, koska ei sitä välttämättä tiedä muuten.
Vaihdevuodet varmistuu verikokeissa, joten mars sinne nyt.
Ap tässä. Kuten jo aiemmin ketjuun vastasin, FSH-arvoni oli ekalla kerralla (viime syksynä) 55 ja nyt keväällä 30.6 eli niiden perusteella minulla on menopaussi. Prolaktiinihormoni kuitenkin normaali 155 ja kohdun ultran perusteella estrogeenituotantoa vielä jäljellä, joten hänen mukaansa minulla ei voi olla vaihdevuosia
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kuten jo aiemmin ketjuun vastasin, FSH-arvoni oli ekalla kerralla (viime syksynä) 55 ja nyt keväällä 30.6 eli niiden perusteella minulla on menopaussi. Prolaktiinihormoni kuitenkin normaali 155 ja kohdun ultran perusteella estrogeenituotantoa vielä jäljellä, joten hänen mukaansa minulla ei voi olla vaihdevuosia
siis gynen mukaan minulla ei ole vaihdevuosia, tiedä sitten?
ap
Kaikki pamahti kerralla päälle. Pahimmat oli kai jalat, jotka oli jääkylmät ja tosi kipeet.
Ei niitä ole otettu vuosiin. Viimeksi ultrattiin vain munasarjat, kun kävin valittamassa oireita yksityisellä. Sain jotain estrogeenigeeliä mitä voisi käyttää ennen menkkoja mutta en ole uskaltanut aloittaa, koska minulla nämä esioireet näyttävät kestävän vuosia enkä halua vetää hormoneja vuosikausia. Yritän säästellä hormonihoito-optiota sinne varsinaisiin vaihtareihin.