Seborrea ja POD - Mitä kasvovoidetta ja puhdistusainetta käytätte?
Tali-ihottumasta (ja suunympärysihottumasta) kärsivät, mitä kasvojen puhdistusainetta ja kasvovoidetta käytätte? Suosituksia?
Kommentit (27)
Millä peset hiukset?
Itselläni oli vastaavaa ongelmaa joten aloitan tästä kysymyksestä :)
Sebamedillä pesen. Ja eilen ostin Humektan perusrasvan, apteekissa sitä suosittelivat. Ennen oli aqualan gel mutta se lopetettu.
Hiuksiin selukos shampoita ajottain.
Vain seborreaa ja sekin ajoittain, nyt on taas akuutti tilanne
Dove beauty bar palasaippua. On siis oikeasti hiukan sama kuin Sebamed: Ei ole oikeaa saippuaa, muttei sulfaattipohjainenkaan. Suuri osa pesuaineista perustuu sulfaatteihin, jotka on liian tujuja iholle. Saippua olisi liian emäksistä.
Kasvovoide nimenomaan esim. Humektan. Ei aktiivisia ainesosia, kuten C-vitamiinia, retinolia jne. Silmänympäryksille ja kuiville kohdille ihan Lidlin Cien-silmänympärysvoidetta.
Välillä voiteiden alle lisäkosteutusta Laveran suihkutettavalla kasvovedellä, joka on hyvin kosteuttava hyaluronihapon ansiosta.
Kokeile suunympärykseen Terracort-nimistä voidetta. Muuten hellävarainen öljypuhdistus iholle. Sitten suihkautat vaikkapa Novexpertin magnesium-suihketta, hyaluroniseerumia tai muuta kosteuttavaa. Kaiken päälle kosteutta jne sitomaan ihoöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Dove beauty bar palasaippua. On siis oikeasti hiukan sama kuin Sebamed: Ei ole oikeaa saippuaa, muttei sulfaattipohjainenkaan. Suuri osa pesuaineista perustuu sulfaatteihin, jotka on liian tujuja iholle. Saippua olisi liian emäksistä.
Kasvovoide nimenomaan esim. Humektan. Ei aktiivisia ainesosia, kuten C-vitamiinia, retinolia jne. Silmänympäryksille ja kuiville kohdille ihan Lidlin Cien-silmänympärysvoidetta.
Välillä voiteiden alle lisäkosteutusta Laveran suihkutettavalla kasvovedellä, joka on hyvin kosteuttava hyaluronihapon ansiosta.
En käyttäisi Laveraa. Incin mukaan siinä on esimerkiksi alkoholia ja usein ihoa herkistävää sitruunahajustetta.
Vierailija kirjoitti:
Sebamedillä pesen. Ja eilen ostin Humektan perusrasvan, apteekissa sitä suosittelivat. Ennen oli aqualan gel mutta se lopetettu.
Hiuksiin selukos shampoita ajottain.Vain seborreaa ja sekin ajoittain, nyt on taas akuutti tilanne
Itselläni oli aiemmin koko ajan suupieli auki ja siinä ympärillä hilseilevää ihottumaa.
Välillä sellaista punoittavaa joka polttelikin.
Ei auttanut mitkään rasvat, ei bepanthen eikä kortisoni.
Päänahassa oli kuivia, kutisevia, paksuja kohtia, jostain kirveli ja korvat oli tulessa.
Aloin pesemään hiukset Ducray kelual ds - shampoolla.
Kaikki ongelmat hävisi, jopa korvien ja suupielen.
Jos jossain välissä olen jollain ns. tavallisella shampoolla pessyt, suupieli on taas auki ja niskassa kirvelee ja polttelee ja korviin tulee hilseilyä.
Tuo apteekin shampoo taas rauhoittaa tilanteen heti.
En väitä että toimisi kaikille mutta itselleni oli ja on iso apu, se myös yllätti että toimii välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiuksiin selukos shampoita ajottain.Vain seborreaa ja sekin ajoittain, nyt on taas akuutti tilanne
Itselläni oli aiemmin koko ajan suupieli auki ja siinä ympärillä hilseilevää ihottumaa.
Välillä sellaista punoittavaa joka polttelikin.
Ei auttanut mitkään rasvat, ei bepanthen eikä kortisoni.
Päänahassa oli kuivia, kutisevia, paksuja kohtia, jostain kirveli ja korvat oli tulessa.
Aloin pesemään hiukset Ducray kelual ds - shampoolla.
Kaikki ongelmat hävisi, jopa korvien ja suupielen.
Jos jossain välissä olen jollain ns. tavallisella shampoolla pessyt, suupieli on taas auki ja niskassa kirvelee ja polttelee ja korviin tulee hilseilyä.
Tuo apteekin shampoo taas rauhoittaa tilanteen heti.
