Kohdun koko ei vastaa viikkoja. Kokemuksia?
Kävin tänään ensimmäisen kerran neuvolalääkärillä (rv 12+1). Vaikutti ihan kokeneelta tyypiltä, ja totesi sitten että, kohtu ei vastaa viikkoja alkuunkaan. Sydämen sykkeen hän kuitenkin löysi dopplerilla, tosin aika vaimeana. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten kaikki on lopulta mennyt? Voikohan tämä tarkoittaa sitä, että keskenmeno on alkamassa? Olen kuitenkin jo yhden lapsen synnyttänyt, joten kohdun pitäisi kuulemma kasvaa nopeammin.
-Hiiripöllö-
Kommentit (7)
Minkä kokoiseksi lääkäri kohdun arvioi? Siis montako viikkoa se hänen mielestään oli?
Ja voihan se olla, että jos on taaksepäin kallistunut kohtu, ettei se tunnu niin selvästi lääkärin käteen? En tiedä tätä faktaksi, mutta tuli vain mieleen että ehkä sekin on mahdollista?
Tarjoaako teidän kunta np-ultran? Sehän pitäisi olla jo ihan justiinsa sulla. Ultralla nyt ainakin näkisi mikä tilanne on.
Harmittaa, että en kysynyt, mitä viikkoja kohtu vastaa. Lääkäri sanoi vain, että kohtu ei vastaa ollenkaan näitä viikkoja. Mutta sydämen kuuluminen viittasi hänen mielestään silti siihen, että sikiö on 11-12 viikkoa. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, mutta lääkärin mukaan hän sai hyvän otteen kohdusta. Että sekään ei selitä tätä pienuutta. Np-ultra on ensi viikolla, mutta hermostuttaa vaan odottaa yli viikko.
Mulla oli viikolla 9+3 kohdun koko rv12-13. Lääkäri oli ultraavinaan masun päältä kaksoset. Kävelin suoraan yksityiselle gynelle. Todettiin keskeytynyt keskenmeno, tapahtunut jo viikolla 6+3.
Mun ultraaja oli " kokenut" ylilääkäri. Tuntui, et keksi kaiken rauhoittaakseen mua. Kärsin kovista alavatsakivuista.
Sanomattakin selvää, etten käytä ko. kunnallisen neuvolan palveluita tässä raskaudessa.
Haikara ja poika rv 34+
Esikoista odottaessani kohtu oli viikkoihin nähden pieni ja niin oli se mahakin, jota ei viimeisessä työpaikassani kukaan olisi huomannut, jos ei pukukopilla olisi yksi kolleega hoksannut 7. kk:lla. Ultrissa selvisi, että lapsivettä oli poikkeuksellisen vähän. Pienokainen ei sitten siellä mahtunut koskaan kääntymään ja jäi perätilaan -> tyttö syntyi täysaikaisena ja hyvissä voimin sektiolla.
Mulle sanotti just noin esikoista odottaessa, ainoa ero sinun tilanteeseesi on, ettei sydänääniäkään kuulunut.
Silloin viikkoja oli 11+6. Neuvolan lekuri totesi vain, että toivottavasti kaikki on hyvin ja toivottavasti me nähdään vielä. Ei lähettänyt ultraan, koska np-ultraan oli enään viikko aikaa. Kävin sitten seuraavana päivänä yksityisellä ultrassa, jossa 40 vuotta gynenä toiminut lekuri tots heti sisätutkimuksen alkaessa, että kohtuhan on taaksepäin kallellaan ja rupesi ultraamaan. Sieltä löytyi ihan viikkoja vastaava pieni kaveri, joka on nyt reilu yks vuotias :)
Kysy neuvolasta voisko päästä ultraan? Tai jos eivät lähetä, mene yksityiselle, saat ainakin mielenrauhan.
Toivottavasti kaikki on hyvin masussasi ja pääset nauttimaaan odotuksestasi!
Onnipapunen rv 12+0 & " iivari" 1v1kk
Äitiysneuvoloissahan lääkäreinä tomivat tavalliset terveyskeskuslääkärit, eli koulutukseltaan tavallisia yleislääkäreitä. Vaikka olisi kuinka keski-ikäinen ja kokenut, on se kokemus yleensä siitä tavallisesta terveyskeskustyöstä. (monessa terveyskeskuslääkärin hommassa on pari tuntia viikossa jotakin neuvolaa (lasten- tai äitiys- tai kouluterveydenhuoltoa) ja muu työ sitä tavallista terveyskeskustyötä). Raskaana olevien kohtujen arvioiminen vaatii kyllä ihan muuta kokemusta. Toki joskus jossakin neuvolassa voi olla sellainen yleislääkäri joka on tehnyt äitiysneuvolatyötä vuosikaudet, ja silloin kokeneisuus voikin olla hyvä.
Mutta itse ilman muuta käyn kaikki lääkärikäynnit yksityisesti gynekologilla, ja myöskin alkuraskaudessa (vk 7) kun plussan jälkeen halusin varmistaa ettei ole tuulimuna tms niin kävin gynekologilla ultrassa. Kustannus ollut n. 60E/kerta
Eli summa summarum: jos syke kuului on kaikki varmaan hyvin, yleislääkärin arvioon kohdun koon pienuudesta en paljoa perustaisi. Jos tuntuu hankalalta odotta niskapoimu-ultraa niin yksityiselle!
Onko sulla normaalia pidempi kk-kierto?
Olin ultrassa rv 9, kun tuli semmoinen olo että jos kumminkin on tuulimuna tai jotain, niin halusin tietää heti onko kaikki hyvin. Hyvinhän kaikki oli, mutta vastasi just ja just viikkoja 8, joten luultavasti myöhemmin tullaan laskettua aikaa siirtämään eteenpäin. Mutta siis mulla selkeästi syy siinä että on niin pitkä kierto.
Vai miten isoista eroista sulla on kyse? Mutta sehän on kumminkin tosi hyvä, että syke löytyi!! Sehän on monasti vaikea löytää, vaikka kaikki todellakin ois ihan kunnossa. Mitä se lääkäri muuta sanoi kuin että koko ei vastaa viikkoja?