En väitä että toimisi kaikille mutta itselleni oli ja on iso apu, se myös yllätti että toimii välittömästi.
En siis todellakaan lotraa noita aineita kasvoihin, mutta kyllä sitä ilmeisesti suihkussa valuu kasvoihin sen verran että vaikuttaa niin hyvässä kuin pahassa.
Nyt on koko vuoden kasvot ollut niin hyvässä kunnossa etten ole tarvinnut mitään rasvoja!
Vain shampoon vaihto auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi Laveraa. Incin mukaan siinä on esimerkiksi alkoholia ja usein ihoa herkistävää sitruunahajustetta.
Karkkipäivä-blogissa kirjoitettiin tuosta näin:
"Alkoholilla on korkeina pitoisuuksina rasvaa poistava ja desinfioiva vaikutus, se ei kosteuta. Matalammilla pitoisuuksilla se toimii kosmetiikassa mm. muiden ainesosien imeytyvyyttä parantavana sekä säilövänä aineena. Se on tässä ominaisuudessaan edullinen ja tehokas. Lavera on ilmoittanut käyttävänsä alkoholia jälkimmäisessä tarkoituksessa matalina, ei-kuivattavina pitoisuuksina.
Alkoholi ei suoranaisesti ole HURAA!-ainesosa kosteuttavassa tuotteessa, sillä se ei kosteuta. Jos sen pitoisuus kuitenkin on matala ja hoitavia ainesosia suhteessa enemmän, sen vaikutus neutralisoituu ja se on tuotteessa ikäänkuin näkymätön tekninen ainesosa. Alkoholin merkitys Laveran tuotteessa on lopulta ilmeisen neutraali. Se ei ole mikään hyvis mutta ei pahiskaan."
Mä oon nyt ihan hukassa ihonhoidon kanssa. On PODtä ja seborreaa. Ihotautilääkärin määräämät lääkevoidekuurit päättynyt äskettäin, nyt käytössä Laponie of Scandinavia -puhdistusmaito ja - kasvovoide aamuinilloin.
Aiemmin en oo niin aktiivisesti puhdistanut kasvojen ihoa, mitä nyt. Vetelin joskus ja jouluna kasvot kasvovedellä (en meikkaa) ja joku kasvovoide päälle.
Nyt, kun hoidan ihoa tunnollisemmin, mulla on räjähtänyt iho käsiin. Epäpuhtauksia pitkin ja poikin kasvoja. Selvästi hoidan nyt ihoani liikaa.
Miten ja millä tuotteilla saisin pidettyä sebon ja PODn aisoissa liikaa kasvoja hassaamatta?
Erisan kasvopesu iltaisin. Aamulla ainoastaan pyyhin alkoholittomalla kosteuspyyhkeellä puhtaaksi kasvot, koska oon huomannut että liika pesu ei oo hyväksi omalle naamalle.
Oon keskittynyt pitämään huolta naaman kosteutuksesta, ja sebo oireilee näköjään mulla paljon vähemmän niin. Kosteutuksena ja ihon kuntoa korjaavana mulla on iltaisin Bybin bakuchiol-skvalaani-seerumi ja Biovenen hyaluronihappogeeli, siihen päälle Cerave moisturizing lotion, tai jos naama näyttää sebohilseilyn merkkejä yhtään, niin Ducrayn Ds Kelual voide. Erittäin hyvä voide seboiholle ja voi laittaa myös silmäluomiin varovasti, mulla lähti silmäluomien yläosan sebohilseily tällä. Näistä tuotteista kallein on Ducray, mutta pointti on se että kaikki näistä mun käyttämistä on jopa aika edullisia! Tuo Ducrayn kasvovoide on kuitenkin mielestäni aika riittoisa.
Myös päänahan ajoittaista sebo-oireilua oon saanut vähemmälle Ducrayn kelual ds shampoolla.
Jokin shampoo joka hillitsee hiivasienen kasvua. Esim. ketokonatsolilääkeshampoo apteekista. + oikeanlainen kosteutus.
Vierailija kirjoitti:
Erisan kasvopesu iltaisin. Aamulla ainoastaan pyyhin alkoholittomalla kosteuspyyhkeellä puhtaaksi kasvot, koska oon huomannut että liika pesu ei oo hyväksi omalle naamalle.
Oon keskittynyt pitämään huolta naaman kosteutuksesta, ja sebo oireilee näköjään mulla paljon vähemmän niin. Kosteutuksena ja ihon kuntoa korjaavana mulla on iltaisin Bybin bakuchiol-skvalaani-seerumi ja Biovenen hyaluronihappogeeli, siihen päälle Cerave moisturizing lotion, tai jos naama näyttää sebohilseilyn merkkejä yhtään, niin Ducrayn Ds Kelual voide. Erittäin hyvä voide seboiholle ja voi laittaa myös silmäluomiin varovasti, mulla lähti silmäluomien yläosan sebohilseily tällä. Näistä tuotteista kallein on Ducray, mutta pointti on se että kaikki näistä mun käyttämistä on jopa aika edullisia! Tuo Ducrayn kasvovoide on kuitenkin mielestäni aika riittoisa.
Myös päänahan ajoittaista sebo-oireilua oon saanut vähemmälle Ducrayn kelual ds shampoolla.
Joo noi Ducrayn tuotteet hillitsevät hiivasientä (esim. piroctone olamine) Miedompana sopii päivittäiseen käyttöön. Kerran viikossa voi tehdä tehohoidon esim. Nizoral shampoolla. antaa vaikuttaa esim. 5min. Jos on paljon kuivaa mitä pitäisi saada pois niin Ducraylla on on se p.s.o shampoo. Se sisältää enemmän kuorivia aineita mm. salisyylihappoa ja rikkiä. Sillä voi tehdä naamion kasvoihinkin.
Ihotautilääkärit ei aina tätä selitä, mutta ite olen monesta lähteestä kuullut ja kokemuksesta huomannut: jos vetää mutkat suoriksi, niin me seboihoiset ollaan melkein kuin "allergisia" omalle talillemme. Eli kun meillä vaikkapa kosteusköyhä iho alkaa itseään kosteuttaakseen puskea öljyä pintaan, niin iho ärtyy ja alkaa punoittaa ja hilseillä. Tämä johtunee siitä malasseziahiivasienestä, jota seboiholla esiintyy, ja joka villiintyy talista.
Tämän öljyisyyden moni seboiho huomaa aamuisin, kun naama kiiltää kuin voipaketista. Tämä tarkoittaa, että joko et ole kosteuttanut sitä tarpeeksi tai sitten kosteutit sen aivan överisti edellisenä iltana. Oikea määrä selviää vain kokeilemalla, ja jonain aamuna heräät niin, että kasvot kiiltää korkeintaan hyvin kevyesti :)
- Aiempi seerumilla ja hyaluronigeelillä naamaansa hoitava (mun naama ei enää kiillä aamuisin juuri ollenkaan kun kosteutus on kunnossa!) -
Xyliderm toimii hyvänä kosteuttajana. Rasvaton xylitoligeeli. Myös niasiiniamidia sisältävät tuotteet rauhoittavat ihoa. b3-vitamiini vähentää myös talintuotantoa sekä tulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihotautilääkärit ei aina tätä selitä, mutta ite olen monesta lähteestä kuullut ja kokemuksesta huomannut: jos vetää mutkat suoriksi, niin me seboihoiset ollaan melkein kuin "allergisia" omalle talillemme. Eli kun meillä vaikkapa kosteusköyhä iho alkaa itseään kosteuttaakseen puskea öljyä pintaan, niin iho ärtyy ja alkaa punoittaa ja hilseillä. Tämä johtunee siitä malasseziahiivasienestä, jota seboiholla esiintyy, ja joka villiintyy talista.
Tämän öljyisyyden moni seboiho huomaa aamuisin, kun naama kiiltää kuin voipaketista. Tämä tarkoittaa, että joko et ole kosteuttanut sitä tarpeeksi tai sitten kosteutit sen aivan överisti edellisenä iltana. Oikea määrä selviää vain kokeilemalla, ja jonain aamuna heräät niin, että kasvot kiiltää korkeintaan hyvin kevyesti :)
- Aiempi seerumilla ja hyaluronigeelillä naamaansa hoitava (mun naama ei enää kiillä aamuisin juuri ollenkaan kun kosteutus on kunnossa!) -
Se on juuri tuo hiivasienipirulainen taustalla.
Olen itsekin huomannut käytännössä, että jos ei kosteuta tarpeeksi niin iho rasvoittuu nopeammin. Ja saman ovat huomanneet miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Silti väitetään, ettei sille ole tieteellistä perustaa, että talintuonnon määrään ei voida vaikuttaa ihonhoitotuotteilla. No ota siitä selvää.. Mutta kyllä minä huomaan selkeän eron, jos kosteutan ihoni hyvin.
Englanniksi löytyy netistä aika paljon aiheeseen liittyvää tietoa ja niiden perusteella esimerkiksi osa kosmetiikan yleisistä raaka-aineista (esim. glycol distearate, tietyt rasva-alkoholit jne.) saattaa lisätä tietyillä ihoilla noiden hiivasienien kasvua. Kannattaa ehkä kurkistaa mitä aiheesta löytyy netistä ja verrata joihinkin ongelmia omalla iholla aiheuttaneisiin tuotteisiin jos yhtäläisyyksiä löytyy.
Hei, onko kellään kokemusta Mary Kay tuotteista (Time wise) seborreaan ja suunympärysihottumaan taipuvaisella iholla?
^